Gå til innhold

jobb i fremtiden med master i økonomi


Anbefalte innlegg

Hei,


 


Jeg ønsker å ta en master i økonomi og administrasjon ved NHH. Jeg er ferdig med min bachelor på BI i Bergen og lurte på hvilken masterprofil er mest attraktiv i arbeidslivet? Første ønske mitt er å bli konsulent, men dette er basert på spenningen jeg tror jeg kommer til å møte i denne type jobb. (så ikke god nok grunn? tenker jeg)


 


Er det noen som har erfaring med hva slags jobber man har i vente når man er ferdig med master i øk/ad? 


 


Jeg ønsker å ta over firmaer som ikke gjør det bra og komme med tiltak som kan få dem til å bli lønnsomme firmaer....  :D Hvilken utdanning/masterprofil/fag gjør meg istand til å ha nok kunnskap for å gjøre en slik jobb? 


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verken NHH eller Econa har funnet noen sammenheng mellom valg av fordypning og lønn eller attraktivitet på arbeidsmarkedet. Så det trenger du ikke å legge vekt på. Uansett hvilken profil du velger, kan du få mange ulike jobber i mange bransjer, så velg etter interesse.

 

Hvordan du kan gjøre virksomheter bedre og mer lønnsomme er noe du lærer i noen grad og på ulike nivåer i alle masterprofilene på NHH. Men det er kanskje mest nærliggende å vurdere profilen i strategi og ledelse.

Lenke til kommentar

Verken NHH eller Econa har funnet noen sammenheng mellom valg av fordypning og lønn eller attraktivitet på arbeidsmarkedet. Så det trenger du ikke å legge vekt på. Uansett hvilken profil du velger, kan du få mange ulike jobber i mange bransjer, så velg etter interesse.

 

Hvordan du kan gjøre virksomheter bedre og mer lønnsomme er noe du lærer i noen grad og på ulike nivåer i alle masterprofilene på NHH. Men det er kanskje mest nærliggende å vurdere profilen i strategi og ledelse.

Vil en master i finans eller investeringer være brukbar i en regnskap- og økonomirolle? Eller vil ikke valg av masterprofil begrense mulighetene i stor grad?

Lenke til kommentar

 

Verken NHH eller Econa har funnet noen sammenheng mellom valg av fordypning og lønn eller attraktivitet på arbeidsmarkedet. Så det trenger du ikke å legge vekt på. Uansett hvilken profil du velger, kan du få mange ulike jobber i mange bransjer, så velg etter interesse.

 

Hvordan du kan gjøre virksomheter bedre og mer lønnsomme er noe du lærer i noen grad og på ulike nivåer i alle masterprofilene på NHH. Men det er kanskje mest nærliggende å vurdere profilen i strategi og ledelse.

Vil en master i finans eller investeringer være brukbar i en regnskap- og økonomirolle? Eller vil ikke valg av masterprofil begrense mulighetene i stor grad?

 

 

En master i finans er helt klart brukbart i en regnskaps- og økonomirolle. Du vil ikke få deg jobb som controller tvert, men det vil antagelig gå greit å få seg jobb enten innen revisjon eller regnskap så lenge karakterene er gode.

Lenke til kommentar

Verken NHH eller Econa har funnet noen sammenheng mellom valg av fordypning og lønn eller attraktivitet på arbeidsmarkedet. Så det trenger du ikke å legge vekt på. Uansett hvilken profil du velger, kan du få mange ulike jobber i mange bransjer, så velg etter interesse.

 

Hvordan du kan gjøre virksomheter bedre og mer lønnsomme er noe du lærer i noen grad og på ulike nivåer i alle masterprofilene på NHH. Men det er kanskje mest nærliggende å vurdere profilen i strategi og ledelse.

 

Det var under gode tider hvor de fleste klarte å få seg jobb, idag så er situasjonen en annen. De beste får seg relevante jobber, de dårlige blir enten arbeidsledige eller må ta en dårlig jobb som telefonsupport.

 

Det jeg vil anbefale deg er å se her 

http://m.finn.no/job/fulltime/search.html

 

Ta en titt på alle jobber som er relevant til din utdanning og som er mulig for en nyutdannet å få, så finner du deg noe som du liker og som er etterspurt. Når du har funnet ut hva slags jobb du ønsker å få, så sjekker du hvilket studie som vil passe best. Har du i tilegg et internship, vil det bli mye lettere å markedsføre deg selv. 

Lenke til kommentar

 

Verken NHH eller Econa har funnet noen sammenheng mellom valg av fordypning og lønn eller attraktivitet på arbeidsmarkedet. Så det trenger du ikke å legge vekt på. Uansett hvilken profil du velger, kan du få mange ulike jobber i mange bransjer, så velg etter interesse.

 

Hvordan du kan gjøre virksomheter bedre og mer lønnsomme er noe du lærer i noen grad og på ulike nivåer i alle masterprofilene på NHH. Men det er kanskje mest nærliggende å vurdere profilen i strategi og ledelse.

Vil en master i finans eller investeringer være brukbar i en regnskap- og økonomirolle? Eller vil ikke valg av masterprofil begrense mulighetene i stor grad?

 

En slik master er sikkert ikke ubrukelig i en slik stilling, men hvis du vil ha en slik jobb, er det nok mer aktuelt med revisjon eller økonomisk styring (eller tilsvarende på andre skoler enn NHH). Selv kom jeg på intervju for en stilling som økonomi- og regnskapssjef med kun bachelor for noen måneder siden (men fikk den ikke).

