Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda Superb st.vogn, Style utgave, 1,8 TSi 180 hk DSG (2016)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom man ser i databladet så er denne motoren med 7-trins DSG oppgitt til 250nm/1.250-5.000rpm. Mens for manuell kasse er det 320nm/1.450-3.900rpm.

 

Vurderer selv denne bilen med denne motoren i L&K utgave. Er godt fornøyd med 1.4 TSI i min Golf, og håper 1.8 TSI kan gi noe tilsvarende i denne bilen som er større.

Lenke til kommentar

Dersom man ser i databladet så er denne motoren med 7-trins DSG oppgitt til 250nm/1.250-5.000rpm. Mens for manuell kasse er det 320nm/1.450-3.900rpm.

 

Vurderer selv denne bilen med denne motoren i L&K utgave. Er godt fornøyd med 1.4 TSI i min Golf, og håper 1.8 TSI kan gi noe tilsvarende i denne bilen som er større.

 

Det har jeg lest også, men dessverre så finnes den ikke med manuell kasse i Norge......

 

Jeg har også 1,4/140hk i min Golf stasjonsvogn, og på papiret så er jeg Superb med 1,8/180hk med raskere i akselerasjon og toppfart, men hvordan det fungerer i praksis vet jeg ikke enda.

 

Jeg prøvekjørte L&K utgaven, og den hadde også blitt billigere for min del, i tillegg til en del ekstrautstyr som ikke er mulig å få til Style utgaven. Men for min del som ikke vil ha skinn interiør og heller ikke er en stor "fan" av det mørkebrune interiøret i L&K utgaven, så var den aldri et alternativ, selv om jeg økonomisk sett hadde kommet bedre utav det.

Lenke til kommentar

 

Dersom man ser i databladet så er denne motoren med 7-trins DSG oppgitt til 250nm/1.250-5.000rpm. Mens for manuell kasse er det 320nm/1.450-3.900rpm.

 

Vurderer selv denne bilen med denne motoren i L&K utgave. Er godt fornøyd med 1.4 TSI i min Golf, og håper 1.8 TSI kan gi noe tilsvarende i denne bilen som er større.

 

Det har jeg lest også, men dessverre så finnes den ikke med manuell kasse i Norge......

 

Jeg har også 1,4/140hk i min Golf stasjonsvogn, og på papiret så er jeg Superb med 1,8/180hk med raskere i akselerasjon og toppfart, men hvordan det fungerer i praksis vet jeg ikke enda.

 

Jeg prøvekjørte L&K utgaven, og den hadde også blitt billigere for min del, i tillegg til en del ekstrautstyr som ikke er mulig å få til Style utgaven. Men for min del som ikke vil ha skinn interiør og heller ikke er en stor "fan" av det mørkebrune interiøret i L&K utgaven, så var den aldri et alternativ, selv om jeg økonomisk sett hadde kommet bedre utav det.

 

 

Jeg er litt der også, ønsker helst svart delskinn, men det vanskelig å forsvare det økonomisk og ikke gå for L&K, dersom jeg velger "Style", og kun det utstyret jeg "må" ha så er det veldig få kroner som skiller, og får da med mye mer utstyr på L&K.

 

Men syntes det brune interiøret så mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder, og blir nok tilfreds med dette, selv om jeg helst vil ha svart. Foretrekker også delskinn, men tenker noen av ulempene med skinn blir bedre om jeg velger ventilerte skinnseter? Hva er grunnen til at skinn er uaktuelt for din del?

 

Ellers likte min andre halvdel veldig godt "L&K" brandinga og interiøret.

 

Hvor mye avslag fikk du på listepris?

Endret av klo
Lenke til kommentar

 

Jeg er litt der også, ønsker helst svart delskinn, men det vanskelig å forsvare det økonomisk og ikke gå for L&K, dersom jeg velger "Style", og kun det utstyret jeg "må" ha så er det veldig få kroner som skiller, og får da med mye mer utstyr på L&K.

 

Men syntes det brune interiøret så mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder, og blir nok tilfreds med dette, selv om jeg helst vil ha svart. Foretrekker også delskinn, men tenker noen av ulempene med skinn blir bedre om jeg velger ventilerte skinnseter? Hva er grunnen til at skinn er uaktuelt for din del?

