Gå til innhold

Sommerferie: Hvilke byer anbefales å besøke i utlandet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, har vært i alle, og alle er fine byer, men det spørs jo helt hva som er formålet med turen. Hva liker dere å gjøre? Liker dere at det er folksomt eller svært få mennesker? Hvilke språk snakker dere? Liker dere varme? Liker dere å dra ut på byen? Hva er budsjettet? Når tenker dere å dra?

Lenke til kommentar

Ja, har vært i alle, og alle er fine byer, men det spørs jo helt hva som er formålet med turen. Hva liker dere å gjøre? Liker dere at det er folksomt eller svært få mennesker? Hvilke språk snakker dere? Liker dere varme? Liker dere å dra ut på byen? Hva er budsjettet? Når tenker dere å dra?

Jeg har bestillt tur. Men tanken er å se og oppleve litt ulike kulturer og litt ulike land. Det er litt spennende. De mest spennende byene jeg vil se nå i fremtiden er : Nice, Rekjakvik, København, Stockholm, London, Venezia, Roma, Malaga, Allicante, Lisboa, og New York. Men dyrt å reise, og det er jo fint her i norden og. 

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Anbefaler Amsterdam og Antwerpen jeg. 

Dubai var også helt fantastisk. 

Samme var Bahrain men det var en mer "skitten" utgave av dubai. Mye Dubai wannabe der. 

 

Min romantiske tur med kjerringa neste gang går hvertfall til Antwerpen.. en av de byene jeg har besøkt jeg liker best!

Lenke til kommentar

Antwerpen og Amsterdam er greit, men i det området vil jeg anbefale Utrecht.

 

Nice er greit, men i det området vil jeg anbefale Juan les Pins.

 

Det er litt å oppleve i de forskjellige byene i sandkassa, men Dubai har mest opplevelser å tilby. Pass bare på at dette ikke er "syden" og at lov og rett ikke fungerer slik vi er vant med. Man kan ikke bo sammen om man ikke er gift, å holde hender er grensen av det man kan gjøre offentlig, å være beruset på offentlig sted er ikke akseptert og å slenge med leppa til politiet kan bli det siste man gjør. Blir ei dame voldtatt kan hun regne med å bli arrestert for utroskap om hun anmelde det og er hun i tillegg beruset kan hun forvente enda strengere straff.

Lenke til kommentar

Jeg har også vært i alle byene. Fraråder Paris og Nice. Ikke fordi jeg har noe mot France, men Paris er kjipt. De gangene jeg har vært der har jeg lett etter noe moderne og fresht. Ikke funnet noe. Nice er kul på et vis, men prisene er for høye. Følte ikke jeg kunne gjøre noe der ut i fra det budsjettet jeg hadde. Jeg hadde også et bedre inntrykk av Cannes. Ellers ser jeg jo du snakker om Stockholm. Jeg har bært der ca 15 ganger og det blir min nye hjemby i mars. For å være Skandinavia er det en riktig bra by der man finner det meste. En by og et land jeg vil anbefale uten å vite for mye om dine preferanser er München og Tyskland.

Endret av Enrich77
Lenke til kommentar

Jeg har også vært i alle byene. Fraråder Paris og Nice. Ikke fordi jeg har noe mot France, men Paris er kjipt. De gangene jeg har vært der har jeg lett etter noe moderne og fresht. Ikke funnet noe. Nice er kul på et vis, men prisene er for høye. Følte ikke jeg kunne gjøre noe der ut i fra det budsjettet jeg hadde. Jeg hadde også et bedre inntrykk av Cannes. Ellers ser jeg jo du snakker om Stockholm. Jeg har bært der ca 15 ganger og det blir min nye hjemby i mars. For å være Skandinavia er det en riktig bra by der man finner det meste. En by og et land jeg vil anbefale uten å vite for mye om dine preferanser er München og Tyskland.

An Paris: "Noe moderne og fresht"

 

"Moderne og fresht" hva ? Arkitektur, mote, mat, elekronikk, kunst, hva ?

