Gå til innhold

Så mye koster Galaxy S7 egentlig


Anbefalte innlegg

 

Både Galaxy S6 og S7 har gjort endringer fra tidligere modeller. De bruker svært mange komponenter fra øverste hylle (nei, det er ikke vanlig i toppmodeller, bare se til iPhone, det er en grunn til at produksjonskostnadene for S7 er betraktelig høyere). Dermed blir det veldig dyrt. Chipper basert på den nye 14 nm er veldig dyrt, AMOLED er som alltid veldig dyrt, mye RAM blir dyrt, dyr type lagringsminne osv osv. AMOLED alene gjør jo at Samsungs mobiler alltid er dyrere enn andres.

 

Helt til alle andre begynner å kjøpe AMOLED skjermer av Samsung da... Da blir det nok mye ekstra i banken for dem.

 

Det er jo og ellers verdt å merke seg at selskaper som Samsung, LG, Sony tjener en god del på å selge ren elektronikk til folk som lager mobiler. Så selv om de ikke tjener så mye på direkte mobilsalg, så kan de likevel tjene mye på mobiler. Eksempelvis har foundry delen av Samsung virkelig skutt i været i 2015/2016. Høy demand fra Samsung sin mobilavdeling. 60% av A9 og nå alle Snapdragon (og selvfølgelig fortsatt Exynos).

 

 

Det er ikke vesentlig forskjell i kvaliteten på komponentene i S7 og iPhone 6s Plus. Begge bruker 14 nm chipper, men IHS mener at Apple A9 koster 22$, og at Snapdragon 620 koster 62$. Litt usannsynlig stor prisforskjell mellom en Apple-utviklet custom-prosessor, og ren hyllevare fra Qualcomm, synes nå jeg - antar i alle fall at Apples utviklingskostnader ikke er innfakturert der. AMOLED-skjermen til S7 estimeres til 55$, skjermen til iPhone 6s+ estimeres til 52$. Begge bruker LPDDR 4 fra SK Hynix, 2GB til 17$ for iPhone, 4GB til 25$ for S7. iPhone har 16GB NAND Flash til 5,50$, S7 har 32GB til 7,25$. Ifølge IHS er det altså først og fremst prosessoren som utgjør prisforskjellen, hele 40$. Skjerm, RAM og NAND utgjør kun ca 15$ til sammen, og da først og fremst fordi det er dobbelt så mye RAM og NAND Flash i S7, og ikke fordi enhetsprisene er dyrere. 

 

http://recode.net/2015/09/29/apples-iphone-6s-plus-costs-an-estimated-236-to-make-749-to-purchase/

http://www.businesswire.com/news/home/20160315005446/en/Samsung-Galaxy-S7-Teardown-Reveals-Ho-Hum-Refresh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kan komme med så mange påstander om antakelser om det jeg skrev som mulig. Istedenfor å bruke 5 minutter på google, så velger dere heller å komme med negative kommentarer.

 

http://www.theverge.com/2015/9/10/9300231/apple-watch-iphone-sales-profits-strategy-market

http://www.forbes.com/sites/chuckjones/2015/09/27/teardown-analysis-of-apples-iphone-6s/#c1b7d49661f6 (Fra en fyr som har Apple aksjer)

http://www.bloomberg.com/news/videos/b/7acce17d-af81-4976-87af-2faeeac6eb84

http://www.apple.com/pr/library/2015/10/27Apple-Reports-Record-Fourth-Quarter-Results.html

 

Apple sier selv i den siste at det har en margin (for selskapet) på 40%. Det er ekstremt, ekstremt sannsynlig at iPhone ligger over det, noe kilde 2 også sier. Det tallet som står hos Forbes er det en ca antar. 47%.

 

Og for din informasjon rogkas, 650$ - 236$ = 414$ 414$ er ikke 47% av 650$.

 

Så dere kan egentlig bare kutte ut den tonen på svar. Dette er allmenn kunnskap blant økonomer og viktige nøkkeltall for Apple.

 

Ellers veldig relevant å finne frem en iPhone 6S plus. Større skjerm + et lag for resitiv touch. Selvfølgelig blir prisen nesten lik da.....

Dette viser bedre forskjellen. I den andre regnes prisen for den ekstra skjermen inn i totalprisen. Ikke lik sammenligning.

