Gå til innhold

begge hjulene stjålet, trenger hjelp til valg av nye deler


amelbye

Anbefalte innlegg

Hei,

 

i den anledning at begge mine hjul ble stjålet i høst er jeg nå på jakt etter nye.

Hjulene jeg hadde het Shimano WH-505, og jeg hadde 180mm skive foran og 160mm bak.

Jeg har tittet på Shimano MT15 og MT55 som hjulsett,og tror begge skal passe.

Videre, bremsekaliperene mine er av merket tektro. Velger man merke på bremseskivene ut ifra hjulet eller kaliperene?

Jeg har satt sammen en forløpig handleliste:

  • hvor brede dekk skal jeg ha til de felgene her? Passer Conti TravelContact Reflex 26?
    Jeg er ute etter et dekk hovedsaklig til asfalt, men en skjelden gang ut i skogen. Og jeg hater når det går hull på slangen.
  • og hvilken slange? Helst bilventil...

Er det noe jeg har glemt? Noe jeg bør bytte ut fra listen pga bedre valg/mer for penga etc.? Noe jeg bør bytte på sykkelen? LX-veksleren for eksempel? Er den noe tess? Jeg hadde litt problemer med upresise girskift på bakgiret (særlig nedover mot de mindre kransene) før tingene ble stjålet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du bør bekymre deg så mye over at brmesedeler ikke passer omhverandre. Du hadde Shimano-hjul før og vil ha det igjen, så da skulle det gå helt greit. Du vil ikke får en slange med bilventill inn i hullet på et felg for Presta-ventil. Du kan borre opp men dette medfører også en risiko. Avhengig av hvor mye du vil "degradere" sykkelen, så er det ikke noe i veien med litt billigere hjul. Jeg ville kanslje gått for disse:

http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Hjulsett1/Terreng---26--/Shimano/Weinmann-26-Deore-M615-Bakhjul-559-V-brems-Centerlcok-36-eikerWEINMA02-p0000008372

http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Hjulsett1/Terreng---26--/Shimano/Weinmann-26-Deore-M615-Framhjul-559-V-brems-CL-36-eikerWEINMA03-p0000008683

 

Etter min mening gjør mange den feilen at de kjører på for brede dekk på asfalt med hybrid/terreng -sykkelen sin. Gå ned til halvannen tomme eller litt mindre og opplev en vesentlig forskjell i motbakkene og på flatene. Mye mer lettsyklet! Du trenger ikke være redd for at et smalere dekk ikke tåler en tur ut i skogen en skjelden gang iblandt selv om det ikke er ment som et terrengdekk. Det trenger ikke være et typiskt touring-dekk som koster skjorta heller.

 

Valg av kassett er selvsagt smak og behag. På min raskhybrid bruker jeg en 12-25 og synes dette passer MYE bedre til asfaltkjøring enn den originale 11-32 kassetten. 25 tenner kan bli litt for stort i de bratteste motbakkene, men da går jeg bare ned på den minste kransen og da er det jo ingen sak lenger.

 

Det kan hende at fjæra i bakgiret ditt har blitt litt slapp men prøv å bytt vaierstrømper og vaiere for du eventuellt skifter ut bakgiret. Og hvis du må skifte, så er du jo hele sulamitten nytt

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar

hmm, jeg sendte en mail til de i butikken, og de anbefalte MT15-felgene, da de har riktig hull til ventilen. Weinmann-hjulene blir nok en nedgradering fra de jeg hadde, så jeg tror jeg går for M15, som er ca likt.

De minste dekkene som passer der er 1.5 tommer. De jeg hadde tenkt meg er 1.75 brede. Det er jo ikke kjempebredt, og de er flate i midten, så de burde vel være ganske bra på asfalt. Evt. har de også et rent asfalt-dekk på 1.6 tommer, noe billigere:

Conti Sport Contact II 26"
Det jeg er bekymret for med et dekk som er så glatt er ikke om det tåler en tur i skogen, men heller om det gir noe grep på grusvei. Jeg har ikke lyst til å gå på trynet i en sving fordi dekket ikke griper...

