Gå til innhold

Gjenerobring av Konstantinopel/Istanbul. Totalt usannsynlig?


Anbefalte innlegg

En kan legge til at det er faktum at for eksempel Japan og Korea har høyere IQ enn nordmenn med omtrent 4-5 poeng. Betyr det at vi er rasister mot oss selv når vi sier at IQ er en objektiv målestokk for intelligens? Latterlig.

 

IQ er både genetisk og miljøbetinget. Dette er faktum. Hvis man oppdrar et gjennomsnittlig Pakistansk barn i Japan er det større sjanse for å kompensere for miljøeffekten.

 

Hvis et Pakistansk barn vokser opp i den Pakistanske landsbygda og senere blir fraktet til Norge, får man med både den genetiske og den kulturelle bagasjen. Begge har en negativ innvirkning på IQ. Det samme har innavl, som jo, faktisk er et ekte problem i mange Muslimske land enten du liker det eller ikke.

 

Så, hva forårsaker at Nordmenn er litt dummere enn Japanere? Sikkert litt av kultur, miljø, og genetikk. Japanere har en kultur som er i stor grad basert på prestasjon og skam hvis man blir en byrde for familien eller fellesskapet, mens Norsk kultur er på mange måter 'mykere'.

 

Et menneske trenger ikke å være så veldig smart eller kunne mye for å være et produktivt medlem i samfunnet.

 

Det stemmer nok, men det gir mening at en person som kommer fra et samfunn med lavere gjennomsnittlig IQ har høyere sjanse for å bli en byrde for samfunnet. Sånn sett er det enda et argument for å avslutte hodeløs masseinnvandring, dog kanskje et mindre et.

Det slår meg at så mange er uvillige til å vedkjenne realitetene når det kommer til emnet. Jeg tror vi kan takke mange år med kulturrelativisme og politisk korrekthet for dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intelligens er målet på hvor kjapt du løser ett problem. Objektivt. At du velger å kalle meg nasjonalsosialist viser hvilken hykler du er. Du er garantert en sosialist selv. Du ønsker garantert å omfordele visse goder. Det gjorde nazistene også. Ergo er du en nazist.

 

Det er fordi slike hjernedøde apekatter som deg det aldri går ann å ha en diskusjon anngående dette. IQ er direkte knyttet opp mot inntekt senere i livet. Udiskutabelt fakta. Ta det innover deg. 

 

Ifølge meg så vil innvandrere til Frankrike og Tyskland og England være like intelligente da en innvandrer er en innvandrer uansett hvor denne vandrer inn. Derimot om det kommer en innvandrer fra Afghanistan og en fra Sør-Korea så vil det være betydlige forskjeller grunnet intelligens nivå. Om du tar en Koreaner med 80 i IQ og en Afghaner med 80 i IQ så vil disse prestere omtrent likt. 

 

Jeg vet ikke om du ønsker å fremstå dum, eller om du faktisk er det, men du mener ærlig talt at en kineser har mer til felles med en Amerikaner enn en person fra Midtøsten har med Europa? Europa og Midtøsten har alltid vært i en eller annen konflikt og har delt mye historie og kultur. USA og Kina derimot, har vel historisk sett aldri hatt kontakt?

 

Om jeg skal føre en case for deg anngående intelligens så ønsker jeg å si at jeg mener at basert på intelligensen til gruppen så vil det utvikle seg en kultur fordi medlemmene er så intelligente som de er. Kulturen kultiverer ikke intelligens hos medlemmene, medlemmenes intelligens kultiverer en kultur.

 

Du skriver også at samfunnspolitikk er den eneste aksepterte måten å forklare forskjellene mellom folk på. Dette er veldig avslørende og viser at du egentlig ikke er ute etter å finne ut hva som virkelig er sant (fordi da ville det blitt forsket på intelligens og suksess i livet) men heller please folk med lav IQ og si "Du er like smart som dem, og viss de kaller deg noe annet så hyl rassist!".