 

 

Verken NHH eller Econa har funnet noen sammenheng mellom valg av fordypning og lønn eller attraktivitet på arbeidsmarkedet. Så det trenger du ikke å legge vekt på. Uansett hvilken profil du velger, kan du få mange ulike jobber i mange bransjer, så velg etter interesse.

 

Hvordan du kan gjøre virksomheter bedre og mer lønnsomme er noe du lærer i noen grad og på ulike nivåer i alle masterprofilene på NHH. Men det er kanskje mest nærliggende å vurdere profilen i strategi og ledelse.

 

Det var under gode tider hvor de fleste klarte å få seg jobb, idag så er situasjonen en annen. De beste får seg relevante jobber, de dårlige blir enten arbeidsledige eller må ta en dårlig jobb som telefonsupport.

 

Det jeg vil anbefale deg er å se her 

http://m.finn.no/job/fulltime/search.html

 

Ta en titt på alle jobber som er relevant til din utdanning og som er mulig for en nyutdannet å få, så finner du deg noe som du liker og som er etterspurt. Når du har funnet ut hva slags jobb du ønsker å få, så sjekker du hvilket studie som vil passe best. Har du i tilegg et internship, vil det bli mye lettere å markedsføre deg selv. 

 

Tull. Drøyt 80 % av NHH-erne får jobb før de er ferdig med masteren. Resten får relevant jobb innen kort tid eller fortsetter å studere. Du finner ikke en eneste masterkandidat fra NHH med "en dårlig jobb som telefonsupport".

 

Tidligere har rundt 10 % av NHH-erne fått jobber i olje- og energibransjen. De er relativt lite berørt av oljeprisfallet. Det NHH-erne og siviløkonomer for øvrig opplever på grunn av dårligere tider, er at de ikke lenger får høyere startlønn enn tidligere kull.

 

Jeg ville heller ikke brukt tid på finn.no. Få jobber lyses ut der og annonsene til de interessante jobbene forsvinner mellom masse annet tull. Trådstarter bør heller undersøke hvilke potensielle arbeidsgivere som driver med det han ønsker å gjøre, gå på bedriftspresentasjoner, følge med på nettsidene og facebooksidene deres og forhøre seg med kontakter. Eventuelt bør han forsøke å skaffe seg noen kontakter.

 

Hvis han kan få et internship, bør han også vurdere det. Men ofte er det like mye konkurranse om internships under studiene som de skikkelige jobbene etter studiene.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Tull. Drøyt 80 % av NHH-erne får jobb før de er ferdig med masteren. Resten får relevant jobb innen kort tid eller fortsetter å studere. Du finner ikke en eneste masterkandidat fra NHH med "en dårlig jobb som telefonsupport".

Etter NHH statistikk så fikk 70% jobb før de var ferdig med graden i 2014. Vi er ikke lenger i 2014, vi er nå i 2016 og markedet har forandret seg fullstendig.

https://www.nhh.no/no/studietilbud/jobb-og-karriere/arbeidsmarkedsunders%C3%B8kelsen.aspx

 

Tidligere har rundt 10 % av NHH-erne fått jobber i olje- og energibransjen. De er relativt lite berørt av oljeprisfallet. Det NHH-erne og siviløkonomer for øvrig opplever på grunn av dårligere tider, er at de ikke lenger får høyere startlønn enn tidligere kull.

 

Jeg ville heller ikke brukt tid på finn.no. Få jobber lyses ut der. Trådstarter bør heller undersøke hvilke potensielle arbeidsgivere som driver med det han ønsker å gjøre, gå på bedriftspresentasjoner, følge med på nettsidene og facebooksidene deres og forhøre seg med kontakter. Eventuelt bør han forsøke å skaffe seg noen kontakter.

 

Hvis han kan få et internship, bør han også vurdere det. Men ofte er det like mye konkurranse om internships under studiene som de skikkelige jobbene etter studiene.

 

Oljeprisfallet påvirker langt mer enn olje- og energibransjen. Tar du en titt på statistikk over ledige stillinger så har det falt kraftig, f.eks. Forretningsmessig tjenesteyting har falt fra 9700 ledige stillinger til 6400 stillinger i perioden 2012-2015. 2016 vil bli et enda tøffere år.

 

At få stillinger blir utlyst på finn.no er tull, en god finn profil kan til og med få arbeidsgiverene til å ringe deg. Å ikke bruke tid på finn er en stor feil. Det er riktig at man bør gjøre mer enn å bare søke på finn, men jeg ba han bare om å se på hva slags stillinger som er etterspurt, det kan han gjøre på finn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det helt umulig å få seg relevant jobb, slik som regnskapsmedarbeider, med bare en bachelor i økonomi? Har tenkt på å jobbe i ett år før jeg studerer videre. Hvor sannsynlig er dette? 

Nei, hvorfor skal det være umulig? De fleste som jobber som regnskapsmedarbeider har ikke noe annet enn bachelorgrad. Om du får deg jobb er avhengig av deg, dine karakterer, CV og søknad. Markedet er preget av oljekrisen selvfølgelig, men vi ligger fortsatt VELDIG godt an i forhold mange andre i verden. Så i stedet for å bruke tiden på å sutre, synes jeg man kan heller gi litt mer av seg selv.

Lenke til kommentar

 

Er det helt umulig å få seg relevant jobb, slik som regnskapsmedarbeider, med bare en bachelor i økonomi? Har tenkt på å jobbe i ett år før jeg studerer videre. Hvor sannsynlig er dette? 

