Gå til innhold

[Løst] 5820K eller 6700k?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker det er på tide å  oppgradere cpuen min. Har for tiden en x5650.

Jeg bruker pcen stort sett til gaming.

 

Har funnet ut at jeg må ut med ca. like mye for et 5820K og 6700k oppsett. (må da kjøpe ny cpu, hovedkort og ram)

 

Spørsmålet er da hvilke av disse som fungerer best til mitt bruk.

Setter stor pris på mange sata porter på hovedkortet. Ser ut til at jeg får mer av sånt på x99.

Har sett enkelte ytelsestester der 6700k yter bedre enn 5820K i  spill.

 

Jeg har nå en r9 290 gpu, og kommer nok til å hive inn enda en etter hvert.

 

Hvilke av disse cpuene ville dere gått for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært i samme tenkeboks som deg i en måneds tid. Hvis du søker etter f.eks. "5820k vs 6700k", så finner du en mengde tråder hvor temaet har blitt tatt opp. Jeg har lest dem...

 

Hvis det står kun mellom 5820k og 6700k, så ville jeg valgt førstnevnte. 6700k har riktignok høyere enkeltkjerneytelse, men 5820k har 50% flere kjerner. Begge CPUene er uansett mer enn kraftige nok til dagens spill, så tenk derfor fremover til lanseringer over de neste årene. Med den trege CPU-utviklinga vi har sett de siste årene, må en nykjøpt PC forventes å kunne vare i ca. 5 år fremover gitt at man kanskje oppgraderer skjermkortet en gang eller to (husk at 5 år gamle 2600k fortsatt yter helt flott for det aller meste). Med DirectX 12 vil nye spill benytte flere kjerner, og da vil 6-kjerners CPUer sparke beina under 4-kjerners selv om enkeltkjerneytelsen er noe lavere. 

 

Selv har jeg valgt å vente et par måneder for å se hvordan Broadwell-E yter i forhold. 6850k skal erstatte 5820k, og i tillegg skal det komme en 8-kjerners 6900k som forventes å ikke koste veldig mye mer. Se f.eks. http://wccftech.com/intel-broadwell-e-hedt-computex-2016/

 

Edit: Oppdaterte prisrykter fjerner en "ikke".

Endret av Kybber
Lenke til kommentar

6900K skal koste like mye som 5960X, og 10 kjerner 6950X skal koste 50% mer iflg de siste ryktene. Altså 10-11K for 6900K, og ca 16-18K for 6950X.

 

Er på vei til skolen, så har dessverre ikke link akkurat nå. :) Fant!

 

EDIT: http://www.techpowerup.com/219119/intel-could-price-10-core-broadwell-e-core-i7-differently.html

 

https://linustechtips.com/main/topic/523667-intel-broadwell-e-core-i7-6950x-ten-core-processor-rumored-to-cost-1500-us/?page=1

Endret av Snusmumr1kk1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uffda, de prisryktene er høyere enn de som ble oppgitt i artikkelen jeg linka til. Men prisene er på ingen måte satt enda, og 6850k er fortsatt forventet å være helt ok priset rundt $450. Jeg har god tid til å vente på både endelige priser og tester da jeg ikke forventer å få Oculus Rift før i juni :)

Lenke til kommentar

Wccftech er en useriøs kilde dessverre. De hadde en artikkel hvor de mente at R9 390 yter bedre enn Titan X, i tillegg til at de klarte å lage en benchmark hvor de presterte å konkludere med at to GTX 970 gav mer enn 60fps i GTA V med alle innstillingene på max i 4k oppløsning, noe selv mannen i gata kan avkrefte som løgn. Det meste jeg har sett fra wccftech har visst seg å være relativt virkelighetsfjernt, 6900k blir nok priset likt som dagens 5960x om jeg kjenner intel rett.

 

Men til trådstarter, gå for 5820k, den har flere lines, mer cache og flere tråder. Ser man litt fremover, og DX12 så vil nok spill i fremtiden benytte flere tråder på en effektiv måte, noe som vil sette en firekjerner fort i skyggen. I tillegg lar 5820k seg lett overklokke til samme ytelse per-kjerne som en 6700k. Så at 6700k har en bedre singeltråd ytelse er ikke et valid argument, det stemmer kun om man ikke har tenkt og overklokke. Konklusjonen min er at eneste senario hvor 6700k er bedre er om man unngår og overklokke 5820k, så ikke akuratt ett godt argument om man kan få 5820k til samme pris.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Kjøpte noe annet enn x99 når broadwell nærmer seg virker ikkje veldig lurt. Med skylake så er man stuck med 4 kjerner, mens med x99 har man mulighet for å oppgradere helt til 22 kjerner om man vil med xeon cpu. 10 kjerneren Broadwell blir jo den overklokkbare, og den entusiastene selvfølgelig vil ha. Alle x99 hovedkort vil støtte Broadwell-e.

 

Ja man får 4 kjerner xeon til x99, sånn for de som vil ha det :p

 

Her er "The Division" cpuload hos meg med 5960x @ 4500mhz og hyperthread disabled:

 

Ser det ut som en god idè å kjøpe en 4 kjerner cpu nå?

 

cpu%20division.png

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...