Gå til innhold

[Løst] Brukt D7000 eller D7100?


Anbefalte innlegg

Fruen skal oppgradere kameraet fra Nikon D3100 til et raskere Nikon-kamera, og valget står mellom enten å kjøpe et brukt D7000 eller D7100. Spørsmålet er hvilket?

 

Jeg har Pentax K5 selv, og vet at bildekvaliteten til D7000 er ganske lik. D7100 vet jeg ikke mye om ang. bildekvalitet annet enn høyere oppløsning, men er ganske trygg på at denne leverer mer enn godt nok.

 

Saken er at det skal brukes mye til fotografering av barn, og da må det være raskt. Det eneste som holder meg tilbake på 7100 er bufferen. Denne klarer bare 6 og 9 bilder ved 14- og 12-bit,mens D7000 klarer 10/15. Mulig det holder med 6/9,men er ikke i nærheten av K5-en.

 

Er det verdt å satse på D7100 for et par tusen kr. mer enn D7000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer litt på hvilke forbedringer du tenker på. Jeg husker jeg vurderte å oppgradere fra D7000 til D7100 da D7100 kom, men fant ut at det var for lite å hente. Det er en stund siden så jeg husker ikke hvorfor jeg kom fram til den koklusjonen

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvilke forbedringer du tenker på. Jeg husker jeg vurderte å oppgradere fra D7000 til D7100 da D7100 kom, men fant ut at det var for lite å hente. Det er en stund siden så jeg husker ikke hvorfor jeg kom fram til den koklusjonen

 

Å oppgradere fra D7000 til D7100 kan jeg være enig i blir litt for små endringer. Det synes jeg ofte gjelder når man sammenligner to generasjoner av samme modell, litt avhengig av hva man er på jakt etter. Men her er det jo snakk om å oppgradere fra D3100 mens både D7000 og D7100 er tilgjengelige og da ville jeg gått for D7100. Størst endring er kanskje autofokussystemet som både er mer avansert med flere punkter og har mulighet for AF med F8.  

 

Ellers er jo sensoren ny. Riktignok er ikke DR forbedret (da må man vel opp i D7200), men D7100 har flere piksler som gir mulighet for litt ekstra beskjæring. Videomodus er også litt forbedret og så er det alle de små endringene man typisk får på et par år nyere kamera som oppgradert LCD-skjerm og elektronikk.

Lenke til kommentar

Da ble det et D7000.

 

Bedre videokvalitet har ikke noe å si, har eget for dette, og vil ha større buffer.

Høyere oppløsning har sine fordeler, men ikke verdt de ekstra pengene når budsjettet er stramt.

 

Takk for alle svar. Nyttig å høre hva folk mener om kameraene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...