Gå til innhold

Er det noen vits i å prøve boligfotografering selv?


Anbefalte innlegg

Vi bor litt ute på landet i Aust-Agder, et stykke fra nærmeste sted der det fins proffe boligfotografer. Om noen måneder skal vi annonsere ut et svært hus på 340 kvadratmeter, med dobbelgarasje, stor hage og masse rom (sannsynligvis ved hjelp av selgboligselv.no eller en lignende tjeneste, jeg skal følge rådet til Forbrukerrådet som mener at flere bør gjøre dette, og som har statistikk på at de aller fleste som gjør det, blir fornøyde), og det blir ikke akkurat billig å få fotografert sånt av en proff. Etter det jeg har hørt, går det gjerne 4-5 høvdinger bare for en leilighet, og 18 rom må jo ta ganske mye tid. Datteren min har et helt greit hobbykamera, et Nikon D3100. Et Sigma 10-20mm F4-5.6 DC HSM får man for et par tusen på Finn, og en kraftig blits er heller ikke så dyr (og kanskje også mulig å få lånt). Så kanskje 3000 til sammen. Da får vi også all verdens tid til å style rommene, med å flytte ut overtallige møbler, sette inn en passe stor plante, legge inn den obligatoriske limen på en liten tallerken osv. :wee: Huset inneholder både biljardrom/bar, treningsrom, hjemmekino og diverse annet, så det er mer enn nok å ta tak i.

 

Men spørsmålet er om det er mulig å få gode nok resultater på dette uten spesialkunnskaper, så det ikke trekker annonsen ned. I tillegg til disse bildene skal en venn filme og fotografere fra luften med en drone (4K film og gode bilder), som viser både nabolaget og huset. Huset ligger helt i det ene hjørnet av et byggefelt, på en spesiell og veldig fin tomt som vil se skikkelig fin ut fra luften. Det er jo heller ingen ulempe at en fin dronevideo kan trekke ekstra visninger av annonsen, både på Tryneboka og Finn.

 

Så hva mener dere som har peiling på sånt? Er det et overkommelig prosjekt, eller er det å ta seg vann over hodet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er å ha utstyr, en annen ting er kunnskapen som ligger bak. Bruk noe tid på å se på hvordan de profesjonelle løser boligannonser. Stikkord er vidvinkel som du er inne på, lyse bilder og ikke minst en god komposisjon med gode, ledende linjer i bildet. Det finnes helt sikkert en fotoklubb i området, det kan jo tenkes at en epost til denne kan sette dere i forbindelse med noen som er i stand til å gjøre en god jobb for en billigere penge? 

 

Dronevideo kan absolutt være fancy, og gjort rett kan det absolutt være med på å løfte annonsen frem fra mengden. Men - etter hva jeg forstår er dette et stort og sannsynligvis relativt dyrt hus, er det virkelig presentasjonen av dette, og dermed et slags førsteinntrykk hos en potensiell kjøper dere ønsker å spare på? 

 

Mitt tips: Fiks en vidvinkel som den du nevner, ta noen planlagte bilder av ett rom eller to, kjøkken og stue f. eks, og sammenlign dette med hva som ligger ute i annonser om tilsvarende boligobjekter. Om ønskelig, så er jeg helt sikker på at det vil være mulig å få feedback på bilder her i denne tråden også.

Lenke til kommentar

Jeg hadde vært skeptisk til å gjøre det selv når ikke kunnskapen for boligfoto er tilstede. Bilder er vel kanskje det viktigste i en boligannonse, og gode bilder kan jo trekke flere interessenter til visning. Prisen på en fotograf er jo fort under det ett ekstra bud vil være.

Dessuten er jo en fotograf ikke så veldig stor del av utgiftene av et boligsalg (så sant man ikke skal gjøre hele prosessen selv da)

 

En erfaren boligfotograf ser jo også hvilke vinkler som egner seg best og kan fikse på litt detaljer her og der.

 

Man kan vel sammenligne det med bryllupsfotografering, en fotointeressert onkel kan sikkert ta helt ok bilder, men resultatet til en proff vil jo være noe helt annet (vanligvis iallefall....)

Lenke til kommentar

Er vel bare å ta ett par testbilder så henter de du opp på skjermen og sammenligner med de på Finn som har identisk blå himmel, for de er tatt av proffer garantert...

Men som allerede nevnt, vinkler og nok lys er 2 av de viktigste tingene så bruk den skjermen bak på kameraet, hørt om mange som ikke vet at man kan se bilder på den. Er heller ingen dum ide å bruke Bracketing hvis du vet hva det er så du har bilder med normal og over, undereksponert umiddelbart så slipper å måtte ta alt på nytt er de for mørke/lyse.

Lenke til kommentar

Så hva mener dere som har peiling på sånt? Er det et overkommelig prosjekt, eller er det å ta seg vann over hodet?

 

En stor fordel er et du kan ta ett og ett rom. Du behøver ikke ha alle rommene ryddig og klare til fotografen kommer. Det hadde faktisk ikke jeg klart.Jeg fotograferte selv. Det jeg sleit mest med, var lyssettingen. Jeg utnyttet dagslyset så langt det lot seg gjøre, men det nok det er en fordel å ha flere lyskilder. Stativ og ingen fallende linjer er et must. Bruk tid på å studere andre boligannonser.

 

Jo, det er viktig med gode bilder, men tror ikke man skal overdrive nytten av det. Har vært på mange visninger selv, men er ikke vært opptatt av styling eller vinkling av bildene...men som mann er jeg jo mere opptatt av planløsninger, beliggenhet.sol og utsikt...og selvfølgelig et godt vedlikehold. Feil og mangler kan man kanskje skule på bilder, men det kommer gjerne frem om man er observant på visningene.

Lenke til kommentar

 

Så hva mener dere som har peiling på sånt? Er det et overkommelig prosjekt, eller er det å ta seg vann over hodet?

 

En stor fordel er et du kan ta ett og ett rom. Du behøver ikke ha alle rommene ryddig og klare til fotografen kommer. Det hadde faktisk ikke jeg klart.Jeg fotograferte selv. Det jeg sleit mest med, var lyssettingen. Jeg utnyttet dagslyset så langt det lot seg gjøre, men det nok det er en fordel å ha flere lyskilder. Stativ og ingen fallende linjer er et must. Bruk tid på å studere andre boligannonser.

 

Jo, det er viktig med gode bilder, men tror ikke man skal overdrive nytten av det. Har vært på mange visninger selv, men er ikke vært opptatt av styling eller vinkling av bildene...men som mann er jeg jo mere opptatt av planløsninger, beliggenhet.sol og utsikt...og selvfølgelig et godt vedlikehold. Feil og mangler kan man kanskje skule på bilder, men det kommer gjerne frem om man er observant på visningene.

 

 

Bracketing, som nevnt ovenfor, glemte jeg. Kan være veldig nyttig.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill, alle sammen! For å ta dem i tur og orden:

 

Killswitch (Engage? :rofl: ): Det er stort, men dessverre ikke så dyrt. Hvis noe tilsvarende hadde ligget nær Oslo, eller en av de andre, store byene (kanskje unntatt Stavanger for tiden...) kunne det nok vært hus og tomt for opp mot 10 mill. Her regner jeg med mellom 2 og 2,5 og drømmer om 3. I tillegg er det ikke den store konkurransen på boligmarkedet. I kommunen ligger det i øyeblikket ute 40 treff, hvorav 14 eneboliger, så å lokke folk til visningen går mer på å få vist flest mulig at huset faktisk er til salgs. Det tror jeg at jeg kan klare med fancy dronevideo, forhåpentligvis litt morsom tekst og kanskje et par varianter på bildene. Et gjesterom i kjelleren har jeg blant annet vurdert å fotografere i mørket, med sønnen min med trollmaske eller noe lignende stående utenfor vinduet. Men jeg vet ikke om det blir å gå for langt. Det ble jo veldig mye omtale av det meglerbildet der de manipulerte inn et UFO-angrep utenfor balkongen! Men det høres ut som en helt topp idé å få innspill til bildene i tråden, jeg skal faktisk legge inn to bilder som viser omtrent hvordan vi har tenkt å style, men som av ulike grunner ikke holder mål (de er knipset med vårt Sony RX100-kompaktkamera).

 

Awesnes: Vi planlegger faktisk å gjøre hele prosessen selv. Vi har allerede tre lokale interessenter som har kontaktet oss i vinter fordi de har hørt rykte om at vi skal selge til våren/sommeren. Det er små forhold her (stedet er Akland, byggefelt tvers over veien for Sørlandsporten bensinstasjon og kafeteria, hvis noen husker det fra før veien ble omlagt med en gigantisk rundkjøring), og lokale interessenter er egentlig nesten hele markedet. De siste tre årene har det ikke vært solgt mer enn ett eller to hus i feltet, og alle hus her siden vi selv kjøpte for snart 20 år siden er blitt kjøpt av lokale, ofte barn som selv har vokst opp i feltet. Dermed er jeg ikke sikker på om en boligfotograf vil kunne lokke så mange flere på visning. For øvrig var det min bror som tok bryllupsbildene våre, og vi er fremdeles gift etter drøyt 25 år, så det trenger ikke være noen ulempe for praktiske formål, om enn kanskje estetiske - vi ser mest av alt ut som et russisk 80-tallsbrudepar, men det var jo 1990... Lånt smoking, selvsydd kjole og lite, billig bryllup var det vi hadde råd til da, men vi har da klart oss bra siden! :love:

 

Nautica, du kan se på de bildene jeg poster etter denne meldingen, de gir et lite inntrykk av hvordan vi tenker, men ikke helt. Jeg vil be om innspill på det. Av ren nysgjerrighet, er det din båt? Det ser i så fall vondt ut! Jeg ville ikke blitt blid hvis skjærgårdsjeepen min (Quicksilver 525 med Mercury 75 chiptrimmet til omtrent 115 hk) hadde endt opp sånn!

 

Fo2re (pent ordspill, måtte lese den et par ganger før jeg tok den!): Jeg har brukt skjermen helt siden de kom, liker den mye bedre enn den primitive søkeren som er på de fleste kameraer nå. Jeg drev en del med foto for 25 år siden, men så havnet det i bakleksa. Så den gangen hadde jeg skikkelige blitser og greier, med et Pentax SLR med diverse objektiver. Men da viste jo også søkeren i mye større grad det resultatet man faktisk fikk, uten noe elektronikk og dill. Jeg vet absolutt hva bracketing er, da. Jeg vet ikke om det het det da, men jeg brukte det den gangen, fordi det tok lengre tid før jeg fikk se resultatet, var det bedre å ha tre bilder med ulike blenderåpninger så iallfall ett av dem ble riktig, enn å ta ett bilde og så ble det altfor mørkt eller lyst.

 

eriknor, akkurat! Det var også noe jeg virkelig tenkte på. Med et så stort hus er det jo håpløst å skulle flytte rundt på ting så en fotograf får tatt alt på én dag. Og med som sagt en drøy halvtimes kjøring (nærmeste boligfotograf som iallfall kaller seg det, er i Arendal) vil nok bare kjøregodtgjørelsen koste mer enn et objektiv og eventuelt en blits. :omg: Stativ i vater er absolutt blant tingene jeg satser på, ja. Etter det jeg har hørt, skal man ha stativet i dørhåndtakhøyde (som tilsvarer rundt meteren) i alle rom unntatt kjøkkenet, der det skal være i benkehøyde. Akkurat biljardrommet, som er et av bildene jeg viser under (og som viser veldig tydelig hvorfor man må ha ordentlig vidvinkel!) bør jeg nok ha det litt høyere, så det blir en viss vinkel ned mot biljardbordet. Helt enig i det med at det praktiske med huset er viktigst, problemet er at det som regel er kvinnfolkene som i stor grad bestemmer om det er noen vits i å se på huset i det hele tatt! Derfor har vi brukt det siste året (ikke konstant, men i passende porsjoner) på å fjerne de fleste restene fra 80- og 90-tallet og gjøre huset noe mer moderne og stilrent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst: Dette bildet var aldri ment å bli brukt i selve annonsen, det var mer en del av tankeprosessen. Feilene er først og fremst at tingene under bordet burde vært fjernet, ovnen burde vært fjernet, det skulle vært tatt etter at døra til høyre (inn til hjemmekontoret mitt) var ferdig hvitmalt, kameraet skulle stått helt inntil bakveggen og ikke minst skulle det vært brukt et vidvinkelobjektiv som ikke gjør at rommet virker helt som en pølse. Det er litt for smalt til biljard (så de korte køene trengs ved støt direkte fra siden), men det har aldri hindret ungene i å ha det topp der med kompiser.

