Gå til innhold

nVidia eller ATI?


MiSP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lærte jeg no nytt idag og:D Kom ikke inn på sidene til Komplett så jeg fikk aldrig sjekka priser før jeg svarte.. Men hvis det Agent Smith sier er sant ville jeg fortsatt valgt 128MB utgaven...

 

Bumping er når du ikke får svar på en post og setter inn et reply som feks: "ingen som vet dette?" for å få threaden opp på lista over siste poster igjen...

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg skal overklokke, men for å sitere meg selv:

Hva er dette med klokking? Er det noe alle gjør? Hvordan gjør man det? Får ikke kortet kortere levetid?

 

Og er ikke bumping eneste måten å få hjelp på uten å starte en ny post hvis din post er langt nede på listen?

Lenke til kommentar
"Bumper"? Hva er det?

Bumpe er å legge inn et nytt innlegg i tråden din kun for å få den på toppen av lista igjen, slik at flere ser den og kanskje svarer.

 

Ellers vil jeg si der er litt tidlig å komme med dom over FX5700 kortet. Vi vet jo ikke hvor representativ ytelsen i Half-Life 2 er i forhold til andre DX9 spill, og vi vet jo ikke om det er kommet noen endringer i FX5700 som skal kunne gjøre det bedre. Men nettopp av disse grunnene ville jeg kviet meg for å kjøpe det. Egentlig ville jeg venta med å oppgradere til det ble mere klart hvordan nVidia klarer DX9, og til det kommer mer informasjon om NV40 og R420, for det må jo komme noen mainstream versjoner av de korta også... :shrug:

Lenke til kommentar
Og er ikke bumping eneste måten å få hjelp på uten å starte en ny post hvis din post er langt nede på listen?

[offtopic]Hvis ingen svarer på tråden din, så er det enten fordi folk ikke har hatt tid enda, eller fordi den var uinteressant. I begge tilfeller er bumping irriterende. Tenk om lista over siste innlegg skulle være full av "ingen som kan svare på dette?" poster som var fullstendig uinteressante. I første tilfelle er det bare unødvendig, for svarene kommer, bare folk får kommet seg på nett igjen.

[/offtopic]

Lenke til kommentar
Og er ikke bumping eneste måten å få hjelp på uten å starte en ny post hvis din post er langt nede på listen?

Jo, men det står i retningslinjene at du ikke skal bumpe, så hvis noen ikke har svart på posten din, så er det enten for at de ikke gidder, ellers for at de ikke vet noe ;)

 

Men til topic; Jeg tror ikke det er verdt å skaffe seg ett 5700 kort, da det yter best på "gamle" spill...

Med 9600XT så har du teknologi for morgendagen :yes:

Lenke til kommentar
Hva er fordelene/ulempene med overklokking, og hvordan gjør man det? Er det noe bare "proffer" bør gjøre?

overklokking: fordelene er jo at man får bedre ytelse, og en ulempe er vell at kortet får mindre levetid. det er ikke noe vanskelig, bare laste ned powerstrip. det er et ganske enkelt program som man bare stiller opp mhz'en på gpu og minne. forstår du ?

 

softmodding er at man legger inn en ny bios på kortet hvis jeg ikke tar feil

Endret av larsos
Lenke til kommentar

Jeg har selvfølgelig lyst til å si noe om FX 5700 ultra... :)

Jeg håper og tror at nvidia får fiksa dette "dx9" problemet sitt med driverne sine. Se bare hva Forceware gjorde med ps2.0 ytelsen! Unified Compliern funker tydeligvis, eller hva MistaPi? og dette er bare første release av den. Den blir nok forbedret ytterligere.

Problemet til FX-serien når det gjelder DX9 er at de vil shader-instruksjonene (til pixelshader2.0 og vertexshader2.0) parvis, tror jeg, mens 'DX9' ikke sender instruksjonene i denne rekkefølgen. Unified Complier gjør slik at instruksjonene kommer i ønsker oppdeling og rekkefølge...correct me if I'm wrong.

Så hvis de får retta opp i dette, blir jo jeg, som eier av et FX kort, svært fornøyd.

*har ikketid til å skrive mer* beklager :)

Lenke til kommentar
Jada, det forstår jeg, men jeg tror jeg holder meg unna det, vil ikke ha noe kortere levetid... Eller... Hvor mye levetid er det snakk om? Hvor lenge lever et sånt kort uten overklokking? Og kan man få så mye bedre resultater med overklokking at det lønner seg uansett?

For å si det sånn, har ennå ikke klart å slite ut et kort pga. overklokking. Du får klare varsler dersom du nærmer deg grensen, med artifacts og restart. Da er det bare å klokke ned. Men selvfølgelig er det jo en risiko!!

Ytelsesforbedringen kan være ganske kraftig, og kan faktisk utgjøre forskjellen på om et spill er "spillbart" eller ikke....dvs. om det flyter greit, uten å hakke eller henge..

Lenke til kommentar
Til den prisgrensen ville jeg uten tvil ha gått for 9600XT. Koster mindre enn 9600PRO og er uansett raskere. Eneste fordelen med Ultimate Ed er at den er vifteløs - men alle komponentene i PCn din støyer mer enn skjermkortet uansett...

Dette var ikke tilfelle hos en venn av meg, som hadde investert tusenvis i stillegående strømforsyning, CPU vifte etc. Hans Sapphire Radeon 9100 vifte lagde en høyfrekvent lyd som ødela hele ballet. Han byttet det ut med en GeForce 4 TI som han satte Zalman heatpipe på.

 

Men tilbake til topic: Dersom du skal spille HalfLife 2, eller spill basert på den motoren, er nok fortsatt ATI det beste valget. Open GL spill går best på Nvidia.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilke spill som er basert på hvilken motor, men jeg har tenk å spille spill á la NFS: Underground, C&C: Generals, Morrowind (spesielt dette, bør ha et kort som kan kjøre det flytende med "eyecandy" på og stor view distance), FS2004 (bør også kunne kjøres med litt eyecandy og AA/AF), Jedi Knight 3 (bør IHVERTFALL kunne kjøres med eyecandy), kanskje Halo óg... noen som vet noe om motorer her? Evt hvilket kort som er best her?

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvilke spill som er basert på hvilken motor, men jeg har tenk å spille spill á la NFS: Underground, C&C: Generals, Morrowind (spesielt dette, bør ha et kort som kan kjøre det flytende med "eyecandy" på og stor view distance), FS2004 (bør også kunne kjøres med litt eyecandy og AA/AF), Jedi Knight 3 (bør IHVERTFALL kunne kjøres med eyecandy), kanskje Halo óg... noen som vet noe om motorer her? Evt hvilket kort som er best her?

Høres ut som om du vil ha en 9800xt på meg, men... ;)

 

Eller har jeg intrykk av at JK3 er mindre avhengig av gfx og mer av cpu. Halo kjører vel dårlig på alle kort. Kanskje hakket værre på nVidia. De andre vet jeg lite om (har Morrowind, men vet ikke hvilket kort som er best på det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...