Nei, hvorfor skal det være umulig? De fleste som jobber som regnskapsmedarbeider har ikke noe annet enn bachelorgrad. Om du får deg jobb er avhengig av deg, dine karakterer, CV og søknad. Markedet er preget av oljekrisen selvfølgelig, men vi ligger fortsatt VELDIG godt an i forhold mange andre i verden. Så i stedet for å bruke tiden på å sutre, synes jeg man kan heller gi litt mer av seg selv.

 

Jeg har bare alltid hørt at man må ha en master for å få seg relevant jobb innen økonomi, eller så stiller man dårlig an ift. master-studentene. Søker masterstudentene på jobb hos små- og mellomstore bedrifter, eller sikter de som oftest høyere?

Lenke til kommentar

 

 

Er det helt umulig å få seg relevant jobb, slik som regnskapsmedarbeider, med bare en bachelor i økonomi? Har tenkt på å jobbe i ett år før jeg studerer videre. Hvor sannsynlig er dette? 

Nei, hvorfor skal det være umulig? De fleste som jobber som regnskapsmedarbeider har ikke noe annet enn bachelorgrad. Om du får deg jobb er avhengig av deg, dine karakterer, CV og søknad. Markedet er preget av oljekrisen selvfølgelig, men vi ligger fortsatt VELDIG godt an i forhold mange andre i verden. Så i stedet for å bruke tiden på å sutre, synes jeg man kan heller gi litt mer av seg selv.

 

Jeg har bare alltid hørt at man må ha en master for å få seg relevant jobb innen økonomi, eller så stiller man dårlig an ift. master-studentene. Søker masterstudentene på jobb hos små- og mellomstore bedrifter, eller sikter de som oftest høyere?

 

En master kan gi enda mer relevant jobb, men det er ingen selvfølge. Selvfølgelig stiller man seg dårlig i forhold til master-studentene, det gjelder alle yrker, og ikke bare økonomer. I disse tider derimot er det og vil være overproduksjon av økonomer, så det kan være lurt å studere seg til en mastergrad.

 

Tror en ny utdannet blir først og fremst glad for å finne seg en relevant jobb, uavhengig av hvor stor bedriften er. De fleste foretrekker å selvfølgelig jobbe for en anerkjent bedrift, men målet er først og fremst å komme seg i jobb. 

Lenke til kommentar

 

Tull. Drøyt 80 % av NHH-erne får jobb før de er ferdig med masteren. Resten får relevant jobb innen kort tid eller fortsetter å studere. Du finner ikke en eneste masterkandidat fra NHH med "en dårlig jobb som telefonsupport".

Etter NHH statistikk så fikk 70% jobb før de var ferdig med graden i 2014. Vi er ikke lenger i 2014, vi er nå i 2016 og markedet har forandret seg fullstendig.

https://www.nhh.no/no/studietilbud/jobb-og-karriere/arbeidsmarkedsunders%C3%B8kelsen.aspx

 

Tidligere har rundt 10 % av NHH-erne fått jobber i olje- og energibransjen. De er relativt lite berørt av oljeprisfallet. Det NHH-erne og siviløkonomer for øvrig opplever på grunn av dårligere tider, er at de ikke lenger får høyere startlønn enn tidligere kull.

 

Jeg ville heller ikke brukt tid på finn.no. Få jobber lyses ut der. Trådstarter bør heller undersøke hvilke potensielle arbeidsgivere som driver med det han ønsker å gjøre, gå på bedriftspresentasjoner, følge med på nettsidene og facebooksidene deres og forhøre seg med kontakter. Eventuelt bør han forsøke å skaffe seg noen kontakter.

 

Hvis han kan få et internship, bør han også vurdere det. Men ofte er det like mye konkurranse om internships under studiene som de skikkelige jobbene etter studiene.

 

Oljeprisfallet påvirker langt mer enn olje- og energibransjen. Tar du en titt på statistikk over ledige stillinger så har det falt kraftig, f.eks. Forretningsmessig tjenesteyting har falt fra 9700 ledige stillinger til 6400 stillinger i perioden 2012-2015. 2016 vil bli et enda tøffere år.

 

At få stillinger blir utlyst på finn.no er tull, en god finn profil kan til og med få arbeidsgiverene til å ringe deg. Å ikke bruke tid på finn er en stor feil. Det er riktig at man bør gjøre mer enn å bare søke på finn, men jeg ba han bare om å se på hva slags stillinger som er etterspurt, det kan han gjøre på finn.

 

 

Jeg er klar over hvilket år det er og at oljeprisfallet påvirker større deler av økonomien (se "relativt lite berørt av oljeprisfallet," ikke "uberørt"). Likevel er påstanden din gal.

 

Du er også inkonsistent når du først påstår at trådstarter vil ende opp som enten arbeidsledig eller telefonsupport hvis ikke han er en av de beste studentene og så at det er en mulighet for at arbeidsgiverne vil ringe ham. De to påstandene passer ikke sammen. Hvis han vil være synlig for arbeidsgivere og hodejegere er det større sjanse for å bli oppdaget på LinkedIn.

 

Eller har du grunn til å tro at noen sjekker profiler på finn.no før de sjekker LinkedIn? Kjenner du noen NHH-kandidater som fikk jobb på grunn av en profil på finn.no? Av de jeg kjenner som fullførte masteren sin i fjor, fortsetter én på NHH for å ta doktorgrad. Resten hadde fått relevante jobber omtrent 6-12 måneder tidligere og ingen av dem fant jobbene sine på finn.no.