 

Det du sier er like idiotisk som å påstå at en prosessor som klarer 1,5 Ghz er like rask som en som klarer 2 eller 3. Det er helt tilbakestående å påstå noe slikt, og nei, det spiller nada rolle om prosessoren er svart, hvit, gul eller grønn.

Problemer er forskjellige forskjellige steder i verden. Et problem kan ikke fikses på lik måte alle steder i verden. Selv om mange i Europa og USA tror det.

 

Jeg kaller deg aldri nasjonalsosialist. Jeg skrev at ideen din om at de har dårligere gener er en ide som passer godt inn med nazistene. Du som snakker så mye om intellekt og hvor smarte vi er her burde skjønne forskjellen på det. Hvis du mener jeg er sosialistisk i den forstand at jeg stemmer på AP og vil ha inn flere innvandrere og ta dem inn så er det feil. Jeg synes aldri vi skulle tatt inn ekstra flyktninger fra Syria. Det er ikke en god løsning for hverken Norge eller syrerne mener jeg. Det å si at vi ikke skal ta dem inn pga lav IQ derimot? Beklager, men det er faktisk ganske latterlig. IQ er ikke et tall som klarer å beskrive noens intelligens. IQ er et tall som hjelper sammen med andre ting for enkelte formål. Du kunne satt krav til innvandrere til Norge, der IQ var en av testene. Det å si at de har "generelt lav IQ" og vi derfor ikke vil ha dem derimot.... Det er ikke en intelligent måte å gjøre det på. Det hadde blitt en ekstrem overforenkling, og andre land hadde lurt på hva de idiotene i Norge driver med.

 

Samfunnsvitenskap er måten du kan finne ut av og beskrive problemer. Samfunnsvitenskap handler ikke om å si at alle er like smarte. Det er jo åpenbart at i et gitt samfunn, som Norge, så vil det være folk som klarer seg mindre bra, uansett hvordan omgivelsene er. Noen vil f.eks aldri være gode i teorifag på videregående. Det er og noe du bruker samfunnsvitenskap til. Du må finne ut hva hver person egner seg best til å utnytte hver person best for at samfunnet skal fungere optimalt. Da er det håpløst å si at "alle er like". "Alle kan bli like gode jurister". Ikke bare mangler du forståelse av hva dette er, men du vet åpenbart ikke hva samfunnsvitenskap går ut på engang.

 

Det at Midtøsten har hatt kontakt med Europa og Kina ikke har med USA er helt irrelevant. Det viser igjen at du ikke forstår situasjonen. Det jeg skriver er jo at kinesere tilpasser seg den amerikanske kulturen mye bedre. Folk fra Midtøsten holder mye mer på sin kultur, mens folk fra Kina oftest glir bra inn i Vestlig kultur. Det har lite med likhet og ulikhet og kontakt mellom kulturer å gjøre. Dermed er asiatere en ressursgruppe i USA, som bidrar svært positivt. For å skrive slik at du og forstår: De kommer til USA med høyere IQ enn de som bor der og hever gjennomsnittet. Håper du innser hvor latterlig det er å si noe slik...

 

Du overforenkler ekstremt å bare finner en grunn. Du bestemmer deg for det, og nå er det sannheten. Alle andre er idioter og apekatter, de forstår ikke, de er dumme. Er det virkelig det intelligente folk gjør? Tar en situasjon, overforenkler den for så å bestemme seg for at overforenklingen er den ene store sannhet. Alle andre er idioter som ikke forstår. Du kategoriserer meg automatisk som en person langt på venstresiden som mener alle mennesker er like, at jeg er for innvandring osv. Du oppfatter altså andre i sort hvitt. For eller imot. Enda en overforenkling.

 

Og hva? Jeg gjør det umulig å diskutere? Du kaller med apekatt og idiot, mener at jeg skal akseptere det du skriver som fakta. Vær så snill. Du kan like godt slå over kongen, ta på deg krona og si hva alle i Norge skal gjøre med en gang. Diskusjon er hvertfall ikke noe du er interessert i. Forstå situasjonen og problemet er og uviktig. Bare din sannhet teller.

Lenke til kommentar

Lavere intelektuell kapasitet? Så de er rett og slett dumme og klarer ikke å lære seg like mye som andre folk? Idiotisk utsagn.