 

Samsung-Galaxy-S6-Figure2.png

 

 

Du har ellers åpenbart heller ikke lest hva som faktisk står der. Det som står under Qualcomm Snapdragon 820, som du sier korrekt at koster 62$ er på Apple sin side 58$. Hvis Apple hadde kjøpt like bra baseband prosessor, så ville nok prisen vært lik, men det gjør de ikke.

 

Og spar meg! En Qualcomm hyllevare vs custom Apple utviklet CPU? Er det et forsøk på å være morsom? Qualcomm sin CPU er like custom som Apple sin er. Qualcomm selger den til flere, det gjør den ikke til hyllevare av den grunn. Spar meg, virkelig spar meg for slike utsagn. 

 

Ellers har prisene utjevnet seg litt. Prisen for å lage iPhone er opp, mens prisen for S7 kontra S6 er ganske lik. Eksempelvis var det stor forskjell på SoC mellom S6 og iPhone 6, noe som det ikke er lengre, hvertfall om man leser rett og tar med alle kategoriene og ser hva de faktisk teller med. Skjermen utgjør fortsatt en forskjell, spesielt om man sammenligner rettferdig, men alt i alt så er 6S en klar forbedring over 6. Var ikke klar over hvor mye det ga utslag i prisen, men det er veldig bra at de bruker mer enn det de har gjort før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

iPhone er bygget hos foxconn, som også bygger xbox, playstation, wii u, nokia, kindle og mye annet.

Det er ganske grusomt hvordan arbeiderene er behandlet, men du får ikke elektronikk som er bygget under rettferdige kår lengre.

 

Arbeiderne blir ikke behandlet grusomt. Muligens noen steder, men langt ifra alle. Kina er et land som forandrer seg raskt. Det du så i en dokumentar for noen år siden kan plutselig være veldig sjeldent. Det finnes lover og regler i Kina og. Landet er stort, og vanskeligere å ha full kontroll over, men regler holdes ganske bra. Største problemet er lokale myndigheter som ser gjennom fingrene for økonomisk vekst, ikke sentralregjeringen.

 

Elektronikk blir ikke bygget ved Foxconn. De setter sammen deler til ferdige produkter.

 

Spiller ingen rolle, sier du, og så etterlyser du kostnadene på iPhone...

Det er svært interessant å se hva pengene går til.

Når det gjelder iPhone, er Apple versting med hensyn til å utnytte fattige mennesker. Det er en av flere grunner til at jeg ikke kjøper Apple-produkter.

 

Hvor har du det fra at Apple er verstinger? De er nok ikke bedre enn del fleste andre, men ser ingen grunn til at de skal være verre heller. Tror nok mer det har med at det er store og du hører mer om dem, enn at det er verre enn andre.

 

Sannsynligvis burde telefonen koste så mye som leverandørene tar, og kanskje mer, hvis arbeiderne som i produserer komponentene (i Asia) hadde fått en rimelig lønn og tilfredsstillende arbeidsforhold, slik vi krever det i Norge. Nå går nok profitten i lommene til de få.

Du er klar over hvor mye i en slik telefon som lages på en fabrikk i Sør-Korea? Der helt vanlige middelklassefolk jobber under gode forhold og god lønn?

 

Se eksempelvis et batteri i en Samsung telefon. Det vil alltid stå Made in Korea, Assembeled in Vietnam. For de som ikke visste det, Kina er ikke det billigste stedet. Folk som produserer billigst og med dårligst kår som mulig har flyttet til land som Vietnam.

 

A9 i iPhone er lagd i Korea, hos Samsung, eller i Taiwan hos TSCM. NAND, RAM er lagd i Korea/Japan osv osv. Apple bruker batterier fra et kinesisk selskap, som da er mindre penger til arbeiderne enn et Samsung batteri. Likevel, det er veldig mye av produksjonen som foregår steder der folk har samme rettigheter, og like gode forhold som i Europa, og lønningsnivåer som er like gode. Kan ikke si de er på nivå med Norge, men Norge sitt nivå er også ganske ekstremt høyt.

 

 

- Satt og tenkte samme tanke...

Det er stor forskjell på stk.-pris og pris pr. kvantum, som f.eks. i kvantum på 1000 enheter.

 

Dette selges ikke kommersielt, altså finnes det ikke noe som heter stykkpris. Alle som kjøper disse varene kjøper langt mer enn 100 av dem som minimum. Selvfølgelig er det priser for kvantum.

