Gå til innhold

Er lønnsnivået mitt 'konkurransedyktig?'


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg bytter i morgen jobb internt. Jeg går i fra 'selger' tl Key Account Manager. 

I forhold til arbeidsoppgavene var det tidligere å skaffe, behandle og forvalte en opparbeidet kundeportofølje av relativt 'ubetydelige' kunder for selskap. Årlig omsetning på omtrent 18 MNOK etter 5 år med arbeid. Startlønna var på 440.000 + bonuser og er idag på 475.000,- + bonuser. 

 

Jeg vil som KAM gå over i en rolle der jeg skal forvalte en etablert portofølje som har en forventet omsetning på 110MNOK men ble bare tilbydt 510.000 i fastlønn. Stillingen ble utlyst internt og eksternt, det ble også sagt at det var 'gode lønnsbetingelser' 

 

Med bonuser og alt kan jeg maksimalt tjene omtrent 570.000,- men noen av bonusene er rett og slett uoppnåelige. Så 520.000 er nok det jeg kan forvente på 12 måneder. 

 

Jeg lurer på om dette er 'bra' eller 'dårlig' sett i forhold til tilsvarende stillinger andre steder. 

Det å sammenligne med andre ikke tilsvarende stillinger er ikke interressant. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sør-vest, tekniske tjenester og løsninger (service og deler) relevant men ikke spesielt lang utdannelse. Noen år teknisk bakgrunn, snart 7 år som selger av forskjellige tjenester. 5 år i dette selskapet. 

 

Vil ikke gå så veldig inn i detaljene siden det er en ganske 'liten' bransje, ønsker ikke å bli gjenkjent :-) 

Endret av Rockàll
Lenke til kommentar

Hvis dette er Stavanger/Sandnes så høres det lavt ut. Ikke veldig forskjellig fra hva vi ser av lønninger her på Sørlandet.

 

I en slik stilling er det store trynetillegg ute og går - man premieres nesten for å bytte firma/være offensiv er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å gi gode råd basert på ei såpass vag beskrivelse av dei nye arbeidsoppgåvene.

Det at du håndterer eit større omsettningsbeløp er eit moment i lønnsvurderinga, men ikkje nødvendigvis noke som nødvendigvis er veldig utslagsgivande.

 

For arbeidsgiver så er det nok mest interesangt å sjå på kor stort overskudd din jobb generer etter at lønna er fråtrekt. Ein dyktig selgar som har lav omsettning men høg inntjening vil nok være langt meir attraktiv for arbeidsgiver enn ein selgar som har høg omsettning men lav inntjening.

 

 

Den einaste måten å finne ut om lønna er konkurransedyktig er å søke på andre jobbar og sjå kva lønningar du blir tilbudt av andre.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner bare til KAM stillinger i IT-bransjen, så litt vanskelig å si. Men generelt så hørtes jo fordelingen fastlønn/bonus ut som en dårlig deal for en KAM stilling. Som sagt, mange variabler her, så vanskelig å være helt klar, men i utgangspunktet hørtes det ikke spesielt bra ut.

Lenke til kommentar

Vanskelig å sette en sum på selgerstillinger. Jeg har selv jobbet med salg og ledelse i nesten 15 år. Du har ingen dårlig lønn. Du har ingen fantastisk fastlønn. Men... Jeg har sikkert 40-50% av lønna mi via bonus og provisjon så hvis du lykkes er det vanskelig å ikke tjene spenn innen salg.

 

Hvordan er provisjon?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vanskelig å sette en sum på selgerstillinger. Jeg har selv jobbet med salg og ledelse i nesten 15 år. Du har ingen dårlig lønn. Du har ingen fantastisk fastlønn. Men... Jeg har sikkert 40-50% av lønna mi via bonus og provisjon så hvis du lykkes er det vanskelig å ikke tjene spenn innen salg.

 

Hvordan er provisjon?

 

Denne har dødd litt bort, men interessen for å vite dette er ikke mindre. 

 

Det er ikke provisjon, det er fastlønn + bonus. Litt research viser at ved siste skattelister (vet dette ikke er sammenlignbart) i fra 2012 hadde andre med da tilsvarende stilling i selskapet så mye som 450.000 mer i året. Det var bedre tider, men at lønnen er blitt lavere er vel noe utenkelig. Men svært få var under 710.000,- Jeg vil da ha omtrent 200.000 mindre i lønn enn disse. 

 

Noe jeg synes er litt urettferdig, men ok. 

Endret av Rockàll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...