 

Edit: Og det er absolutt ikke så smalt som det ser ut til på dette bildet, så det er totalt mislykket sånn sett. Pølse var vel å ta litt svakt i, mer en sytråd...

 

post-24308-0-75178700-1456303825_thumb.jpg

 

Her er ovnen på kjøkkenet, med fyr. Det var meningen å bruke dette (selvsagt etter noe behandling, blant annet for å få litt mer orden på lyset utenfor), men jeg ser en del ting som må rettes opp. For det første må sukkertøyglasset, høyttaleren og sølvskålen oppe til venstre fjernes. Så må alt som ligger under bordet vekk (eske etter mobiltelefon og sånt). Svanen av rekved bør kanskje stå litt lenger fram på bordet. En tilsvarende svane i noe større format er for øvrig noe jeg har lurt på å bruke som gjenganger i bildene. Fruen lager dem av rekved hun finner på stranda ved hytta i Mandal. Hun har fått masse forespørsler om hun vil lage for salg, men har foreløpig bare laget som gaver til venner. Eier ikke forretningssans! Stolen helt til høyre må bort, og teppet under den brune stolen. Kontakten i veggen bør tas ut og føres usynlig. Lampen med stearinlyset må vris, så den står med fronten, ikke hjørnet mot kameraet. Posen med ved bør bort, så bare vedkurven står igjen, og der bør kanskje veden stå vertikalt rundt hele for å se best mulig ut? Det ser ut til å ligge et par barkebiter på gulvet, jeg må legge ny dobeltsidig teip under hjørnet av beskyttelsesplaten, vinduet på døra må helt tydelig vaskes, og endelig vet jeg ikke om jeg burde tømt hylla helt til høyre også. Jeg syns egentlig de kurvene er litt dekorative, men tar jeg feil?

 

post-24308-0-94882900-1456305119_thumb.jpg

 

Så hva tror dere? Med de endringene jeg nevner, kan jeg være inne på noe?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt bort alt uten lenestolen og kanskje vedkurven. Bordet med duken og all øvrig pynt bare forstyrrer, og selv om det med svanen kan lyde som en morsom ide, må du huske at det er huset dere skal selge i denne omgang. Pga lyset fra vinduet i døren virker også resten av rommet litt underbelyst. 

 

Det fins masse tips på nettet om hvordan du forbereder rommene før fotografering og visning.

Lenke til kommentar

Det største problemet med det første bildet er at det er belyst direkte med blits på kameraet. En blits som ikke er montert på kameraet ville vært det beste, men det finnes en helt gratis og adekvat hack du kan gjøre i stedet for å bruke kameraets innebygde blits: bruk en smarttelefon, nettbrett, et speil eller noe annet med blank overflate som er stort nok til å skjerme for blitsen, og hold den slik at den reflekterer blitslyset i taket eller mot en stor, lys, nøytralt farget vegg.

 

Ellers ville jeg i tillegg til å bruke vidvinkel også plassert meg i hjørnet av rommet og kanskje bøyd meg _litt_ ned for å ikke få helt det se-ned-i-rommet-perspektivet.