 

Men prisene ER estimater og stemmer ikke nødvendigvis. Noen er lettere å prissette enn andre. Snapdragon 820 er nok lett. A9 er nok verre. Apple selger den jo tross alt ikke til noen. Det er jo bare Samsung og TSCM som selger til Apple.

Lenke til kommentar

Er det virkelig noen som tror at Salgspris - delepris = fortjeneste...?

Apple sier selv i den siste at det har en margin (for selskapet) på 40%. Det er ekstremt, ekstremt sannsynlig at iPhone ligger over det, noe kilde 2 også sier. Det tallet som står hos Forbes er det en ca antar. 47%.

 

Og for din informasjon rogkas, 650$ - 236$ = 414$ 414$ er ikke 47% av 650$.

 

Så dere kan egentlig bare kutte ut den tonen på svar. Dette er allmenn kunnskap blant økonomer og viktige nøkkeltall for Apple.

 

...

Det er da ingen tone som trengs å kuttes ut, med et mulig unntak for den tonen du selv legger opp til TKongen.

 

Regnestykket ditt over er et rimelig godt eksempel på at det jeg skrev stemmer bra. Selvsagt med den store usikkerheten rundt det faktiske beløpet som delene koster, men det er jo alltid moro å spekulere litt. Skal man være litt snill i tankegangen og si at beløpet er omtrent riktig, så kan man kanskje kalle de 414$ for DB1. Dette beløpet skal dekke alle faste og variable kostnader. I tillegg skal det jo også regnes hjem kostnader for R&D. Hvis det da stemmer at Apple har en margin på 47% på iPhone så er det i så fall imponerende bra.

 

Bare husk at DB1 skal inså fall regnes fra fabrikkens salgspris, ikke butikkens.

 

Hva som er Apple sin totale margin for hele selskapet år for år kan alle som vil lese i deres offisielle regnskap. Det ser vel ut til at de havner omtrent på samme nivå som de andre to store, Google og Microsoft. Et sted mellom 20 og 30% blir vel stort sett resultatet for alle tre.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Du svarer på det jeg skriver, men du leser ikke det jeg skriver. Du skriver bare det du vil skrive, så hvorfor svarer du engang på det jeg skriver? Hvis du ikke å lese 10 linjer tekst, hvorfor i det hele tatt prøve å diskutere med meg?

 

Jeg linket til offisielle Apple tall.(den linken som begynner med apple.com). Der står det 39%. Google og Microsoft kan ikke sammenlignes med Apple når det kommer til marginer. Google ligger til informasjon på over 60%. Eller Alphabet som det egentlig heter når en tenker økonomi. Microsoft har 58%. Hvorfor disse forskjellene? Google og Microsoft er hovedsaklig SW, Apple er HW. Mye, mye lettere å ha gode marginer på SW. Dette tok meg ca 2 minutter å finne ut. Kan du være så snill å slutte med å dra frem tall av løse luften? Hva prøver du å oppnå med det?

 

 

Regnestykket mitt over viste hvor feil du tok når du påstå at jeg mente salgspris - delpris = fortjeneste. Tallet 47% er så utrolig åpenbart at alt av kostnader er tatt med, fordi 414$ er ikke i nærheten av 47% av 649$. Hadde jeg regnet på den måten hadde Apple hatt en margin på 64%, ikke 47%.

 

Det jeg mente med tonen er at etter jeg hadde skrevet det med marginer, så var det to personer her som bare rett ut antok at jeg tok feil. Dere begynte å skrive som om jeg er dum og ikke forstår at salgspris - delepris ikke er fortjeneste. Og at jeg liksom skal ha kommet på 47% selv, eller fått det fra Snåsamannen. Hvor mange ganger skriver jeg noe slik som ikke stemmer? Nesten aldri. Dere har ingen anelse selv, og dere tar utrolig feil. Likevel så skriver dere med en gang disse negative innleggene om meg, der dere ikke tror meg i det hele tatt. Dere sjekker ikke engang det dere skriver, bare skriver noe. Og så kommer med beskyldninger om at jeg ikke vet noe og finner på ting? Det blir faktisk bare dumt.

 

Et tips: Hvis du ikke forstår eller vet selv, ikke skriv kommentarer om andre der du sier de ikke vet eller forstår noe.

Enda et tips: Når du skal finne tall, prøv å ta en tur innom google først. Det tar 1 minutt, og du finner ut om tallet du fant på stemte eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Arg!! Finnes det ikke annet enn mobil-telefoni som er "state-of-the-art" innenfor feltet radio-komm.?

