Gå til innhold

Fiber BI-DIRECTIONAL spiller fiberen noen rolle?


Anbefalte innlegg

Vet noen hvis man vurder å teste:

 

TP-LINK NETWORK TL-SM321B 1000BASE-BX WDMBI-DIRECTIONAL SFP MODULE RETAIL

 

Er det bare porten mot modulen man trenger å tenke på da?

 

Så f.eks LC to LC fiber patch cord jumper cable, SM, Simplex, 9/125, 20 Meters

 

Skal virke hvis det det ikke er brudd i kabelen, det måler man enkelt,

 

10mW 10KM Visual Fault Locator Fiber Optic Laser Cable Tester Test Equipment

 

Hvis lyset går gjennom da er fiberen ok?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety

 

Vet noen om det finnes slike fibermoduler som tilpasser styrken etter hvor lang fiberkabelen er?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet noen hvis man vurder å teste:

 

TP-LINK NETWORK TL-SM321B 1000BASE-BX WDMBI-DIRECTIONAL SFP MODULE RETAIL

 

Er det bare porten mot modulen man trenger å tenke på da?

 

Så f.eks LC to LC fiber patch cord jumper cable, SM, Simplex, 9/125, 20 Meters

 

Skal virke hvis det det ikke er brudd i kabelen, det måler man enkelt,

 

10mW 10KM Visual Fault Locator Fiber Optic Laser Cable Tester Test Equipment

 

Hvis lyset går gjennom da er fiberen ok?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety

 

Vet noen om det finnes slike fibermoduler som tilpasser styrken etter hvor lang fiberkabelen er?

 

2 slike moduler bør funke fint med en 9/125-kabel imellom ja, usikker på om det er noen minimumslengde påkrevet på disse modulene, det bør vel være spesifisert fra produsent.

 

Du finner vel ikke kompliserte feil med en slik optisk gjennomgangstester, men rene brudd bør jo avdekkes ganske greit.

 

En kjapp måte å se om det er "liv i linken" på, er å bruke et lite "Laser Viewing Card" kredittkortstørrelse - lys på denne med IR og refleksjonen konverteres til synlig lys. Dvs. du ser en rød prikk. :) 

 

http://www.thorlabs.de/thorproduct.cfm?partnumber=VRC2

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kjapp måte å se om det er "liv i linken" på, er å bruke et lite "Laser Viewing Card" kredittkortstørrelse - lys på denne med IR og refleksjonen konverteres til synlig lys. Dvs. du ser en rød prikk. :)

 

http://www.thorlabs.de/thorproduct.cfm?partnumber=VRC2

 

Oj, ordentlig kul gadget/hjelpemiddel jeg ikke visste at fantes. Litt stivt priset. Putter det på ønskelista mi. Takk for tips :-)

Lenke til kommentar

Men tror dere jeg kunne like godt kjøpt:

1 Pair TL-SM321A/TL-SM321B TP-LINK Compatible 10KM 1310/1550 Transceiver module

 

Eller er problemet de enten bruker active SFP eller at det er dårlig kvalitet på laserne så hastigheten og stabiliteten blir ugjevn?

 

Så kun for å sjekke hvordan fiber er kan man like godt gå for det billigste? Men dere hadde ikke brukt uorginale direkte mot internetlevrandøren for å si det slik om jeg senere får altibox?

Lenke til kommentar

Men tror dere jeg kunne like godt kjøpt:

1 Pair TL-SM321A/TL-SM321B TP-LINK Compatible 10KM 1310/1550 Transceiver module

 

Eller er problemet de enten bruker active SFP eller at det er dårlig kvalitet på laserne så hastigheten og stabiliteten blir ugjevn?

 

Så kun for å sjekke hvordan fiber er kan man like godt gå for det billigste? Men dere hadde ikke brukt uorginale direkte mot internetlevrandøren for å si det slik om jeg senere får altibox?

 

I Norge får du garanti hvertfall. :) Noen bestemt grunn til at du vil bruke en WDM-modul for enkeltfiber i stedet for en modul som funker på et vanlig fiberpar? Pris? 

Lenke til kommentar

I Norge får du garanti hvertfall. :) Noen bestemt grunn til at du vil bruke en WDM-modul for enkeltfiber i stedet for en modul som funker på et vanlig fiberpar? Pris? 

 

Fordi jeg vil ikke ha mange fiberkabeler liggende, de er tynnere en Cat6. så dermed ser det litt penere ut.

Garanti er ikke så viktig da det kanskje vil bli brukt 1-2 år før jeg går rett over 10 gigabit utstyr.

 

Hva er det du vil finnet ut da? Kun om den fungerer? (Om du greier å kjøre data over den?)

 

 Det blir brukt til litt mere en det, men ja problemer er jeg har SFP+ (10 gigabit utstyr nærmeste bestemt Mellanox x2) så 1 gigabit er i miste laget. Så sant det passer til fiberen og kortet er det viktigste.

 

Så BI-DIRECTIONAL betyr bare at laseren støtter flere frekvenser en?

