Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sover og våken på samme tid


Haatr

Anbefalte innlegg

Hallo. 19år gammel.

 

Jeg har hatt en veldig forstyrret døgnrytme, hvor jeg sover ganske mye på dagen. Jg sover noen ganger 5-6 timer. Jeg er student og har derfor mye å gjøre. På kvelden blir jeg plutselig trøtt igjen, men jeg ve jeg ikke kan sove, så jeg velger å ta en kort lur uten alarm. 

 

Når jeg gjør det havner jeg i en sånn rar fase. Det er som om jeg drømmer med øynene åpne også har jeg bitte litt paralyse, men ikke mye. Det som fascinerer meg mest er denne balansen mellom å sove. Jeg er ikke sikker på om jeg er klar over mens jeg drømmer eller ikke, men jeg vet på en måte hele tiden i underbevisstheten at eg kan stå opp, eller fortsette å mate min trøtthet ved å sove. Det blir en sånn balanse hvor jeg verken velger å stå opp eller å sove. Så øynene veksler mellom å lukke seg og åpne seg, uten at jeg kan påvirke det. Også har jeg noen gang hallusinasoner, liksom alle drømmene foregår i rommet. Jeg pleier ikke å se hallisunasjonene så klart, det er ikke sånn at jeg blir helt forskrekket fordi hallisunasjonene ikke er så veldig sterke i bilde. 

 

Jeg hører stemmer også vet jeg hvor i rommet disse stemmene kommer fra. Noen ganger ser jeg svake ansikt rett foran meg. Men jeg forstår ikke helt denne tingen med at jeg vet at jeg drømmer liksom,  i underbevisstheten. Og hele drømmen foregår nøyaktig i den ansiktsstillingen jeg står i ut mot rommet, så jeg åpner og lukker øynene i retning mot min synsvinkel.

 

Noen som har hatt slike ?

Endret av Haatr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir vel kaldt lucid dreaming. Ganske rart om du faktisk opplever dette mens du bare legger deg for å sove, ettersom mange som prøver å oppnå dette med vilje "øver" i lange tider før de faktisk får det skikkelig til. Du må jo være fryyyktelig trøtt, samtidig som hjernen din sliter med å sovne når du legger deg?

Lenke til kommentar

Dette blir vel kaldt lucid dreaming. Ganske rart om du faktisk opplever dette mens du bare legger deg for å sove, ettersom mange som prøver å oppnå dette med vilje "øver" i lange tider før de faktisk får det skikkelig til. Du må jo være fryyyktelig trøtt, samtidig som hjernen din sliter med å sovne når du legger deg?

Men jeg har jo fortsatt ikke veldig mye kontroll, annet en tankene mine. Jeg ligger jo bare i rommet og er redd for alle lydene.

Jeg er frytelig trøtt, men samtidig så vet jeg at jeg må lese, og når jeg ikke setter på alarmen, så havner jeg i denne "transen".

 

Hjernen vil sove, men jeg har en sterk intensjon om å ikke sove. 

Lenke til kommentar

Heter søvnparalyse. Du er våken i drømmestadiet, og kan oppleves som veldig ubehagelig.

 

Har selv opplevd dette 1,5 gang. Første gangen var ikke noe kjekt i det hele tatt. Prøvde å banke i veggen til broderen som satt i det neste rommet uten mulighet til å bevege en finger en gang. Andre gangen merket jeg at noe var på vei til å skje, så fikk til å våkne før jeg hadde "sovnet" skikkelig.

Endret av mafsa
Lenke til kommentar

Som flere har påpekt har du opplevd søvnparalyse, ikke unormalt med en forstyrret døgnrytme. Det er også veldig vanlig at du hallusinasjonerer, både visuelle og auditive. Du kan oppleve at du har en sterk følelse av at du ikke er alene i rommet, noen kan også se skikkelser ved senga. Det er slik noen er blitt sikre på at de er blitt bortført av romvesener  :rofl:

Det kan være skremmende når det pågår, men er helt ufarlig.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Søvnparalyse

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...