Er det mulig at Tek.no kan skrive om noe annet enn mobil-telefoni for en gangs skyld?

 

Det finnes jo masse andre radio-teknikk man kan skrive om. "Software Defined Radio" (SDR) f.eks. Bruksområdet for slike billige SDR-radioer (USB-baserte) har eksplodert i de siste årene. Ikke bare mottakere; nå finnes også billige USB-brikker med *sendere*. Kombinert med en Rasberry PI, finnes masse muligheter. Hva med en liten hjemme-snekret 4G-jammer, eller et SDR-basert radio-teleskop?

 

 

Lenke til kommentar

Du svarer på det jeg skriver, men du leser ikke det jeg skriver. Du skriver bare det du vil skrive, så hvorfor svarer du engang på det jeg skriver? Hvis du ikke å lese 10 linjer tekst, hvorfor i det hele tatt prøve å diskutere med meg?

 

Jeg linket til offisielle Apple tall.(den linken som begynner med apple.com). Der står det 39%. Google og Microsoft kan ikke sammenlignes med Apple når det kommer til marginer. Google ligger til informasjon på over 60%. Eller Alphabet som det egentlig heter når en tenker økonomi. Microsoft har 58%. Hvorfor disse forskjellene? Google og Microsoft er hovedsaklig SW, Apple er HW. Mye, mye lettere å ha gode marginer på SW. Dette tok meg ca 2 minutter å finne ut. Kan du være så snill å slutte med å dra frem tall av løse luften? Hva prøver du å oppnå med det?

 

 

Regnestykket mitt over viste hvor feil du tok når du påstå at jeg mente salgspris - delpris = fortjeneste. Tallet 47% er så utrolig åpenbart at alt av kostnader er tatt med, fordi 414$ er ikke i nærheten av 47% av 649$. Hadde jeg regnet på den måten hadde Apple hatt en margin på 64%, ikke 47%.

 

Det jeg mente med tonen er at etter jeg hadde skrevet det med marginer, så var det to personer her som bare rett ut antok at jeg tok feil. Dere begynte å skrive som om jeg er dum og ikke forstår at salgspris - delepris ikke er fortjeneste. Og at jeg liksom skal ha kommet på 47% selv, eller fått det fra Snåsamannen. Hvor mange ganger skriver jeg noe slik som ikke stemmer? Nesten aldri. Dere har ingen anelse selv, og dere tar utrolig feil. Likevel så skriver dere med en gang disse negative innleggene om meg, der dere ikke tror meg i det hele tatt. Dere sjekker ikke engang det dere skriver, bare skriver noe. Og så kommer med beskyldninger om at jeg ikke vet noe og finner på ting? Det blir faktisk bare dumt.

 

Et tips: Hvis du ikke forstår eller vet selv, ikke skriv kommentarer om andre der du sier de ikke vet eller forstår noe.

Enda et tips: Når du skal finne tall, prøv å ta en tur innom google først. Det tar 1 minutt, og du finner ut om tallet du fant på stemte eller ikke.

Igjen, nå bare babler du og antar ting ut av løse lufta. Fint om du kan slutte med sånt og ikke spre den negativiteten din i hver eneste tråd du deltar i. Spørsmålet mitt hadde ingenting i seg som var rettet mot DEG, selv om du kanskje lever i en verden du tror snurrer rundt ditt forvokste ego. Mitt spørsmål var et helt åpent, generelt spørsmål.

 

Resten av det du skriver fortjener ikke noe mer svar, så jeg lar det ligge.

Lenke til kommentar

 

 

Er det virkelig noen som tror at Salgspris - delepris = fortjeneste...?

Hvor får du det fra at noen tror det?

 

AtW

Fra artikkelen. Og en masse kommentarer fra folk som kan se ut til at de tror det er sånn.

 

 

Ser ingenting som sier noe slikt i artikkelen, tvert imot spesifiseres det at det ikke er tilfellet. Kan ikke med mitt overblikk se at "masse kommentarer" påstår noe slikt heller. Kan du sitere konkret der du mener dette er tilfellet?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det virkelig noen som tror at Salgspris - delepris = fortjeneste...?

 

Hvor får du det fra at noen tror det?

AtW

Fra artikkelen. Og en masse kommentarer fra folk som kan se ut til at de tror det er sånn.

