Gå til innhold

Partisjonering


sjakk

Anbefalte innlegg

Jeg holder en del på med musikk program på pc'en. Har nettopp kjøpt meg laptop Siden jeg skal bruke den til både studier/vanlig bruk og musikk programmer var det en som abefalte meg å partisjonere harddisken.

 

Anbefaler dere meg til å gjøre det samme? Er det egentlig nødvendig? Må jeg instalere operativ system på begge partisjonene? Hva er best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid best å partisjonere harddisken. (min mening)

I dette tilfellet kan du lage en partisjon til operativsystemet og en til dine egne filer.

Poenget med å partisjonere på denne måten er at hvis OS'et tryner og du må reinstallere, slipper du å miste dine egne filer.

 

Du trenger ikke å installere operativsystem på begge partisjoner

Det er heller ikke nødvendig å partisjonere, det er bare kjipt å miste alle filer fordi OS'et tryner

Endret av phsyco
Lenke til kommentar

Er vel egentlig smak og behag! Personlig foretrekker jeg STORE partisjoner å velger derfor å ha hardisken som en partisjon... :) Men med bærbar er det jo LITT anerledes kanskje, man har langt fra så god plass. Her ville det optimale vært (etter min mening selvsagt..) vært å hatt en partisjon, men nå er det nå sånn en gang at OS har en tendens til å krasje (med mindre du bruker linux da :cool: ) ) Og da vil du jo miste alt på den partisjonen. Mitt råd blir vel derfor å lage to partisjoner en som rommer alt av OS og programmer og en som rommer alle dokumentene og slike ting du ikke har lyst til å miste :) Den andre delen trenger nødvendigvis ikke å være altfor stor heller...

Lenke til kommentar

Harddisken må partisjoneres for at du kan bruke den!

Du lurer vel egentlig på om det er anbefalt å ha mer enn 1 partisjon...

 

Anbefaler at du oppretter minimum 2 partisjoner. En for operativsystemet og en for filene dine (musikk, filmer osv.)!

Da beholder du filene dine selv om du må reinstallere OS`et. :yes:

Lenke til kommentar
Anbefaler ca 10 gb til system så kan du fordele resten av plassen som du vil...

Husk på at My Documents / Temporary Internet Files og masse annen dritt legger seg som standard på Windows-partisjonen.

Sjekket C: hos meg for en stund siden og den var på 40GB. Flyttet over en drøss av filer fra My Documents, og er nå nede på 10GIG. Jeg har KUN Windows liggende på C: - alle andre programmer ligger på egne disker

 

Selv har jeg:

1 x 160GB - Musikk

1 x 80GB - Windows

1 x 80GB - Viktige programmer

1 x 250GB - Downloads / Backup

 

Ingen av diskene har flere enn 1 partisjon. Viktigere å ta hensyn til blocksize.

Men for ditt vedkommende med 40GB disk så ville jeg ha delt den i to - 40 GB på hver. Windows/Office på C: og Andre programmer og data på den andre.

 

Og hva er vitsen med å anbefale flere partisjoner i tilfelle OS'et går dukken? Filer andre steder enn Windows blir jo ikke berørt selv om han legger inn Windows på nytt...

Og går hele disken ad dundas så hjelper det også sjelden... IBAS har ikke akkurat vennlige priser for hvermannsen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...