Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

19år - prøve ut alkohol? Kan alkohol være sunt?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kostholdsmessig, nei, men jo. Det inneholder jo karbohydrater, som man også finner i brus (Med sukker, vel å merke), som er usunt dersom det blir for mye.

Then again, forskning sier at 1-3 øl om dagen er bra for deg, fordi det inneholder fosfor (Elns), jern og vitamner som er bra for kroppen. Samtidig hevdes det at øl forebygger hjerte- og karsykdommer.

 

Dette er jo da snakk om 1-3 øl om dagen, ikke stupfulla på 15 halvlitere. Drikker du veldig mye blir du dehydrert, noe som fører til at kroppen ikke fungerer slik den egentlig vil.

 

Du skal ikke være redd for å prøve ut øl eller cider, det er godt til mat og godt sosialt  :w00t:

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar

Alkohol hjelper på visse ting. Det er smertedempende og muskelavslappende så det kan hjelpe folk med diverse smerter til å slappe av. Det er dog ikke noe særlig anbefalt å bruke dette som en fast/ permanent "løsning".

 

Det er ikke spesiellt farlig eller usunnt i kontrollerte mengder/ moderat bruk. Man får ofte problemer med psyken ved alkoholikernivå forbruk og man blir avhengig. Det er selvfølgelig forskjell på folk og noen har lettere for å bli avhengig enn andre og noen har større sjanse enn andre til å utvikle psykiske problemer.

 

Den eneste grunnen for å teste ut alkohol er stort sett for rusens skyld. Man mister hemningene når man drikker så det lønner seg å drikke rolig og gi alkoholen tid til å virke, dvs ikke drikk altfor raskt.

 

Hvorfor har du lyst til å teste alkohol og hvorfor har du ikke gjort det alerede?

 

Edit; Alkohol i seg selv er ikke på noen måte sunt i form av at det hjelper noen av kroppens funksjoner eller forbedrer ting i kroppen. Det er ikke som for eksempel C-vitamin :p Det er andre ting i øl, vin etc som er bra, men man kan da like gjerne drikke alkoholfritt hvis man vil ha noen av de positive tingene som er i de forskjellige drikkene.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Alkohol hjelper på visse ting. Det er smertedempende og muskelavslappende så det kan hjelpe folk med diverse smerter til å slappe av. Det er dog ikke noe særlig anbefalt å bruke dette som en fast/ permanent "løsning".

 

Det er ikke spesiellt farlig eller usunnt i kontrollerte mengder/ moderat bruk. Man får ofte problemer med psyken ved alkoholikernivå forbruk og man blir avhengig. Det er selvfølgelig forskjell på folk og noen har lettere for å bli avhengig enn andre og noen har større sjanse enn andre til å utvikle psykiske problemer.

 

Den eneste grunnen for å teste ut alkohol er stort sett for rusens skyld. Man mister hemningene når man drikker så det lønner seg å drikke rolig og gi alkoholen tid til å virke, dvs ikke drikk altfor raskt.

 

Hvorfor har du lyst til å teste alkohol og hvorfor har du ikke gjort det alerede?

Jeg valgte selv å holde meg unna alle rusmidler helt fram til jeg var 18. Det var jo spessielt pga helsens skyld.

Jeg vil egentlig teste hvordan det er å være påvirket, føle det, se.

 

Viktigste grunnenene mine for at jeg ombestemte meg;

1. Teste ut

2. Ikke helsefarlig alikevel i moderate mengder, men heller helsegevinst?

 

Kaffe og stimultant stoffet koffein er noe jeg elsker. Jeg får en god følelse av det. Jeg drikke ikke kaffe pga smaken, men følelsen, konsentrasjonen.

 

 

Anonymous poster hash: 02008...ba4

Lenke til kommentar

Helsegevinst kan diskuteres og man kan få de helsegevinstene andre steder. Det er en del forskning rundt det. Søk på "health benefits alcohol" på Google så finner du mye informasjon.

http://www.medicaldaily.com/7-health-benefits-drinking-alcohol-247552

 

Edit; Legg merke til at det spesifikt nevnes vin på noen av de punktene. Det er da ikke sikkert det er alkoholen i seg selv som er positivt, men heller andre stoffer. Ren alkohol (sprit) er ganske forskjellig fra vin, øl, cider, etc.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Sunnheten ligger nok først og fremst i at mange har mye glede av god drikke. Det dukker jevnlig opp artikler i aviser som omtaler forskning som skal vise at det er sunt å drikke moderate mengder alkoholholdig drikke, særlig vin, men du bør ta det med en solid klype salt. Det er for eksempel ikke gitt at helseeffektene gjelder for mennesker, eller om de har noen praktisk betydning (for eksempel fordi bakdelene er større enn fordelene). Men man skal ikke undervurdere det å nyte livet. Det meste er farlig i store mengder, også vann, så måtehold er stikkordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville nå ikke drukket bare for sunnheten, selv om det vist har positiv virkning i små mengder.

Ellers:

- Store mengder alkohol er usunt

- Det er stort sett ikke farlig, men drikker du veldig mye over kort tid kan du dø. Men det skal godt gjøres med øl og cider.

Det meste i livet er farlig, alkohol er ikke et unntak. Litt alkohol er mindre farlig enn mye alkohol, men det stemmer ikke at alkohol har «positiv virkning» i små mengder.
Lenke til kommentar

Basert på forskning gjort av flere av verdens ledende eksperter innen narkotika- og rusmiddelforskning er alkohol det absolutt verste stoffet du kan ta. Basert på forskningen vil det være tryggere for deg å teste ut for eksempel MDMA ("ecstacy"), psilocybin ("magic mushrooms") eller LSD ("syre"). Eventuelt cannabis ("weed"), det er relativt ufarlig. 

