Gå til innhold

Hvordan kan framtidens problemer løses når roboter tar over folks arbeid osv?


Anbefalte innlegg

Det finnes ingen emperi for dagens utvikling, og man kan dermed ikke dra noen sammenlikninger.

Mekanismen er den samme, og logikken er den samme. Det er logikken du kritiserer, ikke hastigheten. Hvis du faktisk har lest hva jeg har skrevet, noe du bør ha gjort i om med hvor kraftig retorikk du bruker, så må du ha fått med deg at jeg absolutt ikke ser bort fra strukturelle problemer på kort sikt.

 

Og kom igjen, du gjør det altfor enkelt. Minibanken førte til flere bankansatte, ikke færre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det finnes ingen emperi for dagens utvikling, og man kan dermed ikke dra noen sammenlikninger.

Mekanismen er den samme, og logikken er den samme. Det er logikken du kritiserer, ikke hastigheten. Hvis du faktisk har lest hva jeg har skrevet, noe du bør ha gjort i om med hvor kraftig retorikk du bruker, så må du ha fått med deg at jeg absolutt ikke ser bort fra strukturelle problemer på kort sikt.

 

Og kom igjen, du gjør det altfor enkelt. Minibanken førte til flere bankansatte, ikke færre.

 

 

Å ja vel. Så hvor mange bankskranker kan jeg gå i i Oslo å ta ut noen tusenlapper i cash? Gi meg noen kilder takk!

 

Ble MTV sin musikkdekning også utvidet med den teknologiske utviklingen? Kan ikke huske å ha sett noe musikk der når jeg har switshet forbi den de siste 20 år...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hm. Kan du gi en litt spesifikk forklaring på akkurat det? :hmm: (sier ikke at det er feil, bare nysgjerrig)

Minibanken gjorde visse banktjenester mindre attraktive. For eksempel er det ikke lenger veldig mange som møter opp i banken og tar ut penger hos fysiske mennesker. Samtidig har teknologien gjort at etterspørselen etter banktjenester generelt er høyere. Resultater er flere, større banker, og flere ansatte. Kapital er ikke bare en substitutt for arbeidskraft, kapital komplimenterer også arbeidskraft.

Lenke til kommentar

Å ja vel. Så hvor mange bankskranker kan jeg gå i i Oslo å ta ut noen tusenlapper i cash? Gi meg noen kilder takk!

 

Ble MTV sin musikkdekning også utvidet med den teknologiske utviklingen? Kan ikke huske å ha sett noe musikk der når jeg har switshet forbi den de siste 20 år...

Jeg har ikke sagt at det er flere ansatte i "skranker", jeg har sagt at det er flere ansatte i bankbransjen. Jeg har ikke sagt at MTV er større eller mindre enn før, jeg vet ingenting om MTV. Hvis du derimot påstår at det er færre ansatte i musikkbransjen, da tar du feil. Du forstår forskjellen, ikke sant? Hvis du ikke forstår dette, slutt med skjellsordene og sett deg inn i hva jeg faktisk sier. Hvis du forstår dette, slutt å skape deg.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Men den er sikkert fin til masseproduksjon av helt like ting, til et marked som ønsker akkurat de kakene, hele tiden.

 

Men hvis et bakeri skal lage en spesiell kake kun for et år, så vil de jo ikke bruke masse penger på en maskin som blir avleggs.

 

Trenger ikke nye maskiner, bare omprogrammer 3D kake printerene.

 

Lenke til kommentar

 

Hm. Kan du gi en litt spesifikk forklaring på akkurat det? :hmm: (sier ikke at det er feil, bare nysgjerrig)

Minibanken gjorde visse banktjenester mindre attraktive. For eksempel er det ikke lenger veldig mange som møter opp i banken og tar ut penger hos fysiske mennesker. Samtidig har teknologien gjort at etterspørselen etter banktjenester generelt er høyere. Resultater er flere, større banker, og flere ansatte. Kapital er ikke bare en substitutt for arbeidskraft, kapital komplimenterer også arbeidskraft.

 

 

Ja, er det det? Er det flere bankanansatte per innbygger enn før i disse dager?

 

AtW

Lenke til kommentar

Tall fra USA:

 

500 000 'bank tellers' i 1980, da minibanker virkelig begynte å ta av. 600 000 i 2008. Jeg vil gjette at det er en liten nedgang per capita.

 

- Dette er bare bank tellers, ikke bankansatte generelt.

- Hvis vi heller velger 1975 som startpunkt var det 400 000 ansatte.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer borgerlønn i praksis? En utvidet betegnelse av begrepet "Naver"?

 

Redusert befolkningsvekst er vanskelig å få til med tanke på enkelte grupperinger av våre nye landsmenn... 