 

(Ja, jeg er faktisk interessert i svaret - siden den originale formuleringen er som den er...)

Lenke til kommentar

 

Jeg har også vært i alle byene. Fraråder Paris og Nice. Ikke fordi jeg har noe mot France, men Paris er kjipt. De gangene jeg har vært der har jeg lett etter noe moderne og fresht. Ikke funnet noe. Nice er kul på et vis, men prisene er for høye. Følte ikke jeg kunne gjøre noe der ut i fra det budsjettet jeg hadde. Jeg hadde også et bedre inntrykk av Cannes. Ellers ser jeg jo du snakker om Stockholm. Jeg har bært der ca 15 ganger og det blir min nye hjemby i mars. For å være Skandinavia er det en riktig bra by der man finner det meste. En by og et land jeg vil anbefale uten å vite for mye om dine preferanser er München og Tyskland.

An Paris: "Noe moderne og fresht"

"Moderne og fresht" hva ? Arkitektur, mote, mat, elekronikk, kunst, hva ?

(Ja, jeg er faktisk interessert i svaret - siden den originale formuleringen er som den er...)

Det er mest en feeling. Det er mest avenyer og hauggamle bygninger i byen. Jeg savner et kjøpesenter, kjederestauranter, amerikanisering. Finnes det noe for de franske ungdommene å gjøre? Unntatt parkour eller skateboard. Jeg ser liksom ikke noe anlegg for noe eller noe som kan gi underholdning for de unge. Der elven er brukt til å fremme turisme og som noe fint i London, Amsterdam eller København er Seinen bare trist og man holder deg mest unna. Seøv området la Defense greide ikke å fjerne seg fra den erkefranske umodernistiske feelingen man får.

 

Man får følelsen av at folk går merkelig kledd med en spesiell hatt, en lang baguette i hånden og trekkspillmusikk overalt. Selv om det ikke er slik. Paris er fint for dem som liker gammel kunst med masse mennesker på og diverse uspennende kulturelle happeninger.

Lenke til kommentar

 

(Klippet originalsitatet - ingen grunn til å repetere det...)

 

An Paris: "Noe moderne og fresht"

"Moderne og fresht" hva ? Arkitektur, mote, mat, elekronikk, kunst, hva ?

(Ja, jeg er faktisk interessert i svaret - siden den originale formuleringen er som den er...)

Det er mest en feeling. Det er mest avenyer og hauggamle bygninger i byen. Jeg savner et kjøpesenter, kjederestauranter, amerikanisering. Finnes det noe for de franske ungdommene å gjøre? Unntatt parkour eller skateboard. Jeg ser liksom ikke noe anlegg for noe eller noe som kan gi underholdning for de unge. Der elven er brukt til å fremme turisme og som noe fint i London, Amsterdam eller København er Seinen bare trist og man holder deg mest unna. Seøv området la Defense greide ikke å fjerne seg fra den erkefranske umodernistiske feelingen man får.

Man får følelsen av at folk går merkelig kledd med en spesiell hatt, en lang baguette i hånden og trekkspillmusikk overalt. Selv om det ikke er slik. Paris er fint for dem som liker gammel kunst med masse mennesker på og diverse uspennende kulturelle happeninger.

Vel, altså - ulempen med Paris er at det ikke er USA ?

 

(Rister på hodet...)

 

Hva ungdomstilbud angår, kan jeg tenke meg at Paris har meget av dette - men plassert rundt om i de arrondissementene folk faktisk bor. Kjøpesentre er egentlig handlegater under tak, så de er mindre interessante i en by med et såpass moderat klima som Paris - Norge og USAs sydstater har langt mere interesse av sådanne, av rent klimatiske grunner...

 

Kjederestauranter ? Fri og bevare meg - Paris har allerede for mange turistfeller som uberettiget kaller seg restauranter; å skulle da kunne "velge" mellom pest og kolera i tillegg - nei takk!