Men fiberkabel som det klarer bare sende\motta samtidig så det må gå rask hvis jeg ikke skal merke forskjeller?

Så det blir vel feil å si det går tregere med en fiber vs 2 som gjør samme oppgavene?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

I Norge får du garanti hvertfall. :) Noen bestemt grunn til at du vil bruke en WDM-modul for enkeltfiber i stedet for en modul som funker på et vanlig fiberpar? Pris? 

 

Fordi jeg vil ikke ha mange fiberkabeler liggende, de er tynnere en Cat6. så dermed ser det litt penere ut.

Garanti er ikke så viktig da det kanskje vil bli brukt 1-2 år før jeg går rett over 10 gigabit utstyr.

 

Hva er det du vil finnet ut da? Kun om den fungerer? (Om du greier å kjøre data over den?)

 

Så BI-DIRECTIONAL betyr bare at laseren støtter flere frekvenser en?

Men fiberkabel som det klarer bare sende\motta samtidig så det må gå rask hvis jeg ikke skal merke forskjeller?

Så det blir vel feil å si det går tregere med en fiber vs 2 som gjør samme oppgavene?

 

Bryr du deg ikke om garanti eller returrett spørs det jo bare hva endeutstyret (switch/NIC) støtter av moduler, og hvilken koding du trenger på modulen. Du linker til moduler som er kompatible med TP-Link, da antar jeg du har en switch eller mediaconverter fra TP-Link?

 

BiDi-moduler bruker CWDM med to bølgelengder, dvs. sender på en bølgelengde og mottar på en annen, f.eks. 1310/1490nm.

De kjøpes normalt i par siden du må ha to matchende moduler for en link.

 

Så lenge kabelen er feilfri så merker du ingen forskjell i ytelse på en slik modul og en 1000-Base-whatever som bruker 2 fibre.

Lenke til kommentar

 

 

Du linker til moduler som er kompatible med TP-Link, da antar jeg du har en switch eller mediaconverter fra TP-Link?

Nevnte: det tidligere:

Mellanox x2

 

Er vel særlig Cisco\HP utstyr som er kjent for å være kresen på SFP mener jeg.

 

Hva er "Mellanox x2"? NIC, switcher, mediakonvertere? Ja det er vel stort sett de store produsentene som har et opplegg for koding av moduler, og dette kan jo normalt også disables hvis man aksepterer at garanti/servicekontrakt gjøres ugyldig.

Lenke til kommentar

 

En kjapp måte å se om det er "liv i linken" på, er å bruke et lite "Laser Viewing Card" kredittkortstørrelse - lys på denne med IR og refleksjonen konverteres til synlig lys. Dvs. du ser en rød prikk. :)

 

http://www.thorlabs.de/thorproduct.cfm?partnumber=VRC2

 

Oj, ordentlig kul gadget/hjelpemiddel jeg ikke visste at fantes. Litt stivt priset. Putter det på ønskelista mi. Takk for tips :-)

Artig sak. :) Man kan jo også bruke kameraet på mange smartphones siden CCDen plukker opp IR og dette ofte "transponeres" til synlig lys, men det kan gå hardt utover CCDen hvis det er en kraftig laser. :O)

Lenke til kommentar

 

Så BI-DIRECTIONAL betyr bare at laseren støtter flere frekvenser en?

Men fiberkabel som det klarer bare sende\motta samtidig så det må gå rask hvis jeg ikke skal merke forskjeller?

Så det blir vel feil å si det går tregere med en fiber vs 2 som gjør samme oppgavene?

 

 

Når vi tester fiber, så mener jeg bi-directional betyr at vi tester den begge veier, da enkelte fiberkabler kan funke helt fint en vei, men ikke motsatt vei. Directional betyr jo rettning. For den du linker til å er det at den kjører forskjellige frekvenser på tur og retur signal.

 

Slik jeg har skjønt det, så er det ikke noe tap med det. Hos en kunde så brukte de en kort stund en passiv komponent som splittet opp ett signal som kom inn på 4 forskjellige frekvenser, til 4 forskjellige linjer. Og de hadde nokså høye krav til datamengde.

 

Tror nok du ikke vil merke noe forskjell fra en og to leder.

 

Eventuel så kan du gå for multimodus modulen de har som er ca lik pris. Du vil virkelig ikke merke forskjell på MM og SM på 20 meter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om Mellanox x2"? NIC (PCI-E)

Har selv prøvd Cisco SFP+ kabler der (Ikke aktive) uten det har vært problem. Men aktive kabler vet jeg ikke funger.

Så hvis du mener det skulle ødlegge kortet syns jeg det er litt rart.

 

Eller mener du det viktigste er fibermodulene er fra samme produsent?

Da de kan gi forskjellige styrker på laserne?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Så BI-DIRECTIONAL betyr bare at laseren støtter flere frekvenser en?

Men fiberkabel som det klarer bare sende\motta samtidig så det må gå rask hvis jeg ikke skal merke forskjeller?

Så det blir vel feil å si det går tregere med en fiber vs 2 som gjør samme oppgavene?