 

Mennesker har vel stort sett samme kapasitet. Kapasitet er jo noe helt annet enn faktisk evne, hvor evnen kun er en prosent av den totale kapasiteten.

 

Han tenker nok på folks generelle evner, og mener de er lavere i slike land enn i Europa, noe de beviselig er.

 

 

En kan legge til at det er faktum at for eksempel Japan og Korea har høyere IQ enn nordmenn med omtrent 4-5 poeng. Betyr det at vi er rasister mot oss selv når vi sier at IQ er en objektiv målestokk for intelligens? Latterlig.

 

IQ er både genetisk og miljøbetinget.

IQ er en måte å måle en slags type intelligens på. Du kan vel tenke deg at vestlige "idioter" hadde scoret svakt på en intelligenstest utviklet av mennesker i bushen i Afrika.

 

Så, selvsagt er IQ både genetisk betinget og miljøbetinget, men IQ har ingenting med f.eks intellektuell kapasitet å gjøre og IQ er alltid relativt. IQ er sterkt relatert til en type kunnskap man har tilegnet seg i livet. I vesten måler vi IQ, noe som er naturlig i vårt samfunn, og passer meget godt sammen med vårt skolesystem og dårligere i forhold til andre skolesystem som f.eks er mer praktisk anlagt.

 

IQ er uansett ikke et fast nummer per individ. IQ kan endre seg over en livstid på mange forskjellige måter. Det som kanskje er mest interessant i forhold til Japan og Korea og høyere IQ, er at de har mye mer natur for former og geometri enn det vi har, på grunn av sitt skriftspråk. De har mer talent på området enn vestlige personer. Geometri og former er en viktig del av IQ tester, noe som kan forklare hvorfor disse landene som er like utviklet som oss, har høyere gjennomsnitts IQ.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

IQ er uansett ikke et fast nummer per individ. IQ kan endre seg over en livstid på mange forskjellige måter. Det som kanskje er mest interessant i forhold til Japan og Korea og høyere IQ, er at de har mye mer natur for former og geometri enn det vi har, på grunn av sitt skriftspråk. De har mer talent på området enn vestlige personer. Geometri og former er en viktig del av IQ tester, noe som kan forklare hvorfor disse landene som er like utviklet som oss, har høyere gjennomsnitts IQ.

 

I Sør-Korea har de et alfabet. Tegnene er mer lik vår runeskrift enn latinske alfabetet, men likevel. Vikingene i sin tid hadde nok ikke ekstra høy IQ fordi de skrev runeskrift og ikke latinske bokstaver.

 

Grunnen til at de scorer høyt er jo hvor mye tid de går på skole, hvor mye tid de bruker. Sør-Korea er langt over USA i penger brukt på utdanning, til tross for gratis offentlig skole. De går først på skole om morgenen. Så går de hjem og spiser middag. Rett etter middag er det videre til et privat lærested hvor de jobber videre til langt ut på natt. Seoul og Busan har sett seg nøtt til å forby privatundervisning etter kl 12 om natten grunnet store problemer med folk som studerte hele natten istedenfor å studere. Da blir plutselig hva de skriver irrelevant. De scorer lett høyere enn oss på alle salgs mulige skole og IQ relaterte tester, og de jobber og langt mer enn det en gjennomsnittlig europeer gjør. Da blir du bedre, så enkelt er det. De er ikke født smartere, de bare jobber langt mer for å tilegne seg kunnskap.

 

ingenting her lenger åpenbart

IQ greiene er egentlig ikke en diskusjon. IQ er omtrent like vitenskaplig som religion. Hvis du skal forklare intelligens utifra IQ, så kommer du til feil svar uansett. Med det utgangspunktet vil det alltid bli feil.

Lenke til kommentar

Det slår meg at så mange er uvillige til å vedkjenne realitetene når det kommer til emnet. Jeg tror vi kan takke mange år med kulturrelativisme og politisk korrekthet for dette.

 

Slår meg til ro ved dette sitatet. Alle som menner at etthvert menneske har lik mental kapasitet uavhengig av gener burde lese dette om igjen og om igjen helt til det går inn. 

