Gå til innhold

Breed/Trade Pokemon Tråden!


Anbefalte innlegg

Tenkte da at vi trenger en tråd der man kan diskutere/avtale/få tips/hjelp til trade og breeding av pokemon. Nå som neste pokemon spill er rett rundt hjørnet er det vel greit med en tråd som denne.

 

Breeder mye pokemon, og kan godt breede 5-6 perfect iv Pokémons for andre mot rett pokemon eller andre typer comp ;)

Flere her med pokemon interesse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger inn nytt innlegg om jeg fortsatt er like inni spillene om en stund, driver fortsatt litt basic pokedexbygging nå bare. Kanskje mer på riktig bølgelengde om noen uker :)

Høres bra ut ;)

En pokemon kan ha dårlige og gode stats. At pokemon du fanger har veldig gode stats er lite sannsynlig(men ikke umulig). At den har perfekte stats(stats er Attack, HP, Spt.Attack, defense, SP.Defense og Speed) er litt som å vinne i Lotto.

Derfor må man breede en god del for å få den perfekte pokemon(pokemon med høyest i alle 6 statsene).

Dersom du kun spiller historie delen i spillene, og ikke har kamper mot venner eller randoms, har det selvsagt lite å si, da du kan fullføre historie delen med bæsj pokemon.

Jo høyere stats en pokemon har, jo mer survivability har den. Det er definitivt lurt å ha dersom du skal battle andre.

 

Breedinga tar selvsagt litt tid, alt etter hvilke pokemon du parrer. Parrer du en pokemon med 6 perfekte stats med en pokemon, vil avkommet veldig fort arve mange av de statsene.

Dersom du har spm om noe skal du bare spørre :)

Lenke til kommentar

Eller...man kan overlevele teamet sitt og steamrolle hele spillet...hva er poenget med å få perfekte EV's og sånt? Kan jo runde spillet med hvilket som helst team omtrent.

 

Har aldri brukt daycare center til annet enn å levele pokemons jeg ikke bruker.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Eller...man kan overlevele teamet sitt og steamrolle hele spillet...hva er poenget med å få perfekte EV's og sånt? Kan jo runde spillet med hvilket som helst team omtrent.

 

Har aldri brukt daycare center til annet enn å levele pokemons jeg ikke bruker.

Som sagt er ikke breeding for å gjennomføre historie delen. Den er for kompetetiv battling mot andre folk. Dersom du har 3 bæsj pokemon(med dårlige stats) og battler mot en annen kar med Pokémons som har tilnærmet perfekte stats, er det ganske sikkert at du taper. La oss si at jeg battler mot deg, og vi begge bruker pikachu. Dersom min har perfekte stats og din har ok/dårlige stats, vil min alltid begynne først, gjøre mer skade og tåle mer skade enn din.

I historie delen/singleplayer har de bæsj pokemon, så der har det ikke noe å si.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Eller...man kan overlevele teamet sitt og steamrolle hele spillet...hva er poenget med å få perfekte EV's og sånt? Kan jo runde spillet med hvilket som helst team omtrent.

 

Har aldri brukt daycare center til annet enn å levele pokemons jeg ikke bruker.

Siste gangen jeg spilte opprinnelige Sapphire fant jeg et team som selv levla ganske godt ikke kunne runde spillet :p Mener å huske at Slaking og Plusle var to viktige medlemmer.

Lenke til kommentar

 

Eller...man kan overlevele teamet sitt og steamrolle hele spillet...hva er poenget med å få perfekte EV's og sånt? Kan jo runde spillet med hvilket som helst team omtrent.

 

Har aldri brukt daycare center til annet enn å levele pokemons jeg ikke bruker.

Siste gangen jeg spilte opprinnelige Sapphire fant jeg et team som selv levla ganske godt ikke kunne runde spillet :p Mener å huske at Slaking og Plusle var to viktige medlemmer.
Problemet til slaking er truant abilitien, som gjør at han bare lan angripe annenhver runde ^^,
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Om en først skal breede Pokémon, så blir det jo fordi man skal spille kompetitivt. Null poeng i å ha 'mons med perfekte IVs i spillet ellers. Jeg har holdt på med Pokémon på et mer kompetitivt nivå siden juletider i fjor og har vært gjennom min share av breeding den siste tiden for å få riktige monstre med riktige egenskaper, så kan jo dele følgende informasjon til de som ikke vet (fokuserer på det rent praktiske nå, ikke hva IVs/EVs/nature/ability er):

1: Du kommer til å trenge en Ditto med gode IVs, aller helst 6IVs. Dersom du ikke har noen problemer med å ha klonede 'mons i spillet ditt kan du få tak i en på denne subredditen - helt gratis.

 

2: Items som er greie å ha er Destiny Knot, Everstone, samt Power Weight/Bracer/Belt/Lens/Band/Anklet. Destiny Knot gjør at fem IV-verdier arves fra foreldre til barn fremfor tre, slik at bare én verdi er tilfeldig. Everstone gjør at barnet arver nature fra forelderen som holder den. Power-items gjør at barnet arver den spesifikke IV-verdien fra forelderen som holder den. Dette gjør det litt lettere å kontrollere hvilke egenskaper de resulterende nyklekkede monstrene får.

 

3: Før du går i gang med å se på IVs, nature og ability er det veldig lurt å se på egg moves. Noen moves kan bare læres gjennom breeding, for eksempel om du vil gi Close Combat til Growlithe eller Wish til Eevee, og noen moves må chain-breedes (altså breedes gjennom flere typer Pokémon). En veldig god oversikt over Pokémon generelt er Bulbapedia, mens en guide til kompetitiv Pokémon er Smogon.

 

4: Ikke ta det for god fisk at en Pokémon MÅ ha 6IVs for å være god nok for kompetitive kamper. Det er faktisk flere tilfeller der det er fordelaktig å ha 0IVs i stedet for; en Umbreon med 0IVs i Attack vil treffe hardere med en Foul Play, og dersom man kjører et sett med Trick Room, for eksempel med Reuniclus, vil man ha så lav Speed-stat som det går. Planlegg godt i forkant og finn ut hva du trenger før du begynner å breede.

 

5: Hvis du er ute etter å breede shiny Pokémon, altså Pokémon med spesielle farger, er det større sjanse for å få en shiny Pokémon dersom du breeder to Pokémon fra forskjellige regioner, f.eks en engelsk og en japansk. Dette refereres til som "Masuda Method" etter Junichi Masuda.

 

 

PS: Hvis du er ute etter spesifikke Pokémon med spesifikke stats og ikke har tid/lyst/kunnskaper/ressurser til å breede selv, send meg gjerne en PM, så ordner vi noe. Gi meg gjerne en pling også om du har lyst på en battle, enten 6v6 eller 3v3. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

hvor spiller man kompetitivt? i wifi senteret i spillet mot randoms? sorry at jeg spør dumt har aldri prøv den delen i noen spill

 

Det greieste om du ikke har spilt på den måten før er å starte med kamper over nettet, enten gjennom Battle Spot eller ved å utfordre Passersby. Jeg går her ut fra at du spiller X/Y eller OR/AS, i andre spill er det andre måter å komme inn her på. Vil anbefale kamper gjennom de nyeste spillene, ettersom du da får spille etter de nyeste reglene og med Mega Evolutions og Fairy-typen, som endrer metagamet betraktelig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+1523

Noen som vil hjelpe meg å få tak i Gengar?

Har en Haunter, og fikk nylig Gengarite, men Haunter må byttes for å utvikles til Gengar. :(

 

Jeg kan hjelpe deg. Sender deg friend code på PM, send din tilbake.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Noen som vil hjelpe meg å få tak i Gengar?

Har en Haunter, og fikk nylig Gengarite, men Haunter må byttes for å utvikles til Gengar. :(

 

Jeg kan hjelpe deg. Sender deg friend code på PM, send din tilbake.

 

Hadde vært veldig fint om du kunne hjelpet meg også. Kjøpte nylig 3DS og Pokemon X for å teste det og elsker det. Bringer minner fra barndommen. Så aner ikke jeg hvor jeg finner friend code, men hadde satt veldig pris på om du sendte meg PM hvor jeg finner det og hjulpet meg med trade :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om en først skal breede Pokémon, så blir det jo fordi man skal spille kompetitivt. Null poeng i å ha 'mons med perfekte IVs i spillet ellers. Jeg har holdt på med Pokémon på et mer kompetitivt nivå siden juletider i fjor og har vært gjennom min share av breeding den siste tiden for å få riktige monstre med riktige egenskaper, så kan jo dele følgende informasjon til de som ikke vet (fokuserer på det rent praktiske nå, ikke hva IVs/EVs/nature/ability er):

 

1: Du kommer til å trenge en Ditto med gode IVs, aller helst 6IVs. Dersom du ikke har noen problemer med å ha klonede 'mons i spillet ditt kan du få tak i en på denne subredditen - helt gratis.

 

2: Items som er greie å ha er Destiny Knot, Everstone, samt Power Weight/Bracer/Belt/Lens/Band/Anklet. Destiny Knot gjør at fem IV-verdier arves fra foreldre til barn fremfor tre, slik at bare én verdi er tilfeldig. Everstone gjør at barnet arver nature fra forelderen som holder den. Power-items gjør at barnet arver den spesifikke IV-verdien fra forelderen som holder den. Dette gjør det litt lettere å kontrollere hvilke egenskaper de resulterende nyklekkede monstrene får.

 

3: Før du går i gang med å se på IVs, nature og ability er det veldig lurt å se på egg moves. Noen moves kan bare læres gjennom breeding, for eksempel om du vil gi Close Combat til Growlithe eller Wish til Eevee, og noen moves må chain-breedes (altså breedes gjennom flere typer Pokémon). En veldig god oversikt over Pokémon generelt er Bulbapedia, mens en guide til kompetitiv Pokémon er Smogon.

 

4: Ikke ta det for god fisk at en Pokémon MÅ ha 6IVs for å være god nok for kompetitive kamper. Det er faktisk flere tilfeller der det er fordelaktig å ha 0IVs i stedet for; en Umbreon med 0IVs i Attack vil treffe hardere med en Foul Play, og dersom man kjører et sett med Trick Room, for eksempel med Reuniclus, vil man ha så lav Speed-stat som det går. Planlegg godt i forkant og finn ut hva du trenger før du begynner å breede.

 

5: Hvis du er ute etter å breede shiny Pokémon, altså Pokémon med spesielle farger, er det større sjanse for å få en shiny Pokémon dersom du breeder to Pokémon fra forskjellige regioner, f.eks en engelsk og en japansk. Dette refereres til som "Masuda Method" etter Junichi Masuda.

 

 

PS: Hvis du er ute etter spesifikke Pokémon med spesifikke stats og ikke har tid/lyst/kunnskaper/ressurser til å breede selv, send meg gjerne en PM, så ordner vi noe. Gi meg gjerne en pling også om du har lyst på en battle, enten 6v6 eller 3v3. :)

 

For et godt innlegg du kom med der OneFatCat :) Mange takk!

 

Har et, kanskje dumt spørsmål, men når man har kommet seg dit at man har 'mons med perfekt IV/ability/egg moves lvl 1; hva er steget videre for å trene dem best mulig? Har ikke helt skjønt den videre prosessen der :/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

 

Om en først skal breede Pokémon, så blir det jo fordi man skal spille kompetitivt. Null poeng i å ha 'mons med perfekte IVs i spillet ellers. Jeg har holdt på med Pokémon på et mer kompetitivt nivå siden juletider i fjor og har vært gjennom min share av breeding den siste tiden for å få riktige monstre med riktige egenskaper, så kan jo dele følgende informasjon til de som ikke vet (fokuserer på det rent praktiske nå, ikke hva IVs/EVs/nature/ability er):

 

1: Du kommer til å trenge en Ditto med gode IVs, aller helst 6IVs. Dersom du ikke har noen problemer med å ha klonede 'mons i spillet ditt kan du få tak i en på denne subredditen - helt gratis.

