Gå til innhold

Overskrive Linuxpartisjon


Dalon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har Linux og Windows på samme pc. Nå vil jeg overskrive Linuxpartisjonen.

Min Pc ser slik ut:

 

Disk /dev/sda: 640.1 GB
   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *          63   245762369   122881153+   7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda2       245762431  1250263039   502250304+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5       245762433   343418682    48828125    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda6       343418880  1242236927   449409024   83  Linux
/dev/sda7      1242238976  1250263039     4012032   82  Linux swap / Solaris
 

Er det nok å overskrive "sda6" for å overskrive absolutt alt inkludert tomrom på partisjonen?

Hvilken kode i terminalen er "best" å bruke for formålet?

Holder det å skrive over 1 gang eller er det bedre å skrive over flere ganger?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du redd for NSA eller noe skal få tak i det?

 

Når du fjerner linux partisjonen fjerner du sannsynligvis bootloaderen som også starter Windows. Du må reinstallere Windows bootloader. Deretter kan du bare fjerne linuxpartisjonene i diskmanagment. Det er sannsynligvis unødvendig å overskrive sektorene på harddisken.

Lenke til kommentar
# dd if=/dev/zero of=/dev/*part*

hvor *part* er den partisjonen du ønsker å overskrive. I dette tilfellet sda6. Hvis det er disker jeg skal gi bort eller på en eller annen måte avhende, så overskriver jeg alltid disken med enten 0 (som i dette tilfellet) eller med tilfeldig data, søppel (typisk fra /dev/urandom).

Lenke til kommentar

Jeg skal IKKE fjerne Linuxpartisjonen, men ønsker å overskrive partisjonen før jeg installerer Linux på nytt. Muligens unødvendig å overskrive den men jeg ønsker det allikevel.

 

stigfjels tips skal funke, ellers har du jo mulighet for å formatere den fra installeren når du installerer linux på nytt (det er ikke det samme som overskriving - men ser ikke helt hvorfor du har behov for full overskriving hvis du skal fortsette å bruke disken selv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
# dd if=/dev/zero of=/dev/*part*

hvor *part* er den partisjonen du ønsker å overskrive. I dette tilfellet sda6. Hvis det er disker jeg skal gi bort eller på en eller annen måte avhende, så overskriver jeg alltid disken med enten 0 (som i dette tilfellet) eller med tilfeldig data, søppel (typisk fra /dev/urandom).

 

 

Lurte litt på det du skrev. Om det er en disk du skal avhende er det sikrere å overskrive med tilfeldig data enn kun 0?

Hvilken kode bruker du i så fall da?

Og er det like sikkert som å bruke et separat slette-verktøy som Dariks boot and nuke f.eks?

Lenke til kommentar

Som jeg skrev over i det innlegget du siterte meg på, så bruker du da akkurat samme kommando, men med /dev/urandom eller /dev/random istedenfor /dev/zero. Poenget er at du med den kommandoen overskriver hver sektor med enten 0 eller tilfeldig data, avhengig av hva du bruker. Og man trenger ikke "sletteprogramvare" som du refererer til når man kan få til nøyaktig det samme, Linux/UNIX har denne funksjonaliteten innebygget i userland. Et annet element er at å overskrive disken med tilfeldig data tar mye lenger tid enn å overskrive med 0, da det å overskrive med tilfeldig data krever CPU-ressurser i tillegg. Å overskrive med 0 krever så å si ikke noe CPU, bare ren I/O.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev over i det innlegget du siterte meg på, så bruker du da akkurat samme kommando, men med /dev/urandom eller /dev/random istedenfor /dev/zero. Poenget er at du med den kommandoen overskriver hver sektor med enten 0 eller tilfeldig data, avhengig av hva du bruker. Og man trenger ikke "sletteprogramvare" som du refererer til når man kan få til nøyaktig det samme, Linux/UNIX har denne funksjonaliteten innebygget i userland. Et annet element er at å overskrive disken med tilfeldig data tar mye lenger tid enn å overskrive med 0, da det å overskrive med tilfeldig data krever CPU-ressurser i tillegg. Å overskrive med 0 krever så å si ikke noe CPU, bare ren I/O.

 

Til akkurat denne jobben så trenger du ikke "sletteprogramvare" som DBAN (Darik's Boot And Nuke)

Men skulle denne disken slettes så ville jeg DBANet den, den største forskjellen er at DBAN også overskriver reallokerte / skadete sektorer på disken, mens dd er en helt vanlig skriveoperasjon.

Uansett så er begge programmene overkill for å løse en reinstallasjons oppgave, da det å slette partisjonen er mer enn nok.

 

Lenke til kommentar

 

# dd if=/dev/zero of=/dev/*part*

1. Hva gjør # i denne koammandoen?

2. Skal man bruke "sudo" før denne kommando?

3. Skrives kommandoen inn i terminalen i operativ systemet eller brukes en live cd plate?

4. Om man skal overskrive en hel disk med både Linux og Windows, hvilken kommando brukes da og må man da bruke en live cd?

 

Takk til den/de som gidder å svare på alle mine spørsmål.

Endret av Dalon
Lenke til kommentar

  1. # angir promptet i terminalen. skal ikke brukes hvis du skal kjøre kommandoen

avhenger av om du er root eller en vanlig bruker med sudo-rettigheter

Kommandoen i seg selv fungerer uansett, men bruken av den avhenger av hva du ønsker å oppnå (blir litt som å spørre "hvor lang er en fisk"). Igjen, så lenge du ikke skal avhende disken og kun reinstallere ser jeg liten grunn til å bruke den kommandoen, reformatering evt. også repartisjonerinig skal være mer enn nok.

Se pkt. 3.

Lenke til kommentar

 

  1. # angir promptet i terminalen. skal ikke brukes hvis du skal kjøre kommandoen
  2. avhenger av om du er root eller en vanlig bruker med sudo-rettigheter
  3. Kommandoen i seg selv fungerer uansett, men bruken av den avhenger av hva du ønsker å oppnå (blir litt som å spørre "hvor lang er en fisk"). Igjen, så lenge du ikke skal avhende disken og kun reinstallere ser jeg liten grunn til å bruke den kommandoen, reformatering evt. også repartisjonerinig skal være mer enn nok.
  4. Se pkt. 3

 

 

Takk for svar.

Skjønner ikke helt svaret på spørsmål 3....

Men om en disk skal avhendes hva blir da svaret på spørsmål 4?

Lenke til kommentar

4. Ja du må bruke en liveCD (eller minnepinne, eller noe annet å boote fra). Grunnen til det er at du ikke er garantert at alt blir overskrevet hvis du forsøker å overskrive disken du har bootet fra (filer som er låste, osv.). Kommandoen har du allered fått oppgitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...