 

Det finnes også billigere dekk, men da blir det enten de aller aller billigste, der jeg ikke vet om kvaliteten er noe særlig, en god del høyere vekt, eller grovt mønster i "kjørebanen" (midt på dekket), om man kun ser på de som er 1.5 og 1.6 tommer brede. Går jeg opp til 1.75 er det mer å velge mellom, men da er jeg vel like langt?

Ang. kassetter er den Shimano SLX (CS-HG80) 11-28T Kassetten som jeg foreslo den "tyngste" som passer. Man får også en 9trinns landeveiskassett på 14-25, men da mister jeg det "tyngste" giret, og det vil jeg ikke.


Trenger jeg noe spesialverktøy for å feste kassett og bremseskive? EDIT: jepp, fant denne: http://bikeshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=71685
 
Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært bekymret for at bredden på dekket skal redusere toppfarten, mønsteret og lufttrykket er viktigere enn bredden på både rullemotstand og luftmotstand.

Min personlige erfaring med 29 kilometer daglig pendling på asfalt er at 2.2" RaceKing på en lett 26" grusracer er omtrent like rask som 37mm slick på hybriden, mens 23mm på den mer aerodynamiske racersykkelen kanskje er 10% raskere.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært bekymret for at bredden på dekket skal redusere toppfarten, mønsteret og lufttrykket er viktigere enn bredden på både rullemotstand og luftmotstand.

Min personlige erfaring med 29 kilometer daglig pendling på asfalt er at 2.2" RaceKing på en lett 26" grusracer er omtrent like rask som 37mm slick på hybriden, mens 23mm på den mer aerodynamiske racersykkelen kanskje er 10% raskere.

Klart man kan sykle fort på en terrengsykkel med brede dekk. Jeg betviler ikke det. Men hvor lenge kan man sykle fort er en annen sak. Å holde 30km/t (avg) på en landeveissykkel over en times tid, på asfalt og moderat kupert terreng, er lite å prate om. Men, på en terrengsykkel med 2" dekk blir dette noe helt annet. Du vil garantert tape fart i motbakkene i forhold til racer'n fordi du TRØKKER den der forbaskede gummien ned i asfalten for hvert eneste tråkk du tar, og reiser du deg opp, så blir det jo bare enda værre. Hadde man kunnet fyllt 100 pund i 2" dekk så hadde saken selvsagt stillt seg annerledes. Det er da tross allt en grunn til at landeveissykler bruker smale dekk.

Det er heller ingen tvil om at Continental RaceKing er helt unikt gode. Det finnes vel nesten ikke maken til dem!

Den største motstanden man møter som syklist, er lufta (inkl. luftrykk og temperatur), og deretter kommer rullemotstanden (inkl. dekktrykk, mønster og underlag). Sideveggene på dekket er faktisk like viktig som mønsteret ang. rullemotstand.

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar

De minste dekkene som passer der er 1.5 tommer. De jeg hadde tenkt meg er 1.75 brede. Det er jo ikke kjempebredt, og de er flate i midten, så de burde vel være ganske bra på asfalt. Evt. har de også et rent asfalt-dekk på 1.6 tommer, noe billigere:

Conti Sport Contact II 26"

Det jeg er bekymret for med et dekk som er så glatt er ikke om det tåler en tur i skogen, men heller om det gir noe grep på grusvei. Jeg har ikke lyst til å gå på trynet i en sving fordi dekket ikke griper...

 

Det finnes også billigere dekk, men da blir det enten de aller aller billigste, der jeg ikke vet om kvaliteten er noe særlig, en god del høyere vekt, eller grovt mønster i "kjørebanen" (midt på dekket), om man kun ser på de som er 1.5 og 1.6 tommer brede. Går jeg opp til 1.75 er det mer å velge mellom, men da er jeg vel like langt?

Hvis du har lyst på de 1,75" brede grusdekkene, så går du selvsagt for dem. Ikke noe er værre enn å sykle rundt med/på noe man ikke liker  :) Poenget jeg prøvde å få frem var du ikke trenger brede dekk fro å sykle LITT på grusvei og eventuellt en skjelden gang på en sti eller to. Jeg sykler iblandt på grusvei med 35mm "bydekk" og det går greit det. Velg dekk ut ifra hvilket underlag du kjører mest på.

