Gå til innhold

To Linuxdistroer på samme PC


Dalon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du ha Flash er det bare å installere Chrome, så har du Flash innebygd. Enkelt og greit, da slipper du to linux-distroer.

 

Høres i utgangspunktet greit ut men jeg er skeptisk til å bruke Chrome (kanskje uten grunn...). Alt som er utviklet av google mistenker jeg for å ikke være bra for personvernet. En nettleser påvirker vel resten av operativsystemet?

Lenke til kommentar

Høres i utgangspunktet greit ut men jeg er skeptisk til å bruke Chrome (kanskje uten grunn...). Alt som er utviklet av google mistenker jeg for å ikke være bra for personvernet. En nettleser påvirker vel resten av operativsystemet?

Nei, det gjør det ikke. På jobbmaskinen (igjen, CentOS) har jeg installert både Chrome og Firefox. Bruker Firefox som std. nettleser da jeg foretrekker Firefox, Chrome når jeg skal se Flash-innhold.

Lenke til kommentar

 

Høres i utgangspunktet greit ut men jeg er skeptisk til å bruke Chrome (kanskje uten grunn...). Alt som er utviklet av google mistenker jeg for å ikke være bra for personvernet. En nettleser påvirker vel resten av operativsystemet?

Nei, det gjør det ikke. På jobbmaskinen (igjen, CentOS) har jeg installert både Chrome og Firefox. Bruker Firefox som std. nettleser da jeg foretrekker Firefox, Chrome når jeg skal se Flash-innhold.

 

 

Beklager å mase, men du kan ikke oppriktig mene at ikke nettleseren har noe med resten av sikkerheten til operativsystemet å gjøre. Da har jeg misforstått mye.

Og hvorfor er det da i innstillingene til firefox flere ting man kan stille på for å gjøre firefox enda sikrere.

Endret av Dalon
Lenke til kommentar

Beklager å mase, men du kan ikke oppriktig mene at ikke nettleseren har noe med resten av sikkerheten til operativsystemet å gjøre. Da har jeg misforstått mye.

Og hvorfor er det da i innstillingene til firefox flere ting man kan stille på for å gjøre firefox enda sikrere.

En nettleser er ikke en tjeneste som kjører på maskinen. Så programmet terminerer når du lukker det. Dessuten, du kan ikke regne med at Firefox er så veldig mye sikrere enn Chrome, i mange år sponset Mozilla mot at Google var standard søkemotor når man brukte søkefunksjonen i Firefox. I dag er det Yahoo, som forøvrig er en frontend mot Microsofts Bing.

 

Man har sikkerhetsfunksjoner som passordlommebok for nettsteder, privatmodus som ikke lagrer cookies på maskinen. Men f.eks. sistnevnte beskytter da ikke mot den informasjonen du faktisk sender ut.

Lenke til kommentar

Hvorfor oppgraderes Firefox så ofte om det ikke har noe med sikkerhet å gjøre?

 

Man kan jo også bli infisert av diverse ting ved å besøke det som ser ut til å være helt trygge sider.

 

I hverstefall kan man få installert ting på sin PC der uvedkommende kan følge med på hvert tastetrykk du foretar deg.

 

Så jeg skjønner fremdeles ikke at nettleseren har MYE med sikkerheten å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...