Gå til innhold

To Linuxdistroer på samme PC


Dalon

Anbefalte innlegg

Lurer på å installere to linuxdistroer på samme pc. Grunnen er den at jeg i utgangspunktet ikke vil ha Flash eller annet unødvendig på den distroen jeg bruker til daglig på grunn av større fare pga alle sårbarheter disse tilleggene gir oss.

 

Derfor lurer jeg på å ha en egen distro de gangene jeg skal f.eks se på nrk tv på nett. Tungvint ja, men gjør heller det en kun å ha en distro der absolutt alt av "skrot" er installert på.

 

Velger man to distroer i ubuntufamilien blir det kanskje vanskelig å finne den rette siden begge kun vil vise Ubuntu i grubmenyen? Jeg liker best gnome utseende og er egentlig bare vant til ubuntu (nå bruker jeg Xubuntu).

 

Noen anbefalinger og gode råd....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør det enkelt, og hør på stigfjel.

 

Er du vrang nok til å "absolutt" unngå sånne enkle løsninger, så bør du utvide horisonten litt, og se på mer enn bare dualbooting. Et aktuelt alternativ i så måte er å installere en distro i en chroot, sånn at du ved behov bare chrooter deg inn og benytter en distro med mere "tull" når du trenger det. Virtualisering kan også være aktuelt.

 

Om du er virkelig seriøs med tanken om å redusere sårbarheter kan det også være en ide å se på distroer som tar bort annet unødvendig, og tar i bruk sterke virkemidler for å redusere sårbarheten i selve kjernen. For eksempel så er det jo "ørten" sårbarheter som gjemmer seg i typisk GNU userspace, som man kan slippe unna med en mer sikkerhetsorientert distro.

 

Jeg bruker Alpine: https://www.alpinelinux.org/about/ - her skjærer man virkelig linux ned til beinet, kjernen sikres med grsecurity/PaX, glibc er erstattet med musl libc, og det "vanlige" GNU userspacet man er vant til, med bash og annet unødvendig er kastet ut til fordel for søte lille busybox.  :love:

Lenke til kommentar

Har installert Chrome på jobb-laptopen som forøvrig kjører CentOS 7 (eget repo for RHEL/CentOS 7, installeres med yum, finnes garantert repo også for Debian/Ubuntu). Og der fungerer Flash-applikasjoner alldeles utmerket, som f.eks. NRK Nett-TV, TV3Play/Viaplay osv. Og man slipper å tenke på Flash-oppdateringer, det sørger Chrome for. Det er faktisk sånn at Chrome er eneste mulighet hvis man ønsker oppdatert Flash på Linux i dag. Adobe sluttet å videreutvikle Flash på Linux. De sikkerhetspatcher Flash versjon 11, men den er i praksis ubrukelig i dag. Så hvis det er målet med to distroer på samme PC, for å kunne kjøre Flash på en "tainted" installasjon, så vil jeg si det er rimelig bortkastet.

Lenke til kommentar

NRK har vel også en HTML5-avspiller som fungerer bra...?

Ikke helt. Fungerer vel kun i nettlesere med HLS, og det gjør f.eks. ikke Firefox, eller evt. andre nettlesere enn Chrome (som har Flash innebygd). HLS fungerer i iOS, Android. Safari støtter også HLS, men finnes ikke for Linux, så det hjelper ikke TS her. Så med fare for å gjenta meg selv, den desidert letteste løsningen for TS er rett og slett å installere Chrome.

 

Se her for mer informasjon.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å installere "Chromium nettleser" fra pakkebrønnen men det hjalp det ikke mye å installere Flash player. Virket ikke. (hva er forskjellen på den og "Chrome" ?)

 

Så da må jeg vel eventuelt bruke Chrome "original". Jeg hater alt fra google da jeg ikke stoler på at de ikke tar personvernet på alvor.

 

Ikke andre nettlesere jeg kan bruke?

Lenke til kommentar

 

Er du vrang nok til å "absolutt" unngå sånne enkle løsninger, så bør du utvide horisonten litt, og se på mer enn bare dualbooting. Et aktuelt alternativ i så måte er å installere en distro i en chroot, sånn at du ved behov bare chrooter deg inn og benytter en distro med mere "tull" når du trenger det. Virtualisering kan også være aktuelt.

 

Om du er virkelig seriøs med tanken om å redusere sårbarheter kan det også være en ide å se på distroer som tar bort annet unødvendig, og tar i bruk sterke virkemidler for å redusere sårbarheten i selve kjernen. For eksempel så er det jo "ørten" sårbarheter som gjemmer seg i typisk GNU userspace, som man kan slippe unna med en mer sikkerhetsorientert distro.

 

Hvis man er såpass "vrang" (= interessert) så bør man se på Qubes (https://www.qubes-os.org/). Der får man (virtuelle) maskiner som er ferdig satt opp i separate sikkerhetsdomener, til og med med med engangs ("bruk og kast") vm'er for "usikre" oppgaver.

Lenke til kommentar

Problemet er bare det at Adobe har stoppet all utvikling av sin Flash Player. Siste versjon var 11.2, som de riktignok sikkerhetspatcher. Men sagt igjen, den er i praksis ubrukelig i dag. Da må enten TS finne seg i å bruke Chrome (jeg mener Chrome, ikke Chromium, som er et annet produkt i realiteten), eller finne en annen løsning.

Lenke til kommentar

 

Flash 11.2? Fra Adobe? For Linux?

Ja, selvsagt.

 

Shockwave Flash

File: libflashplayer.so

Path: /usr/lib/flashplugin-installer/libflashplayer.so

Version: 11.2.202.569

State: Enabled

Shockwave Flash 11.2 r202

 

For de gangene jeg har brukt Flash-applikasjoner med eldre versjoner av Flash, men nyere enn selv 11.2, så har jeg bare fått beskjed om at versjonene er for gamle, og at Flash må oppgraderes til en nyere versjon, som jo er umulig på Linux. Og jeg husker selv hvor mye mas det var å få inn Flash på en Linux-boks. Da virker det mye mer hensiktsmessig å heller installere Chrome fra et repo, hvor man får Flash på kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...