Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Biologi - Genetiske fingeravtrykk


Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppgave å ha en liten presentasjon om genetiske fingeravtrykk. Jeg sliter veldig med å finne info for å svare på oppgaven jeg har fått, har brukt både lærebok og flere kilder på nettet. Aner ikke hvordan jeg kan spesifisere på kun oppgaven. Noen som kan hjelpe meg litt?

 

Oppgave min er: 

Forklar hvordan det kan brukes i rettsmedisin og i stadium av slektskap mellom individ og grupper av organismer.

 

Tusen takk for svar!

Endret av Sirajuddin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DNA-et i cellene våre er unike - ingen person har den nøyaktig samme baserekkefølgen i DNA-et som en annen person. Personer med slektskap vil ha større likheter enn fremmede. På samme måte har andre arter sine likhetstrekk som gjør at de enkelt kan skilles fra et menneskelig DNA. Derfor kan DNA-analyse brukes både til å finne riktig far i en farskapstest og å dømme riktig drapsmann i en drapssak, eksempelvis :)

 

Dette er det som menes med et genetisk fingeravtrykk ("fingeravtrykk" for å gjøre det mindre abstrakt for personer som ikke er så belest i genetikk): På samme måte som våre fingeravtrykk er unike, så er også DNA-et vårt unikt.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

DNA-et i cellene våre er unike - ingen person har den nøyaktig samme baserekkefølgen i DNA-et som en annen person. Personer med slektskap vil ha større likheter enn fremmede. På samme måte har andre arter sine likhetstrekk som gjør at de enkelt kan skilles fra et menneskelig DNA. Derfor kan DNA-analyse brukes både til å finne riktig far i en farskapstest og å dømme riktig drapsmann i en drapssak, eksempelvis :)

 

Dette er det som menes med et genetisk fingeravtrykk ("fingeravtrykk" for å gjøre det mindre abstrakt for personer som ikke er så belest i genetikk): På samme måte som våre fingeravtrykk er unike, så er også DNA-et vårt unikt.

 

Takker for svar. Men jeg skjønner fortsatt ikke det oppgaven spør om. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formidle det.

Jeg har nok info ang. hva genetisk fingeravtrykk er, jeg mangler bare å drøfte hvordan det kan brukes i rettsmedisin og i stadium av slektskap mellom individ og grupper av organismer.

Endret av Sirajuddin
Lenke til kommentar

Jeg regner med dette en på VGS-nivå, så legger detaljniået litt over det. Det er først om fremst to teknikker for DNA-fingeravtrykk som er i bruk.

 

RFLP-analyse:

 

Dersom men har en stor og lite degradert (ødelagt) DNA-prøve kan man bruke RFLP-analyse. RFLP står for restriction fragment lenght polymorfisme, med andre ord forskjeller i lengden på de ulike DNA-fragmentene. Teknikken går ut på at man kutter noen av de ikke-kodende deler av DNAet til mindre fragmenter ved hjelp av restriksjons-enzymer, og deretter separerer de ulike fragmentene ved hjelp av gelelektroferese. Man får da bånd av ulik størrelse som er spesifikk for hvert enkelt individ. Ved å sammenlignde bånd fra ulike prøver kan man fastslå om prøvene er fra samme person. Til tross for at RFLP er en teknikk som fungerer, er den i dag i stor grad erstattet med STR-analyse. Dette er den typiske teknikken som man ser (ei hvert fall tidligere) på CSI der "fingeravtrykket" er hvite bånd på en stort bakgrunn.

 

post-102737-0-99749500-1453923473_thumb.jpg

STR-analyse:

STR står for short tandmen repeat, og er en type mikrosatelitter. Mikrosatelitter er en type korte og repeterte basesekvenser som finnes i DNAet. Både lengden og antallet reperasjoner på disse sekvensene varierer, og de som går under betegnelsen STR er èn til seks nukleotider lange. Antallet repetisjoner kalles allel, og siden en person har fått et sett med STR-sekvenser fra mor og et fra far vil hvert allelpar ha mange mulige kombinasjoner. Prinsippet til en STR-analyse går ut på at man sammenligner flere av disse STR-sekvensene, noe som gir en DNA-profil som med veldig stor sikkerhet kan brukes til å finne både enkeltpersoner og til å fastslå slektskap mellom personer. I Norge blir det i kriminalsaker brukt 17 slike STR-sekvenser, der den ene forteller kjønn. STR-analyse bruker både PCR, polymerase chain reaction, og ulike typer elektroferese for å lage profilene. Først må en finne de STR-sekvensene i DNAet som er aktuelle for å lage en god DNA-profil. Deretter blir primere bundet til hver ende av disse sekvensene, og PCR bli brukt til å lage millioner av kopier av STR-sekvensene. Etter at en har fått tilstrekkelig med kopier av de ønskede sekvensene, blir det brukt elektroferese for å bestemme lengden på disse.  Ved STR-analyse får man en grafisk fremstilling av de ulike sekvensene og lengden på disse. Under kan man se hvordan ulike personer har ulike sammensetninger av sekvensene.

 

post-102737-0-56523500-1453923579_thumb.jpg

 

Dersom prøvene man sammenligner er fra samme person vil alle allelparene være identiske i begge prøvene. Ved andre prøver der man for eksempel tester for farsskap, vil en del av barnets alleler være fra far, mens resten vil være fra mor. I slike slektsskapstester sammenligner en i Norge 23 STR-sekvenser. Under kan man se hvordan barnet (i midten) har en sekvens fra mor og en fra far.

 

post-102737-0-38922000-1453923591_thumb.jpg

 

De samme teknikkene kan brukes for å se på forskjell mellom arter, så prinsippene er de samme, men selvfølgelig med flere ulikheter i DNA-profilene. Håper dette kan være til hjelp. :)

 

Edit: Rettet en skrivefeil

Endret av Kontorstol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...