Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
23 minutes ago, ps5 said:

Anbefaler en litt mer vitenskapelig test med eksempelvis TestHMD ettersom en vilkårlig tittel introduserer litt for mange variable.  https://knob2001.itch.io/testhmd

Evt prøv med noen litt mer etablerte vt titler som eksempelvis Alyx.

Det er ikke spillet, det er headsettet,  det er i alle spill, men det er mest tydelig i visse lys sitavsjoner, jeg får det alle spill, mens i flight sims er det tydeligst. i IL2 er det samme greia, den er der selv når jeg sitter i den virutelle hangaren, men er ekstremt tydelig når man flyr over skyrer der også. 

 

Det føles ut som det er et lag med noe over linsene, innørka vaselin eller noe, dette må være noe feil prododuskjon, jeg kan ikke tro disse linsene er så mye dårlgere enn jeg hadde i OG crystal

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gunfreak skrev (1 time siden):

Det er ikke spillet, det er headsettet,  det er i alle spill, men det er mest tydelig i visse lys sitavsjoner, jeg får det alle spill, mens i flight sims er det tydeligst. i IL2 er det samme greia, den er der selv når jeg sitter i den virutelle hangaren, men er ekstremt tydelig når man flyr over skyrer der også. 

 

Det føles ut som det er et lag med noe over linsene, innørka vaselin eller noe, dette må være noe feil prododuskjon, jeg kan ikke tro disse linsene er så mye dårlgere enn jeg hadde i OG crystal

Det var kjedelig. Hos meg var linsene på Light bedre enn på OG Crystal. (Og på Super enda bedre faktisk). 
 

Tenker du retur? Sånn skal de jo ikke være. 
 

Lå det ved et kvalitetssjekk skjema øverst da du åpnet esken? Her er mitt (har croppet ut serienr o.l. info)

IMG_3285.thumb.jpeg.1522bb91963142701fc9dab509e9ab80.jpeg

Skrevet

Skal sjekke, men virker som det er mura det er snakk om, aldri tenkt over det, var ikke et problem i G2 jeg kan huske og ikke i OG heller, men syns ikke det passer 100% med mura heller på de eksmplene jeg finnner.

For meg virker det som noen har størket over linsene med et lag utvanna sølevann som nå har tørket og lagt igjen litt tynn søle her og der

 

Skrevet
Gunfreak skrev (4 minutter siden):

Skal sjekke, men virker som det er mura det er snakk om, aldri tenkt over det, var ikke et problem i G2 jeg kan huske og ikke i OG heller, men syns ikke det passer 100% med mura heller på de eksmplene jeg finnner.

For meg virker det som noen har størket over linsene med et lag utvanna sølevann som nå har tørket og lagt igjen litt tynn søle her og der

 

Uff. Åkke som - det skjemaet ligger øverst i pakken. Kan ikke unngå ha sett det når du åpnet den. Så da kan du ha fått et gammelt headset før de begynte med de kontrollene utpå sommeren 

Skrevet
32 minutes ago, Dr.Peedee said:

Uff. Åkke som - det skjemaet ligger øverst i pakken. Kan ikke unngå ha sett det når du åpnet den. Så da kan du ha fått et gammelt headset før de begynte med de kontrollene utpå sommeren 

Prøver meg på en reklamasjon, også har jeg bestilt en super 50ppd fra dem i stedet. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, Gunfreak said:

Skal sjekke, men virker som det er mura det er snakk om, aldri tenkt over det, var ikke et problem i G2 jeg kan huske og ikke i OG heller, men syns ikke det passer 100% med mura heller på de eksmplene jeg finnner.

For meg virker det som noen har størket over linsene med et lag utvanna sølevann som nå har tørket og lagt igjen litt tynn søle her og der

 

Det skal ikke være mura på de panelene, du har nok fått en mandagsmodell. Linsene er mest sannsynlige feilkilde (noen har tilmed fått levert med fingeravtrykk på innside linser). Proshop har i lengre tid hatt et stort parti på lager så ikke urealistisk med modell fra før qa endringene.