 

På det andre bildet trengs sårt en kunstig lyskilde for å balansere lyset inne mot lyset fra vinduet. Du kan prøve trikset med å reflektere lyset fra kamerablitsen i taket også her, men det er mulig den innebygde blitsen ikke blir kraftig nok og at du uansett trenger en ekstern blits. En mulighet her er å ta bilde på akkurat det tidspunktet tidlig på morgenen eller sent på ettermiddagen når det er akkurat passe lyst ute slik at lyset inne er balansert med lyset ute (dog vil det da bli tydelig forskjell i fargetemperatur på lys inne og ute - utelyset vil være blått mot innelyset som er gult).

 

Og for guds skyld, ikke hiv deg på den tåpelige trenden med å ta nærbilder med kamera på skakke av ting som er totalt irrelevant for en boligkjøper, sånn som en fruktkurv, vinglass, stearinlys eller krydderglass. Jeg blir flau på vegne av alle fotografer, yrkesfotografer såvel som amatører, hver gang jeg ser noe sånt i en boligannonse.

Endret av ventle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært involvert i noe lignende tidligere.  Sjekket først ut en mengde salgsprospekter på finn.no og via de forskjellige eiendomsmegleres nettsider...  Mange bra tips å hente! 

Så fort at det "lønner" seg å flytte vekk mest mulig før shooten...  Rom for rom, slik at en slipper å flytte masse ting ut av huset.., men har en tilgang på midlertidig lagerplass, så....  

En legger fort merke til de "dårlige" bilder, der hvor småting o.a. liksom "forstyrrer" helhet/renhet i bildet....   Ta noen testbilder, juster etter hvert, så blir det nok bra...  

Om det er overkommelig for enhver, se det er en annen sak... Tålmodighet og tilgjengelig tid + bruke riktig utstyr er noen stikkord.  Stativ er f.eks. absolutt å anbefale..,  moderat vidvinkel, likeså....  Og unngå nærbilder!!

Lykke til! :cool:

Lenke til kommentar

Blitz fra kamera... brrrr... Jeg personlig foretrekker å unngå blitz fra kamera fordi det dreper all stemning og lyger om romfølelsen man skal gjengi i fotografiene. Det får bildene til å se billig ut spør du meg.

 

Benytt så mye naturlig belysning som mulig, sett opp gulvlamper bevisst dersom det ikke er tilstrekkelig nok lys i et rom. Bruk fotostativ for å få skarpe bilder, spesielt der det krever lengre eksponeringstid.

 

Når alt kommer til alt så betaler man for en person som har erfaring, kunnskap og kan sin greie til å ta de beste bildene og ikke minst vet hvilken bilder man IKKE skal ta og vise i annonsen som trekker helhetsinntrykket ned.

 

Man merker lett i annonsene om noe er fotografert selv, eller innleid ekspertise. Ta å bla gjennom et par finn annonser og se etter noe som er hjemmefotografert og spør deg selv om dette appellerer deg eller ikke. Så har du svaret ditt om du burde leie en bolig fotograf eller ei :)

 

 

Lenke til kommentar

Det største problemet med det første bildet er at det er belyst direkte med blits på kameraet. En blits som ikke er montert på kameraet ville vært det beste, men det finnes en helt gratis og adekvat hack du kan gjøre i stedet for å bruke kameraets innebygde blits: bruk en smarttelefon, nettbrett, et speil eller noe annet med blank overflate som er stort nok til å skjerme for blitsen, og hold den slik at den reflekterer blitslyset i taket eller mot en stor, lys, nøytralt farget vegg.

 

Ellers ville jeg i tillegg til å bruke vidvinkel også plassert meg i hjørnet av rommet og kanskje bøyd meg _litt_ ned for å ikke få helt det se-ned-i-rommet-perspektivet.

 

På det andre bildet trengs sårt en kunstig lyskilde for å balansere lyset inne mot lyset fra vinduet. Du kan prøve trikset med å reflektere lyset fra kamerablitsen i taket også her, men det er mulig den innebygde blitsen ikke blir kraftig nok og at du uansett trenger en ekstern blits. En mulighet her er å ta bilde på akkurat det tidspunktet tidlig på morgenen eller sent på ettermiddagen når det er akkurat passe lyst ute slik at lyset inne er balansert med lyset ute (dog vil det da bli tydelig forskjell i fargetemperatur på lys inne og ute - utelyset vil være blått mot innelyset som er gult).

