Gå til innhold

Store skritt mot seier og fred i Syria


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

 

Anyways... Ting er mørkere enn du kanskje tror.

Jeg ser det slik at alle som en er fanget i det samme dødelige men akk så naturlige favntaket kalt "grådighet". Ingen er fornøyde nok med det de faktisk har, men er på konstant jakt etter noe mer, bedre, vakrere og spektakulære. Vi er fanget av våre egne sanser, og det jeg finner å kalle en slags "skyldig" er ganske enkelt den kapitalistiske filosofien og tankegangen. Våre politikere er maktesløse, og de rike likeså. Derfor må det kollapse av sin egen destruktive vekt før det blir plass til noe bedre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

I Norge kan du, jeg og hvem som helst danne politisk parti.

Det stemmer ikke helt, der er en serie de begrensinger på formasjon av politiske partier nedfelt i loven, for ikke å nevne sperregrenser, statsstøtte til store partier, etc som vanskeliggjør at nye partier kan overleve.

 

Hæ? Jeg sa ikke at alle kan få andres penger for å lage sitt eget parti! Hvilke begrensninger har jeg på å lage mitt eget parti?
Lenke til kommentar

 

 

I Norge kan du, jeg og hvem som helst danne politisk parti.

Det stemmer ikke helt, der er en serie de begrensinger på formasjon av politiske partier nedfelt i loven, for ikke å nevne sperregrenser, statsstøtte til store partier, etc som vanskeliggjør at nye partier kan overleve.
Hæ? Jeg sa ikke at alle kan få andres penger for å lage sitt eget parti! Hvilke begrensninger har jeg på å lage mitt eget parti?
At hele systemet er basert på politisk reklame for å bli valgt, og derfor favoriserer partiene som får mye oppmerksomhet og har penger til reklame.

 

Ikke noe som stopper en direkte, men en veldig stor svakhet med hele demokratiet vårt.

Lenke til kommentar

 

 

Anyways... Ting er mørkere enn du kanskje tror.

Jeg ser det slik at alle som en er fanget i det samme dødelige men akk så naturlige favntaket kalt "grådighet". Ingen er fornøyde nok med det de faktisk har, men er på konstant jakt etter noe mer, bedre, vakrere og spektakulære. Vi er fanget av våre egne sanser, og det jeg finner å kalle en slags "skyldig" er ganske enkelt den kapitalistiske filosofien og tankegangen. Våre politikere er maktesløse, og de rike likeså. Derfor må det kollapse av sin egen destruktive vekt før det blir plass til noe bedre

 

 

Det er vel ikke kun kapitalismens skyld at samfunnet og verden generelt er bygget rundt gale verdier og gale behov, og at ingen kan se helheten i verden, og faktisk gjøre noe med det, sammen. Det er vel ikke kapitalismens skyld at vi har et totalt dysfunksjonelt styresett?

Lenke til kommentar

 

Jo, det er faktisk det vi gjør.

  • Vi er selverklærte demokrati
  • Vi gnåler og gnåler om hvor bra vårt demokrati er og hvor ille alle andre er
  • Vi forsøker å påvtinge andre vårt "det perfekte"  styresett
  • Vi driver krig i andre land for å påvtinge/promotere vårt styresett i disse landene
  • Dette har kostet millioner av liv
Vi gnåler ikke. I Norge kan du, jeg og hvem som helst danne politisk parti. I Syria blir man fengslet, torturert og henrettet for å gjøre det samme. Selvsagt forsøker vi tvinge andre til å ikke drepe mennesker for basale rettigheter. Er ikke det alle menneskers plikt?

 

Vi driver ikke krig i andre land for å påtvinge vårt styresett. Ingenting vi har gjort har kostet millioner av liv. Vi forsøker ikke påtvinge andre vårt perfekte styresett, vi har ikke engang det perfekte styresett (et tilfeldig politisk debattprogram på tv burde gjøre det klart).

 

Men ja, vi er et demokrati og vi har med vår rett erklært det selv.

 

 

For noe tøv. Hvem som helst kan ikke danne parti, og det er et enormt arbeid, som i de fleste tilfeller forhindres av det allerede etablerte styret i Norge. En av disse mekanismene er selvfølgelig 4% grenser, som gjør det nærmest umulig å stifte partier. Hvor mange endringer har det vært av partier i Norge de siste 50 år? Det er ikke mange det.

 

Jeg får berømme miljøpartiet for å ha brutt igjennom i flere Europeiske land, i et meget vanskelig system. Og piratpartiet, i noen land. Det er de eneste 2 partiene som faktisk har klart å oppnå å bli noenlunde etablerte nye partier i Europa de siste 15-20 årene, i en tid full av ustabilitet og hvor samfunnet nærmest har grenset mot revolusjon. Og alt som kommer ut av det er 2 partier som ikke oppnår spesielt mye, og som kun er noenlunde etablerte og har brutt gjennom den vanskelige linjen og kommet seg gjennom alle hindre. Bravo til de 2, men det utgjør dessverre ikke endringene folk flest vil ha i samfunnet vårt. Og begge partiene kan like gjerne falle under sperregrensene i diverse land, som å etablere seg som partier.