Nei det er ikke rasisme, alle nasjonaliter har sine geni og sine idioter, men samlet sett har noen nasjoner flere geni og noen flere idioter.

Lenke til kommentar

[...]Intelligens er som høyde. Det går på gener og kan måles. Vi vet også at innavl er negativt for intelligens. Vi vet at innavl er mer utbredt i midtøsten enn i resten av verden. Og ja, vi har målt intelligens pr land. https://en.wikipedia.org/wiki/Nations_and_intelligence.[...]

Joda, dette stemmer nok i den grad at man kan gjøre en test og få de resultatene wiki-siden viser og at denne testen faktisk måler noe reelt. Men å bruke IQ-tallene direkte er enkelt og greit bullshit (for de som gjør det), som lærer har jeg hatt elever av alle typer inkludert de som har diverse PU-diagnoser med tilhørende "offisiell"-iQ på <80 og asylsøkere og innvandrere fra det meste av Afrika og Midt-Østen. Og min observasjon er at dette ikke er sammenlignbart i det hele tatt. Ja, det er mulig å få bekreftet fordommene sine ved at ulike "raser" har ulike problemer og talenter, men å sammenligne gjennomsnittssomalieren med det vi kaller IQ 70 i Norge er totalt virkelighetsfjærnt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

[...]Intelligens er som høyde. Det går på gener og kan måles. Vi vet også at innavl er negativt for intelligens. Vi vet at innavl er mer utbredt i midtøsten enn i resten av verden. Og ja, vi har målt intelligens pr land. https://en.wikipedia.org/wiki/Nations_and_intelligence.[...]

Joda, dette stemmer nok i den grad at man kan gjøre en test og få de resultatene wiki-siden viser og at denne testen faktisk måler noe reelt. Men å bruke IQ-tallene direkte er enkelt og greit bullshit (for de som gjør det), [snipset ut urelevant personlig erfaring]

 

Så det du mener er at testene pr. i dag ikke måler nøyaktig nok og har en stor feilmargin? Det er allerede tatt høyde for via 15 poeng som kan svinge begge veier. Dvs at Iran vil kunne komme opp på 98, Nordmenn kan falle til 85, Iran kan synke til 68 Norge kan hoppe til 115. Det er en ganske stor feilmargin og det viser som du sier at vi ikke har perfeksjonert testen enda. Jeg mener vi burde jobbe for en bedre test selv slik at vi kan få denne feilmarginen ned til rundt 5 poeng eller lavere.

Lenke til kommentar
De scorer lett høyere enn oss på alle salgs mulige skole og IQ relaterte tester, og de jobber og langt mer enn det en gjennomsnittlig europeer gjør. Da blir du bedre, så enkelt er det. De er ikke født smartere, de bare jobber langt mer for å tilegne seg kunnskap.

 

Det høres logisk ut at prestasjonskulturen gjør Koreanere smartere. Så la oss da rent hypotetisk si at genetikk ikke har noe å si på IQ, men heller at prestasjonskulturen i Korea gjør at Koreanere scorer bedre på intelligens enn det vi gjør.
 
Det vil i så fall si at -- forholdsvis -- så er den Norske kulturen mer 'fordummende' enn den Koreanske (eller mindre prestasjonsfokusert).
 
Hva sier dette om kulturen til menneskene som kommer fra land som scorer enda lavere?
 

 

 

ingenting her lenger åpenbart

IQ greiene er egentlig ikke en diskusjon. IQ er omtrent like vitenskaplig som religion. Hvis du skal forklare intelligens utifra IQ, så kommer du til feil svar uansett. Med det utgangspunktet vil det alltid bli feil.

 

Nei.

 

"Psychometricians generally regard IQ tests as having high statistical reliability."

"Clinical psychologists generally regard IQ scores as having sufficient statistical validity for many clinical purposes."

Nå er det du som er religiøs. Hva bakgrunnen din er, og hva som forårsaker denne religiøse benektelsen, vet du bedre enn meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

[...]Så det du mener er at testene pr. i dag ikke måler nøyaktig nok og har en stor feilmargin?[...]