 

Og for guds skyld, ikke hiv deg på den tåpelige trenden med å ta nærbilder med kamera på skakke av ting som er totalt irrelevant for en boligkjøper, sånn som en fruktkurv, vinglass, stearinlys eller krydderglass. Jeg blir flau på vegne av alle fotografer, yrkesfotografer såvel som amatører, hver gang jeg ser noe sånt i en boligannonse.

 

Bra tips, særlig siste avsnitt. En befrielse å høre det fra andre også.

Lenke til kommentar

Først og fremst: Dette bildet var aldri ment å bli brukt i selve annonsen, det var mer en del av tankeprosessen. Feilene er først og fremst at tingene under bordet burde vært fjernet, ovnen burde vært fjernet, det skulle vært tatt etter at døra til høyre (inn til hjemmekontoret mitt) var ferdig hvitmalt, kameraet skulle stått helt inntil bakveggen og ikke minst skulle det vært brukt et vidvinkelobjektiv som ikke gjør at rommet virker helt som en pølse. Det er litt for smalt til biljard (så de korte køene trengs ved støt direkte fra siden), men det har aldri hindret ungene i å ha det topp der med kompiser.

 

Edit: Og det er absolutt ikke så smalt som det ser ut til på dette bildet, så det er totalt mislykket sånn sett. Pølse var vel å ta litt svakt i, mer en sytråd...

 

attachicon.gifBiljardrom - Sony-kamera.JPG

 

Her er ovnen på kjøkkenet, med fyr. Det var meningen å bruke dette (selvsagt etter noe behandling, blant annet for å få litt mer orden på lyset utenfor), men jeg ser en del ting som må rettes opp. For det første må sukkertøyglasset, høyttaleren og sølvskålen oppe til venstre fjernes. Så må alt som ligger under bordet vekk (eske etter mobiltelefon og sånt). Svanen av rekved bør kanskje stå litt lenger fram på bordet. En tilsvarende svane i noe større format er for øvrig noe jeg har lurt på å bruke som gjenganger i bildene. Fruen lager dem av rekved hun finner på stranda ved hytta i Mandal. Hun har fått masse forespørsler om hun vil lage for salg, men har foreløpig bare laget som gaver til venner. Eier ikke forretningssans! Stolen helt til høyre må bort, og teppet under den brune stolen. Kontakten i veggen bør tas ut og føres usynlig. Lampen med stearinlyset må vris, så den står med fronten, ikke hjørnet mot kameraet. Posen med ved bør bort, så bare vedkurven står igjen, og der bør kanskje veden stå vertikalt rundt hele for å se best mulig ut? Det ser ut til å ligge et par barkebiter på gulvet, jeg må legge ny dobeltsidig teip under hjørnet av beskyttelsesplaten, vinduet på døra må helt tydelig vaskes, og endelig vet jeg ikke om jeg burde tømt hylla helt til høyre også. Jeg syns egentlig de kurvene er litt dekorative, men tar jeg feil?

 

attachicon.gifFyr på ovnen.JPG

 

Så hva tror dere? Med de endringene jeg nevner, kan jeg være inne på noe?

 

Du kan ta vekk alt unntatt lenestol og vedkurv. Kurvene til høyre kan også tas vekk for å matche dagens standard til boligfotografering, MEN jeg kan ikke se at bildet slik som det fremstår, ikke skulle være tiltrekkende nok. Det viser en varm og lun krok som man kan kose seg på kalde vinterkvelder. Selv for kvinner burde det være fristende ( I og med at det I tråden ble nevnt hva kvinner lar seg tiltrekke av I boligannonser).

