Gå til innhold

Audi: Hybridbiler blir danket ut av helelektriske om ti år


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Hydrogen er ikke det eneste gassdrivstoffet vi bør kikke på.

 

Er en ute etter nullsum karbon finnes flere andre varianter som gjør samme nytten.

 

Sjekk ut E-gas. Et flytende gassdrivstoff med nullsum karbon som resultat. Langt sikrere og større energitetthet enn hydrogen.

 

Bio-LPG eller det egentlige navnet bio-dme lages allerede i et forsøksanlegg i Sverige.

 

Selv kjører jeg på LPG. Det er fossilt, men fremdeles langt mindre forurensing enn både bensin og diesel. Bio-DME kunne jeg ha fylt hvis det bare hadde vært tilgjengelig.

 

Det er flere andre nullsum karbon gassdrivstoff på vei. Så hvor denne enfoldige tankegangen om at hydrogen er det eneste mulige gassdrivstoffet. Hydrogen har bransjen til nå valgt å lagre under 700 bars trykk. Jeg har ikke lyst til å ha 700 bars trykk i min bil. Det går an å lagre hydrogenet som et metalloksid og det er mye sikere, men denne løsningen har ikke bransjen valgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen er ikke det eneste gassdrivstoffet vi bør kikke på.

 

Er en ute etter nullsum karbon finnes flere andre varianter som gjør samme nytten.

 

Sjekk ut E-gas. Et flytende gassdrivstoff med nullsum karbon som resultat. Langt sikrere og større energitetthet enn hydrogen.

 

Bio-LPG eller det egentlige navnet bio-dme lages allerede i et forsøksanlegg i Sverige.

 

Selv kjører jeg på LPG. Det er fossilt, men fremdeles langt mindre forurensing enn både bensin og diesel. Bio-DME kunne jeg ha fylt hvis det bare hadde vært tilgjengelig.

 

Det er flere andre nullsum karbon gassdrivstoff på vei. Så hvor denne enfoldige tankegangen om at hydrogen er det eneste mulige gassdrivstoffet. Hydrogen har bransjen til nå valgt å lagre under 700 bars trykk. Jeg har ikke lyst til å ha 700 bars trykk i min bil. Det går an å lagre hydrogenet som et metalloksid og det er mye sikere, men denne løsningen har ikke bransjen valgt.

Men du bruker fortsatt en stempelmotor med alle sine konsekvenser

Lenke til kommentar

Sjekk ut E-gas.

E-gas er metan. Utslipp under produksjon, fylling etc har 21 ganger større global oppvarmingspotensiale enn CO2. I tillegg produserer denne metoden CO2. Hvor blir det av CO2-en som produseres ved forbrenning? For bilen pumper det vel ikke selv ned i permanent gasstette reservoarer? Det er mye bedre for klimaet å unngå dette CO2-utslippet først som sist. Altså la være å produsere metanet og heller la det forbli trevirke som så lagres i fast form, for eksempel i en gruve eller som jordforbedringsmiddel som på sikt blir et permanent karbonlager: jordsmonn og langt fram i framtida, steinkull. Permanent lagret fast eller flytende karbon er alltid mye bedre enn å slippe det ut i atmosfæren. Selv om karbonet "grønnvaskes" gjennom sertifikatsvindel.

Lenke til kommentar

Syntetisk bensin kan lages av hydrogen og co2 fra havet. Har vi nok energi er det ikke vanskelig. Co2 gassen i atmosfæren øker ikke fordi man tar ut co2 fra havet som igjen tar opp co2 fra lufta. Syntetisk bensin vil være enklere å håntere og kan brukes i alle motorer. Om det er biler eller planter som slipper ut co2 spiller liten rolle så lenge ikke konsentrasjonen i atmosfæren øker. Om bilfabrikantene klarer å fjerne nox effektivt vil dette være like bra som å bruke hydrogen eller andre energibærere.

Lenke til kommentar

 

Sjekk ut E-gas.

