NuckChorris Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 God dag. Lurte på om noen kunne tipse meg om noen gode løsninger for 3G eller 4G på hytta. Jeg driver og undersøker hvilke muligheter jeg har og hvilke løsninger jeg skal gå for. Utfordringen har vært å komme unna avtaletid på 12 måneder. Utgangspunktet mitt er at det er snakk om internett på hytta i 2-3 måneder om sommeren. Da sier det seg selv at det er uaktuelt å betale for 12 måneder, og forsåvidt også for en dyr ruter. Telia er også uaktuelt fordi dekningen deres i det området er elendig, og ICE gidder tydeligvis ikke svare på support så de styrer jeg unna også. Da sitter jeg igjen med Telenor som jeg tror har bra dekning der (det kommer jeg til å undersøke nærmere). Jeg tenker litt på et forholdsvis billig abonnement hos feks Chilimobil (Telenor dekning) og så øke datamengden i de månedene jeg vil ha nett på hytta. Så da er spørsmålet. Bør jeg gå for en 3G/4G ruter eller funker det fint å bruke mobilen som trådløs ruter? Hva er i så fall fordeler/ulemper ved det, annet enn pris? Det er først og fremst snakk om surfing på 1-2 laptoper/ipader.
Krokan Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 Kjøp brukt router på finn.no Skaff deg noen kontantkort fra chilimobil som du bytter på etter hvert som månedskvoten er oppbrukt. Maks 15 kr pr. dag, og inntil 3GB pr. mnd.
FB.727255687 Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 telio.no kontantkort med 100 Gb per måned. bruker telenor dekning
SweetDollarTee Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 Hvilken mobil har du?Funker perfekt å bruke min S7 edge som hotspot.
Krokan Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 telio.no kontantkort med 100 Gb per måned. bruker telenor dekning Telia dekning der i gården ja
Omnithunder Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 telio.no kontantkort med 100 Gb per måned. bruker telenor dekning Telio bruker Telia (Netcom) sitt nett.
Mannen med ljåen Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 Det fungerer aldeles utmerket å bruke mobilen som hotspot. Faktisk hundre ganger mer stabilt enn Telenors D-LINK 4G-router som de påstår er Telenors kraftigste mobile bredbåndsrouter. Moral: Unngå D-LINK. Et annet alternativ er å kjøpe en billig lommerouter på Ebay. Jeg kjøpte en fra Russland med branding fra en russisk operatør som heter Megafon. Den er ulåst og virker flott. Menysystem kan stilles til engelsk. Produsenten er ZTE. Jeg vet ikke hvor mye du surfer på nettet, og om du streamer HD-video hele kvelden i stedet for såpeserier på TV. Men det billigste og enkleste er å finne et fleksibelt telefonabonnement som du kan bruke hele året, og kjøpe en datapakke de ukene du trenger dem.
tintin77 Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 Hvis du skal ha best mottak så er det nok en nødvendighet med en router som klarer ekstern antenne. Jeg har selv en slik 3g/4g router hos min mor. Koblet på denne har jeg ekstern Poynting antenne (kraftig sak) som er plassert oppe på kvisten slik at den kommer høyest mulig opp fra terrenget. Vil tippe 8-9 meter over bakken. Selv utenfor dekning til 4G så kan man få inn dette. Men som regel er det stabil Turbo 3G. Selvsagt funker det med mobilen som hotspot, men hvor stabilt og bra det vil være kommer an på dekningen vil jeg tro.
Mannen med ljåen Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 I mitt tilfelle er det null problem med dekning. Den nærmeste basestasjonen er synlig fra loftsvinduet. Men det kommer an på hvor du er. Jeg har god dekning, og trenger ikke ta hensyn til ekstern antenne.
Krokan Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 Et annet alternativ er å kjøpe en billig lommerouter på Ebay. Jeg kjøpte en fra Russland med branding fra en russisk operatør som heter Megafon. Den er ulåst og virker flott. Menysystem kan stilles til engelsk. Produsenten er ZTE. Trenger ikke handle fra utlandet, man får en veldig billig lommerouter hos onecall for 300 + porto
Mannen med ljåen Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 (endret) Uten restriksjon om å faktisk bruke Onecall-abonnement? Ser det nå: Pris for ruter om du avslutter abonnementet innenfor 12 måneder: 300,- (ordinær pris: 699,-) Endret 6. april 2016 av Mannen med ljåen
Krokan Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 Uten restriksjon om å faktisk bruke Onecall-abonnement? Ser det nå: Pris for ruter om du avslutter abonnementet innenfor 12 måneder: 300,- (ordinær pris: 699,-) Finner ikke noe slik informasjon jeg, det står deriomot at du får den gratis om du beholder abonnementet i 12 mnd. https://nettbutikk.onecall.no/phone/1901
Mannen med ljåen Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 (endret) Dette dukket opp da jeg søkte: https://onecall.no/kampanjer/mobilt-bredband Jeg handlet fra utlandet fordi jeg trenger fleksibilitet. Ikke operatørlås eller binding. Etter at Telia stakk kjepper i hjulene for Banzai måtte jeg restrukturere mitt kundeforhold. Jeg har nå en Lumia for å ringe med, og bruker min smarttelefon som nettbrett. Telia har bestemt at man ikke kan ringe fra samme SIM-kort som har stor datakvote, og jeg har ingen mobiltelefon med dual-SIM. Endret 6. april 2016 av Mannen med ljåen
GeirHH Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 (endret) Nå skjønner jeg at Telia ikke er aktuelt, mulig du kan finne en tilsvarende løsning med Telenor-dekning: Jeg kjøpte en lignende som dette https://www.123elektronikk.no/traadloes-4g-router/4g-usb-modem-med-wifi-router-omega.asp - da slapp jeg å være avhengig av binding. Så parkerer jeg abonnementet på Kontant hos Telia når jeg ikke har bruk for det. Da beholder jeg simkortet klart til bruk. Du må nok regne med å abonnere hele måneder om gangen. Husk å endre før begynnelse av ny måned. Endret 6. april 2016 av Fjellvåken
Krokan Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 Det er ingen binding på den lommerouteren Onecall selger. De er heller ikke låst til dem (de var iallfall ikke det dem jeg kjøpte i fjor høst, og det står heller ikke opplyst noen steder på sidene deres som jeg kan finne). Man må riktignok være kunde hos dem for å bestille, men da kan man jo liksågodt bestille et mobilt bredbåndsabonnement samtidig hos dem. Første mnd er gratis, og da kan man jo bare sørge for å si opp dette før måneden er omme.
NuckChorris Skrevet 6. april 2016 Forfatter Skrevet 6. april 2016 Takker for svarene folkens. Ja Telia er uaktuelt pga manglende dekning i det området. Telenor skal jeg undersøke, men er rimelig sikker på at det er 3G der i hvert fall, og at de har bygd ut 4G i nærheten, så det er på vei. Men det skal jeg spørre dem om. De lommerouterne ser hendige ut må jeg si, så det kan være aktuelt om de er billige nok. Mobilen min (Xperia Arc S) er ikke akkurat ny så jeg er usikker på hvordan den vil håndtere oppgaven som router om dekningen er middels. Skal jeg ha 4G så må jeg også sånn sett ha en router så jeg får ta å sjekke dekningen der først. Da har jeg i hvert fall en plan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå