magiga Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 Vegvesenet avviser materialfeil.Vegvesenet: To mulige årsaker til brukollapsen
Krozmar Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 Kanskje de glemte å ta med egenvekta i selve brukonstruksjonen 1
aanundo Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 "Den kunne like gjerne skjedd om det ble ført opp en betong- eller stålbru, sier han." En påstand, men jeg håper ikke prestisje går på bekostning av sikkerhet. Stål og betong er nok tryggest i det lange løp, og skal en bruke limtre må en kanskje overdimensjonere mye mer enn hva som er gjort. En har dimensjonert for 60 tonn og når brua kollapser på 30 tonn betyr vel at det er noe fundamentalt feil. 1
Magne Tolo Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 Her er det vel sannsynlig at det er den overliggende trykk-strukturen som har kollapset/knekt ut på grunn av stor aksiell belastning og manglende eller for svak sideveis avstiving. Det hadde neppe skjedd med en betongbru som har innebygget stivhet i bjelken. 1
kremt Skrevet 18. februar 2016 Skrevet 18. februar 2016 Når navnet Reinertsen kom opp ble jeg ikke akkurat overrasket. Det som overrasket var at ingen omkom denne gangen, det skjer som regel når de er involvert.
Populært innlegg Andreas Ingebrigtsen Skrevet 19. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 19. februar 2016 Ut fra tegningen så er den nedre drageren laget av to enheter, skjøtet rett bak lastebilen. På bildet så virker det som at skjøt mellom fagverk er utført med gjennomgående bolter gjennom innvendige skjøtelasker i stål, som er montert i utfresinger i trevirket. Arealene på disse laskene synes å være veldig små, og med kort avstand mellom bolter. Den nedre drageren bærer ikke preg av å ha blitt utsatt for bøyekrefter. Den øvre har tydelige tegn på store bøyekrefter. Jeg tror at skjøten i den nedre drageren ikke har vært tilstrekkelig dimensjonert for strekkreftene som har oppstått, og at denne har blitt slitt av. Mest sannsynlig så er bolter revet ut av trevirket. En kort lask har i tillegg en særdeles dårlig evne til å ta opp de vertikale bøyekreftene som oppstår i en slik kontruksjon. Her er nok ikke bøyekrefter fordelt likt utover konstruksjonen, men konsentrert i lasken. Dette kan ha bidratt til å deformere trevirket slik at sprekkdannelser har oppstått. 10
Knut Røe-Berntsen Skrevet 19. februar 2016 Skrevet 19. februar 2016 det ser da ut som om dem har brukt feil lim i limtreet. ikke cascofen akkurat. sikkert et lim som er billig og miljøvennlig? vannbasert er nok brukbart, men ..limtre som sprekker i liminga, er ikke sterkt nok!
ilpostino Skrevet 19. februar 2016 Skrevet 19. februar 2016 Ut fra tegningen så er den nedre drageren laget av to enheter, skjøtet rett bak lastebilen. På bildet så virker det som at skjøt mellom fagverk er utført med gjennomgående bolter gjennom innvendige skjøtelasker i stål, som er montert i utfresinger i trevirket. Arealene på disse laskene synes å være veldig små, og med kort avstand mellom bolter. Den nedre drageren bærer ikke preg av å ha blitt utsatt for bøyekrefter. Den øvre har tydelige tegn på store bøyekrefter. Jeg tror at skjøten i den nedre drageren ikke har vært tilstrekkelig dimensjonert for strekkreftene som har oppstått, og at denne har blitt slitt av. Mest sannsynlig så er bolter revet ut av trevirket. En kort lask har i tillegg en særdeles dårlig evne til å ta opp de vertikale bøyekreftene som oppstår i en slik kontruksjon. Her er nok ikke bøyekrefter fordelt likt utover konstruksjonen, men konsentrert i lasken. Dette kan ha bidratt til å deformere trevirket slik at sprekkdannelser har oppstått. Det kan se ut som du har rett ifm denne saken hos VG.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå