Gå til innhold

Kablet nettverk, mister internett tilgang med ujevne mellomrom.


khun

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Zyxel ruter fra Altibox som første element i hjemmenettverket (fiber inn).

 

Så er det et ganske komplekst system videre, fordi det er en tomannsbolig og vi har 4 hybler i den ene halvdelen.

 

Problemet er at plutselig har nettet begynt å "falle ut" med ujevne mellomrom. Det virker som at hvis hybelavdelinga er koblet på for lenge, så mister plutselig vi andre internett-tilgangen.

 

Altibox-ruteren har kun 1 utgang for internett. Denne er kobla først til en svitsj (Dlink). Fra denne går 1 ledning til hybelavdelinga. Der fordeles det videre med en ny svitsj. Vi har også en svitsj til hos oss, som så går til en Asus-ruter som er extender for trådløs-nettet. Også hyblene har koblet på en eller fler trådløs-extendere.

 

Når nettilgangen blir borte, kan jeg tusle ned i kjelleren og plugge ledningen fra Altibox rett i PCen istedet for svitsjen og da har jeg tilgang. Setter jeg den i svitsjen igjen og trekker ut ledningen fra denne til hyblene, funker alt hos oss igjen. Så fort jeg setter i hyblene sin ledning, funker det ikke hos oss. Men det virker som det funker hos dem allikevel. Lar jeg ledningen til dem være ute en tid (over natta), funker alt perfekt igjen en stund når jeg setter inn ledningen på nytt!

 

Hva kan trigge en slik oppførsel? Jeg kan ikke skjønne at det kan være ren koblingsfeil, alt funker jo perfekt i perioder. Virker nærmest som et eller annet "går fullt". Men det har kun startet å skje ganske nylig, _uten_ endringer i grunnoppsettet. Jeg vet selvsagt ikke hva hybelboerne har koblet på inne på sine rom, men uansett hva det måtte være, skulle det da ikke forstyrre resten av nettet?

 

Tips mottaes med takk!

 

Hilsen

 

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være nye kunder får kun en ipv4 adresse hver på grunn av mangler på ipv4.

Prøv å aktivere ipv6? Da burde man få langt flere adresser. Men problemet alle sider støtter ikke ipv6.

 

Selv kobler jeg switch og til flere router\telefoni på canaldigital.

Så det var jeg ikke klar over var et problem på altibox.

 

Nå burde du ikke trenge å dra ut nettverk kabelen, burde vel holde å koble ut strømkabelen til mediaconverteren\zyxell.

Snakker vi on Zyxell P2812 og ikke den nye Altibox FMG hjemmesentralen?

 

Hvis du har Het mediaconverter

 

Burde du byttet til:

TP-Link MC220L
- SFP modul TP-Link TL-SM321B 1310/1550nm (TX / RX)
- SC - LC fiberpatchesnor

Sies de som har prøvd er dette langt bedre som kan skaffes på multicom.

Da Het mediaconverter gir pakkefeil på mye nedlasting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan være nye kunder får kun en ipv4 adresse hver på grunn av mangler på ipv4.

Prøv å aktivere ipv6? Da burde man få langt flere adresser. Men problemet alle sider støtter ikke ipv6.

 

Selv kobler jeg switch og til flere router\telefoni på canaldigital.

Så det var jeg ikke klar over var et problem på altibox.

 

Nå burde du ikke trenge å dra ut nettverk kabelen, burde vel holde å koble ut strømkabelen til mediaconverteren\zyxell.

Snakker vi on Zyxell P2812 og ikke den nye Altibox FMG hjemmesentralen?

 

Hvis du har Het mediaconverter

 

Burde du byttet til:

TP-Link MC220L

- SFP modul TP-Link TL-SM321B 1310/1550nm (TX / RX)

- SC - LC fiberpatchesnor

Sies de som har prøvd er dette langt bedre som kan skaffes på multicom.

Da Het mediaconverter gir pakkefeil på mye nedlasting.

 

Samtlige kunder hos altibox får bare 1 ipv4 adresse.

Skifte fiberkonverter er ikke nødvendig for normale folk. 

 

TS har nok bare en ipkonflikt. Enten noen med en statisk ip eller 2 stk dhcp som står å suller. 

Lenke til kommentar

Samtlige kunder hos altibox får bare 1 ipv4 adresse.

Standard ja?

 

https://www.altibox.no/privat/internett/ipv6

 

Av Altibox sine hjemmesentraler er det ZyXEL P2812 som støtter IPv6 via 6rd. 



 

For å slå på IPv6 selv gjør du følgende:

  1. 
Gå inn på Altibox Selvbetjening via hjemmesiden til din Altibox-leverandør.
  2. 
Trykk deretter på «Min hjemmesentral». 

  3. Velg fanen «Ruter/Brannmur». Her finner du krysset «Bruk IPv6». Kryss av og lagre.
  4. 
Gratulerer! Du har nå aktivert IPv6 på din ZyXEL P2812 hjemmesentral. Det forutsettes at du ikke har satt hjemmesentralen i «Bridge mode» for å aktivere IPv6 på denne måten.

Har du ikke ZyXEL P2812 kan du fortsatt få IPv6 , men da må du skaffe deg en router som har 6rd støtte.  Altibox anbefaler Asus-routere som du får til en hyggelig pris hos Komplett.no. Det forutsettes at du setter din hjemmesentral i «Bridge mode». Dette kan du gjøre via selvbetjening på Mine Sider. 



 

Nå har jeg ikke altibox selv, men det må vel settes opp slik.

Selv har jeg ikke testet:http://test-ipv6.com/

Eller om det kun gir ipv6 på internnettet av dette ikke WAN.

Lenke til kommentar

 

Samtlige kunder hos altibox får bare 1 ipv4 adresse.

Standard ja?

 

https://www.altibox.no/privat/internett/ipv6

 

Av Altibox sine hjemmesentraler er det ZyXEL P2812 som støtter IPv6 via 6rd. 



 

For å slå på IPv6 selv gjør du følgende:

  1. 
Gå inn på Altibox Selvbetjening via hjemmesiden til din Altibox-leverandør.
  2. 
Trykk deretter på «Min hjemmesentral». 

  3. Velg fanen «Ruter/Brannmur». Her finner du krysset «Bruk IPv6». Kryss av og lagre.
  4. 
Gratulerer! Du har nå aktivert IPv6 på din ZyXEL P2812 hjemmesentral. Det forutsettes at du ikke har satt hjemmesentralen i «Bridge mode» for å aktivere IPv6 på denne måten.

Har du ikke ZyXEL P2812 kan du fortsatt få IPv6 , men da må du skaffe deg en router som har 6rd støtte.  Altibox anbefaler Asus-routere som du får til en hyggelig pris hos Komplett.no. Det forutsettes at du setter din hjemmesentral i «Bridge mode». Dette kan du gjøre via selvbetjening på Mine Sider. 



 

Nå har jeg ikke altibox selv, men det må vel settes opp slik.

Selv har jeg ikke testet:http://test-ipv6.com/

Eller om det kun gir ipv6 på internnettet av dette ikke WAN.

 

 

Det har ingenting med saken å gjøre, hold deg til dine egne tulletråder om emnet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ikke mulig å få flere ip'er av altibox om du ikke har bedriftsabb. 

 

Men det koster deretter. Bedriftsabb på altibox er ikke billig. 

 

På den nye hjemmesentralen til altibox så kan du bruke hvilken som helst port for internett og tv,  MEN.. det er KUN dersom den ikke er i bridge modus. Dersom den er i bridge modus så har man fremdeles bare port 3 til nett. 

 

Men avsporing i tråden dette. 

Ipkonflikt er nok greia her.. ikke vits å spore av. 

Lenke til kommentar

Takk for mange tips! Jeg skal gå over dette i ettermiddag og se nærmere på hva som er koblet  opp og lage et kart over systemet.

 

Jeg bruker selv en app som heter "net analyzer" til iphone. 

Veldig grei sak som gir deg raskt oversikt over enheter på nettverket og hva det er slags enheter.

 

Du finner sikkert tilsvarende på android også, men det har jeg ikke snøring på ;)

Lenke til kommentar

Jeg installerte "Fing" på Android-telefonen. Den lister opp følgende:

 

192.168.0.1: Zyxel-ruteren fra Altibox

192.168.0.50: D-link (en trådløs-ruter som står hos hybelboerne som AP med 2 svitsjer mellom seg og Altiboxen)

192.168.0.107: ASUS RT-AC3200, trådløs-ruter som AP

192.168.0.139: Min mobil (trådløst til ASUS-en)

192.168.0.141: Marantz mediaspiller, kablet fra ASUS-en

192.168.0.186: Bærbar, trådløst til ASUS-en

192.168.0.220: Bærbar, kablet til D-link-svitsj som står som første etter Altiboxen

 

Men nå er altså ikke hybelboerne hjemme.

 

Forsøk på kart over nettet:

 

Altibox Zyxel-ruter

|

-> Dlink svitsj

     |

     -> Bærbar PC (James)

     |

     -> Svitsj

     |    |

     |    -> Hybel 1

     |    |    |

     |    |    -> Dlink trådløs ruter AP-modus

     |    |        |

     |    |        -> Ukjent antall mobiler og bærbare via trådløst

     |    -> Hybel 2

     |    -> Hybel 3

     |    -> Hybel 4

     |    -> Hybler stue

     |

     ->ASUS RT-AC3200 trådløs ruter AP-modus

         |

         -> Marantz mediaspiller

         -> TV (nettkoblinga)

         -> Blueray-spiller

         -> Diverse mobiler, 1 Chromecast og bærbare via trådløst

 

Har fått beskjed fra 2 av hybelboerne så langt om at de ikke har satt noen fast IP eller har noe spesielt tilkoblet (en har en Chromecast).

 

Kan jeg finne ut noe fornuftig med Fing når hybelboerne kommer hjem igjen? Hva skal jeg se etter? Når problemet først oppstår, er det vel for sent?

 

Jeg vet et par av hybelboerne spiller online-spill av og til, hvor de sitter på hver sitt rom og spiller sammen. Er det noe typisk man gjør i en slik setting som kan være problemet?

 

Takk igjen for hjelp så langt!

Lenke til kommentar

dersom dlinken i hyblene ikke er satt som AP men som router og de har signalene fra zyxel plugget i en av lan portene så vil det skape problemer dersom dhcp er aktivert på dlinken. 

 

at den er satt på 50 er nok statisk, men så lenge rangen er fra 100-250 så skal det ikke bety noe med .50 adressa. 

Lenke til kommentar

Det er ikke aktivert dhcp på dlink-ruteren (og den har satt fast IP-adresse, ja). Men jeg oppdaget nå at klokka på den var riv ruskende gal, den opererte med januar 2004! Kan dette ha skapt alle problemene?

 

Nå har jeg i hvert fall satt den til dagens dato, så får vi bare vente og se om det skjer noe igjen siden...

 

Dessuten var ikke UPnP påslått på denne, jeg gjorde det nå. Vet ikke hva det egentlig gjør for forskjell?

Lenke til kommentar

Skal ikke bety noe om upnp er slått på eller ikke. 

 

Jeg jobber som nettverksadministrator så har grei innsikt. Virker som det er en ipkonflikt.. hvertfall de klassiske tegnene på det. 

Kan jo være at zyxelen til altibox er litt på fylla.. det vil ikke være første gang. 

 

Du kan jo prøve å sette den i bridge modus å koble en ny router inn før switchene dine om du har en annen eller vil ha noe bedre. 

Lenke til kommentar

Nå dukket nettopp 2 enheter til opp i Fing: "AzureWave Technology" og "STORMBIRD ASUSTek". Sistnevnte ser ut til å være en nettverksdisk, den første vet jeg ikke. Har sendt epost til hybelboerne og spurt, kanskje AzureWave-en er en trådløs ruter de selv har satt opp med dhcp, det vil jo forklare problemet...

Lenke til kommentar

Nå dukket nettopp 2 enheter til opp i Fing: "AzureWave Technology" og "STORMBIRD ASUSTek". Sistnevnte ser ut til å være en nettverksdisk, den første vet jeg ikke. Har sendt epost til hybelboerne og spurt, kanskje AzureWave-en er en trådløs ruter de selv har satt opp med dhcp, det vil jo forklare problemet...

Et kjapt googlesøk gir http://www.azurewave.com/ som er en produsent av utstyr for bla. trådløse ap. 

Lenke til kommentar

 

Nå dukket nettopp 2 enheter til opp i Fing: "AzureWave Technology" og "STORMBIRD ASUSTek". Sistnevnte ser ut til å være en nettverksdisk, den første vet jeg ikke. Har sendt epost til hybelboerne og spurt, kanskje AzureWave-en er en trådløs ruter de selv har satt opp med dhcp, det vil jo forklare problemet...

Et kjapt googlesøk gir http://www.azurewave.com/ som er en produsent av utstyr for bla. trådløse ap. 

 

Virker som de lager nettverkskort, kan godt være en random router med Azurewave som nettverkskort for alt i verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...