Endret av ps5
  • Liker 1
Skrevet
24 minutes ago, ps5 said:

Det skal ikke være mura på de panelene, du har nok fått en mandagsmodell. Linsene er mest sannsynlige feilkilde (noen har tilmed fått levert med fingeravtrykk på innside linser). Proshop har i lengre tid hatt et stort parti på lager så ikke urealistisk med modell fra før qa endringene.

Det var i hvertfall ikke bra. Når jeg ført oppdaget det, er det umulig å ikke se. 

Jeg kjøpte som sagt Pimax super. De har ikke Proshop hatt så lenge så forhåpentligvis ikke noe tull der. Det ble jo 14k mer. Men har jobbet litt ekstra så skal vel gå greit. 

Med litt flaks er Super her før jeg må sende light tilbake. Men kan hende jeg bare pakker den ned med en gang. Må bare bytte høytalerne igjen 

Skrevet
Gunfreak skrev (3 timer siden):

Prøver meg på en reklamasjon, også har jeg bestilt en super 50ppd fra dem i stedet. 

Jeg ser de har 50ppd på lager. Du bestilte den early bird reward versjon med dmas og headstap vil jeg tro?

Håper det funker i hvert fall. Og sjekk nå for det quality check skjemaet når du åpner. Når du løfter av topplokket på esken så ligger det der. Du kommer ikke til headsettet uten å flytte på det. Er det borte så vil jeg tro headsettet har vært hos en kunde før. Proshop fikk sine første headsett (tror jeg rimelig sikkert) etter at den ordningen var på plass. 

På Super vil du kunne se noe mura hvis du myser og prøver å fokusere øynene dine feil. Så ikke gjør det. Det er fristende i starten. Men prøv å bruk det vanlig litt før du går all inn for å se det. Jeg må liksom prøve å fokusere på noe som er foran det vanlige fokusplanet mitt. Slitsomt, men det går og da kan jeg se noe mura. Så. Jeg gjør ikke det rett og slett. Bedre å se på det jeg skal se på. :)

Skrevet

Fått henta Super nå. Naturligvis kom den til ekstra etc park timer etter jeg dro fra jobb. Men fant en buss som gikk opp og en som gikk ned med bare 15 minutter mellom så det gikk greit.

Ikke fått kobla den til så det skjer i mårra. Fått skrudd av DMAS fra light og pakka alt ned der. Venter fremdeles på svar på reklamasjon fra proshop.

Om jeg ikke får svar snart må jeg sende den Tilbake og betale frakt selv før det har gått 2 uker.  Komplett har jo 30 dagers opent kjøp. Men ikke pro shop. 

De av dere som er gode i oppløsnings regning.

Hva må jeg sette super på for at det skal tilsvarende 80% av OG Crystal?

70? 60?

Skrevet (endret)
Gunfreak skrev (3 timer siden):

Fått henta Super nå. Naturligvis kom den til ekstra etc park timer etter jeg dro fra jobb. Men fant en buss som gikk opp og en som gikk ned med bare 15 minutter mellom så det gikk greit.

Ikke fått kobla den til så det skjer i mårra. Fått skrudd av DMAS fra light og pakka alt ned der. Venter fremdeles på svar på reklamasjon fra proshop.

Om jeg ikke får svar snart må jeg sende den Tilbake og betale frakt selv før det har gått 2 uker.  Komplett har jo 30 dagers opent kjøp. Men ikke pro shop. 

De av dere som er gode i oppløsnings regning.

Hva må jeg sette super på for at det skal tilsvarende 80% av OG Crystal?

70? 60?

Native render oppløsning på Super er 6240x6280 pr øye, eller 6280x6240. Husker ikke rekkefølgen, horisontal eller vertikal først, men tallene stemmer. 

Pimax Crystal OG og Light er 4312x5104 pr øye, eller 5104x4312 - igjen- husker ikke hva som horisontal og vertikal. 