 

Så, når du sier at "alle" kan starte parti, vil jeg si at du tar totalt feil, og at det krever en viss type person, som orker å kjempe mot et system i flere tiår, og dedikere livet sitt til slikt. Ja, da har man mulighet til å komme over sperregrensen, muligens, hvis man i det hele tatt får omtalen som behøves i media. For det er jo faktisk media som styrer "demokratiet" på mange måter.

 

Du kan aldri bombe andre, ødelegge land og drepe folk i stor skala for å påtvinge dem vår modell. Det er rett og slett bare helt feil, og grenser til å være like ille som NAZI ideologi.

 

Rettigheter og slike ting kjemper man best for uten våpen, på en fredelig måte, ofte over lang tid. I Europa tok det tross alt flere hundre års kamp før land her sluttet å følge autoritære prinsipper og beveget seg mot demokratiske prinsipper. I dagens verden går ting fortere og flyten av informasjon er langt bedre. Men det kan fort ta flere tiår til flere hundre år før alle land i verden oppnår det punktet vestlige land har oppnådd.

 

Da er ikke løsningen å bombe de, mens de tar oss igjen. Da er det jo mye bedre at vi også forbedrer våre demokrati, samtidig, slikt at våre samfunn er friere og mer demokratiske og sterkere rustet på alle relevante områder. Men nei, det er ikke det som skjer nå. Nå gjør vi oss selv til autoritære fascistiske land for at vi skal påvtinge andre vårt såkalte demokrati. Det er bare ikke ritkig måte å gjøre ting på. Det må du vel endelig fatte? Jeg har jo foklart dette til deg gjennom sidevis med diskusjon.

 

Jeg er enig i at Syria ikke er et land jeg ville ha bodd i (før krigen heller) eller et styresett jeg kan akseptere. Men relativt til mange andre ting var det et bra styre og et bra land, og landet ville ha utviklet seg over de neste 20 år, mot å bli mer demokratisk og mer fritt.

 

Men nå ligger "demokratiparadiset" til USA i ruin, landet er knust og folket lider enormt. Alikevel sier USA sine disipler at "det er jo verdt det, for frihet og demokrati".. NEI FOR FAEN! Det er IKKE verdt det. Slik lidelse vi i vesten har skapt i midt østen nå, av USA sine utenrikspolitiske grunner, er totalt og komplett utilgivelig. Det kan man ikke unnskylde med noe som helst.

 

 

Helt til slutt. Man kan ikke være et selverklært demokrati. Demokrati er allerede fordefinert, og om man ikke mter visse krav, eller om visse faktorer ikke er innfridd, så er man ikke demos kratos aka folke makt aka folke styre aka demokrati. Å erklære seg selv demokrati utenfor de faktiske definisjonene til demokrati, det er poenget mitt. Da er man kun selverklært demokrati og ikke et legitimt demokrati (per definisjon).

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Anyways... Ting er mørkere enn du kanskje tror.

Jeg ser det slik at alle som en er fanget i det samme dødelige men akk så naturlige favntaket kalt "grådighet". Ingen er fornøyde nok med det de faktisk har, men er på konstant jakt etter noe mer, bedre, vakrere og spektakulære. Vi er fanget av våre egne sanser, og det jeg finner å kalle en slags "skyldig" er ganske enkelt den kapitalistiske filosofien og tankegangen. Våre politikere er maktesløse, og de rike likeså. Derfor må det kollapse av sin egen destruktive vekt før det blir plass til noe bedre

 

 

Det er vel ikke kun kapitalismens skyld at samfunnet og verden generelt er bygget rundt gale verdier og gale behov, og at ingen kan se helheten i verden, og faktisk gjøre noe med det, sammen. Det er vel ikke kapitalismens skyld at vi har et totalt dysfunksjonelt styresett?

 

 

Kapitalismens psykologi ble utviklet og rendyrket basert på Freuds oppdagelser og den "amerikanske drømmen" fra 30tallet og utover, og etterhvert viste det seg at den psyukologien virket altfor godt, fordi den slavebandt mennesket til sitt eget irrasjonelle begjær

 

Det er egentlig ingens feil, mennesket er bare sånn ..

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Begjær er en sterk følelse som kan få negative konsekvenser, skummle greier det der. Når man lærer seg å leve med lite så blir man mer fornøyd med det man har :)

 

Så har man jo det faktum at grådighet forhindrer rettferdighet. En grådig mann kan la sultne folk stå å se på mat råttne istedenfor å dele med seg.

Lenke til kommentar

Her er forresten en link om det fantastiske demokratiet vesten støtter i midt-østen:

http://www.dagbladet.no/2016/02/28/nyheter/saudi-arabia/ateisme/islam/utenriks/43319165/

Det er ikke noe demokrati i Saudi-Arabia og således umulig for noen, vesten eller andre, å støtte det som ikke eksisterer.