 

Nei, han får absolutt ikke noe godt bilde av hvilken utdannelse eller kompetanse som er etterspurt ved å se gjennom annonsene på finn.no. Utvalget som lyses ut der er ikke nødvendigvis representativt og det tar mer tid enn det er verd. Det er heller ikke opplagt hvilke studier som passer best for ulike jobber eller hvilke studier som passer best til jobbene som blir ledige om to år eller når trådstarter fullfører masteren sin.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over hvilket år det er og at oljeprisfallet påvirker større deler av økonomien (se "relativt lite berørt av oljeprisfallet," ikke "uberørt"). Likevel er påstanden din gal.

 

Du er også inkonsistent når du først påstår at trådstarter vil ende opp som enten arbeidsledig eller telefonsupport hvis ikke han er en av de beste studentene og så at det er en mulighet for at arbeidsgiverne vil ringe ham. De to påstandene passer ikke sammen. Hvis han vil være synlig for arbeidsgivere og hodejegere er det større sjanse for å bli oppdaget på LinkedIn.

 

Det er ikke jeg som er inkonsistent, det er du som ble irritert og begynte derfor å overdrive hva jeg sa. Jeg sa aldri at han må være blant de beste studentene for å få en relevant jobb. Så ille er ikke markedet idag. Jeg sa at de beste studentene får relevante jobber, mens de dårlige får ikke relevante jobber. Jeg sa ingenting om gjennomsnittelige studenter. 

 

Når du forstår hva jeg faktisk sa, så passer de sammen. Normale studenter kan absolutt fange arbeidsgivers interesse ved å ha en god Linkedin eller finn profil.

 

Eller har du grunn til å tro at noen sjekker profiler på finn.no før de sjekker LinkedIn? Kjenner du noen NHH-kandidater som fikk jobb på grunn av en profil på finn.no? Av de jeg kjenner som fullførte masteren sin i fjor, fortsetter én på NHH for å ta doktorgrad. Resten hadde fått relevante jobber omtrent 6-12 måneder tidligere og ingen av dem fant jobbene sine på finn.no.

 

Hvilken de sjekker først for NHH studenter vet jeg ikke, men i IT-bransjen så sjekker de finn først. Jeg har søkt jobber selv i IT-bransjen, og jeg fikk 3 henvendelser fra LinkedIn og ca 20 fra finn. En av henvendelsene fra finn førte til en jobb.

 

Jeg tror hovedårsaken til at de ikke ble kontaktet på finn, var fordi de ikke hadde en finn profil, eller profilen deres var helt elendig. Det kan selvfølgelig være litt forskjellig for NHH-kandidater, men å ikke bruke tid på finn er en stor feil. Om det bare skulle gi 1 henvendelse, så er det forsatt verdt det.

 

Nei, han får absolutt ikke noe godt bilde av hvilken utdannelse eller kompetanse som er etterspurt ved å se gjennom annonsene på finn.no. Utvalget som lyses ut der er ikke nødvendigvis representativt og det tar mer tid enn det er verd. Det er heller ikke opplagt hvilke studier som passer best for ulike jobber eller hvilke studier som passer best til jobbene som blir ledige om to år eller når trådstarter fullfører masteren sin.

 

Her er det mange unnskyldninger. Hvis du vet hva studiene handler om, så vil det bare ta 1 time, så at det tar for lang tid er tull. Og det er representativt nok, langt bedre enn å gjette, eller å spørre folk som egentlig ikke har peiling. Markedet vil heller ikke forandre seg noe enormt, de vil forsatt trenge revisorer og konsulenter om 2 år. 

 

Det er naturligvis ikke opplagt hvilke studier som passer. Derfor er det viktig å gjøre nødvendig research om de forskjellige studiene. Det må du gjøre uansett om du ser på finn eller ikke.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Zarac: Du uttaler deg mye i denne type tråder, noe jeg vil fraråde ettersom det virker som du har et ganske feilvrengt syn på hvordan arbeidsmarkedet ser ut/fungerer, spesielt for nyutdannede - og det kan hende at folk tar for god fisk det du sier.

 

Jeg jobber med rekruttering, og har gjort det i flere selskaper, og mange år, både innenfor search og select. Så her kommer litt fakta for å rydde opp:

 

1. Flere "hodejegere" bruker finn enn linkedin i search, og da spesielt for nyutdannede. 

 

2. Annonser på finn gir absolutt et svært representativt bilde av hvordan markedet ser ut for nyutdannede. Økonomistudenter ender ofte opp i de større revisjons/rådgivningsselskapene, som ikke annonser for nyutdannede på finn, men utenom de selskapene fungerer finn som en god pekepinn på hva som finnes. 9/10 jobber utlyses på finn.

 

3.NHH-alumni  er på lik linje som alle andre sterkt påvirket av oljeprisfallet. Det er ikke kun i olje-sektoren at det gjøres nedskjæringer som følge av det, samtidig som man får tyngre konkurranse om stillingene når ingeniører også søker seg dit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ditt innlegg i kursiv. 

 

Det er ikke jeg som er inkonsistent, det er du som ble irritert og begynte derfor å overdrive hva jeg sa. Jeg sa aldri at han må være blant de beste studentene for å få en relevant jobb. Så ille er ikke markedet idag. Jeg sa at de beste studentene får relevante jobber, mens de dårlige får ikke relevante jobber. Jeg sa ingenting om gjennomsnittelige studenter.