Så da er det bare å kalkulere da! :) Crystal OG på 80%: 3449x4083 (=14 082 267 piksler å rendre pr øye). Crystal Super på 60%=3744x3768 (=14 107 392 å rendre pr øye).

Så 60% på Super skulle være nærme 80% på Crystal OG/Light med tanke på hva grafikk kort og CPU må tegne opp.

Spent på om du blir fornøyd med Super. Sjekk at kvalitetskontroll skjemaet følger med :)  Hvis ikke, klag, evt direkte til Calvin på DCS forumet. Er en del som får svar direkte fra han når det er noe. 

Endret av Dr.Peedee
Skrevet
13 hours ago, Dr.Peedee said:

Native render oppløsning på Super er 6240x6280 pr øye, eller 6280x6240. Husker ikke rekkefølgen, horisontal eller vertikal først, men tallene stemmer. 

Pimax Crystal OG og Light er 4312x5104 pr øye, eller 5104x4312 - igjen- husker ikke hva som horisontal og vertikal. 

Så da er det bare å kalkulere da! :) Crystal OG på 80%: 3449x4083 (=14 082 267 piksler å rendre pr øye). Crystal Super på 60%=3744x3768 (=14 107 392 å rendre pr øye).

Så 60% på Super skulle være nærme 80% på Crystal OG/Light med tanke på hva grafikk kort og CPU må tegne opp.

Spent på om du blir fornøyd med Super. Sjekk at kvalitetskontroll skjemaet følger med :)  Hvis ikke, klag, evt direkte til Calvin på DCS forumet. Er en del som får svar direkte fra han når det er noe. 

Det var lapp i kassa, kom med DMAS men måtte feste de selv(måtte ikke det med OG)

Men når man velger FOV så er det normal og large, er normal det samme som OG og CL, eller er det større, og large er enda større?

  • Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, Gunfreak said:

Det var lapp i kassa, kom med DMAS men måtte feste de selv(måtte ikke det med OG)

Men når man velger FOV så er det normal og large, er normal det samme som OG og CL, eller er det større, og large er enda større?

Det er vel rimelig å tro at large er for Super Ultrawide. Du har nok normal men det er vel bare å teste?

Skrevet
Gunfreak skrev (25 minutter siden):

Det var lapp i kassa, kom med DMAS men måtte feste de selv(måtte ikke det med OG)

Men når man velger FOV så er det normal og large, er normal det samme som OG og CL, eller er det større, og large er enda større?

FOV blør være på Normal. Da får du fra 125- 130 FOV i følge de som har testet det. OG Crystal har vel 105-107 ish?? Så normal gir deg den gode FOV som man snakker om. 
 

Large var noe de innførte en stund etter release uten at jeg forstår hvorfor. Bildet blir rart og jeg ble VR sjuk for første gang siden 2017. Noen liker det, men ikke nødvendig for å få god FOV. 

Skrevet (endret)
ps5 skrev (21 minutter siden):

Det er vel rimelig å tro at large er for Super Ultrawide. Du har nok normal men det er vel bare å teste?

Nei, altså dette var et triks det innførte for vanlig Super faktisk for de som vil.  Men helt tullete gjort. Man blir svimmel og rar bare. Er som å ha helt feil IPD innstilling. 
 

Pimax Play bør stå på»Normal» FOV. Gir 125-130 FOV hos de fleste. 

Super Ultrawide modulen blir noe annet. Der er det fysiske endringer også. 

 

 

Endret av Dr.Peedee
Skrevet
33 minutes ago, Dr.Peedee said:

Nei, altså dette var et triks det innførte for vanlig Super faktisk for de som vil.  Men helt tullete gjort. Man blir svimmel og rar bare. Er som å ha helt feil IPD innstilling. 

 

Kan vel ikke kalle dette annet enn klassisk Pimax :D 

Skrevet

Må være noe veldig veldig feil med dette headsettet. 

