Gå til innhold

[Løst] Problemer med Samsung Galaxy S6 - Touchskjerm


Anech!

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Samsung Galaxy S6 på tilbud hos elkjøp 02.01.16. Var så heldig å få en DOA med mikrofon som ikke fungerte, og byttet i ny enhet 09.01.16. 

Etter en liten stund begynte telefonen å henge seg opp, eller rettere sagt hang touchskjermen seg opp. Dette kunne skje enten når telefonen skulle låses opp eller plutselig mens den var i bruk (eks scrolle på facebook, surfe i chrome etc). Alle fysiske knapper fungerte som de skulle, og går ann å låse opp med fingeravtrykk. Skjermen ville derimot ikke respondere og fikk ofte veldig lav lysstyrke.. Løsningen var stort sett å vente, og kunne ta alt fra 10 sekunder til flere minutter. I blant ble det soft reset da dette ofte fikset problemet. Tenkte ikke stort mer på dette, var bare å legge fra seg telefonen litt og så funket som regel alt igjen da jeg prøvde igjen. Irriterende, men..

 

Det jeg tenkte var at det kunne være software problem, og fjernet en hel del apper (blant annet peel da det ble tipset om at denne kunne skape problemer). Virket som om det var mindre problemer, men tror vel egentlig bare jeg ble vant til at det av og til hang seg opp..

 

Så på onsdag kveld tullet den en hel del - ikke installert noe nytt. Var relativt sent, så brukte ikke telefonen noe mer før jeg la meg. Torsdag morgen hang den seg opp umiddelbart og tullet ordentlig. Prøvde soft reset, men fikk ikke gjort noe, ikke en gang tastet inn pin kode. Prøvde soft reset et par ganger til uten nytte. Det samme hendte da jeg boota til safe mode - altså knapper fungerte (og kunne f.eks ta screenshot, klokken gikk osv) men skjermen responderte ikke på trykk eller stryk eller noe. Fikk til slutt skrudd telefonen helt av gjennom recovery. Fikk kommet meg inn igjen, hang seg fremdeles i blant, men stort sett i 10-30 sekunder. Fikk tatt backup av det jeg kom på og tok en factory reset. 

Etter Factory reset konfigurerte jeg som ny enhet - altså ingen import av innstillinger og ingen installasjon av tidligere apper. Så ut som om det skulle fungere, men hang seg opp flere ganger i løpet av dagen. Apper jeg har installert utover det som ligger på telefonen er snapchat, google kalender og spotify..... Dette tyder vel på at det ikke er software relatert? I dag tidlig var den "fryst" igjen når jeg sto opp og krevde restart. Har hengt seg opp igjen et par ganger etter det også, selv om jeg ikke har brukt telfonen spesielt mye..

 

Var i går i snakk med elkjøp og samsung, hvor de egentlig ikke viste noe og anbefalte at den sendes på service.. Er det noen som har noen tips? Er dette noe som på en eller annen absurd måte kan skylles software, eller er det en hardware feil? Utrolig kjipt, spesielt når telefonen er helt ny! 

Sorry for wall of text, men håper noen orker lese og tar seg til til å svare..

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har skjedd både på batteri og i laderen.. Og kun original lader som fulgte med har blitt benyttet, men takk for tipset!

Det irriterende er at den kan fungere i flere timer uten problem, for så å være veldig problematisk igjen... Får vel bare bite i det sure eplet og levere den inn i morgen.. Det artige er jo da at den nok blir på service lengere enn jeg har hatt telefonen i utgangspunktet! 

 

Oppdaterer tråden senere, når jeg vet hva som er greia, i tilfelle noen andre får samme eller lignende problem.

Lenke til kommentar

Takk for tipset Flodec! Testet med kjæresten min sitt simkort (som også er i en s6, som funker som den skal). Ironisk nok hang den seg opp så snart jeg skulle skrive inn simkoden. Lot dette gå, da det muligens var siden det var en annen operatør.. Så hang den seg igjen ca 10 min etterpå, altså er det også sjekket! Minnekort er det ikke støtte for.. Da blir det å levere den inn i morgen. =/

Lenke til kommentar

Da er telefonen tilbake fra service! Ble ferdig før helgen, men virket som om det bare gikk bil en gang i uken eller noe slikt...

 

Uansett, de endte opp med å bytte front lcd panel og nå ser det ut til at alt fungerer.. Så hvis noen ender opp med lignende problemer og havner på denne tråden, så vet de det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...