Lenke til kommentar

Først og fremst: Dette bildet var aldri ment å bli brukt i selve annonsen, det var mer en del av tankeprosessen. Feilene er først og fremst at tingene under bordet burde vært fjernet, ovnen burde vært fjernet, det skulle vært tatt etter at døra til høyre (inn til hjemmekontoret mitt) var ferdig hvitmalt, kameraet skulle stått helt inntil bakveggen og ikke minst skulle det vært brukt et vidvinkelobjektiv som ikke gjør at rommet virker helt som en pølse. Det er litt for smalt til biljard (så de korte køene trengs ved støt direkte fra siden), men det har aldri hindret ungene i å ha det topp der med kompiser.

 

Edit: Og det er absolutt ikke så smalt som det ser ut til på dette bildet, så det er totalt mislykket sånn sett. Pølse var vel å ta litt svakt i, mer en sytråd...

 

attachicon.gifBiljardrom - Sony-kamera.JPG

 

Her er ovnen på kjøkkenet, med fyr. Det var meningen å bruke dette (selvsagt etter noe behandling, blant annet for å få litt mer orden på lyset utenfor), men jeg ser en del ting som må rettes opp. For det første må sukkertøyglasset, høyttaleren og sølvskålen oppe til venstre fjernes. Så må alt som ligger under bordet vekk (eske etter mobiltelefon og sånt). Svanen av rekved bør kanskje stå litt lenger fram på bordet. En tilsvarende svane i noe større format er for øvrig noe jeg har lurt på å bruke som gjenganger i bildene. Fruen lager dem av rekved hun finner på stranda ved hytta i Mandal. Hun har fått masse forespørsler om hun vil lage for salg, men har foreløpig bare laget som gaver til venner. Eier ikke forretningssans! Stolen helt til høyre må bort, og teppet under den brune stolen. Kontakten i veggen bør tas ut og føres usynlig. Lampen med stearinlyset må vris, så den står med fronten, ikke hjørnet mot kameraet. Posen med ved bør bort, så bare vedkurven står igjen, og der bør kanskje veden stå vertikalt rundt hele for å se best mulig ut? Det ser ut til å ligge et par barkebiter på gulvet, jeg må legge ny dobeltsidig teip under hjørnet av beskyttelsesplaten, vinduet på døra må helt tydelig vaskes, og endelig vet jeg ikke om jeg burde tømt hylla helt til høyre også. Jeg syns egentlig de kurvene er litt dekorative, men tar jeg feil?

 

attachicon.gifFyr på ovnen.JPG

 

Så hva tror dere? Med de endringene jeg nevner, kan jeg være inne på noe?

 

Jeg tror du med denne posten beviser at du er klar for å ta egne bilder! Viktigste er at du ser ting som ikke bør være på bildet. Less is more, og gå nøye gjennom hvert bilde for å se om det er ting som tar oppmerksomheten bort fra boligen. Sørg også for at perspektivet er noenlunde riktig, at vertikale linjer er vertikale, for eksempel hjørner på vegger og skap (kan småjusteres i f eks Lightroom hvis du ikke får det "in camera", men bildet må da croppes).

 

Tok nettopp boligbilder selv for første gang for bedriften min i forbindelse med utleie (her for interesserte), og største jobben var egentlig å rydde unna alt rot. Brukte HDR (3 eksponeringer, -1,0 og +1) på mange av bildene for å få nok detaljer i skyggene og samtidig ikke blåse ut alt på utsiden av vinduene. Disse settes enkelt sammen i Lightroom hvis du har det. Eksponer lysere enn man kanskje ville gjort for "vanlige" bilder! Stativ, vidvinkel og lav ISO for lite støy. Og har du etterbehandlingsprogram bør du absolutt ta i Raw. Hvitbalansen for eksempel er viktig å få rett så bildene ikke fremstår for gule, for eksempel.

 

Og ikke gå i samme fella som jeg har sett flere såkalte "proffe" boligfotografer gjøre, å slenge inn blå himmel når folk går med paraply utenfor...

 

Får også si det samme som eriknor, godt å se det er andre som irriterer seg grønn over detaljbilder som er fullstendig irrelevant for boligen...