E-gas er metan. Utslipp under produksjon, fylling etc har 21 ganger større global oppvarmingspotensiale enn CO2. I tillegg produserer denne metoden CO2. Hvor blir det av CO2-en som produseres ved forbrenning? For bilen pumper det vel ikke selv ned i permanent gasstette reservoarer? Det er mye bedre for klimaet å unngå dette CO2-utslippet først som sist. Altså la være å produsere metanet og heller la det forbli trevirke som så lagres i fast form, for eksempel i en gruve eller som jordforbedringsmiddel som på sikt blir et permanent karbonlager: jordsmonn og langt fram i framtida, steinkull. Permanent lagret fast eller flytende karbon er alltid mye bedre enn å slippe det ut i atmosfæren. Selv om karbonet "grønnvaskes" gjennom sertifikatsvindel.

 

Ja, det er riktig. E-gas er syntetisk metan. Nå er det ikke meningen å slippe det ut under produksjonen. Forbrennes metan blir drivhuseffelten redusert ned igjen. Det er også riktig at ikke dette heller er utslippsfritt. Det er kretsløp produksjon og forbrenning etterpå som likevel går i null karbonmessig. Da er hensikten oppnådd. Det er derfor dette er interessant i forhold til hydrogen som tar mye større plass.

Lenke til kommentar

 

Hydrogen er ikke det eneste gassdrivstoffet vi bør kikke på.

 

Er en ute etter nullsum karbon finnes flere andre varianter som gjør samme nytten.

 

Sjekk ut E-gas. Et flytende gassdrivstoff med nullsum karbon som resultat. Langt sikrere og større energitetthet enn hydrogen.

 

Bio-LPG eller det egentlige navnet bio-dme lages allerede i et forsøksanlegg i Sverige.

 

Selv kjører jeg på LPG. Det er fossilt, men fremdeles langt mindre forurensing enn både bensin og diesel. Bio-DME kunne jeg ha fylt hvis det bare hadde vært tilgjengelig.

 

Det er flere andre nullsum karbon gassdrivstoff på vei. Så hvor denne enfoldige tankegangen om at hydrogen er det eneste mulige gassdrivstoffet. Hydrogen har bransjen til nå valgt å lagre under 700 bars trykk. Jeg har ikke lyst til å ha 700 bars trykk i min bil. Det går an å lagre hydrogenet som et metalloksid og det er mye sikere, men denne løsningen har ikke bransjen valgt.

Men du bruker fortsatt en stempelmotor med alle sine konsekvenser

 

Bruk av stempelmotor er ikke nødvendigvis problematisk i seg selv. Min 20 år gamle Nissan Maxima som per idag går på LPG har 96% mindre nox utslipp enn en diesel og ikke målbart partikkelutslipp. CO2 ligger ca. 20% under enn hvis jeg skulle kjørt på bensin.

 

LPG eller i praksis propan.er et svært rent drivstoff. Da blir også eksosen tilsvarende. Eneste som kommer ut bak er CO2 og vann og muligens bittlitt annet, men det er ikke stort. Har 70 liters bensintank fremdeles, men den er sjelden i bruk da det finnes nok pumpestasjoner for LPG på sentrale østlandet. Må planlegge kjøringen litt, men det er ikke store jobben.

 

Elektrisk overtar nok på sikt, men i mellomtiden har jeg allerede kjørt fem år på LPG. Det er noen kilometer med mindre utslipp.

 

Jeg tenker mest på bruk av gassdrivstoff i fremtiden i grisgrendte strøk uten nok utbygd strømnett, for tyngre kjøretøyer og anleggsmaskiner. Ja, da hydrogen er sikkert mulig, men det koster. Hva med en nullsum karbon gass til bruk i kjøretøyer og maskiner av litt størrelse. Trenger bare å erstatte dieselmotoren med en bensinmotor. Derfra er veien til bruk av gass kort. Dette trenger vi knapt å utvikle. Her er det viljen det står på.

 

Det er drivstoffet som bestemmer hva som kommer ut bak i eksosrøret. Ikke at det er en stempelmotor. Den gamle bilen min er dermed også mer miljøvennlig enn selv en ny hybrid, fordi dette er fremdeles en bensin eller dieselbil.