Jeg mener at de måler noe, men ikke det samme og ikke det vi tror. Wikipedia-artikkelen antyer landsgjennomsnitt ned mot 65 IQ-poeng. Om en PU i Norge har 65 i IQ betyr det problemer med å beherske sko med borrelås og å kunne åpne en dør eller å kunne fungere i hverdagen... Den gjennomsnittlige Ethioper er åpenbart i stand til betydelig mer enn det, så disse IQ målingene måler åpenbart ikke det samme over landegrenser

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

[...]Så det du mener er at testene pr. i dag ikke måler nøyaktig nok og har en stor feilmargin?[...]

Jeg mener at de måler noe, men ikke det samme og ikke det vi tror. Wikipedia-artikkelen antyer landsgjennomsnitt ned mot 65 IQ-poeng. Om en PU i Norge har 65 i IQ betyr det problemer med å beherske sko med borrelås og å kunne åpne en dør eller å kunne fungere i hverdagen... Den gjennomsnittlige Ethioper er åpenbart i stand til betydelig mer enn det, så disse IQ målingene måler åpenbart ikke det samme over landegrenser

 

Landsgjennomsnitt har veldig lite å si da befolkningen i f.eks Kina er mye større enn i Norge. 

 

Har du noen gang tatt en IQ test? Dette er ett eksempel på ett spørsmål i en IQ test. Det kreves ikke noe annet enn evne til å kjenne igjen mønster for å mestre denne.

 

riq3.png

 

Jeg vil også, i likhet med deg annta at nasjoner med lav IQ på disse testene egentlig har høyere IQ, men at det blir vanskelig å teste for dette grunnet at testobjektene A) Ikke gidder å gjennomføre testen og klikker seg vilkårlig gjennom for å bli ferdig så fort som mulig for så å få cash som de ble lovet B) Det er vanskelig å måle IQ under ett gitt nivå.

 

Men for å ikke spinne altfor langt off-topic her, gitt at jeg har rett og at alt jeg sier stemmer, ville ikke da innvandringstopp være ett gode for Europa? Eventuelt kan vi tillate innvandring og også tjene på denne uansett hvilken intelligens de nyankomne har, men da må velferdsstaten bort.

Lenke til kommentar

Å påstå at innvandrere som kommer hit er en gjeng med mennesker som har sitt genmateriale basert på innavl og har en lav IQ er noe av det særeste og minst begavede svaret jeg har lest på lenge , må nesten tvile kraftig på genetikken til vedkommende og man kan spørre seg om han / hun bør ta en titt tilbake i sin egen portefølje med gener for å se om konsekvensene av å bo i et lite bygdesamfunn med få kombinasjoner rent genetisk har slått helt feil.

 

En ting er klart , gjennomsnitts IQ'en på oss Nordmenn er ikke noe å rope hurra for , vi ligger vel på omtrent 104.39 IQ , noe som er omtrent på linje med andre skandinaviske land med bra skolesystem og utdannelse.

 

Når det gjelder russerne så tviler jeg på at de kommer til å gripe inn når det gjelder Tyrkia , det som trolig kan komme til å skje er at Tyrkia blir dyttet ut av EU om de ikke endrer på måten de oppfører seg , går det virkelig galt nede i Syria og Tyrkia taper terreng takket være russerne og militsene til Kurderne så kan det være at den tidligere støtten fordufter på noen dager.

 

Til alle dere som skriver om IQ-nivå: Det er strengt tatt ikke tema for denne tråden. Går an å lage sin egen tråd med det som tema.

 

Tyrkia håper jeg blir stengt ute av NATO, noe som gjør terskelen for Russland lavere i forhold til å besvare tyrkisk aggresjon.

Endret av Hekate81
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke riktig. Tyrkia har et mål med konflikten. De vil bli en stormakt i Midtøsten. Deres hovedfiende er kurderne. De støtter på ingen måte terrorisme. Det er godt mulig de støtter grupper som sloss mot kurdere, men det betyr ikke at de støtter IS. De ønsker ikke at noen får mye makt i området. Om IS tar over Irak og Syria får de mye makt, det ville ikke Tyrkia likt.

