Gå til innhold

Slik skal fossilmotoren bli enda renere


Anbefalte innlegg

Det er ikke så mange som diskuterer muligheten for å bruke en hydrogen injeksjon i en vanlig bensin motor. Det vil kunne redusere CO2 utslipp, det vil også redusere utslippet av uforbrente hydrokarboner. Antar at NOx blir det liten endring i. En vil få redusert forbruk, og en liten effekt økning. Når kravene til utslipp strammes inn en gang til i fremtiden, så vil kanskje slike tiltak komme på listen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WTEKNIKK2: Du glemmer å ta med i regnestykket at hydrogenet skal produseres. Det skjer ikke av seg selv. Det krever energi som igjen må hentes fra motoren. Siden en aldri får 100% virkningsgrad "perpetuum mobile" på noe så vil denne prosessen alltid øke drivstofforbruket.

 

I påstanden om reduksjon i utslipp av uforbrente hydrokarboner glemmer du at det utslippet allerede er ekstremt mye lavere enn utslippet av de forbrente hydrokarbonene. Det er altså et veldig lite teoretisk potensiale for det du hevder. I praksis vil alltid være ennå mindre enn teorien.

 

Liten endring i NOx? Da regner jeg med du mener liten økning siden det er snakk om økt forbrenningstemperatur.

 

Strengere utslippskrav vil føre til flere ting:

- færre godkjente bensin/diesel-biler

- færre solgte bensin/diesel-biler

- færre EU-godkjente eldre bensin/diesel-biler (mer vraking)

- økt salg av typer biler, som i dag domineres fullstendig av elbiler

- flere modeller med ladbar el-hybrid-løsning, i stedet for rene bensin/diesel-biler

- økt el-del for hybrider

- økt andel rene elbiler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...