Gå til innhold

[Løst] Bruke adapter med høyere ampere


Anbefalte innlegg

Håper spørsmålet passer inn i dette forumet.

Jeg har kjøpt meg et IP kamera fra Kina. Har fått kameraet, men venter på strømforsyningen. Jeg er litt utålmodig, så jeg har prøvd med et på 12V og 2500 mA. Det jeg venter på er 12V og 2A.

 

Kameraet får strøm, men jeg får ikke noe bilde. Kan dette ha noe med at det er koblet til et adapter med høyere ampere, og kan jeg rett og slett ha ødelagt kameraet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Neppe. Det er kameraet som bestemmer hvor mye strøm som slipper gjennom, ved å justere motstanden. MEN: hvis spenningen er over 12 V, kan ting gå galt.

Lenke til kommentar

Neppe. Det er kameraet som bestemmer hvor mye strøm som slipper gjennom, ved å justere motstanden. MEN: hvis spenningen er over 12 V, kan ting gå galt.

Takker for raskt svar. Da må det være kameraet som er defekt (eller noe jeg ikke har forstått i medfølgende program...).

Lenke til kommentar

 

Riktig polaritet er også svært viktig hvis man bruker en tilfeldig strømforsyning...

Jeg er helt (mørke)grønn hva elektrisitet angår...

Normalt er utstyr og strømforsyninger med likestrøm merket med polaritet (+/-).

Les & lær: https://en.wikipedia.org/wiki/Polarity_symbols

 

Hvis man kobler feil på +/- så fungerer det ikke hvis det er noen for for sikring, eller man ødelegger apparatet hvis det ikke tåler feilkobling.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Strømforsyninga på bør kunne levere minst 2A dersom kameraet skal ha 12V 2A. Om strømforsyninga klarer å levere 2,5A eller mer er bare en fordel. Pass på at du sjekker om det er AC eller DC kameraet skal ha. Er det DC så må du i tillegg passe på å ikke bytte om på pluss og minus.

 

Utstyr som er laget for 12V DC vil som regel tåle spenninger fra 10,5V til 15V da det er hva vi normalt finner i en bil.

 

Hva slags signaler er det du skal få ut fra kameraet og hvordan har du testet dette siden du konkluderer med at det ikke virker?

Lenke til kommentar

Strømforsyninga på bør kunne levere minst 2A dersom kameraet skal ha 12V 2A. Om strømforsyninga klarer å levere 2,5A eller mer er bare en fordel. Pass på at du sjekker om det er AC eller DC kameraet skal ha. Er det DC så må du i tillegg passe på å ikke bytte om på pluss og minus.

 

Utstyr som er laget for 12V DC vil som regel tåle spenninger fra 10,5V til 15V da det er hva vi normalt finner i en bil.

 

Hva slags signaler er det du skal få ut fra kameraet og hvordan har du testet dette siden du konkluderer med at det ikke virker?

Kameraet får strøm, det blir litt varmt og det infrarøde lyset vises i mørket. Når jeg søker etter kameraet med det medfølgende programmet finner den det. Kameraets IP adresse oppgis til å være 192.168.1.88, men programmet finner det som 10.0.0.28 (rutermodemet har IP 10.0.0.138). Kameraet er koblet til PC med nettverkskabel. Jeg har sett på noen instruksjonsvideoer og fulgt instruksjonene. Jeg har prøvd det på flere maskiner, Win XP, Win 7 og Win 10, samt to foeskjellige nettverkskabler. Det skal være mulig å få kontakt med kameraet via nettleser, men det fungerer ikke med noen av de to IP-adressene.

 

Det er forøvrig DC som er merket på kameraet, men det står ikke noe om pluss-minus.

Hvis jeg har brukt adapter med feil polaritet skulle det vel ikke være liv i kameraet i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Hvis det virker så er nok polariteten riktig.

 

Hvis det er et IP-kamera som kobles med nettverkskabel så skal det vel kobles til ruter, ikke rett i PC?

Nettverkskabelen skal brukes (i PC-en) for å sette opp WiFi, men det kan også brukes med bare nettverkskabel i PC, da får man bare tilgang til kameraet på den PC-en, ikke over nettverk/internett.

Endret av Eivor
Lenke til kommentar

Kameraets IP adresse oppgis til å være 192.168.1.88, men programmet finner det som 10.0.0.28 (rutermodemet har IP 10.0.0.138).

Når routeren din har IP 10.0.0.138 så vil kamera få IP 10.0.0.xxx.

Kanskje 192.168.1.88 bare er et eksempel? Enheter skal ikke ha fast IP, det blir tildelt av routeren (DHCP).

Lenke til kommentar

 

Kameraets IP adresse oppgis til å være 192.168.1.88, men programmet finner det som 10.0.0.28 (rutermodemet har IP 10.0.0.138).

Når routeren din har IP 10.0.0.138 så vil kamera få IP 10.0.0.xxx.

Kanskje 192.168.1.88 bare er et eksempel? Enheter skal ikke ha fast IP, det blir tildelt av routeren (DHCP).

 

Man kan kanskje kalle IP 192.168.1.88 en start IP adresse, for å få tilgang til kameraet. Det pussige er at Windows 7 var nyinstallert på maskinen og hadde aldri vært koblet til rutermodemet. Likevel var det 10.0.0.28 som dukket opp da jeg søkte etter kameraet.

Lenke til kommentar

Det er egentlg 3 program til kameraet, IP camera Client (hovedprogram), et P2P og et separat søke-program. Jeg hadde allerede prøvd med å koble kameraet direkte til rutermodemet, og prøvde å finne det med hovedprogrammet, uten resultat. Jeg prøvde igjen å koble kameraet direkte på rutermodemet og kjørte søke-programmet. Da gikk det, og jeg kunne logge meg inn via nettleser.

 

Tusen takk alle sammen!

:) :) :) :) :) :) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...