 

 

Hvorfor skjøt Tyrkia ned Russland sitt fly? Det er ganske lett. Tyrkia vil ikke bli sett på som en svak nasjon. Russland har testet grensene og stadig gått litt innover grensene til Tyrkia. Tyrkia viste at de ikke aksepterer dette og skjøt ned flyet for å vise Russland og verden at Tyrkia ikke kan ses på som en svak nasjon der andre makters militær kan gå litt innover tyrkisk side. Det har ingenting med at Russland hjelper Assad å bekjempe IS. Selv om Assad kommer tilbake vil han være i en ekstremt svekket tilstand i evigheter.

 

Tyrkia har og lett muligheten til å sende så mange soldater de vil inn i Syria. Det er ikke bare det at de har godkjennelse fra verdenspoliti USA, men de har fått ønske fra USA om å gå inn. Grunnen til at de ikke gjør det er at de ikke vil. De vil ikke være dypt involvert i konflikten. Det eneste de vil gjøre med konflikten er å løse konflikten de har med kurdere i eget land, og vise at Tyrkia er en mektig nasjonalstat.

 

Og Russland erobre Tyrkia? Jeg forstår ikke hvorfor folk er redde for Rusland engang. De har ikke økonomi til det i det hele tatt. Mulig de vil kunne klare å beseire Tyrkia, men landet vil bli helt ødelagt i prosessen. Les opp på hvordan Sovjetunionen falt sammen. Dette hadde nok blitt enda verre. Og hvorfor skulle Russland gi noe som helst til Hellas?

 

Og hvis ikke Europa klarer å stoppe innvandring inn i Europa, hvordan forventer du at Tyrkia skal gjøre det? Tyrkia har jo allerede langt mer flyktninger enn europeiske land. Land som Tyskland, Danmark og Sverige har sluppet flyktninger som skulle blitt stoppet inn til Norge. Skal vi som Norge bare innvadere Danmark, Sverige og Tyskland da, for å stoppe flyktningene?

 

 

 

 

 

Selvsagt vil Tyrkia blir en stormakt, alle vet det. Men, hvorfor påstår du at de ikke støtter terrorisme? De finansierer jo IS ved å kjøpe oljen IS stjeler i Syria og Irak. De frakter våpen og terrorister inn til IS. Om Tyrkia ønsker, kan de stoppe dette - men den rasistiske, imperialistiske islamisten Erdogan har tydeligvis ikke noe imot at IS dreper, voldtar og mishandler kristne, yezidier og sjia-muslimer.

 

Kurderne kjemper mot IS, og Tyrkia støtter IS og angriper kurderne. Samtidig støtter Tyrkia "palestinerne" som har samme ønsker som kurderne - sitt eget land. Hyklersk nok.

 

Håper Russland etter hvert straffer tyrkernes aggresjon, og rent ut kaldblodige mord på en russisk pilot. Både Russland og Hellas har ortodoks kristendom som hovedreligion, som har sin største kirke under tyrkisk okkupasjon fremdeles. Og Tyrkia okkuperer også Nord-Kypros som de stjal fra Hellas.

 

Det er og feil når du påstår Tyrkia ikke ønsker å være dypere involvert: De samarbeider med Saudi-Arabia( enda et islamistisk apartheid-land som støtter terroristene i IS) om å eventuelt sende soldater inn i Syria. Dette vil selvsagt være ulovlig siden de ikke har godkjennelse fra Assad, og Russland støtter Assad.

 

Det vil ikke være nødvendig for Russland å ta hele Tyrkia, men Istanbul og tilhørende områder slik at tyrkerne ikke lenger kan bruke migranter som våpen mot Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De scorer lett høyere enn oss på alle salgs mulige skole og IQ relaterte tester, og de jobber og langt mer enn det en gjennomsnittlig europeer gjør. Da blir du bedre, så enkelt er det. De er ikke født smartere, de bare jobber langt mer for å tilegne seg kunnskap.