 

 

Når vi tester fiber, så mener jeg bi-directional betyr at vi tester den begge veier, da enkelte fiberkabler kan funke helt fint en vei, men ikke motsatt vei. Directional betyr jo rettning. For den du linker til å er det at den kjører forskjellige frekvenser på tur og retur signal.

 

Slik jeg har skjønt det, så er det ikke noe tap med det. Hos en kunde så brukte de en kort stund en passiv komponent som splittet opp ett signal som kom inn på 4 forskjellige frekvenser, til 4 forskjellige linjer. Og de hadde nokså høye krav til datamengde.

 

Tror nok du ikke vil merke noe forskjell fra en og to leder.

 

Eventuel så kan du gå for multimodus modulen de har som er ca lik pris. Du vil virkelig ikke merke forskjell på MM og SM på 20 meter.

 

 

Dette er nytt for meg. Hvilken sorter optisk fiber mener du kun funker en vei?

Kabler kan vel ha forskjellig dempning på forskjellige bølgelengder - er det dette du tenker på?

 

Den passive komponenten du nevner er nok en CWDM-mux som kombinerer 4 fibre inn på 1, så brukes f.eks. SFP-moduler med 4 forskjellige bølgelengder på hver side.

Lenke til kommentar

Det er snakk om Mellanox x2"? NIC (PCI-E)

Har selv prøvd Cisco SFP+ kabler der (Ikke aktive) uten det har vært problem. Men aktive kabler vet jeg ikke funger.

Så hvis du mener det skulle ødlegge kortet syns jeg det er litt rart.

 

Eller mener du det viktigste er fibermodulene er fra samme produsent?

Da de kan gi forskjellige styrker på laserne?

 

Vil tro de nettverkskortene ikke bryr seg om hva slags moduler du bruker.

 

En SFP-modul er jo aktiv elektronikk som skal bo inni switchen. Cisco og de andre ønsket nok i utgangspunktet bare å beskytte seg mot dodgy design som kan ødelegge utstyret, derfor har de et godkjenningsprogram for produsenter av slike moduler.

 

SFP-standarden er kanskje ikke så godt beskyttet mot designfeil og annet i modulene, hva vet jeg. Har man en ruter til 2 millioner og har brukt en råtten SFP-modul til Kr. 2000, den tar fyr og ødelegger ruteren, vil Cisco nekte å gjøre noe med saken hvis det er en modul som ikke er i godkjenningsprogrammet deres. Forstår dem godt egentlig.

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er nytt for meg. Hvilken sorter optisk fiber mener du kun funker en vei?

Kabler kan vel ha forskjellig dempning på forskjellige bølgelengder - er det dette du tenker på?

 

 

 

Det er når man tester, og ikke bruker godkjente testtråder, at de testes begge veier. Kommer an på hvordan fiberen ligger i konnektoren. Ikke alle som ligger 100% i senter, men kan ligge litt off senter. Godkjente testsnorer er sjekket at er 100% sentrerte. Tester med vanlige patchsnorer, så kan man treffe litt feil hvis man er uheldig at konnektorene men bruker begge ligger off senter , og ikke treffer hverandre skikkelig. Da får man ikke testresultater som er innenfor grenseverdiene, men mest sannsynlig funker med overføring. Det er i hvertfall slik jeg fikk det forklart

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dette er nytt for meg. Hvilken sorter optisk fiber mener du kun funker en vei?

Kabler kan vel ha forskjellig dempning på forskjellige bølgelengder - er det dette du tenker på?

 

 

 

Det er når man tester, og ikke bruker godkjente testtråder, at de testes begge veier. Kommer an på hvordan fiberen ligger i konnektoren. Ikke alle som ligger 100% i senter, men kan ligge litt off senter. Godkjente testsnorer er sjekket at er 100% sentrerte. Tester med vanlige patchsnorer, så kan man treffe litt feil hvis man er uheldig at konnektorene men bruker begge ligger off senter , og ikke treffer hverandre skikkelig. Da får man ikke testresultater som er innenfor grenseverdiene, men mest sannsynlig funker med overføring. Det er i hvertfall slik jeg fikk det forklart

 

OK hvis vi snakker om posisjonering av fiberen ift. sender og mottaker i modulen, så skjønner jeg sammenhengen.

 

Da er det jo ikke snakk om en fiber som ikke er bidireksjonell, men en feilmontert konnektor. :)

Lenke til kommentar

 

Men har noen peiling på dagens fiber, skal det mye til en fiber funger dårlig? Selv ville jeg gjerne hatt mere erfaringer her, særlig ved bøying og bevelgelser.

 

Står i spesifikasjoner for kabelen du kjøper under f.eks. "maximum bend radius".

 

 

Står som regel oppgitt i x ganger diamereren på kabelen. En normal tommelfinger regel som er lett å huske er maks bøyradius er som om man legger den rundt en tennisball. Men de tåler krappere bøy en det også. Har testet med å knyte en knute på en fiberleder, og det funket det, men ikke å anbefale over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...