Gå til innhold

hvilket yrke skal jeg velge


Twix1010

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvilke jobber tjener man 500 000 eller mer i året?

jeg kommer til å gå ut av videregående med rundt 4 i snitt som vil si at jeg maks kan oppnå 5 hvis jeg venter med å studere til jeg er 25.  jeg er villig til å bruke nesten hele livet på jobb, og ha lite fritid

Alle jobber som innebærer at du bruker livet ditt på, uten fritid, gir deg inntekt på 500 000+ i Norge.

 

edit: hva interesserer deg? I lengden vil du ikke trives på jobb, hvis det ikke er interessant for deg.

Endret av lesles
Lenke til kommentar

 

hvilke jobber tjener man 500 000 eller mer i året?

jeg kommer til å gå ut av videregående med rundt 4 i snitt som vil si at jeg maks kan oppnå 5 hvis jeg venter med å studere til jeg er 25.  jeg er villig til å bruke nesten hele livet på jobb, og ha lite fritid

Alle jobber som innebærer at du bruker livet ditt på, uten fritid, gir deg inntekt på 500 000+ i Norge.

 

edit: hva interesserer deg? I lengden vil du ikke trives på jobb, hvis det ikke er interessant for deg.

 

 

liker veldig å følge med på det som skjer i samfunnet. på skolen liker jeg veldig fag som rettslære, samfunnsfag, økonomi, sosiologi, politik.  liker ikke real fagene

Lenke til kommentar

Hva med jobber som ikke krever utdannelse kan man greie 500 000 eller mer på de?

I oljeindustrien hadde det nok vært mulig, men nå når de permiterer så mange folk er det svært liten sjangs for "noen" ufaglærte å få jobb, men er vel relativt få jobber i dag som betaler deg 500.000 hvor du ikkje har utdanning (?).

 

Synes du fokuserer litt for mye på hva du kommer til å tjene. Du bør finne noe som interesserer deg, for å så utdanne seg som det og ikke basere alt på lønn. 

Lenke til kommentar

så de aller fleste yrkene ligger på rundt den lønmen idag?

Hvilke yrker er det som ikke ligger der og langt unna?

Når du sier langt unna, tenker du i da retning 500.000 ++ eller 500.000 --. 

 

De yrkene som er i underkanten av 500.000 er vel butikkmedarbeidere, helsefagarbeider og vaskepersonell.

Skjekker du www.utdanning.no og skriver inn eit yrke der, får du opp gjennomsnittslønna (trur de regner uten tillegg)

Lenke til kommentar

Ta deg et år i militæret. Da får du:

  • 2 ekstra poeng å søke med til høyere utdanning.
  • Muligheten til å ta opp fag fra VGS
  • 5000 kroner i måneden, gratis mat og et sted å bo
  • 32.000 i dimmepenger ved fullført tjeneste

Med 4 i snitt, så regner jeg med at du har noen 3ere og 5ere, kombinert med flest 4ere. Klarer du å forbedre fire av disse 3erne til 5ere (2 fag i halvåret), så vil snittet ditt gå fra 4.0 til nesten 4.4 ved å få til dette. Legger du til poengene du får av å fullføre førstegangtjeneste, og de to ekstra alderspoengene, så vil du da kunne søke med rundt 48 poeng. Det krever innsats, men da sitter du igjen med et minnerikt år, bedre form enn du hadde tidligere, en god buffer (opp mot 90.000 om du ikke bruker noe), og mye større muligheter enn tidligere.

 

FHS eller det å bare studere ett år (60 studiepoeng) gir også ekstra poeng, og kan være med på å hjelpe deg på riktig vei. Ved å studere ett år, så kan du teste ut litt forskjellige fag du ser på som relevante/interessante for deg, og kanskje finne ut hvilken retning du bør bevege deg i.

 

Når det er sagt så er det utdanninger som krever realfag som helt klart gir best inntekt i etterkant. Eksempler her er samfunnsøkonomi, siviløkonom, informatiker/utvikler, ingeniør, statistiker, matematiker (f.eks aktuar), osv. Unntak er f.eks psykologi, (delvis) medisin, arkitekt, jurist (noe usikkert for fremtiden).

 

Ellers så er det et overskudd på humanister, samfunnsvitere, delvis jurister, samt personer med kortere utdanninger innen økonomi og administrasjon. Så dette bør du kanskje unngå, om jobbsikkerhet er noe du setter høyt. (Selv om de beste får jobb uansett).

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten fag brev og du vil jobbe 37,5 timer i uken. Regn med en inntekt frå 290-350 tusen. Ikkje 500 som noen skriver det er latterlig.

T-banefører? Krever ikke fagbrev, og gir grunnlønn på litt under 400 000. For en 33,6 timers arbeidsuke. Sleng på UB-tillegg og overtid, så går det fint å havne over 500k i året.

 

Alternativt lokfører, men det krever jo teknisk fagskole.

Lenke til kommentar

 

Uten fag brev og du vil jobbe 37,5 timer i uken. Regn med en inntekt frå 290-350 tusen. Ikkje 500 som noen skriver det er latterlig.

T-banefører? Krever ikke fagbrev, og gir grunnlønn på litt under 400 000. For en 33,6 timers arbeidsuke. Sleng på UB-tillegg og overtid, så går det fint å havne over 500k i året.

 

Alternativt lokfører, men det krever jo teknisk fagskole.

 

Vil gjerne ha bevis på en ny person på 20 åra tjener litt under "400 000" kr på det. uten noen som helst form for fagbrev

Lenke til kommentar

 

 

Uten fag brev og du vil jobbe 37,5 timer i uken. Regn med en inntekt frå 290-350 tusen. Ikkje 500 som noen skriver det er latterlig.

T-banefører? Krever ikke fagbrev, og gir grunnlønn på litt under 400 000. For en 33,6 timers arbeidsuke. Sleng på UB-tillegg og overtid, så går det fint å havne over 500k i året.

 

Alternativt lokfører, men det krever jo teknisk fagskole.

 

Vil gjerne ha bevis på en ny person på 20 åra tjener litt under "400 000" kr på det. uten noen som helst form for fagbrev

 

https://www.sporveien.com/inter/karriere/forertrikkogtbane?p_document_id=2447508

http://m.finn.no/job/fulltime/search.html?q=selger&occupation=0.53&location=1.20001.20061&extent=3947

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...