 

Når du forstår hva jeg faktisk sa, så passer de sammen. Normale studenter kan absolutt fange arbeidsgivers interesse ved å ha en god Linkedin eller Finn profil.

 

Det går fint. Jeg blir ikke irritert.

 

Det var ikke det du sa. Du sa «Det var under gode tider hvor de fleste klarte å få seg jobb, idag så er situasjonen en annen», som impliserer at de fleste ikke lenger klarer å få seg jobb. Du sa også «de dårlige blir enten arbeidsledige eller må ta en dårlig jobb som telefonsupport». Begge deler er feil.

 

Nå sier du derimot at normale studenter kan fange arbeidsgivers interesse. Hvis det betyr at de fleste likevel kan få jobb, er du nærmere sannheten. Men du tar fortsatt feil om de dårlige studentene.

 

NHHs nyeste publiserte arbeidsmarkedsundersøkelse er nesten et år gammel. Den finner du her: http://paraplyen.nhh.no/sfiles/65/93/2/file/arbeidsmarkedsundersokelse-hovedfunn.pdf

 

Der kan du blant annet lese at de aller fleste i 2014-kullet, som ble ferdig utdannet like før det dramatiske oljeprisfallet vi nå opplever, hadde arbeid som sin hovedbeskjeftigelse noen måneder senere. Av de som ikke falt under denne gruppen, fortsatte en del med for eksempel betalte stipendiatstillinger eller studier.

 

Oljepris: https://www.google.no/search?hl=no&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=657&q=oljepris&oq=oljepris&gs_l=img.3..0l10.381.1386.0.1558.8.8.0.0.0.0.88.535.8.8.0....0...1.1.64.img..0.8.532.54YKrS36XQ8

 

Les også: «Om vi isolerer de som har søkt jobb, men som ikke er i arbeid, ikke har mottatt jobbtilbud eller studerer videre, står vi igjen med 2,8 prosent av kandidatene. Dette er på nivå med tidligere år.» Altså fikk også de dårlige studentene jobb. Hvor mange av dem som fikk «en dårlig jobb som telefonsupport» oppgir ikke undersøkelsen. Det overlater jeg til deg å finne tall eller eksempler på.

 

Da arbeidsmarkedsundersøkelsen ble utarbeidet i februar 2015, var til sammenlikning den registrerte arbeidsledigheten 3,0 % av arbeidsstyrken. Siden den gang har arbeidsledigheten svingt både opp og ned og har siden januar 2016 vært litt høyere. Det kan du se her: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Statistikk/Arbeidssokere+og+stillinger+-+statistikk/Hovedtall+om+arbeidsmarkedet

 

Arbeidsmarkedet kan selvsagt endre seg og hvis den totale arbeidsledigheten forblir 3,4 % eller høyere, vil nok også noe mer enn 2,8 % av 2016-kullet oppleve uønsket arbeidsledighet. Men for øyeblikket ser det ut til at de fleste, også dårlige NHH-studenter, vil ha jobber ved fullført utdannelse eller noen måneder senere. Som du selv fastslår, vil ikke markedet forandre seg enormt i løpet av to år.

 

MD123 er også inne på oljeprisfallet og arbeidsmarkedet, så se gjerne mitt svar til ham lenger ned.

 

Hvilken de sjekker først for NHH studenter vet jeg ikke, men i IT-bransjen så sjekker de Finn først. Jeg har søkt jobber selv i IT-bransjen, og jeg fikk 3 henvendelser fra LinkedIn og ca 20 fra Finn. Jeg har 1 års erfaring med freelance, og er en ingeniør. Totalt sett så hadde jeg ca 150 visninger i måneden,

 

Trådstarter begynner med å fortelle at han ønsker å ta en master på NHH og at han har fullført en bachelor på BI. Når du snakker om din erfaring som freelancer i en bransje han ikke utdanner seg til, kan det derfor være greit å avklare det.

 

Jeg tror hovedårsaken til at de ikke ble kontaktet på finn, var fordi de ikke hadde en Finn profil, eller profilen deres var helt elendig. Det kan selvfølgelig være litt forskjellig for NHH-kandidater, men å ikke bruke tid på finn er en stor feil. Om det bare skulle gi 1 henvendelse, så er det forsatt verdt det.

 

Du har nok rett i at de ikke hadde profiler på finn.no. Jeg vil anta at årsaken er at de opplevde det som enkelt nok å få intervjuer hos interessante arbeidsgivere og at de flere måneder før fullført utdannelse ikke så noen ekstra nytte med en profil ut over hva de fikk ved å skrive søknader, søke gjennom arbeidsgivernes egne kanaler og eventuelt oppdatere en LinkedIn-profil.

 

Her er det mange unnskyldninger. Hvis du vet hva studiene handler om, så vil det bare ta 1 time, så at det tar for lang tid er tull. Og det er representativt nok, langt bedre enn å gjette, eller å spørre folk som egentlig ikke har peiling. Markedet vil heller ikke forandre seg noe enormt, de vil forsatt trenge revisorer og konsulenter om 2 år.

Det er naturligvis ikke opplagt hvilke studier som passer. Derfor er det viktig å gjøre nødvendig research om de forskjellige studiene. Det må du gjøre uansett om du ser på Finn eller ikke.

 

I alle dager?