 

2: Items som er greie å ha er Destiny Knot, Everstone, samt Power Weight/Bracer/Belt/Lens/Band/Anklet. Destiny Knot gjør at fem IV-verdier arves fra foreldre til barn fremfor tre, slik at bare én verdi er tilfeldig. Everstone gjør at barnet arver nature fra forelderen som holder den. Power-items gjør at barnet arver den spesifikke IV-verdien fra forelderen som holder den. Dette gjør det litt lettere å kontrollere hvilke egenskaper de resulterende nyklekkede monstrene får.

 

3: Før du går i gang med å se på IVs, nature og ability er det veldig lurt å se på egg moves. Noen moves kan bare læres gjennom breeding, for eksempel om du vil gi Close Combat til Growlithe eller Wish til Eevee, og noen moves må chain-breedes (altså breedes gjennom flere typer Pokémon). En veldig god oversikt over Pokémon generelt er Bulbapedia, mens en guide til kompetitiv Pokémon er Smogon.

 

4: Ikke ta det for god fisk at en Pokémon MÅ ha 6IVs for å være god nok for kompetitive kamper. Det er faktisk flere tilfeller der det er fordelaktig å ha 0IVs i stedet for; en Umbreon med 0IVs i Attack vil treffe hardere med en Foul Play, og dersom man kjører et sett med Trick Room, for eksempel med Reuniclus, vil man ha så lav Speed-stat som det går. Planlegg godt i forkant og finn ut hva du trenger før du begynner å breede.

 

5: Hvis du er ute etter å breede shiny Pokémon, altså Pokémon med spesielle farger, er det større sjanse for å få en shiny Pokémon dersom du breeder to Pokémon fra forskjellige regioner, f.eks en engelsk og en japansk. Dette refereres til som "Masuda Method" etter Junichi Masuda.

 

 

PS: Hvis du er ute etter spesifikke Pokémon med spesifikke stats og ikke har tid/lyst/kunnskaper/ressurser til å breede selv, send meg gjerne en PM, så ordner vi noe. Gi meg gjerne en pling også om du har lyst på en battle, enten 6v6 eller 3v3. :)

 

For et godt innlegg du kom med der OneFatCat :) Mange takk!

 

Har et, kanskje dumt spørsmål, men når man har kommet seg dit at man har 'mons med perfekt IV/ability/egg moves lvl 1; hva er steget videre for å trene dem best mulig? Har ikke helt skjønt den videre prosessen der :/

 

 

Hei! Selv takk, godt det var til hjelp! :)

 

Når du har en lv1 med riktige stats og egg moves, kan du begynne med EV training. Her kommer det litt mer an på hvilken rolle du vil at Pokémonen skal spille i laget ditt, og det er her du kan se til Smogon for inspirasjon og mulige bruksområder. En Pokémon kan maksimalt trenes opp med 508 EV points totalt, og en stat har en maksgrense på 252. Derfor er EV spread ofte noe man må se litt nærmere på; En offensiv Volcarona har gjerne 4 HP, 252 SpA og 252 Spe mens en Umbreon ofte har 252 HP, 128 Def og 128 SpD. 

 

Måten EVs fungerer på er at hver Pokémon du slår i kamp har en EV yield, altså at du tjener så og så mange EV points i ulike stats. Dette varierer veldig fra type til type. Slår du en Geodude i kamp, får Pokémonen som var i kamp +1 Def, mens det å slå en Audino gir +2 HP. Her kan du sjekke Bulbapedia for å finne ut mer. Den raskeste og greieste måten å EV-trene på i X/Y/OR/AS (iallefall så er dette metoden jeg bruker) er ved å bruke vitaminer (HP Up, Protein, Iron, Calcium, Zinc og Carbos) samt Super Training. Vitaminer gir +10 i sin respektive stat boost, og du kan maksimalt booste med 10 vitaminer per Pokémon.

 

Super Training er en samling med minispill som er avsindig lette å få til, og som gir en boost på +4, +8 eller +12 avhengig av vanskelighetsgrad. I tillegg får du da Training bags, som gir en stat boost på +1, +4 eller +12 avhengig av kvalitet. Her er det bare å tappe på skjermen for å slå sekken til den er ferdig. I tillegg finnes det en Training bag som heter Reset bag som kan finnes litt tilfeldig mens du slår den vanlige sorte bagen; denne resetter alle EVs for Pokémonen som bruker den.

 

Derfra er det bare å levele opp så mye du trenger; det greieste er å levele til 50 ettersom dette er det "vanlige" i onlinekamper med standardregler. Da ser du hvilke stats du ender opp med når du skal ut i kamper, og det gjør det litt lettere å planlegge. Dersom du spiller X/Y og har kommet et stykke i spillet, kan du overnatte på Hotel Richissime i Lumiose City; alle Pokémon som er med deg vil få en boost i affection. Poenget med dette er at Pokémon som har minst ett affection heart får litt mer experience i kamp. Bruk deretter Exp. Point Power i så høy level som du har, la Pokémonen som skal trenes opp holde Lucky Egg og sett den først. Så bytter du den inn for hver runde og bytter umiddelbart ut. På denne måten tjener du opp en god del experience, så er det bare å finne sterke trainers (for eksempel Elite Four).

 

Håper dette var til hjelp! :)

Endret av Slettet+1523
Lenke til kommentar

 

 

Om en først skal breede Pokémon, så blir det jo fordi man skal spille kompetitivt. Null poeng i å ha 'mons med perfekte IVs i spillet ellers. Jeg har holdt på med Pokémon på et mer kompetitivt nivå siden juletider i fjor og har vært gjennom min share av breeding den siste tiden for å få riktige monstre med riktige egenskaper, så kan jo dele følgende informasjon til de som ikke vet (fokuserer på det rent praktiske nå, ikke hva IVs/EVs/nature/ability er):

 

1: Du kommer til å trenge en Ditto med gode IVs, aller helst 6IVs. Dersom du ikke har noen problemer med å ha klonede 'mons i spillet ditt kan du få tak i en på denne subredditen - helt gratis.

 

2: Items som er greie å ha er Destiny Knot, Everstone, samt Power Weight/Bracer/Belt/Lens/Band/Anklet. Destiny Knot gjør at fem IV-verdier arves fra foreldre til barn fremfor tre, slik at bare én verdi er tilfeldig. Everstone gjør at barnet arver nature fra forelderen som holder den. Power-items gjør at barnet arver den spesifikke IV-verdien fra forelderen som holder den. Dette gjør det litt lettere å kontrollere hvilke egenskaper de resulterende nyklekkede monstrene får.

 

3: Før du går i gang med å se på IVs, nature og ability er det veldig lurt å se på egg moves. Noen moves kan bare læres gjennom breeding, for eksempel om du vil gi Close Combat til Growlithe eller Wish til Eevee, og noen moves må chain-breedes (altså breedes gjennom flere typer Pokémon). En veldig god oversikt over Pokémon generelt er Bulbapedia, mens en guide til kompetitiv Pokémon er Smogon.

 

4: Ikke ta det for god fisk at en Pokémon MÅ ha 6IVs for å være god nok for kompetitive kamper. Det er faktisk flere tilfeller der det er fordelaktig å ha 0IVs i stedet for; en Umbreon med 0IVs i Attack vil treffe hardere med en Foul Play, og dersom man kjører et sett med Trick Room, for eksempel med Reuniclus, vil man ha så lav Speed-stat som det går. Planlegg godt i forkant og finn ut hva du trenger før du begynner å breede.

 

5: Hvis du er ute etter å breede shiny Pokémon, altså Pokémon med spesielle farger, er det større sjanse for å få en shiny Pokémon dersom du breeder to Pokémon fra forskjellige regioner, f.eks en engelsk og en japansk. Dette refereres til som "Masuda Method" etter Junichi Masuda.

 

 

PS: Hvis du er ute etter spesifikke Pokémon med spesifikke stats og ikke har tid/lyst/kunnskaper/ressurser til å breede selv, send meg gjerne en PM, så ordner vi noe. Gi meg gjerne en pling også om du har lyst på en battle, enten 6v6 eller 3v3. :)

 

For et godt innlegg du kom med der OneFatCat :) Mange takk!