Eksempel på nevnte forskning: link
Graf fra nevnte link, som viser hvor mye de ulike stoffene forårsaker, når man ser på totalen av skade for individet og skade for samfunnet:

_49735645_drugs_comparisons_464gr.gif


Enkle google-søk vil gi deg langt flere artikler og rapporter som viser i hvor stor grad farene ved alkohol og tobakk og deres lovlighet i samfunnet grovt er blitt undervurdert, og motsatt for stoffene nevnt i først avsnitt. 

Det er veldig mange mennesker som har mer eller mindre god erfaring med alkohol, det er noe de forbinder med noe positivt. De har foreløpig ikke følt noe særlig på særlig negative ting med å ta det. Som flere av dem som har svart i denne tråden. Jeg har selv også hatt mange gode opplevelser med alkohol. Men forumet er tross alt bare det, enkeltmennesker som oss. Vi representerer ikke faktiske forhold på samme måte som forskning med krav til metodebruk og store "samples".

En annen ting. Noen nevner at det er "smertedempende", "hjelper sosialt". Ja, det er en sedativ virkning, den er lammende. Å unngå smerte høres jo deilig ut det, men det er jo egentlig bare virkelighetsflukt. Spesielt om man her har et psykisk perspektiv. Og hjelper sosialt? Det er et sykdomstegn i samfunnet at vi må ta nervegift for å ha mot til å snakke sammen og senke masken. Stoffer som mdma og sopp derimot vil kunne virke opplysende og vekkende. 

Uansett. Jeg tror enhver erfaring kan være en viktig erfaring. Jeg forstår godt at du er nysgjerrig på alkohol. Lykke til, hva enn du finner ut av. Uansett hva du gjør er det viktig å være i trygge omgivelser hvor man føler seg trygg og avslappet og elsket når man tar virkelighetsendrende stoffer. Så ta dine forhåndsregler, les litt rundt på nettet, vær kildekritisk, og still spørsmål :) 



Anonymous poster hash: 91a0e...bc3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øl kan være sunt - hvis du f.eks mangler B-vitaminer.
Vin kan være sunt - hvis du ikke får i deg noe særlig antioksidanter.

Eller f.eks hvis du har spist for mye kjøtt, egg og melk og har høyt kolesterol, så kan alkohol fortynne blodet. Hvis ting stiller seg litt annerledes kan derimot alkohol fremme blodpropp.

 

Men generelt sett så er det med alkohol som det er med medisiner - det er bare sunt å ta dem gitt visse, spesifike forutsetninger. Det beste er å unngå dem om du ikke trenger dem.

Det er ingenting i alkohol du trenger eller går glipp av, for å si det sånn. Jeg er 35 og drikker ikke, rett og slett fordi jeg ikke liker smaken, fordi det er dyrt, og fordi det er usunt.

Lenke til kommentar

Øl kan være sunt - hvis du f.eks mangler B-vitaminer.

Vin kan være sunt - hvis du ikke får i deg noe særlig antioksidanter.

Øl er vanndrivende og B-vitaminer er et vannløselig vitamin. Å drikke øl kan føre til B-vitaminmangel (alkoholfritt øl er greit). I tillegg er det veldig tvilsomt hvorvidt antioksidanter man skulle fått i seg i vin har noen effekt i det hele tatt. Jeg tror du skal være i en ganske spesiell situasjon hvis de små mulige positive helseeffektene av alkohol skal ha noe for seg.

Lenke til kommentar

Alkoholholdig drikke kan i enkelte tilfeller ha positive helseffekter i små mengder, men mesteparten av helsegevinstane er knytta opp mot andre ting enn alkoholen. Så i dei tilfella der eit glas med vin er sundt, så er det enda sunnare med eit glas med alkoholfri vin sidan du då får alle antioksydantane og slikt frå vindruene, men utan alkoholen.

 

Alkohol er eit mildt giftstoff, så reint helsemessig så vil det i dei aller fleste tilfeller være betre å unngå alkohol.

Sidan du må opp i ganske store mengder med alkohol før ein kan kalle det farlig så kan du nok fint drikke alkohol i moderate mengder utan at det får helsemessige konsekvensar.

Lenke til kommentar

Så lenge du drikker sjelden. F.eks koser deg på en fest eller ute av og til så er det bare å prøve. Alle har lov å kose seg med alkohol av og til og du er gammel nok. Det er ikke så farlig og usunt når det er sjelden. Hver helg vil jeg ikke anbefale. 

Jeg anbefaler eplecider. Den er god. Bare hold deg unna vodka og sånne sterke saker. Jeg blir sykt dårlig av det. Vet ikke hva du blir, men det er mer en nok med cider og for min del vin. 

Endret av Sjørøverdronningen
Lenke til kommentar

Har faktisk lest at marinefolkene bevarte tradisjonen med å drikke rom til sjøs, helt fram til omkring 1900. (Eller kanskje de drikker det den dag i dag?) Litt morsomt med tanke på sangen "yohoho, and a bottle of rum".

 

Men man kommer ikke bort fra at alkohol er et giftstoff, som etter langvarig bruk virker hjernekrympende og leverkrympende. En kortvarig effekt kan være at man lander i grøfta, ute av stand til å ta vare på seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...