 

For meg ville det eneste gunstige økonomisk tilsvarende være å kjøre en eldre dieselbil. Det er iallefall ikke særlig gunstig for miljøet.

 

Har ikke råd til en skikkelig elbil med skikkelig rekkevidde. Da må vel en LPG bil være mye bedre. Nyter lyden av en stillegående V6 motor hver dag. Riktignok den minste 2.0 liter V6 disse bilene ble levert med i Norge for den som måtte være glad i bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk av stempelmotor er ikke nødvendigvis problematisk i seg selv. Min 20 år gamle Nissan Maxima som per idag går på LPG har 96% mindre nox utslipp enn en diesel og ikke målbart partikkelutslipp. CO2 ligger ca. 20% under enn hvis jeg skulle kjørt på bensin.

 

 

 

LPG eller i praksis propan.er et svært rent drivstoff. Da blir også eksosen tilsvarende. Eneste som kommer ut bak er CO2 og vann og muligens bittlitt annet, men det er ikke stort. Har 70 liters bensintank fremdeles, men den er sjelden i bruk da det finnes nok pumpestasjoner for LPG på sentrale østlandet. Må planlegge kjøringen litt, men det er ikke store jobben.

 

Elektrisk overtar nok på sikt, men i mellomtiden har jeg allerede kjørt fem år på LPG. Det er noen kilometer med mindre utslipp.

 

Jeg tenker mest på bruk av gassdrivstoff i fremtiden i grisgrendte strøk uten nok utbygd strømnett, for tyngre kjøretøyer og anleggsmaskiner. Ja, da hydrogen er sikkert mulig, men det koster. Hva med en nullsum karbon gass til bruk i kjøretøyer og maskiner av litt størrelse. Trenger bare å erstatte dieselmotoren med en bensinmotor. Derfra er veien til bruk av gass kort. Dette trenger vi knapt å utvikle. Her er det viljen det står på.

 

Det er drivstoffet som bestemmer hva som kommer ut bak i eksosrøret. Ikke at det er en stempelmotor. Den gamle bilen min er dermed også mer miljøvennlig enn selv en ny hybrid, fordi dette er fremdeles en bensin eller dieselbil.

 

For meg ville det eneste gunstige økonomisk tilsvarende være å kjøre en eldre dieselbil. Det er iallefall ikke særlig gunstig for miljøet.

 

Har ikke råd til en skikkelig elbil med skikkelig rekkevidde. Da må vel en LPG bil være mye bedre. Nyter lyden av en stillegående V6 motor hver dag. Riktignok den minste 2.0 liter V6 disse bilene ble levert med i Norge for den som måtte være glad i bil.

 

 

Jeg synes du underkommuniserer noe voldsomt:

 

CO2 får du tilsvarende C i drivstoffet - det finnes også i rik monn i ditt yndlingsdrivstoff.

 

NOx får du fullstendig uavhengig av drivstoffet men avhengig av forbrenningstemperaturen ('prosessen') - både N og O er bestanddeler av luften og har ingenting med drivstoffet å gjøre.

 

Støy er også et resultat av prosessen/motoren og ikke noe som er del av andre drivstoffer enn favorittgassen din.

 

Og alle sekundære effekter som kommer fra produksjon og distribusjon av drivstoffet har gass omtrent på samme nivå som bensin - men om jeg husker rett synes du at gassen er helt rent fordi alle ulempene legges på bensinen/dieselen.

 

Og så var det virkningsgraden som gjør at du trenger en god del også av ditt favoritt-stoff til ikke noe annet enn å produsere avfall(-svarme).

 

Tenk før du skriver!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bruk av stempelmotor er ikke nødvendigvis problematisk i seg selv. Min 20 år gamle Nissan Maxima som per idag går på LPG har 96% mindre nox utslipp enn en diesel og ikke målbart partikkelutslipp. CO2 ligger ca. 20% under enn hvis jeg skulle kjørt på bensin.

 

 

 

LPG eller i praksis propan.er et svært rent drivstoff. Da blir også eksosen tilsvarende. Eneste som kommer ut bak er CO2 og vann og muligens bittlitt annet, men det er ikke stort. Har 70 liters bensintank fremdeles, men den er sjelden i bruk da det finnes nok pumpestasjoner for LPG på sentrale østlandet. Må planlegge kjøringen litt, men det er ikke store jobben.