 

Ingen sier at trådstarter eller andre skal gjette. Det trådstarter derimot kan gjøre er å se på arbeidslivs-, arbeidsmarkeds- og lønnsstatistikker, melde seg inn i Econa, benytte seg av studie- og karriereveiledere, gå på bedriftspresentasjoner og karrieredager, kontakte relevante nettverk (herunder grupper i studentforeningen), holde kontakt med eventuelle venner og bekjente han har i arbeidslivet og ellers benytte seg av de ressursene han har tilgjengelig som student. Om ikke alle, kan mange av disse kildene gi bedre og raskere informasjon om arbeidsmarkedet og studier enn man får ved å bla gjennom finn.no en time.

 

 

 

 

Ditt innlegg i kursiv.

 

Zarac: Du uttaler deg mye i denne type tråder, noe jeg vil fraråde ettersom det virker som du har et ganske feilvrengt syn på hvordan arbeidsmarkedet ser ut/fungerer, spesielt for nyutdannede - og det kan hende at folk tar for god fisk det du sier.

 

Jeg jobber med rekruttering, og har gjort det i flere selskaper, og mange år, både innenfor search og select. Så her kommer litt fakta for å rydde opp:

 

1. Flere "hodejegere" bruker finn enn linkedin i search, og da spesielt for nyutdannede.

 

Rekrutterer du NHH-studenter gjennom finn.no? Mitt inntrykk er et helt annet enn bildet du tegner. Som nevnt kjenner jeg en del tidligere NHH-studenter som ikke er rekruttert gjennom finn.no. Også veiledere og representanter for arbeidsgivere legger stor vekt på LinkedIn, mens ingen har nevnt profiler på finn.no.

 

Her er en artikkel av mer generell karakter, der en partner i ISCO Group blant annet hevder at «LinkedIn er den beste arenaen for å skape et profesjonelt nettverk»: http://e24.no/jobb/slik-blir-du-headhuntet/20262867

 

Med tanke på arbeidstakere som vil bytte jobb, sier direktøren i rekrutterings- og konsulentbyrået Experis, datterselskap av ManpowerGroup, at «Vi bruker Linkedin veldig mye. Du bør absolutt prioritere å ha en god profil der!» her: http://e24.no/jobb/dette-boer-du-tenke-paa-i-jobbjakten/20260821

 

«Erlend Emil Holmsen, hodejeger og daglig leder i Headhunt bruker LinkedIn for å finne interessante kandidater til stillingene han skal besette» står det her: http://www.dinside.no/909350/linkedin-sikrer-deg-drommejobben

 

2. Annonser på finn gir absolutt et svært representativt bilde av hvordan markedet ser ut for nyutdannede. Økonomistudenter ender ofte opp i de større revisjons/rådgivningsselskapene, som ikke annonser for nyutdannede på finn, men utenom de selskapene fungerer finn som en god pekepinn på hva som finnes. 9/10 jobber utlyses på finn.

 

Legg merke til at jeg skrev «ikke nødvendigvis representativt» om finn.no. «Ikke nødvendigvis representativt» betyr at man kan være i tvil, ikke at jeg påstår det ene eller det andre.

 

At de store revisjons- og rådgivningselskapene ikke annonserer på finn.no er viktig siden trådstarter skal ta master på NHH og en stor del av NHH-studentene får jobber i dem. Det er fint at du er enig i det, for da en betydelig del av studentene får jobber som ikke lyses ut på finn.no, er det betimelig å spørre seg hvor representativt finn.no er for arbeidsmarkedet deres.

 

I tillegg blir bare en mindre del av alle stillinger utlyst. Om det kan du lese noen artikler her:

http://www.studenttorget.no/index.php?show=4518&expand=4631,4518&artikkelid=9378

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/08/16/0938/seks-av-ti-jobber-lyses-ikke-ut

http://www.dinside.no/930211/her-finner-du-de-skjulte-jobbene

http://www.aftenposten.no/jobb/6-av-10-jobber-blir-ikke-utlyst-5560392.html

 

De sier at andelen stillinger som lyses ut er rundt 40 %. Se også at det anbefales å bruke LinkedIn, mens finn.no ikke nevnes i det hele tatt.

 

Finn.no har sikkert en stor del av stillingene som lyses ut, men de kan også lyses ut gjennom andre kanaler. For eksempel er det en del bedrifter som lyser ut stillingene sine på egne nettsider og ikke på finn.no. «Mange selskap har Facebook-sider eller Linkedin-sider. Følg disse selskapene slik at du får informasjon når de har åpne stillinger. Stadig oftere blir åpne stillinger kun lyst ut gjennom disse kanalene,» sier direktøren i Adecco search&select i en av de nevnte artiklene.

 

Inntrykket ditt kan godt være at 9 av 10 stillinger er på finn.no, men flere undersøkelser forteller oss altså at du tar feil. Hvis du skal fortsette å jobbe med rekruttering, kan det være lurt å ta med seg den kunnskapen videre.

 

3. NHH-alumni  er på lik linje som alle andre sterkt påvirket av oljeprisfallet. Det er ikke kun i olje-sektoren at det gjøres nedskjæringer som følge av det, samtidig som man får tyngre konkurranse om stillingene når ingeniører også søker seg dit.

 

Her slår du inn åpne dører. Se tidligere innlegg.

 

Men «sterkt påvirket av oljeprisfallet»? Hva baserer du det på?