 

Det høres logisk ut at prestasjonskulturen gjør Koreanere smartere. Så la oss da rent hypotetisk si at genetikk ikke har noe å si på IQ, men heller at prestasjonskulturen i Korea gjør at Koreanere scorer bedre på intelligens enn det vi gjør.
 
Det vil i så fall si at -- forholdsvis -- så er den Norske kulturen mer 'fordummende' enn den Koreanske (eller mindre prestasjonsfokusert).
 
Hva sier dette om kulturen til menneskene som kommer fra land som scorer enda lavere?

 

Det å si at en kultur er bedre enn en annen blir feil. Det er sosial-darwinisme. Altså, det er ikke rasistisk å si at den norske kulturen er mye bedre enn den afghanske f.eks. Det går ikke på rase, det går på kultur. Det finnes ingen vitenskapelig måte du kan si en kultur er bedre enn en annen. Derimot blir det feil å si at alle kulturer er like, og like gode til alt.

 

Det er ikke til å stikke under et teppe at Korea etter krigen på 1950-tallet var i absolutt ruiner. Vi snakker på nivå med de laveste landene i Afrika. Hvor er de nå? De ligger vel rundt 10. plass på HDI rangeringen. Det på 60 år. Hva finnes det av ressurser osv i Sør-Korea? Absolutt ingenting. Industri og ressurser var i Nord-Korea. I Sør bodde bare fattige bønder. Hvis en ser på Afrika har de et geografisk utgangspunkt som er langt bedre. Det går oppover for dem også, men mye saktere. Forskjellige kulturer er gode på forskjellige ting. Husk, det at de har ekstra prestasjonspress har også negative sider. De har for eksempel en selvmordsrate som er dobbel av den vi har i Europa.

 

Ellers er kulturer i Midtøsten også ganske fokusert på akademiske studier. Det er bare få velfungerende land i regionen. Iran er et eksempel på et velfungerende land. De har veldig mange høyt utdannede personer. De fleste av dem får enten ikke jobb, eller ikke jobb som tilsvarer utdannelse pga sanksjoner. Problemet der er i hovedsak all uroen og splittelsen. Og det med IQ? Det er bare tull, helt ærlig.

 

Hvis du måler Kina i enkelte områder. Eksempelvis Shanghai området får du og veldig lignende resultater som Taiwan, SK og Japan. Kina kommer ofte ned på statistikken fordi de har så utrolig mange mennesker. Kina har faktisk mer mennesker enn hele den Vestlige verden. En skal ikke se vekk ifra at de kan kraftig rivalisere Vesten på alle forskningsområder om kort tid.

 

 

Til alle dere som skriver om IQ-nivå: Det er strengt tatt ikke tema for denne tråden. Går an å lage sin egen tråd med det som tema.

 

Tyrkia håper jeg blir stengt ute av NATO, noe som gjør terskelen for Russland lavere i forhold til å besvare tyrkisk aggresjon.

 

Les hva jeg svarte deg, og svar på det. Jeg har forklart hvorfor det du skrev om Tyrkia er feil, men du har ingen svar til det?

 

Det gjelder deg også Thitorkin2. Du har åpenbart heller ingen svar på innlegget mitt. 

Lenke til kommentar
Håper Russland etter hvert straffer tyrkernes aggresjon, og rent ut kaldblodige mord på en russisk pilot.

 

 

Det er kanskje en indikasjon på det generelle innsiktsnivået at du ikke engang vet at både pilot og co-pilot skjøt seg ut etter at flyet deres ble truffet.  Piloten ble skutt før han landet, av syriske opprørere som også skjøt og drepte en av besetningen på det russiske redningshelikopteret.

 

Tyrkiske radardata og Amerikanske satelittdata bekrefter at flyet krenket tyrkisk luftrom, mens Russland på sin side ikke har fremvist satelittdata som motsier dette, til tross for at de påstår å ha slike.  I tillegg har Tyrkia og USA frigitt opptak av de ti (10) advarslene som ble gitt før flyet ble beskutt, mens Russland kun har benektet at noen advarsler ble mottatt.