 

Har et, kanskje dumt spørsmål, men når man har kommet seg dit at man har 'mons med perfekt IV/ability/egg moves lvl 1; hva er steget videre for å trene dem best mulig? Har ikke helt skjønt den videre prosessen der :/

 

 

Hei! Selv takk, godt det var til hjelp! :)

 

Når du har en lv1 med riktige stats og egg moves, kan du begynne med EV training. Her kommer det litt mer an på hvilken rolle du vil at Pokémonen skal spille i laget ditt, og det er her du kan se til Smogon for inspirasjon og mulige bruksområder. En Pokémon kan maksimalt trenes opp med 58 EV points totalt, og en stat har en maksgrense på 252. Derfor er EV spread ofte noe man må se litt nærmere på; En offensiv Volcarona har gjerne 4 HP, 252 SpA og 252 Spe mens en Umbreon ofte har 252 HP, 128 Def og 128 SpD. 

 

Måten EVs fungerer på er at hver Pokémon du slår i kamp har en EV yield, altså at du tjener så og så mange EV points i ulike stats. Dette varierer veldig fra type til type. Slår du en Geodude i kamp, får Pokémonen som var i kamp +1 Def, mens det å slå en Audino gir +2 HP. Her kan du sjekke Bulbapedia for å finne ut mer. Den raskeste og greieste måten å EV-trene på i X/Y/OR/AS (iallefall så er dette metoden jeg bruker) er ved å bruke vitaminer (HP Up, Protein, Iron, Calcium, Zinc og Carbos) samt Super Training. Vitaminer gir +10 i sin respektive stat boost, og du kan maksimalt booste med 10 vitaminer per Pokémon.

 

Super Training er en samling med minispill som er avsindig lette å få til, og som gir en boost på +4, +8 eller +12 avhengig av vanskelighetsgrad. I tillegg får du da Training bags, som gir en stat boost på +1, +4 eller +12 avhengig av kvalitet. Her er det bare å tappe på skjermen for å slå sekken til den er ferdig. I tillegg finnes det en Training bag som heter Reset bag som kan finnes litt tilfeldig mens du slår den vanlige sorte bagen; denne resetter alle EVs for Pokémonen som bruker den.

 

Derfra er det bare å levele opp så mye du trenger; det greieste er å levele til 50 ettersom dette er det "vanlige" i onlinekamper med standardregler. Da ser du hvilke stats du ender opp med når du skal ut i kamper, og det gjør det litt lettere å planlegge. Dersom du spiller X/Y og har kommet et stykke i spillet, kan du overnatte på Hotel Richissime i Lumiose City; alle Pokémon som er med deg vil få en boost i affection. Poenget med dette er at Pokémon som har minst ett affection heart får litt mer experience i kamp. Bruk deretter Exp. Point Power i så høy level som du har, la Pokémonen som skal trenes opp holde Lucky Egg og sett den først. Så bytter du den inn for hver runde og bytter umiddelbart ut. På denne måten tjener du opp en god del experience, så er det bare å finne sterke trainers (for eksempel Elite Four).

 

Håper dette var til hjelp! :)

 

 

Fantastisk svar :) Du er til god hjelp - forklarer på en forståelig måte.

1. Hvis jeg slår en Geodude i kamp får min pokemon +1 def (sånn uten videre), og da gjenstår 57 EV å bruke på min pokemon. Korrekt forstått?

2. Bruk av vitaminer og super training; gjelder samme grense på 58 EV?

3. Når du sier "Da ser du hvilke stats du ender opp med når du skal ut i kamper, og det gjør det litt lettere å planlegge". Kan du utdype litt her? Planlegge hva, levelingen? For den er vel ferdig når man kommer til lvl 50 (for onlinekamper)? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Ugh, jeg har skrevet feil. Det skal være 508 EVs, ikke 58. Redigert nå.

 

1 og 2: Jepp, 508 EVs er grensa uansett hvordan du tjener opp poengene.

 

3: Det er litt lettere å se hvilke stats en Pokémon kommer til å ha når den går ut i kamp som lv50. Når du sitter med en Pokémon på lv89 fordi du har spilt hele spillet med den, må du faktisk inn i en kamp for å se hvilke stats den har. Det gjør det bare litt lettere å planlegge.

Endret av Slettet+1523
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...