 

Hva Seinen i sentrum angår, så lurer jeg litt på hva som mangler, i tilfelle. (Det eneste jeg kan tenke meg i utgangspunktet, er at den er omringet av kaier istedenfor grøntområder - og det er det gode historiske grunner for, siden Paris som by nettopp begynte på de øyene og de nærmeste breddene...)

 

Og hva avenyene angår, tror jeg du vil foretrekke dem fremfor det morasset som var der før Haussmann begynte sitt arbeide...

Lenke til kommentar

Det er mye forskjellig og spennende man kan se i Paris, med mindre man vet akkurat hva man skal se og dette befinner seg i Paris så mener jeg at Paris ikke er verdt å besøke. Og jeg har bodd 4 år i Frankrike...

For ordens skyld: Jeg hevder IKKE at Paris på noen måte er perfekt (blant annet har man hørt forskjellig om arrogansen blant en del varianter av parisere...) - det jeg kommenterte over, er at de argumentene mot Paris som ble anført, nærmest er av typen "det er ikke New York".
Lenke til kommentar

 

Det er mye forskjellig og spennende man kan se i Paris, med mindre man vet akkurat hva man skal se og dette befinner seg i Paris så mener jeg at Paris ikke er verdt å besøke. Og jeg har bodd 4 år i Frankrike...

For ordens skyld: Jeg hevder IKKE at Paris på noen måte er perfekt (blant annet har man hørt forskjellig om arrogansen blant en del varianter av parisere...) - det jeg kommenterte over, er at de argumentene mot Paris som ble anført, nærmest er av typen "det er ikke New York".

 

 

Frankrike er jo generelt et drittland om du ikke snakker språket. 

Var i Brest i 3 uker på jobb for noen år siden og det var en kjempeflott plass det, men at vi ikke snakket fransk var et stort problem nesten uansett hva du skulle. 

Lenke til kommentar

Var i Brest i 3 uker på jobb for noen år siden og det var en kjempeflott plass det, men at vi ikke snakket fransk var et stort problem nesten uansett hva du skulle.

Du angriper antagelig utfordringen på feil måte. Om du kommer der med Oxford-engelsken din så er det mange franskmenn som nekter å snakke noe annet enn fransk. Lær deg litt fransk, gjør et ærlig forsøk og drit deg skikkelig ut... da er de villige til å bruke det lille de kan av engelsk.

Lenke til kommentar

 

Var i Brest i 3 uker på jobb for noen år siden og det var en kjempeflott plass det, men at vi ikke snakket fransk var et stort problem nesten uansett hva du skulle.

Du angriper antagelig utfordringen på feil måte. Om du kommer der med Oxford-engelsken din så er det mange franskmenn som nekter å snakke noe annet enn fransk. Lær deg litt fransk, gjør et ærlig forsøk og drit deg skikkelig ut... da er de villige til å bruke det lille de kan av engelsk.

 

hehe :)

De var ultrahyggelige mot oss og vi prøvde å være det mot dem, men de gav totalt opp når vi bare snakket engelsk.. 

 

Jeg snakker noe tysk, noe nederlandsk, norsk (morsmål) og engelsk flytende men fransk har aldri interessert meg. 

Lenke til kommentar

Anbefaler Amsterdam og Antwerpen jeg. 

Dubai var også helt fantastisk. 

Samme var Bahrain men det var en mer "skitten" utgave av dubai. Mye Dubai wannabe der. 

 

Min romantiske tur med kjerringa neste gang går hvertfall til Antwerpen.. en av de byene jeg har besøkt jeg liker best!

Amsterdam er fantastisk fin. Jeg har vært der. Det er en by jeg vil besøke igjen :). De som ikke har vært der: "reis dit, det er en fantastisk fin by, med flotte hoteller. Mye å gjøre der. ". Og de snakker ganske bra engelsk i Nederland. De er hel-internasjonal i sin kultur. Følte oss veldig bra motatt der nede. Veldig hjelpsomme folk. Dersom vi ikke visste hvor vi var og noen så det, kom de bort å hjalp oss av eget intiativ. 

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...