Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg får ikke lønnsslipp og jeg får for lite utbetalt. Hva gjør jeg?


annot

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet i en bedrift i rett over et år, og nå har jeg ikke mottatt lønnslipp for de siste månedene. Jobber i en privateid bedrift.

Det har lenge vært rot med lønnsutbetalingene, men nå begynner jeg virkelig å lure på hva det er som foregår.

Jeg vet at regnskapsføreren sluttet i august/september 2015, og vi skal visstnok ha fått ny regnskapsfører etter dette. Problemet er at etter h*n sluttet, har ingen av de ansatte mottatt lønnslipper. I følge sjefen (spurte h*n i desember 2015) hadde den nye regnskapsføreren vært sykemeldt, og det var grunnen til at vi ikke hadde fått lønnslipper. 

Jeg har faste vakter, men tar også noen ekstra innimellom, men etter lønnslippene "forsvant" har jeg fått utbetalt omtrent det samme hver måned, relativt små summer tatt i betraktning hvor mange arbeidstimer jeg har hatt. "Resten" av lønnen kommer alt fra dager til uker senere. Og det jeg da får utbetalt er jeg heller ikke sikker på om stemmer hundre prosent, ettersom jeg ikke har fått lønnslipp for måneden det gjelder. 

Jeg ser nå at arbeidsgiver heller ikke har vært inne og hentet skattekortet mitt for 2016, men jeg har likevell fått en (liten!) innbetaling på kontoen som visstnok skal være lønn for denne måneden. Dette gjelder også samtlige av kollegaene mine. 

Hva bør jeg gjøre? Har noen vært i lignende situasjoner? Jeg er ung og jobber kun deltid, så jeg er veldig usikker på hva alt dette kan bety og hva jeg bør gjøre videre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en useriøs sjef og bør prøve å hjelpe vedkommende til å fikse dette. Involver arbeidstilsynet eller fagforening, og krev lønnsslipp. Ikke la ham slippe unna, si at du er nødt til å gå til arbeidstilsynet hvis du ikke får det, du må vite at han trekker skatten for deg.

 

MEN, før du gjør dette, så sørg for å få tak i så mye dokumentasjon som mulig på hva du faktisk har jobbet. Du kan risikere at arbeidsgiveren er såpass useriøs at han sier deg opp, eller du kan måtte gå til forliksrådet for å få det du har krav på. Da må du ha dokumentasjon. Videre kan du risikere at arbeidsgiver går konkurs, og da bør du ha skaffet dokumentasjon før arbeidsgiver begynner å bli vanskelig med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...