 

Nøyaktig det samme ville ha skjedd i en hvilken som helst lignende situasjon, uansett hvilke nasjoner som var innblandet.  Gitt omstendighetene oppførte Tyrkia seg heller ganske så forsiktig.  To-tre advarsler hadde vært tilstrekkelig, spesielt siden flyet hverken responderte på anrop eller tilkjennega sin tilhørighet på noen som helst måte.

Endret av Belfaborac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å si at en kultur er bedre enn en annen blir feil. Det er sosial-darwinisme. Altså, det er ikke rasistisk å si at den norske kulturen er mye bedre enn den afghanske f.eks. Det går ikke på rase, det går på kultur. Det finnes ingen vitenskapelig måte du kan si en kultur er bedre enn en annen. Derimot blir det feil å si at alle kulturer er like, og like gode til alt.

 

 

 

Det er ikke til å stikke under et teppe at Korea etter krigen på 1950-tallet var i absolutt ruiner. Vi snakker på nivå med de laveste landene i Afrika. Hvor er de nå? De ligger vel rundt 10. plass på HDI rangeringen. Det på 60 år. Hva finnes det av ressurser osv i Sør-Korea? Absolutt ingenting. Industri og ressurser var i Nord-Korea. I Sør bodde bare fattige bønder. Hvis en ser på Afrika har de et geografisk utgangspunkt som er langt bedre. Det går oppover for dem også, men mye saktere. Forskjellige kulturer er gode på forskjellige ting. Husk, det at de har ekstra prestasjonspress har også negative sider. De har for eksempel en selvmordsrate som er dobbel av den vi har i Europa.

 

Ellers er kulturer i Midtøsten også ganske fokusert på akademiske studier. Det er bare få velfungerende land i regionen. Iran er et eksempel på et velfungerende land. De har veldig mange høyt utdannede personer. De fleste av dem får enten ikke jobb, eller ikke jobb som tilsvarer utdannelse pga sanksjoner. Problemet der er i hovedsak all uroen og splittelsen. Og det med IQ? Det er bare tull, helt ærlig.

 

Hvis du måler Kina i enkelte områder. Eksempelvis Shanghai området får du og veldig lignende resultater som Taiwan, SK og Japan. Kina kommer ofte ned på statistikken fordi de har så utrolig mange mennesker. Kina har faktisk mer mennesker enn hele den Vestlige verden. En skal ikke se vekk ifra at de kan kraftig rivalisere Vesten på alle forskningsområder om kort tid.

 

Selvsagt er noen kulturer bedre enn andre. Kulturen for kjønnslemlestelse av kvinner og menn er en ukultur. Kulturen for slavehold er en ukultur. Kultur for æresdrap er en ukultur. Kulturen i midtøsten har veldig mange flere negative sider ved seg enn f.eks nordisk kultur, østblokkultur, vestlig kultur eller japansk kultur.

Dette er noe som mange inkludert deg sårt trenger å innse. Kjønnslemlestelse er en dårlig ting. Slavehold er en dårlig ting. Æresdrap er en dårlig ting. 

Selvsagt, du kan peke på at japan er ett veldig rasistisk land, nordmenn er kalde og prater sjeldent med ukjente, østblokken har sikkert sine kulturelle skavanker også. Dette kommer ikke i nærheten av hva kulturen i midtøsten klarer å få til av faenskap dog.

Du avfeier forklaringer på hvorfor land i midtøsten ikke er velfungerende med "pytt pytt, det bare er sånn, tror du det har noen årsak liksom? Ærlig talt". Svaret er veldig enkelt, beboerene er i gjennomsnitt idioter, og de lager idiotiske kulturer som igjen fører til idiotiske land.

 

Ett veldig godt eksempel på forskjellige kulturer, lik etnisitet og veldig lik økonomisk fremgang er nettopp som du nevner, Taiwan og Kina. Her kan ikke kulturen forklare hvorfor begge er økonomiske kjemper. Jeg har personlig innsett for lenge siden at Kina vil overta verdensmaktens trone, og det er litt derfor jeg befinner meg i området og har investert kraftig i mainland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...