Er bydekkene noe jeg ville frivillig ha kjørt på i timesvis på grusvei? Nei!

Passer bydekk til hardcore terrengsykling? Nei, overhodet ikke!

Er bydekk behagelige på grusvei? Nei, ikke spesiellt!

Må jeg ta det litt mer rolig i svingene? Ja!

Har jeg punktert? Niks!

Jeg byttet dessuten dekk for en bekjent av meg for ca 1 år siden. Han valgte de billigste CST dekkene som bikeshop har. Det blir vel ikke så forferdelig mye sykling på ham, men noen små turer hit og dit i uka blir det, og han er storfornøyd med dekke han. Dekk trenger ikke være dyre for å være ålreite.

Lenke til kommentar

Dette ble egentlig ikke så mye lettere :p Men jeg har begynt å innse at det å sykle i skog og på grusvei er noe jeg gjør skjelden, og at jeg bør kjøpe dekk ut ifra hva det jeg driver med omtrent hver dag, og det er sykling i ganske høyt tempo på asfalt. Urbant strøk med en del fortauskanter, av og til ned en trapp hvis jeg ikke klarer å dy meg :p

 

Kan dere anbefale et dekk som passer mitt behov? Det viktigste er absolutt rullemotstand på asfalt. Og vekt har vel også litt å si... Felgene takler 1.5" til 2.25". Er Conti Sport Contact II 26" et bra valg? Jeg synes ikke de er så dyre, og kan godt sette et slags tak på 260kr pr dekk, så f.eks. Conti RaceKing 2.2 Performance også er innafor, selv om det ser ut til å være for knastete til asfalt...

Tilbake til hjul: Jeg oppdaget at de forrige jeg hadde (M505) er samme hjul som M15, bortsett fra at M15-felgen ikke er for V-brems. Weinmann-hjulene er vel noe billigere (dårligere?), bygget på et deore nav, så det vil være en nedgradering. Eller er det de hjulene shimano leverer i dag som deore-hjul? I såfall er de en veldig bra deal.

M55 derimot er et nivå opp, men jeg er usikker på om det er bra nok til å passe inn i LX/SLX-verden?

 

Er det noen vesentlige forskjeller her bortsett fra pris og vekt?? Jeg har også lest at kulelagrene her krever mye ettersyn og ikke kan skiftes hvis de går i stykker. Bør jeg kjøpe hjul med utskiftbare kulelager? Finnes det i denne prisklassen (max 2000 for et sett)?

Lenke til kommentar

RaceKing 2.2 er et lett og morsomt dekk man kan føle seg trygg på i alle situasjoner, bortsett fra i terreng med store skarpe steiner som kan skade de tynne sideveggene. Nå vet jeg ikke hva du tenker på med høyt tempo, men med disse dekkene har jeg to ganger holdt en snittfart på over 28 km/t på det 9 mil lange Nordsjørittet (mest grus og asfalt). Har ikke erfaring med om de er brede nok til å ikke sette seg fast i trikkeskinner, men med passe lufttrykk er det nesten kjekt å sykle brostein (og jeg hater brostein).

 

Nå er jeg i ferd med å bygge opp en reserve 26" pendlersykkel for tørt vær, og den får Sport Contact II 1.6" da jeg har hatt god erfaring med Sport Contact på hybridsykkelen.

 

Hovedforskjellen på Deore og XT er vekt, og enkelte lagre kan ha større nøyaktighet og bedre finish. Uforsiktig høytrykkspyling og vintersykling kan gi problemer med lagrene, men så lenge man passer på at Shimanolagrene ikke har slark eller er for stramme så varer de >15 000km. Kulene og konene på akslingen kan byttes, men ikke skålene i navet.

 

På et par gamle Mavic CrossMax-hjul må jeg stadig etterstramme presset på de utskiftbare maskinlagrene, og lageret på bosset er utslitt (howl of death). På nyere Mavic-hjul tenker jeg ikke på lagrene, de fungerer fint. Begge typer lagre har fordeler og ulemper, men for meg har aldri lagrene vært det som bestemmer hvilke hjul jeg kjøper.

 

MT55 ser greie ut så lenge man ikke satser aktivt på ritt, og passer bra tin pendling og trening.

Lenke til kommentar

Da faller nok valget tilbake på MT55-hjulene.