 

Stadig forbløffet over hvor mye annet enn Syria denne diskusjonen skal handle om.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Interessante ting i denne artikkelen her :


 


http://www.sott.net/article/313224-Its-official-US-policy-to-protect-al-Qaeda-in-Syria-Will-the-ceasefire-expose-it


 


Slik som dette :


 


"Major Ammar al-Wawi, Secretary General of the Free Syrian Army and head of the FSA's al-Ababil Brigade in Aleppo said that al-Nusra was the FSA's "partner", and that al-Qaeda was an ally of most of the groups brought together by Saudi Arabia underneath the Higher Negotiation Committee (HNC) banner. "Nusra has fighters on the ground with rebel brigades in most of Syria and is a partner in the fighting with most of the brigades that attended the Riyadh conference." And therefore, while the ceasefire is good in principle, it is not good if it does not include al-Nusra, because "if the ceasefire excludes Jabhat a-Nusra, then this means that the killing of civilians will continue since Nusra's forces are among civilians." "


 


Sitatet er hentet fra denne siden her :


 


http://syriadirect.org/news/five-rebel-spokesmen-commanders-react-to-cessation-of-hostilities-to-take-effect-saturday/

Endret av UglaSukk
Lenke til kommentar

 

Her er forresten en link om det fantastiske demokratiet vesten støtter i midt-østen:

http://www.dagbladet.no/2016/02/28/nyheter/saudi-arabia/ateisme/islam/utenriks/43319165/

Det er ikke noe demokrati i Saudi-Arabia og således umulig for noen, vesten eller andre, å støtte det som ikke eksisterer.

 

Stadig forbløffet over hvor mye annet enn Syria denne diskusjonen skal handle om.

 

 

Ok, du får si det til den Demokratiske Republikken Kongo da. De er selverklært demokrati på samme måte som Europeiske land. De har rett og slett bare erklært seg demokrati, uten faktisk å vite 100% hva det innebærer. I Norges tilfelle er vi dog langt mer klar over hva demokrati innebærer, selv om vi ikke har et skikkelig demokrati i Norge.

Lenke til kommentar

Her er forresten hva den Syriske presidenten Assad sa (på Engelsk) i et intervju 8. November 2012:

 

 

Ikke akkurat det monsteret du fremstiller Abigor. Han får uansett ikke taletid i vestlige medier (som regel), noe som er merkelig.. Det er greit å høre litt på hva den andre siden har å si ogsp, slik at vi ikke blir utsatt for ren ensidig propaganda.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Ikke et monster? Mannen står ansvarlig for tusener på tusener av døde syrere, og du smelter bare du ser en velgredd frisyre og pen dress?

Se her skal du se fine frisyrer og pene klær:
 

729x.jpg

kim_2701423b.jpg

Gaddafi.jpg

,

Saddam%20Hussein.jpg

 

Assad er bedre enn noen av disse og værre enn andre. Åpenbart monstere slik media fremstiller dem. Dette er mennesker som står ansvarlig for avskyelige handlinger, for tortur og henrettelser.

Lenke til kommentar

 

Ikke et monster? Mannen står ansvarlig for tusener på tusener av døde syrere, og du smelter bare du ser en velgredd frisyre og pen dress?

 

Se her skal du se fine frisyrer og pene klær:

 

729x.jpg

kim_2701423b.jpg

Gaddafi.jpg

,

Saddam%20Hussein.jpg

 

Assad er bedre enn noen av disse og værre enn andre. Åpenbart monstere slik media fremstiller dem. Dette er mennesker som står ansvarlig for avskyelige handlinger, for tortur og henrettelser.

Stadig forbløffet over hvor mye annet enn Syria denne diskusjonen skal handle om.

Benytter andledningen til å si meg enig med deg i denne observasjonen, tross alt det skjer ikke ofte. ;)

Lenke til kommentar

Ikke et monster? Mannen står ansvarlig for tusener på tusener av døde syrere, og du smelter bare du ser en velgredd frisyre og pen dress?

 

Se her skal du se fine frisyrer og pene klær:

 

Assad er bedre enn noen av disse og værre enn andre. Åpenbart monstere slik media fremstiller dem. Dette er mennesker som står ansvarlig for avskyelige handlinger, for tortur og henrettelser.

 

Det er forskjell på bilde og video vet du. Det har du kanskje ikke fått med deg, men det jeg hadde i mitt innlegg var en video. En video som du åpenbart ikke har sett.

 

Det er et intervju med Assad, hvor han forklarer sin side. Men du skal vel ikke høre på det du? Du skal ikke høre på alle sider, kun USA?

 

 

PS. Et bilde av verdens største monster (idag), om man teller i antall døde og folk som lider som resultat:

 

post-180111-0-19325800-1456838839_thumb.jpg

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Hvis syrere skal leve i trygghet må Assad gi fra seg makten. Hvis ikke vil syrere fortsette å bli torturert og henrettet i det skjulte, akkurat som de har blitt i flere tiår.

 

Assad er inne i sin tredje periode nå? Og deretter blir det hans fjerde, femte, sjette og så videre helt til noen andre i familien hans overtar. Han gir ikke fra seg makten frivillig.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...