Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pinnesveis i rustfritt stål. Kan dette slipes?


Anbefalte innlegg

Jeg er i gang med å lage ølbryggeri av en gammel varmtvannstank, og skal sveise igjen to hull i tanken. Jeg var litt rådvill på valg av forum, men jeg endte på bil da jeg antar at det finnes noe kompetanse innen sveising her.

Tanken er i rustfritt stål, ca 2mm tykk, og det er to hull i bunn Ø15mm som skal tettes. Har fått lånt meg et MMA sveiseapparat (pinnesveis), og skal kjøpe meg rustfrie pinner. Planen var å legge en bit av rustfritt stål i hullet å dra en sveis rundt, og deretter slipe dette ned med vinkelsliper.
Det jeg lurer på er om stålet vil beholde sine rustfrie egenskaper når jeg sliper ned sveisen?
Jeg har lest om at det dannes en rustbeskyttende film på stålet når krominnholdet i stålet oksideres, og bekymringen min er at jeg ødelegger denne når vinkelsliperen har gjort sitt? Finnes det eventuelt noe kjemikalier som kan hjelpe det blankslipte stålet tilbake i rustfri tilstand?
Det blir i praksis en kjele der vørter skal kokes, så målet er en rustfri, glatt overflate som kan rengjøres på en lett måte.

Et annet spørsmål; Tenkte å kjøpe elektroder på jula. Disse er 2.5mm syrefast stål. Vil disse smelte godt sammen med mitt rustfrie stål?




 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rustfritt slipes også.

 

Du kan syrebeise for å gjenvinne egenskaper.

 

Pinnesveising er krevende på tynne plater. Ville vurdert tig-metode som vil gi mindre sliping.

 

Utfordringen mht jula-pinner og vvs tank er at du ikke vet legering på tank. sannsynligvis ss316l eller ss304l

 

Jeg ville gjort en prøvevesveis og testet prøven konservativt og akselerert. (dvs varm saltholdig væske. Klarer prøven dette, klarer den nok ølet også, dersom det ikke er en meget spesiell ølsort.

Lenke til kommentar

2.5 er ikke umulig selv om du kan med fordel gå for 2.0mm, bare husk å få tak i tykke nok biter til at du kan "ri" på stålbiten (type 6-8+mm) og la sveisebadet falle ned på tynnstålet, rustfritt er forøvrig ganske lett å sveise.

 

Vet ikke hva de har på jula men har best erfaring med Castolin 312 og Elga 312 på så tynt materiale.

 

Er det tykkere stål rundt hullene?, er de gjenget? hvis detter er tilfelle kan det hende det blir greiere og bare fylle hullene opp med sveis istedefor å legge en stålbit utpå.

 

Har du erfaring med pinnesveising fra før?, kan hende det blir liksågreit og få en kompis stil å sveise for deg om du ikke har mye erfaring fra før, ellers høres det litt surt ut å kjøpe en hel pakke svindyre elektroder kun for to ø15 hull, vurdert å dra innom ett sveiseverksted og be om å få/kjøpe 6-7 elektroder?

Lenke til kommentar

Mtp. betegnelsen så kan disse fungere greit. (dog skeptisk pga. meec)

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveiseelektroder/sveiseelektroder-s-s-syrefast-211301/

 

Men ja, om jeg hadde hatt mindre sveiseerfaring hadde jeg sett etter en måte og få tettet hullene uten sveising.

 

Edit:

leste hele førsteposten på nytt, ser det å "ri" på en tykkere plate ikke blir ett alternativ, så du blir nødt til å punkte hele veien rundt for så og punkte igjen hullene etterhvert som de blir større, flapdisk vil ikke ødelegge den rustbeskyttende filmen, men ville i tillegg gått til innkjøp av en rustfri stålbørste til fjerning av slagg mellom hvert punkt du legger inn.

 

Og det endrer litt angående elektrodevalg, ville definitivt gått for 2.0mm eller helst 1.6mm.

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Ble litt klokere nå.
Det var litt vanskelig å finne legeringen på tanken, ja. Skal stikke innom en sveiseforretning i løpet av uka og finne noen tynnere pinner enn det Jula kunne by på. Muligens av forskjellige legeringer så får jeg prøve meg litt forsiktig frem å se hva som biter.

Det er noe tykkere stål rundt hullene da de gamle rørene er sveiset fast. Som du foreslår er det kanskje verdt et forsøk å bygge ut sveisen til det blir tett.
Jeg sveiset for første gang nå i påsken, med 2.5mm standard pinner fra biltema og lekte meg med stål jeg fant i garasjen. Det var et sørgelig syn i starten, men jeg fikk etter hvert lagt noen brukbare striper. Jeg velger derfor å gi pinneapparatet og mine begrensede ferdigheter en sjanse.
I verste fall finner jeg sikkert noen i Trondheim området meg TIG apparat som kan ta på seg jobben.


 

post-201213-0-25301700-1459165001_thumb.jpg

Lenke til kommentar

2mm er veldig tynt å sveise med elektroder.

Skaff deg noen plater å øv deg en del på dette før du prøver deg på tanken din.

 

Har du ikke selv alternativer å velge så ville jeg tatt kontakt med yrkesskole i nærområdet og hørt om disse kunne tatt på seg jobben. Eventuelt er det ikke dyre saken å få et sveiseverkstedet til å sveise for deg heller.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...