Gå til innhold

drøfting rundt indre og ytre søken i religion


Anbefalte innlegg

 

ensidig og lite villig til å leke med andre ideer

Syntes religion er så fordummende og har ødelagt så mye at den ikke er noe å leke med... Beste er å kutte det å tro blindt på gamle påstander og erstatte det med kunnskap, viten og kjærlighet til MENNESKER... og la disse innbilte og primitive gude fantasiene seile sin egen sjø...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RWS, den 17 Apr 2016 - 22:37, sa:

 

Sitat

 

ensidig og lite villig til å leke med andre ideer

Syntes religion er så fordummende og har ødelagt så mye at den ikke er noe å leke med... Beste er å kutte det å tro blindt på gamle påstander og erstatte det med kunnskap, viten og kjærlighet til MENNESKER... og la disse innbilte og primitive gude fantasiene seile sin egen sjø...

 

vi snakker ikke direkte om kun guder,

vi snakker om en tilstand i mennesket som alltid vil være religiøst.(hellig følelse av noe større enn seg selv).

gud(ene) er tilfeldig bare en forklarings modell pga mangel på å finne opp noe bedre og mer perfekt.

hva som var religiøst før er nå blitt rasjonalisert til å bli underbevisst liv fylt av symbolske betydninger.

de religiøse tolker disse symbolske enheter som "tegn på gud" og "naturen snakker via gud" osv.

 

uansett hvor mye du kan påvise hvor "uskolerte" og "ignorante" religiøse er,

og jeg er enig med deg i kritikken din mot dem,

så finnes det alltid en side av menneskets underbevissthet som tolker alt i symbolske religiøse betydninger.

vi er kanskje ikke bevisst det men de fleste tradisjoner i dag er gamle ritualer og initiasjoner(begravelse, bryllup, innflytning fest, hilsninger  osv),

dog har mistet noe av sine religiøse røtter ergo i dag får en mer avsakralisert individuell og psykologisk forståelse.

 

vis man går nærmere innom dybdepsykologi og epistemologi og religionsvitenskap og sosiologi og evolusjons teori osv,

blir din kritikk i forhold en ganske snever og lite forståelsesfull og lite helhetlig.

man kan ikke kommentere på en diskusjon om så mangfoldig tema uten å ha litt bredde i sin kunnskap.

 

men er enig i at vitenskapelig kunnskap burde bli erstatning for myter og overtro,

men samtidig må vi ikke miste kontakt med den religiøse hellige følelse som bor i alle mennesker underbevissthet.

det er en meget fin balanse mellom kunnskap og følelse av noe "hellig".

 

 

 

Endret av t_o_m_m_y
Lenke til kommentar

Og når hemmelighetene er beskuet og følgelig ikke hemmelige lenger så slutter de å være hellige? Hellighet er følelsen av fascinasjon for det man ikke forstår?

Å forstå kreftene bak feks universet gjør det ikke mindre hellig av den grunn.

Man nærer fremdeles ærefrykt og respekt for det.

Oftest får man mer ærefrykt og respekt når forklaringen kan støtte en hellig følelse.

Samme med sex;man kan studere biologisk hva sEx er, men i praksis er sex magisk når god sex.

 

Riktignok kan følelsen av noe hellig utvannes, men likevel ha glimt av ærefrykt og respekt i seg fremdeles.

Bryllup og dåp og seremonier er bevis på det.

Bryllup og dåp osv er i utgangspunktet religiøse seremonier og initiasjoner som skal sette den primitive mann/dame i kontakt med noe hellig.

Endret av t_o_m_m_y
Lenke til kommentar

 

hellig følelse av noe større enn seg selv)

For mitt vedkommende er dette kun innbildning... "Fri" fantasi der jeg med "fri" mener at fantasien følger de rettningslinjene i den religionen vedkommende er overtalt/indoktrinert/truet/født inn i...

 

Er ingenting hellig med slike følelser, da ingenting er hellig. Å kalle noe for hellig er noe man gjør i håp om å frita det "hellige" fra kritikk og nærgående spørsmål.

Lenke til kommentar

 

hellig følelse av noe større enn seg selv)

For mitt vedkommende er dette kun innbildning... "Fri" fantasi der jeg med "fri" mener at fantasien følger de rettningslinjene i den religionen vedkommende er overtalt/indoktrinert/truet/født inn i...

 

Er ingenting hellig med slike følelser, da ingenting er hellig. Å kalle noe for hellig er noe man gjør i håp om å frita det "hellige" fra kritikk og nærgående spørsmål.

Du er inne på noe her,

Fordi det vi kaller hellig er kun kroppens underbevisstheten som tolker livet i religiøs hellig storhet.

 

Man kan kalle hellig noe annet,

Feks "ærefrykt" og man ville fått samme tilstand.

 

Forskjellen er bare den at du og jeg og mange andre har bevisst reflektert og logisk undersøkt mer enn vi blindt stoler på underbevisstheten sine drømmerierske symboler.

 

Men som sagt har vi fremdeles ærefrykt/hellighet for noe i livene våres,

Dog kanskje mer da rundt dette med kunnskap og vitenskap og logikk.

 

Dog la oss ikke glemme at det måtte komme skrift språk og begreper i språket for at vi kunne befri oss fra de primitive symboler.

Vår generasjon er blitt til fordi de primitive religiøse feks studerte månen som hellig,

Og symboler har vært begynnelsen som senere skulle transformeres til begreper.

Derfor kan man ikke skylde på de primitive for å være "dumme",

Men moderne mennesker som fremdeles oppfører seg som primitive aper kan vi si er ignorante og uvitende, - pga muligheten for utvikling er der men velger å sitte fast i fortiden.

Endret av t_o_m_m_y
Lenke til kommentar

 

Men som sagt har vi fremdeles ærefrykt/hellighet for noe i livene våres,

Dog kanskje mer da rundt dette med kunnskap og vitenskap og logikk.

Selvsagt, bare at jeg aldri har fått demonstrert at noe er "større" enn oss og at noe er hellig er for meg en vits... :)

 

Og ja, jeg kan definitivt kjenne "æresfrykt" når jeg lærer om, foreksempel,  hvor mye viten og kunnskap har "eksplodert" de ti siste årene og hvor mye mer vi kommer til å få kunnskap om i årene som kommer... Vitenskapen fikk en skikkelig renesanse for vel ti år siden, da datamaskiner begynte å bli i stand til skikkelig komplekse utregninger og etter det har det gått med sjumils skritt og hva som kommer i fremtiden gleder jeg meg til. :) 

 

Som min mor så pent sa det forrige helg: En eleve åring i dag vet mer om verden enn det en 78 år gammel kvinne (min mor) vet om verden i dag... Og den store taperen i denne informasjons flommen er religion... og godt er det... Bare styre ungene vekk fra alle de idiotiske konspirasjons teoriene som finnes der ute, de har eksplodert de også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...