 

Som nevnt i mitt svar til Camlon, finner du NHHs siste arbeidsmarkedsundersøkelse her: http://paraplyen.nhh.no/sfiles/65/93/2/file/arbeidsmarkedsundersokelse-hovedfunn.pdf

 

La meg oppsummere:

I desember 2014 var andelen sysselsatte i 2014-kullet litt dårligere enn i de to foregående årene. Dette inkluderer dog ikke de studentene som for eksempel valgte videre studier eller betalte stipendiatstillinger eller å ikke søkte jobb. Så det var fortsatt rimelig smertefritt for NHH-studentene å gå ut i arbeidslivet, selv om en liten nedgang kan skyldes oljeprisfallet. Veksten i grunnlønnen var i 2014 noe svakere enn tidligere år, men ble kompensert med mer ekstrainntekter og goder.

 

Les også «Det kan derfor synes som om arbeidsmarkedet fortsatt er på nivå med tidligere år, men at det tar litt lengre tid å få jobb for noen av kandidatene» og «Om vi isolerer de som har søkt jobb, men som ikke er i arbeid, ikke har mottatt jobbtilbud eller studerer videre, står vi igjen med 2,8 prosent av kandidatene. Dette er på nivå med tidligere år.»

 

Siden denne undersøkelsen ble publisert 27.03.2015, kan vi nok snart vente en fersk undersøkelse av 2015-kullet. Arbeidsmarkedet kan ha endret seg, men NHHs arbeidsmarkedsundersøkelse fra 2015 er for øyeblikket den beste som finnes og forteller mer enn for eksempel annonsene på finn.no.

 

I dette innlegget fra i går sier Econas direktør at «Det er klart at en del høyt utdannede, for eksempel ingeniører innen petroleumssektoren, nå sliter. […] Blant egne medlemmer, høyere utdannede økonomer, er ledigheten ned mot null»: http://www.nrk.no/ytring/mastersyken-var-et-sidespor-1.12831871

 

Jeg vil kalle virkningen på NHH-studentenes arbeidsmarked beskjeden. Årsaken er nok at en liten del av NHH-studentene fikk jobb innen olje og gass allerede før oljeprisfallet og at den indirekte virkningen på revisorer, konsulenter og liknende er mindre.

 

Jeg vil heller ikke påstå at «alle andre» er hardt rammet av oljeprisfallet når jeg for eksempel ser på NAVs nyeste arbeidsmarkedsstatistikk. Noen er hardt rammet, noen merker lite eller ingenting og atter andre opplever mindre arbeidsledighet i sitt marked. Se statistikken her: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Statistikk/Arbeidssokere+og+stillinger+-+statistikk/Hovedtall+om+arbeidsmarkedet

 

Ellers forteller jeg i mitt svar til Camlon lenger opp hva jeg tror neste NHH-kull vil oppleve.

 

Takk for opprydningen.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Igjen: Du forstår altså ikke helt hvordan rekrutteringsmarkedet fungerer, og linker for det meste til irrelevante ting. Jeg orker ikke å bruke masse tid på å forklare deg dette her, men kort oppsummert:

Du linker til masse irrelevante artikler og div lenker. Linkedin er høyst viktig for alle andre enn nyutdannede, som vi snakker om her. 

Ja - jeg har rekruttert flest nyutdannede fra NHH via finn, ikke via linkedin - da profilene deres på linkedin gjerne er relativt tomme og ganske uinteressante. Hva som sies av veiledere og på bedriftsdager osv. orker ikke jeg kommentere videre, da det for det meste er sprøyt uansett. 

Det var også en haug irrelevante artikler du linket til om utlysning - jeg må da igjen minne om at vi her snakker om nyutdannede, og 9/10 jobber for de utlyses. Stillinger som ikke utlyses er de på høyere nivå, samt de som blir opprettet intern i forbindelse med omallokering av oppgaver osv. 

Hva jeg baserer på at nhh alumni også blir sterkt påvirket av oljefallet er ganske grunnleggende, og det burde til og med du forstå hvis du har en økonomiutdannelse:
Når oljesektoren går dårlig smitter det over på andre sektorer. Flere og flere bedrifter har ansettelsestopp, dette går ikke uttover arbeidsledighetstallene pt, men finansinstitusjonene ansetter for eksempel ekstremt mye færre nyutdannede i dag enn for to år siden. Du er veldig flink til å finne totalt irrelevante tall og artikler - men det er helt tydelig at du overhodet ikke har oversikt over hvordan rekruttering og arbeidsmarkedet fungerer i praksis, og derfor vil jeg igjen anbefale deg å slutte å komme med tips og råd til folk som spør om dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, MD123. Nå tok jeg spøken.

 

Du har jobbet med rekruttering i mange år og vet hva som kjennetegner arbeidsmarkedet og rekruttering bedre enn lederne i de største bemanningsselskapene. Du vet hvordan masterstudentene på NHH får jobb, for du har rekruttert dem. Til og med skal flere selskaper ha ansatt deg. Og du har en veldig klar oppfatning om hva jeg bør vite med en utdannelse i økonomi.

 

Samtidig har du vært aktiv i «Tråden for BI-studenter!». Blant annet synes du mikroøkonomi er vanskelig og for ikke lenge siden gikk eksamen i personlig økonomi «utrolig dårlig». På andre kurs ser du «veldig mørkt» eller er fornøyd så lenge du består. Men du foretrekker selvfølgelig «å plukke opp en lett A». Det var jo i den forbindelse du ble rådet til å velge personlig økonomi.

 

«Personlig økonomi» er et valgbart kurs på 2. året i BIs bachelorstudium i økonomi og administrasjon.