 

I Japan har de redusert befolkningsveksten.. Så de har fått det til.. Tror jeg leste at par må ha min ca 1,75 barn i gjennomsnitt for å ha økning..

 

Har det lett for å bli et mye større klasseskille? De rike bedriftseierne som får mest mulig automatisert, og færrest ansatte, sitter igjen med mer i egen lomme? Og generelt mindre til andre?

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer borgerlønn i praksis? En utvidet betegnelse av begrepet "Naver"?

 

Redusert befolkningsvekst er vanskelig å få til med tanke på enkelte grupperinger av våre nye landsmenn... 

 

I Japan har de redusert befolkningsveksten.. Så de har fått det til.. Tror jeg leste at par må ha min ca 1,75 barn i gjennomsnitt for å ha økning..

 

Har det lett for å bli et mye større klasseskille? De rike bedriftseierne som får mest mulig automatisert, og færrest ansatte, sitter igjen med mer i egen lomme? Og generelt mindre til andre?

 

Vel. Vi trenger spesialisert teknologi og målrettet utvikling, så kan vi også delta i automatisering og gjøre hverdagen enklere for alle. Men det forutsetter en annen type distribuering av produksjon enn dagens, om det skal fungere. Hvis de fleste er arbeidsledige, men vi produserer mer og langt nyttigere ting enn idag, da kan ingen kjøpe det som trengs, fordi de ikke tjener penger.

 

Borgerlønn er vel egetlig en slags kommunisme for å være analytisk her. Det vi trenger produseres av maskiner, mens verdien fordeles til alle. Alle får en borgerlønn, og alle som vil jobbe utover det, kan det.

 

Det var ikke lenge siden det var et oppslag på digi eller dinside om en fyr som hadde gått arbeidsledig i et tiår, men nå plutselig hadde oppfunnet noe helt spesielt iform av en nyttig og gjennomtenkt teknologi. Det har han nok hatt mulighet til fordi han hadde tid til å tenke over slike ting, og frihet til å bidra på sin måte og til sin tid.

 

Idag er samfunnet kun fokusert på maksimal produksjon og at alle må jobbe mest mulig innenfor lovene som gjelder og har minst mulig frihet i hverdagen. Folk er overhode ikke fokusert i dagens samfunn. Veldig få mennesker har tid til å bry seg om noe som helst og færre og færre har mulighet til å ta seg tid til viktige ting som å lage mat og ta seg av barn.

 

Hvorfor det egentlig? For å produsere mest mulig ting, slik at noen i samfunnet kan kjøpe mest mulig dritt som folk ikke trenger. Hva med alle oss som ikke gidder være med på kjøp av nye konsumprodukter hele tiden, og driver bevisst konsum. Skal vi måtte betale mer for alt, fordi alle andre overkonsumerer? Og fordi alle andre låner masse penger, så må alle låne mase penger?

 

Slik bør det da ikke være.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer borgerlønn i praksis? En utvidet betegnelse av begrepet "Naver"?

 

Redusert befolkningsvekst er vanskelig å få til med tanke på enkelte grupperinger av våre nye landsmenn...

 

I Japan har de redusert befolkningsveksten.. Så de har fått det til.. Tror jeg leste at par må ha min ca 1,75 barn i gjennomsnitt for å ha økning..

 

Har det lett for å bli et mye større klasseskille? De rike bedriftseierne som får mest mulig automatisert, og færrest ansatte, sitter igjen med mer i egen lomme? Og generelt mindre til andre?

Redusert vekst er vel ganske lett? Norge er jo et av få land med en noenlunde jevn fødselsrate kontra dødsrate i Europa, og det er fordi vi har svært sterke insentiver for å få barn i vårt system. AtW

Lenke til kommentar

 

Hvordan fungerer borgerlønn i praksis? En utvidet betegnelse av begrepet "Naver"?

 

Redusert befolkningsvekst er vanskelig å få til med tanke på enkelte grupperinger av våre nye landsmenn...

 

I Japan har de redusert befolkningsveksten.. Så de har fått det til.. Tror jeg leste at par må ha min ca 1,75 barn i gjennomsnitt for å ha økning..

 

Har det lett for å bli et mye større klasseskille? De rike bedriftseierne som får mest mulig automatisert, og færrest ansatte, sitter igjen med mer i egen lomme? Og generelt mindre til andre?

Redusert vekst er vel ganske lett? Norge er jo et av få land med en noenlunde jevn fødselsrate kontra dødsrate i Europa, og det er fordi vi har svært sterke insentiver for å få barn i vårt system. AtW

 

Hva med våre nye landsmenn? Muslimer ++, De yngler jo barn, og derfor blir det muligvis i flertall her i landet etterhvert.. Hvordan kan det gå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...