 

Ser ingenting som sier noe slikt i artikkelen, tvert imot spesifiseres det at det ikke er tilfellet. Kan ikke med mitt overblikk se at "masse kommentarer" påstår noe slikt heller. Kan du sitere konkret der du mener dette er tilfellet?

 

AtW

Såså, AtW. Jeg tror selv du, med ditt firkanta tunnelsyn, har klart å lese folk som sier noe sånt som: "hæ, delepris på 220 dollar, også selger de den for 650??? Fy faen dem kunne solgt den billigere ass..."

 

Så jo, det finnes faktisk folk som tror Salgspris-delepris=fortjeneste. Man skulle kanskje ikke tro det, men jo, de finnes...

Lenke til kommentar

Det finnes folk som tror det er øgle-mennesker som har tatt over jorda også, så det er sikkert riktig at det finnes. Men enn så lenge du ikke kan vise til noen her, så er det litt uvisst hvem du egentlig henviser til med kommentaren din. Det virker mer som en stråmann du driver å konstruerer. Det sitatet-eksemplet ditt sier ingenting om at man tror fortjeneste er gitt av salgspris-delepris.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dere kan komme med så mange påstander om antakelser om det jeg skrev som mulig. Istedenfor å bruke 5 minutter på google, så velger dere heller å komme med negative kommentarer.

 

http://www.theverge.com/2015/9/10/9300231/apple-watch-iphone-sales-profits-strategy-market

http://www.forbes.com/sites/chuckjones/2015/09/27/teardown-analysis-of-apples-iphone-6s/#c1b7d49661f6 (Fra en fyr som har Apple aksjer)

http://www.bloomberg.com/news/videos/b/7acce17d-af81-4976-87af-2faeeac6eb84

http://www.apple.com/pr/library/2015/10/27Apple-Reports-Record-Fourth-Quarter-Results.html

 

Apple sier selv i den siste at det har en margin (for selskapet) på 40%. Det er ekstremt, ekstremt sannsynlig at iPhone ligger over det, noe kilde 2 også sier. Det tallet som står hos Forbes er det en ca antar. 47%.

 

Og for din informasjon rogkas, 650$ - 236$ = 414$ 414$ er ikke 47% av 650$.

 

Så dere kan egentlig bare kutte ut den tonen på svar. Dette er allmenn kunnskap blant økonomer og viktige nøkkeltall for Apple.

 

Ellers veldig relevant å finne frem en iPhone 6S plus. Større skjerm + et lag for resitiv touch. Selvfølgelig blir prisen nesten lik da.....

Dette viser bedre forskjellen. I den andre regnes prisen for den ekstra skjermen inn i totalprisen. Ikke lik sammenligning.

 

 

 

 

Du har ellers åpenbart heller ikke lest hva som faktisk står der. Det som står under Qualcomm Snapdragon 820, som du sier korrekt at koster 62$ er på Apple sin side 58$. Hvis Apple hadde kjøpt like bra baseband prosessor, så ville nok prisen vært lik, men det gjør de ikke.

 

Og spar meg! En Qualcomm hyllevare vs custom Apple utviklet CPU? Er det et forsøk på å være morsom? Qualcomm sin CPU er like custom som Apple sin er. Qualcomm selger den til flere, det gjør den ikke til hyllevare av den grunn. Spar meg, virkelig spar meg for slike utsagn. 

 

Ellers har prisene utjevnet seg litt. Prisen for å lage iPhone er opp, mens prisen for S7 kontra S6 er ganske lik. Eksempelvis var det stor forskjell på SoC mellom S6 og iPhone 6, noe som det ikke er lengre, hvertfall om man leser rett og tar med alle kategoriene og ser hva de faktisk teller med. Skjermen utgjør fortsatt en forskjell, spesielt om man sammenligner rettferdig, men alt i alt så er 6S en klar forbedring over 6. Var ikke klar over hvor mye det ga utslag i prisen, men det er veldig bra at de bruker mer enn det de har gjort før.

 

 

Du snakker altså om det kildene dine kaller "gross margin", altså bruttomargin, som Apple oppgir til ca 40% men som _langt_ fra inkluderer alle kostnader et selskap har. Det er da åpenbart er noe _helt_ annet enn din påstand om "Apple med estimert 47% marginer alle kostnader inkludert". Apple som selskap har en "profit margin" eller fortjeneste som ligger rundt 22% av omsetningen, omtrent det samme som f.eks Google og Microsoft vanligvis har.

 

I Tek-artikkeln står det at "Den dyreste delen er ifølge IHS Snapdragon 820-prosessoren, som koster Samsung 62 dollar, cirka 530 kroner, per stykk." Men ser ved finlesing at BusinessWire skriver at "IHS puts the entire cost of the Qualcomm chipset solution (Snapdragon 820 and other Qualcomm supporting components) at $62", men uten å spesifisere hvilke deler "supporting components" er. I iPhone blir A9 + Baseband til sammen 35$, hvorvidt man må inkludere andre komponenter for at det skal være sammenlignbart er uklart all den stund jeg ikke har tilgang til tilsvarende og direkte sammenlignbar komponentliste for S7.

 

Selvsagt et Snapdragon 820 hyllevare. Hvem som helst kan i prinsippet ringe Qualcomm og bestille x stk SD 820 (der x er større eller lik evt. minimumskvantum). Apple A9 er derimot utviklet av Apple, eksklusivt for deres egen bruk, og kan ikke kjøpes av andre. Standardkomponenter utviklet for videresalg til det generelle komponentmarkedet med hundretalls(?) små og store telefonprodusenter, vs. eksklusive customkomponenter utviklet av en telefonprodusent kun for egne spesifikke produkt. Klart det er forskjell.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det spørs vel om fakta biter på TKongen, men det er lov å håpe, Newton...:)

 

 

Det er uansett fascinerende hvordan delepris på et produkt har blitt såpass viktig for enkelte. Det må jo ha startet et sted og jeg har en mistanke om at det kan ha startet med en eller annen guttunge, gjerne i USA, som egentlig hater Apple og skulle "bevise" at iPhone er så "dritdyrt" og dermed skulle finne ut hvor mye delene kostet. Gjennom litt Google-søk tror han at han har funnet deleprisene. Så tar han Salgspris-delepris og tror dermed han får fortjeneste og kaster rundt seg med påstander om at iPhone dermed er "overpriset". Han vet jo ikke at det er svært mange andre kostnader involvert, og vet antagelig ingenting om bedriftsøkonomi. Hylekoret biter naturligvis på likevel, og moroa er i gang...

Lenke til kommentar

Ser ikke helt verdien av denne diskusjonen. Hva har produksjon og komponentkostnad med noe som helst å gjøre? Er det sånn at om en telefon består av komponenter som koster med, så er det automatisk å regne som bedre eller mer verdt?

 

Kan vel nesten garantere at om et selskap som HTC går til Sony og sier at de skal ha kameramoduler til nye HTC One M10, og Apple kommer å sier de skal ha kameramoduler til iPhone 7 så betaler Apple mindre per modul enn hva HTC gjør selv om det er snakk om nøyaktig samme modul. Ene og alene fordi med Apple så vet Sony at det betyr titalls millioner på millioner solgte moduler som vil bli brukt i det som trolig vil være den mesteselgende modellen på markedet, mens med HTC One M10 så er det snakk om toppen et par millioner.

 

 

Sammenligne kostnaden på en Apple AX SoC som de designer og setter sammen in house, mot hva Qualcomm måtte ta betalt for en Snapdragon 820 er jo ikke nødvendigvis spesielt relevant. Slike sammenligninger er vel i det hele og store temmelig verdiløse, eller baserer de alt på "listepriser" og dermed ikke tar høyde for hva det måtte koste for de enkelte selskapene?

Lenke til kommentar

 

Eller markedsføring. Tipper PR-budsjettet er VEL så stort som utviklingsbudsjettet.

 

 

 

Apple brukte litt over 1 milliard $ på markedsføring, og litt over 8 milliarder på FoU i 2015. Estimert FoU-budsjett på ca 10 milliarder $ for 2016, mens markedsføringsbudsjettet har lagt på omtrent samme nivå i flere år og ikke ventes å øke vesentlig.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Spiller lite rolle hvor mye mobilen koster å produsere hvis det ikke er mulig å kjøpe byggesett for å bygge egen mobil.

Koster 2170 kroner i komponenter

Det hadde vært mere speende å vite hva iphone, Sony M5 aqua koster.

Det spiller liten rolle hvis det ikke er mulig å "bygge egen mobil", men det er spennende å vite hva iPhone og Sony M5 koster å lage? Går det an å kjøpe "byggesett" til disse, da?
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...