 

Men dette burde jeg jo visst. Vi har diskutert før i en tråd der du fortalte hvordan du mener man får de beste jobbene og påsto blant annet at studenter ved offentlige skoler som regel får offentlige jobber. Til forskjell fra i denne tråden, derimot, anbefalte du meg å snakke med selskapenes representanter og gå på bedriftspresentasjoner.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1223807&p=22926934

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1223807&p=22952867

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1223807&p=22434977

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1223807&p=22166362

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1223807&p=22626737

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1223807&p=22632136

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1671013&p=22596496

 

Jeg lever godt med at du ikke mener jeg bør uttale meg.

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Jeg ønsker å ta en master i økonomi og administrasjon ved NHH. Jeg er ferdig med min bachelor på BI i Bergen og lurte på hvilken masterprofil er mest attraktiv i arbeidslivet? Første ønske mitt er å bli konsulent, men dette er basert på spenningen jeg tror jeg kommer til å møte i denne type jobb. (så ikke god nok grunn? tenker jeg)

 

Er det noen som har erfaring med hva slags jobber man har i vente når man er ferdig med master i øk/ad? 

 

Jeg ønsker å ta over firmaer som ikke gjør det bra og komme med tiltak som kan få dem til å bli lønnsomme firmaer....  :D Hvilken utdanning/masterprofil/fag gjør meg istand til å ha nok kunnskap for å gjøre en slik jobb? 

 

Ved HHIT NTNU har de fleste av masterstudentene som er ferdig til sommeren fått jobb, inkludert meg. Mange av disse har fått jobb i firmaer som EY, KPMG, PWC etc. Mange begynner innen revisjon, mens en god del har fått regnskapsstillinger hos andre firmaer. I tillegg har noen plukket controller-jobber og stillinger innen finans. Tipper 80% av de rundt 80 som går femte-året vil ha jobb før studiet er ferdig.

 

Anbefaler for øvrig å ta finans eller økonomistyring

Endret av EoB
Lenke til kommentar

Okei, MD123. Nå tok jeg spøken.

 

Du har jobbet med rekruttering i mange år og vet hva som kjennetegner arbeidsmarkedet og rekruttering bedre enn lederne i de største bemanningsselskapene. Du vet hvordan masterstudentene på NHH får jobb, for du har rekruttert dem. Til og med skal flere selskaper ha ansatt deg. Og du har en veldig klar oppfatning om hva jeg bør vite med en utdannelse i økonomi.

 

Samtidig har du vært aktiv i «Tråden for BI-studenter!». Blant annet synes du mikroøkonomi er vanskelig og for ikke lenge siden gikk eksamen i personlig økonomi «utrolig dårlig». På andre kurs ser du «veldig mørkt» eller er fornøyd så lenge du består. Men du foretrekker selvfølgelig «å plukke opp en lett A». Det var jo i den forbindelse du ble rådet til å velge personlig økonomi.

 

«Personlig økonomi» er et valgbart kurs på 2. året i BIs bachelorstudium i økonomi og administrasjon.

 

Men dette burde jeg jo visst. Vi har diskutert før i en tråd der du fortalte hvordan du mener man får de beste jobbene og påsto blant annet at studenter ved offentlige skoler som regel får offentlige jobber. Til forskjell fra i denne tråden, derimot, anbefalte du meg å snakke med selskapenes representanter og gå på bedriftspresentasjoner.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1223807&p=22926934

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1223807&p=22952867

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1223807&p=22434977

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1223807&p=22166362

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1223807&p=22626737

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1223807&p=22632136

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1671013&p=22596496

 

Jeg lever godt med at du ikke mener jeg bør uttale meg.

 

 

Jeg tror fortsatt ikke du forstår poengene mine her. 

Du linker til masse artikler hvor det taes opp temaer som er irrelevant for nyutdannede. 

Vi snakker her om nyutdannede. 

Igjen; Situasjonen er anderledes for nyutdannede enn andre. 

 

 

Nå vil jeg gjerne ha svar på hva i all verden du prøver å få fram med at jeg tar en videreutdanning på deltid for å kunne rekruttere bredere med denne saken å gjøre? Er det at jeg tar økonomikurs relevant her i det hele tatt? Teamet her er arbeidsmarkedet og rekruttering her, ikke hva jeg driver med på fritiden? Du snakker som om det er vanlig for nyutdannede (igjen: nyutdannede, altså de som nettopp er ferdig utdannet)  å være en del av en search prosess.  Det virker nesten som du antyder at jeg lyver om bakgrunnen min og hva jeg arbeider med, noe som må være det mest patetiske jeg noensinne har hørt, derfor legger jeg ved en liten skjermdump som viser at jeg har en linkedin-recruiter profil som koster drøye 60 000,- i året å ha, men det har jeg vell da gått til anskaffelse av for å gjøre et poeng? 

 

 

Skjermbilde_2016_03_27_kl_16_03_05.png

 

Også et av adminbrukeren på finn (det som brukes mest for nyutdannede, igjen: nyutdannede):

 

Skjermbilde_2016_03_27_kl_16_27_10.png

 

 

Det at du ikke klarer å forstå at folk som faktisk arbeider i bransjer har mer innsikt i hvordan de fungerer enn deg er greit nok. Jeg lovte meg selv å ikke bruke så mye tid på den tråden her, ettersom du som du nevner også tidligere har vist din inkompetanse på dette temaet, så denne diskusjonen gidder jeg ikke lenger, men nå vil jeg at du svarer på hvorfor det er relevant at jeg tar videreutdanning. 

Endret av MD123
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...