 

En snittfart på 28km/t over 9 mil er nok mer enn jeg får til uansett dekk tror jeg. Så god form er jeg ikke. Men jeg vil ha en responsiv og rask sykkel som er robust nok til å tåle fortauskanter og slikt. Det får jeg nok med alle dekkene som er nevnt her så langt.

Dekkene kommer til en hver tid til å være pumpet så harde som de tåler pr specs, jeg tåler litt risting og vibrasjoner, og hater følelsen av at dekket suger seg fast i asfalten. Vil da Conti Sport Contact II 26" være et bedre valg enn Conti RaceKing 2.2?

Jeg ser at sport contact - dekket tåler høyere trykk...

Trenges det noe spesielt verktøy for å justere hjullagrene? Det finnes sikkert en guide til dette på nettet et eller annet sted...

 

Lenke til kommentar

Enig når det gjelder det med 28km/t over 9 mil. Jeg må nok ha flere år på sykkelen for overhodet å kunne tenke på noe slikt og alder er heller ikke på min side lenger, så jeg kan vel egentlig bare glemme det. Jeg ville absolutt prøvd Sport Contact II dekkene. Har tidligere hatt forløperen til denne modellen (mer av slicks-typen) på 26" hjul og en billig terrengsykkel, og du verden hvor godt de rullet.

Ang. konnøkler er jeg ikke 100% sikker men i følge manualen ser det ut til at det er 15 og 17mm du må ha. Shimano vil selvsagt anbefale deres verktøy og det er: TL-HS21 og TL-HS22. Jeg vet ikke om bikeshop har de Shimano-nøklene, men andre merker skal da kunne passe(?)

 

http://bike.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Wheel/MTB/SI_4SE0A/SI-4SE0A-003-ENG_t_v1_m56577569830765346.pdf

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar

konnøklene (TL-HS21 og TL-HS22) er på henholdsvis 23mm+15mm og 24mm+17mm (to kjefter på hver nøkkel).

De ser da ut som vanlige fastnøkler, bare litt smalere? Også står det at de skal trekkes til med så-så mye moment, det er da ikke mulig å kontrollere på en sånn nøkkel, er det vel? Jeg har moment-arm til pipenøkkelsett, men får jo ikke festet den på en konnøkkel...

De har begge her:
http://www.sykkelstasjonen.no/nor/products/index/186?page=16
ellers er de også lett tilgjengelig på ebay.

 

I pdf'en til shimano står det bare om justering av kulelager på den versjonen av hjulet med 15mm aksling. 9/10mm-varianten, den jeg er interessert i, står det ikke hvordan dette gjøres. Betyr dette at 9/10mm-varianten har lager som ikke kan justeres??

TL-HB16 og TL-HB15 ser ut til å være for å montere hjulet i et slags stativ for justering av eiker og sånt, og passer bare hjul med 15-20mm aksel...
 

Edit: jeg vil vel heller anta at det justeres på samme måte som MT15, MT35, MT66 og MT68. Jeg gjetter at det bare er en glipp fra shimano at det ikke er spesifisert noe sted...
Link til manualen for alle andre hjul i samme serie

Edit2: De selger også WH55 her og her viser bildene samme nav som på WH66 og 68. Jeg trenger dermed (hvis bildene stemmer) TL-HS21 og TL-7S20 for å stramme lageret. Jeg går da ut ifra at eneste justering man gjør på lageret er å stramme det opp til ca. riktig moment?
 

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Problemet med Shimano er at de nesten er litt for store for seg selv iblandt, og da ender det ofte med mye kaos i delenummer og betegnelser, og forsøk på standarsetting her og der. Jeg er forvirret over situasjonen med hjulene dine. Kanskje det er best å bare kjøpe hjulene og så se hva slags verktøy du må ha, eller at det popper en innom med bedre peiling på hjul og hjulstandarder enn det jeg har. Beklager.

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar

Alt i orden, jeg bestilte hjulene i går kveld, og kommer til å måle for å finne ut av hvilke nøkler jeg trenger før jeg bestiller nøklene. De måtte uansett bestilles fra en annen butikk, så ingen ting tapt der altså :)

Takk for god hjelp fra dere begge! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...