Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bli bedre i engelsk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Belphegor sitt råd er selvfølgelig det beste, men dersom du ønsker å lære engelsk på en litt mer passiv og avslappende måte er et godt tips å se amerikanske TV-serier. Og sett gjerne på engelsk teksting, da lærer du rettskrvning i tillegg. Men for å lære å snakke skikkelig er det ingen vei utenom å faktisk snakke engelsk. 

Lenke til kommentar

Noen nevnte amerikanske serier - vær litt forsiktig med hvilke serier/filmer du ser, både pga av aksent (amerikansk er forskjellig fra britisk), og fordi en god del serier like gjerne presenterer mye slang og lignende argoter...

 

Det jeg faktisk ville foreslå, er britiske serier med Sherlock Holmes, Miss Marple, Hercule Poirot, Dalgliesh, Sergeant Lewis, Inspector Morse, og lignende... Grunnen er selvfølgelig at i de seriene får man presentert mye god engelsk, og gjerne i et tempo som tillater at man får følge med... (Åpenbar risiko hos Sherlock Holmes: I den serien risikerer man å få med noen nå gammelmodige uttrykk, så vær litt obs ang. sprogbruken der - uttalen skal være bra, men enkelte uttrykk og gloser kan være utdaterte i vanlig nåtidskonversasjon.)

 

Ellers skader det ikke å se nyheter på (f.eks) BBC (hvis man får det inn), eller lytte til de på radio. (Utenom vanlig radio, finnes det også muligheter for nettradio, selv om jeg altså ikke har forsøkt BBC selv, og derved ikke kan garantere at den er tilgjengelig i Norge...)

 

For å kontrollere egen uttale på ting, anbefales det at man tar opp egen tale, og lytter til opptaket - siden man aldri hører seg selv slik som andre gjør.

 

Good Luck! (or: Break a leg, as the thespians tend to say...)

Lenke til kommentar

Noen nevnte amerikanske serier - vær litt forsiktig med hvilke serier/filmer du ser, både pga av aksent (amerikansk er forskjellig fra britisk), og fordi en god del serier like gjerne presenterer mye slang og lignende argoter...

 

Det jeg faktisk ville foreslå, er britiske serier med Sherlock Holmes, Miss Marple, Hercule Poirot, Dalgliesh, Sergeant Lewis, Inspector Morse, og lignende... Grunnen er selvfølgelig at i de seriene får man presentert mye god engelsk, og gjerne i et tempo som tillater at man får følge med... (Åpenbar risiko hos Sherlock Holmes: I den serien risikerer man å få med noen nå gammelmodige uttrykk, så vær litt obs ang. sprogbruken der - uttalen skal være bra, men enkelte uttrykk og gloser kan være utdaterte i vanlig nåtidskonversasjon.)

 

Ellers skader det ikke å se nyheter på (f.eks) BBC (hvis man får det inn), eller lytte til de på radio. (Utenom vanlig radio, finnes det også muligheter for nettradio, selv om jeg altså ikke har forsøkt BBC selv, og derved ikke kan garantere at den er tilgjengelig i Norge...)

 

For å kontrollere egen uttale på ting, anbefales det at man tar opp egen tale, og lytter til opptaket - siden man aldri hører seg selv slik som andre gjør.

 

Good Luck! (or: Break a leg, as the thespians tend to say...)

 

 

Han nevnte ingenting angående om han ønsket å lære amerikans eller britisk engelsk. På videregående kan du helt fint få toppkarakter med amerikansk engelsk. Og etter min mening er det får britiske TV-serier som kan måle seg med amerikanske. Og det er det mer en nok av slang i Britiske ungdomsserier. Bare styr unna den verste sørstatsaksangen 

Lenke til kommentar

En enkelt samtalepartner kan fungere - men da vil jeg anbefale at man supplerer med (f.eks) radiolytting fra "seriøse" stasjoner.

 

Hvorfor ?

 

Fordi en enkelt person kan vise seg i efterkant å være (f.eks) litt for dialektpreget for formålet - radiolyttingen vil da kunne gi et korrektiv, gitt at man i norsk skole (presumptivt) foretrekker en tale noe mere i samsvar med landets almenne sprogbruk (Storbritannias eller USAs).

Lenke til kommentar

Jeg hørte på lydbøker og podcaster mens jeg satt på bussen/laga middag/rydda e.l. Og når jeg var aleine hjemme prata jeg gjerne høyt for meg sjøl, så kunne jeg øve på å få til uttale og tonefall. Funka kjempebra, og karakterene ble deretter også :)
Jeg hørte på Harry Potter-bøkene. Podcaster finner man jo om hva som helst. Og begge deler kan man kjøpe for en liten sum penger og laste ned til mobilen. Finn noe du liker synes er spennende å høre på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...