Det har nøyaktig samme greia på linsene som CL. Den fantastiske klarheten jeg hadde i OG er bare ikke der. Husker første gang jeg starta DCS I OG og splash screen var så skarpt og flott. 

Men den skarpheten er borte. I stedet har jeg dette rute nettet på linsene. Ille nok til at det å se enheter på bakken blir enda vanskeligere enn det allerde er i DCS

Som med CL er også alt lyser litt vaska ut. Den flotte dybden er borte. 

 

Og pga hvordan linsene er satt har jeg mye mer dykkemaske følelse. Fordi jeg har liten IPD når jeg satt OG og CL på 58IPD. Så ikke jeg enden på linsene på siden a hode. Nå har jeg en svart runding rundt hele synet mitt. 

Bokstaver har en skygge på seg, ser jeg på hvite bokstaver har de en bury gul skygge effekt på de. Som om du nettopp har vokna og ser på en digital klokke med groggy øyer.

Men værst av alt er eye tracking. To ganger har jeg kalibrert eye tracking. Men når jeg slår på foveated rendering. Og går inn i dcs. Er  det noe veldig feil. Når jeg flytter blikket mitt rundt i cockpiten er det får jeg flickering. Jeg ser eye trackingen virke. Og dette er med høy quality på foveated rendering. Jeg er hele tiden klar over den flickering og dårlige oppløsninga, da den er veldig tydelig selv om jeg sitter helt stillle og ser rett frem. Er det konstant bevege i pixels rundt meg. Feks når jeg er oå dcs hoved menyen. Er det konstant tydelig pixlering rundt synet mitt

Og for moroskyld når eye tracking og foveated rendering er på. Vil ikke obs en gang recorde dcs. Igjen aldri et problem med OG

 

Skrevet

Slenger inn en notis her om disse nye smartbrillene til Meta. Ikke VR eller AR. Men et bra skritt på veien mot forbrukervennelig AR.

Jeg har litt lyst på dette. Men tror kanskje ikke de ville se så bra ut på meg, må nok prøves på forhånd tenker jeg. Men på visse folk sitter de jo som støpt. Passer veldig godt på han i videoen her!

 

Okei, nå kan dere fortsette med Pimax tech supporten 😅

Skrevet (endret)
Gunfreak skrev (3 timer siden):

Må være noe veldig veldig feil med dette headsettet. 

Det har nøyaktig samme greia på linsene som CL. Den fantastiske klarheten jeg hadde i OG er bare ikke der. Husker første gang jeg starta DCS I OG og splash screen var så skarpt og flott. 

Men den skarpheten er borte. I stedet har jeg dette rute nettet på linsene. Ille nok til at det å se enheter på bakken blir enda vanskeligere enn det allerde er i DCS

Som med CL er også alt lyser litt vaska ut. Den flotte dybden er borte. 

 

Og pga hvordan linsene er satt har jeg mye mer dykkemaske følelse. Fordi jeg har liten IPD når jeg satt OG og CL på 58IPD. Så ikke jeg enden på linsene på siden a hode. Nå har jeg en svart runding rundt hele synet mitt. 

Bokstaver har en skygge på seg, ser jeg på hvite bokstaver har de en bury gul skygge effekt på de. Som om du nettopp har vokna og ser på en digital klokke med groggy øyer.

Men værst av alt er eye tracking. To ganger har jeg kalibrert eye tracking. Men når jeg slår på foveated rendering. Og går inn i dcs. Er  det noe veldig feil. Når jeg flytter blikket mitt rundt i cockpiten er det får jeg flickering. Jeg ser eye trackingen virke. Og dette er med høy quality på foveated rendering. Jeg er hele tiden klar over den flickering og dårlige oppløsninga, da den er veldig tydelig selv om jeg sitter helt stillle og ser rett frem. Er det konstant bevege i pixels rundt meg. Feks når jeg er oå dcs hoved menyen. Er det konstant tydelig pixlering rundt synet mitt

Og for moroskyld når eye tracking og foveated rendering er på. Vil ikke obs en gang recorde dcs. Igjen aldri et problem med OG

 

Går ut fra at du ikke bruker Wide FOV. IPD må du sette manuellt. Det har du kanskje gjort. Av en eller annen grunn ble IPD mest behagelig for meg når jeg satte den til litt større enn jeg bruker på andre headset. 

DCS er utvasket hvis du bruker standard innstillnger på Gamma i DCS grafikk innstillinger og standard på brightness og kontrast i Pimax Play. Reduser gamma i DCS til 1.9 i hvert fall. Mine innstillinger på brightness/kontrast i Pimax Play husker jeg ikke i farta. Det er mulig å få dette til å se mer kontrastrikt ut.

Eye trackingen hos meg virker bra. Merker ikke noe til den. Derimot hvis jeg bruker veldig høy skarphets innstillinger i DCS så kan jeg se forskjellen på foveated area og utenfor. Det er irriterende. Særlig hvis jeg bruker (for) lite foveated area, da vil du kunne se dette hoppe rundt. Husk også at man kan øke transition area hvis man bruker mbucchia's Quadview (ikke den inside Pimax Play- den skal da av) og Tallymouse quadview companion app.

Jeg installerte min Super på en ny PC med blodfersk windows 11. Har du siste Pimax Play? Og siste firmware?  Siste firmware er 1.08, siste Pimax Play er vel 1.42.1 eller noe sånt. Gjør en ren ny innstallering av Pimax Play nå som du har Crystal Super. Vet ikke om det har noe å si, men har lest om folk som har fått løst sine problemer da. 

På alle mine headsett så er det pikselering i utkanten av synsfeltet i DCS hovedmeny når Quadviews faktisk virker. Det er ikke sånn under spilling selvsagt. Pimax Crystal OG var sånn, Light var sånn og Super også. Det bekymret ikke meg fordi så fort jeg var inne i 3D innholdet, altså i gameplay, så funka quadviews - og eyetracking. 

OpenXR Toolkit... fy og fy. Det må vekk inntil alt annet funker som det skal i hvert fall. Leste nylig mbucchias post om det for ikke så lenge siden, og folk opplever alt fra svarte skjermer og diverse da det en svært gammel build og er ikke støttet lenger. 

Hvis du derimot ønsker å bruke mbucchias Quadview i stedet for pimax sin, avinstaller OpenXR toolkit, så gjør du som sagt en ny clean install av pimax Play, pass på at Quadview ikke er huket av for der. Etter det er gjort, installer mbucchias quadview, deretter Tallymouse quadview companion app. Gjør dine innstillinger, klikk apply i den. 

I pimax play, kun huk av for eye tracking. Ikke Quadviews. Du bruker jo mbucchias da. I DCS huk av for eye tracking og quadviews eller hva som står der. Skru av SSAO. 

Og, så kan du i teorien fått enda et feil headsett. Men rart. Jeg ser bakkeenheter MYE bedre på min Crystal Super enn Crystal OG. Stor forskjell. Driver akkurat i ettermiddag og tester litt DCS igjen da jeg er hjemme og fått fyra opp "cockpiten" igjen. 

Linsene på min Super er klart bedre enn min OG - som jeg fortsatt har her. 

 

Endret av Dr.Peedee
Skrevet
Enceladus skrev (2 timer siden):

Slenger inn en notis her om disse nye smartbrillene til Meta. Ikke VR eller AR. Men et bra skritt på veien mot forbrukervennelig AR.

Jeg har litt lyst på dette. Men tror kanskje ikke de ville se så bra ut på meg, må nok prøves på forhånd tenker jeg. Men på visse folk sitter de jo som støpt. Passer veldig godt på han i videoen her!

 

Okei, nå kan dere fortsette med Pimax tech supporten 😅

🤣 litt tech support må til..

Interessant med disse brillene. Men har sett tester på de nyeste Rokkid brillene. De virka nesten enda mer spennende. Sånn i farta i hvert fall. Rakk ikke se alt om de. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...