 

Ellers likte min andre halvdel veldig godt "L&K" brandinga og interiøret.

 

Hvor mye avslag fikk du på listepris?

 

 

 

L&K er en meget flott utstyrsversjon, det er det ingen tvil om, i tillegg så har den jo de fleste tilleggspakkene inkludert og enda mye mere til...... Så økonomisk dett så er det ingen tvil om hva som ‹‹lønner seg››, men L&K passer som nevnt ikke til oss og våre valg.

 

For min del så er skinninteriøret ikke et alternativ av flere grunner.

 

  • Det er kaldt på vinteren (bensin/diesel varmeren varmer jo kupeen, men ikke setene i noen særlig grad)
  • Det er klamt på sommeren (spes. om bilen har stått i sola)
  • Det føles mye ‹‹glattere›› på enkelte skinntyper.
  • Jeg synes for min del at det ikke er noe fint med helskinn, jeg liker delskinn og Alcantara i sittepute/rygg
  • Mer sårbart for merker i skinnet, i hvert fall på enkelte av de jeg har sett. Da tenker jeg på hva barn, negler eller ‹‹pynt›› på klær kan forårsake, om en er forsiktig så er det selvfølgelig ikke et problem. Fordelen er jo at en mye enklere kan ‹‹vaske/rense›› bort flekker på skinn, enn hva det er på Alcantara eller stoff.

 

Dette er jo selvfølgelig bare mine (våre) valg og synspunkter, så de behøver jo ikke bety noe som helst for andre personer.......

 

 

Men skinninteriøret i L&K utgaven er noe av det bedre jeg har sittet i, det skal jeg være helt ærlig og innrømme. I tillegg så var heller ikke dette interiøret så brunt som det er i f.eks. Octavia. Vi kjørte Superb L&K på ettermiddagen den første gangen, og da trodde jeg faktisk at skinnet var sort.

Men i dagslys så var det jo tydelig at det var brunt, og det er ikke helt i min stil eller smak. men den er det jo heldigvis forskjell på for alle personer :)

 

Ventilerte skinnseter kan jo fjerne noen av punktene jeg listet opp, og det kan jo også perforert skinn gjøre.

 

 

Når det gjelder avslag så kommer det jo veldig an på hvordan en regner ut dette, med tanke på at jeg har innbytte bil.

Så om jeg betaler full pris på bil og utstyr, så har jeg fått en god innbytte sum. Om jeg forandre på tallene så har jeg fått en dårlig innbytte sum, men et godt tilbud.

Så jeg er godt fornøyd med handelen, hvert fall i forhold til hva jeg så for meg som et mellomlegg etter at jeg snakket med dem den første gangen.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Dersom man ser i databladet så er denne motoren med 7-trins DSG oppgitt til 250nm/1.250-5.000rpm. Mens for manuell kasse er det 320nm/1.450-3.900rpm.

Det er vel fordi 7-trinns DSG fra VAG med tørre clutcher ikke tåler mer enn 250 Nm. Skal man ha mer, må man ha den "gamle" 6-trinns DSG med væskeclutcher.

Lenke til kommentar

 

Dersom man ser i databladet så er denne motoren med 7-trins DSG oppgitt til 250nm/1.250-5.000rpm. Mens for manuell kasse er det 320nm/1.450-3.900rpm.

Det er vel fordi 7-trinns DSG fra VAG med tørre clutcher ikke tåler mer enn 250 Nm. Skal man ha mer, må man ha den "gamle" 6-trinns DSG med væskeclutcher.

 

Ja det stemmer, så spørs det hva man hadde foretrukket, DSG6 med 320nm eller DSG7 med 250, det valget får man dog ikke.

Lenke til kommentar

Det brune interiøret er helt klart mye mørkere når det ikke er solskinn, noe som gjør at det går an selv om man helst vil ha svart. Har alltid hatt delskinn, så vet vel ikke helt hva jeg går til, men blir trolig ventilerte seter slik at man forhåpentligvis slipper klamheten på lengre turer om sommeren. Syntes også skinninteriøret såg veldig bra ut.

 

Har fått tilbud hvor de inkluderer vinterdekk og litt avslag oppå der igjen, så det er sikkert en ok deal. 

Lenke til kommentar

Høres bra ut.

 

Slik det er satt opp nå er det.

 

1,8 TSI L&K

Black Magic Pearl

  • Ventilerte skinnseter
  • Kessy med alarm
  • Hengerfeste
  • DSG Paddles
  • Delingsnett
  • Reservehjul
  • Skvettlapper
  • Lastkantbeskytter alu

Skal ha en ekstra prøvekjøring neste uke før det eventuelt blir bestilling :)

Lenke til kommentar

Høres bra ut.

 

Slik det er satt opp nå er det.

 

1,8 TSI L&K

Black Magic Pearl

  • Ventilerte skinnseter
  • Kessy med alarm
  • Hengerfeste
  • DSG Paddles
  • Delingsnett
  • Reservehjul
  • Skvettlapper
  • Lastkantbeskytter alu

Skal ha en ekstra prøvekjøring neste uke før det eventuelt blir bestilling :)

 

 

Dette ser ut til å bli en meget flott utgave

 

  • Alarm er fornuftig, men den er ikke FG-godkjent, men det vet du kanskje?
  • Delingsnett ligger i en av pakkene (vinterpakken) som er std. i L&K utgaven, så det skal du ikke behøve å ha med på lista di.

 

 

Nå er jo resten av utstyret jeg har valgt std. i den utgaven du evt. skal kjøpe deg, bortsett fra 

 

  • Oppvarmet frontrute

 

Kanskje det kunne vært greit å ta med?

Du får jo med vinterpakka som std., men det er ikke alltid det er fornuftig å starte opp webasto-anlegget om du bare skal på en liten snartur til butikken e.l., for en bør helst ikke bruke webasto-anlegget lengre enn den turen enn den turen en skal kjøre. Og anlegget må jo gå mye lengre enn 2-3 min om det er isete ruter, for at de skal tines. En kan selvfølgelig skrape frontruta, men det synes jo godt etterhvert at en har gjort det til stadighet.

Min bil står i garasje hver natt, men det er jo ikke alltid at en er hjemme når det begynner å ise på rutene, så derfor tok jeg med det. 

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

 

Alarm er fornuftig, men den er ikke FG-godkjent, men det vet du kanskje?

Hos flere selskaper likestilles fabrikkmontert (ikke FG-godkjent) alarm og ettermontert FG-godkjent alarm. Les betingelsene for DITT selskap.

 

 

 

Helt riktig, men selgeren sa spesifikt i fra om at denne alarmen ikke er forsikringsgodkjent, og det blir ikke rapportert til forsikringsselskapene at det er montert alarm.

 

Det var ikke ment som at det var unødvendig å bestille alarm, det var kun ment som en opplysning til klo (om hans selger ikke har gitt ham beskjed om dette).

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Helt riktig, men selgeren sa spesifikt i fra om at denne alarmen ikke er forsikringsgodkjent, og det blir ikke rapportert til forsikringsselskapene at det er montert alarm.

Det er du som bileier som melder fra til selskapet at bilen har fabrikkmontert alarm eller FG-godkjent ettermontert alarm. FG-godkjenning er en norsk ordning, og p.t. er det kun én godkjent alarm ( http://www.fgsikring.no/Hoved/FG-innbrudd/Bil--og-batsikring/Bilalarmer/ ). Dersom betingelsene til ditt selskap likestiller disse alternativene, får du samme fordeler med den fabrikkmonterte alarm som du ville fått med en ettermontert FG-godkjent. Min forrige bil hadde fabrikkmontert alarm (som ikke var FG-godkjent), men fikk samme vilkår som om den hadde vært FG-godkjent.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Takk for info ang alarm.

 

Er det noen ulemper med oppvarmet frontrute? Er det synlig i motlys f.eks? Dårligere mobildekning?

 

Når det gjelder delingsnett skal jeg høre med selger, men rart det står oppført som ekstra i prislista og konfiguratoren på nett siden det er med i den pakken som er standard.

Endret av klo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...