Gå til innhold

Kablet nettverk, mister internett tilgang med ujevne mellomrom.


khun

Anbefalte innlegg

Og så var vi der igjen! I morges hadde plutselig vår del av huset ingen nettforbindelse. Plugger jeg ut ledningen fra den første Dlink-svitsjen til hyblene, funker det. Kobler jeg PCen på ledningen fra Dlinken til hyblene, funker det.

 

Jeg fikk kartlagt det meste av enheter på nettet i går med Fing. Den registrerte totalt 30 enheter i løpet av kvelden. Men IP-adresser ble pent og pyntelig fordelt, så ikke noe rart sånn sett.

 

Kan det være en pc/nettbrett eller annet som driver og opererer som ruter og deler ut IP-adresser i "nærområdet" uten å spørre hovedruteren? Hvordan skal jeg finne synderen?

 

Nå som problemet faktisk er der: kan jeg gjøre noe konkret? Hvis jeg går til hybelavdelinga og kobler fra 1 og 1 ledning fra svitsjen der til det virker, betyr det nødvendigvis at feilen ligger der hvor jeg har koblet fra? Eller risikerer jeg å rette baker for smed?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke har kontroll på hva slags enheter som finnes i huset så ville jeg hørt med hver enkelt leietaker hva de har. 

 

Ipkonflikter kan tidvis være vanskelig å finne utav. 

Har også vært borti lignende problemer på dårlige wifi routere at de ikke støtter mange nok enheter, men det er jo bare på trådløst. 

Da har ikke mine "kunder" hatt problemer på kablet. 

Lenke til kommentar

Da har jeg vært i hybelavdelinga etter at problemet dukket opp igjen. Det var 1 ledning fra svitsjen hos dem som gjorde forskjell: står den i, blir det tull, tar jeg den ut, ser alt bra ut.

 

Denne ledningen gikk til et rom hvor det stod en Dlink trådløs-ruter. I formiddag ble den koblet ut og ledningen satt rett inn i en pc i stedet (som før stod koblet til en port i denne ruteren). PCen var avslått. Allikevel fikk jeg problemer her og gikk derfor over dit og dro ut ledningen til dette rommet igjen.

 

Resten av dagen gikk alt bra. Men så koblet hybelboeren på dette rommet pcen sin rett på kabelen fra oss, utenom svitsjen. Og nå ser alt helt OK ut!

 

Jeg sliter med å se logikken her. Hvordan kan det ha seg at en ledning fra en svitsj til en avslått pc gjør at resten av lokalnettet går i ball?

 

Synes dette blir mer og mer merkelig...

Lenke til kommentar

Nå har det virket i to døgn etter at jeg fjernet den dlink-ruteren som stod "ytterst" i systemet. Kan virke som den rotet det til.

 

På den annen side googlet jeg masse i går og ser at mange anbefaler å hive ut Zyxel-ruteren til Altibox, fordi den ikke tåler høy belastning uten at det gir tilfeldige problemer...

Lenke til kommentar

Nå har det virket i to døgn etter at jeg fjernet den dlink-ruteren som stod "ytterst" i systemet. Kan virke som den rotet det til.

 

På den annen side googlet jeg masse i går og ser at mange anbefaler å hive ut Zyxel-ruteren til Altibox, fordi den ikke tåler høy belastning uten at det gir tilfeldige problemer...

 

Jeg er "pilot tester" for en altiboxleverandør, har 1000 mbit linje og aldri hatt noe problemer med Zyxel'en.

Det skal sies at min stod i bridge modus. Fungert smertefritt i 1.5 år. 

 

Sist uke fikk jeg den nye zyxelen til altibox og den er foreløpig like stabil den. 

Eneste forskjellen fra før er at jeg har endret hele oppsettet i huset mitt slik at nå kommer linja inn på samme plass som tidligere, men nå har jeg 25 meter cat6 fra fiberkonverteren til den nye zyxelen.  

 

Skal også sies at jeg har 25+ enheter på nettverket mitt til enhver tid hvor ca 20 er på wifi.

Nå har jeg i tillegg koblet inn flere cisco sg300 switcher og har flere vlan enn tidligere så nå er det enda mer enn før. 

Lenke til kommentar

Akkurat nå så bruker jeg en Asus RT-AC87U som hovedrouter og en lik satt som AP til leieboeren + en RT-AC68U satt som AP i annekset/hagestuen min, men jeg driver å skal gå over på ubiquiti ap + ubiquiti kontroller. 

 

Problemet mitt er at det står nye versjoner på trappene nå og de er ikke å få tak i helt enda. 

https://www.dustinhome.no/product/5010889454/unifi-ap-ac-pro

Har lagt ledninger inni veggene for å kjøre disse på POE sånn at jeg slipper stygge strømforsyninger.

 

Som brannmur så har jeg ikke helt bestemt meg enda.. jobber med saken.

Jeg har en Palo Alto PA-200 (palo er det råeste du kan få) men pa200 støtter bare 100 mbit så blir litt uaktuelt. 

Skal jeg opp i en palo alto med gigabit så blir det fort 100000.- med lisenser.

Juniper er også et alternativ da jeg muligens får tak i en sånn til en ok pris. 

 

Har også sett på noe så enkelt som en ubiquiti edgerouter da denne har poe direkte og muligens resten jeg trenger også.. Denne er i og for seg ganske billig (1700.-)

 

https://www.dustinhome.no/product/5010754017/edgerouter-poe?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146345

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...