Lenke til kommentar

Takker igjen for innspill!

JorunT, ja, det blir nok å fjerne enda litt til. For balansens skyld vil jeg ialfall ha vedkurv på den ene siden og lenestol på den andre, men jeg kan nok fjerne det gamle bordet og heller sette svanen på hylla til høyre. Jeg har lest utallige tips, og de peker stort sett i samme retning, så jeg tror jeg nærmer meg. Men akkurat det med å bruke å bruke en "signaltur", i dette tilfellet en svane, er et av rådene jeg har funnet. Ikke som brennpunkt, men som en liten ting i utkanten eller et annet sted i bildet der den ikke gjør altfor mye av seg, men blir sett.

Ventle, jeg skal nok uansett satse på ekstern blits, noen av de rommene er jo på størrelse med en liten ballsal. Og vær sikker, det blir ikke snakk om noen nærbilder av noe som helst her! Oversiktsbilder av rommene, om enn med noen deltajer satt inn. Det er jo også litt forskjell på hva folk syns er kult i annonser for en leilighet på Majorstua og et hus ved Risør!

Smort1, jeg tror ikke du er så langt unna med det med tålmodighet. Jeg har minst tre måneder på meg før huset skal legges ut (tidligst i mai, når hagen ser flottest ut), så dermed kan jeg bruke laang tid på å få tatt bildene, og ta ett rom av gangen. Ikke bare håper jeg å spare penger og få relevante bilder, jeg tar det også som en utfordring!

ntls, jeg tror at med nok tenking, planlegging, godt vidvinkelobjektiv og god blits bør jeg kunne få til noe med bedre kvalitet enn de fleste amatørbilder. Men hvis ikke, vil jeg fortsatt ha en måned til å få tak i en proff.

eriknor, det var akkurat det med kosen som var poenget da vi valgte å ta prøvebilde med fyr på ovnen.

Moslien, takk for den, den varmet! Lightroom burde være overkommelig å lære seg, jeg har en del års erfaring med Photoshop. Det var lurt det med å sette sammen bilder for å gi mer lys. Omtrent som dette bildet under, som lommekameraet satte sammen sånn av seg selv. Jeg syns de bildene så veldig fine ut også. Men det med photoshopping utendørs må heller bli Enterprise fra The Next Generation eller noe! Iallfall ikke bytte himmel, det trikset tror jeg er så gammelt at ingen bryr seg lenger. Og igjen det med detaljene, helt enig.

Så da tror jeg at jeg har en plan, når jeg kommer hjem fra hytta om et par uker: Kjøpe Sigma vidvinkelzoom, og ta ett og ett rom med stativ og fjernutløser (har en sånn med forlengbar kabel). Flere bilder med ulike eksponeringer, og noen serier med 3-4 bilder som kan settes sammen. Og så legger jeg bildene ut her til kritikk før jeg setter rommet tilbake til normalen og går til neste rom. Det blir jo nesten et "community project", for å si det på ny-norsk! :green:

 

Og så det automatisk sammensatte bildet (uten stativ eller noe, ren innfallsknipsing, husker ikke hvorfor jeg knipset på høykant, for det gjør jeg ellers aldri!)!

 

post-24308-0-63018700-1456344745_thumb.jpg

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Jo takk! Da må jeg vel skrive i bildeteksten: "Havet har dessverre ikke anledning til å være til stede under visninger." Vi har riktignok "havgløtt" etter eiendomsmeglernes strenge definisjon (altså at man kan se et glimt av noe blått hvis man enten står på taket eller på verandaen og lener seg farlig langt ut), men jeg er ikke helt sikker på om den der ville blitt godkjent... :rofl:

Lenke til kommentar

Det hender man ser boligbilder som har hatt en hard tur innom redigeringprogrammer, og enkle ser man kjapt at de er manipulerte så som himmelen på utebilder, fjerne naboens søppel, sette inn blå himmel i alle vinduer, forandre farger, etc.

Det morsomste er når de bruker samme klipp i alle bildene så den samme skyen er på alle bildene uansett himmelretning.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...