 

Elektrisk overtar nok på sikt, men i mellomtiden har jeg allerede kjørt fem år på LPG. Det er noen kilometer med mindre utslipp.

 

Jeg tenker mest på bruk av gassdrivstoff i fremtiden i grisgrendte strøk uten nok utbygd strømnett, for tyngre kjøretøyer og anleggsmaskiner. Ja, da hydrogen er sikkert mulig, men det koster. Hva med en nullsum karbon gass til bruk i kjøretøyer og maskiner av litt størrelse. Trenger bare å erstatte dieselmotoren med en bensinmotor. Derfra er veien til bruk av gass kort. Dette trenger vi knapt å utvikle. Her er det viljen det står på.

 

Det er drivstoffet som bestemmer hva som kommer ut bak i eksosrøret. Ikke at det er en stempelmotor. Den gamle bilen min er dermed også mer miljøvennlig enn selv en ny hybrid, fordi dette er fremdeles en bensin eller dieselbil.

 

For meg ville det eneste gunstige økonomisk tilsvarende være å kjøre en eldre dieselbil. Det er iallefall ikke særlig gunstig for miljøet.

 

Har ikke råd til en skikkelig elbil med skikkelig rekkevidde. Da må vel en LPG bil være mye bedre. Nyter lyden av en stillegående V6 motor hver dag. Riktignok den minste 2.0 liter V6 disse bilene ble levert med i Norge for den som måtte være glad i bil.

 

 

Jeg synes du underkommuniserer noe voldsomt:

 

CO2 får du tilsvarende C i drivstoffet - det finnes også i rik monn i ditt yndlingsdrivstoff.

 

NOx får du fullstendig uavhengig av drivstoffet men avhengig av forbrenningstemperaturen ('prosessen') - både N og O er bestanddeler av luften og har ingenting med drivstoffet å gjøre.

 

Støy er også et resultat av prosessen/motoren og ikke noe som er del av andre drivstoffer enn favorittgassen din.

 

Og alle sekundære effekter som kommer fra produksjon og distribusjon av drivstoffet har gass omtrent på samme nivå som bensin - men om jeg husker rett synes du at gassen er helt rent fordi alle ulempene legges på bensinen/dieselen.

 

Og så var det virkningsgraden som gjør at du trenger en god del også av ditt favoritt-stoff til ikke noe annet enn å produsere avfall(-svarme).

 

Tenk før du skriver!

 

 

For utslipp fra selve bilen. Ta en kikk her

 

I denne videon rundt 3 minutter vises det at utslippet på NOX faktisk er nede i 98% mindre enn en diesel med LPG.

 

Ja, det er riktig at en stempelmotor har nøyaktig samme støy, men her var snakk om utslipp i luft i denne diskusjonen. Brenselceller har selvfølgelig høyere virkningsgrad. Ikke spesielt billig og kjøpe en bil med det. Enn så lenge er det ltt tungt å få tak i drivstoff til en brensencellebil også for øyeblikket, men det kommer nok.

 

Så er det riktig som du skriver at gassen dessverre blir fraktet på lastebil. Den gassen som er på LPG Norge sine pumper kom iallefall mye fra Kårstå. Kjørt i lastebil til Stenungsund i Sverige og tilbake til Norge. Så gassrørledning til Grenlandsområdet hadde ikke vært dumt, men har aldri blitt noe av.

 

Så min 20 år gamle bil er innenfor selv Euro 6. Ikke dårlig det.

 

Følger selvfølgelig spent med på alt som skjer på området både med rensing av eksos fra bensin, diesel, el, hydrogen og andre alternative drivstoff som LPG og atter andre varianter. Synes det er synd at LPG ikke er brukt på veien mot fornybaresamfunnet. Vi kunne allerede ha vært langt på vei, men istedenfor sitter og vi og venter på vidundermedisinen som nok kommer, men vi kunne allerede ha nytt godt av frisk luft med LPG biler i våre byer allerede idag. Vi trenger ikke vente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...