Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg er deltidsmedarbeider på en bensinstasjon. Her på dagen kom det 4-5 gutter inn. De var ca 12 år gamle. De ville kjøpe Burn. Jeg tenkte; er det ikke en slags aldersgrense for å kjøpe dette, 14 eller 16 år eller noe? Siden det er høyt innhold av koffein. Det var rett før jeg skulle spørre om legitimasjon, men lot være. Kan jo være det er lov.

 

Er det en aldersgrense for å kjøpe energidrikker? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!
 
Drikkene du nevner inneholder mye koffein. Helsedirektoratet informerer om at det ikke er noen pålagt aldersgrense for sliek energidrikker, men har satt som krav til produsentene om at de skal forklare hva et slikt høyt innholdav kofein kan føre til. Barn og unge er blant annet ikke anbefalt å drikke energidrikker, og flere utsalgsteder opperer med en selvpålagt grense på alt fra 14 til 18 år. Les mer om hvordan koffein påvirker kroppen din her og i artikkelen under.
 
Selv om det ikke er noen lovfestet aldersgrense på kjøp av slike enrgidrikker, kan foreldrene dine nekte deg dette dersom de mener at det ikke er bra for deg. Når du er 18 år og myndig kan du bestemme dette selv. Jeg foreslår at du tar en prat om dette med dem, så kommer dere kanskje fram til en avtale der du får lov til å drikke slike energidrikker en gang i blant.
 
Hilsen ung.no

 

 

http://www.ung.no/oss/aldersgrenser/69646.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp. Er 14 års aldersgrense på sånt. Den tiden jeg jobbet i Kiwi var det veldig strengt, faktisk like strengt som å selge røyk til folk under 18. Kunne miste jobben om jeg ble tatt for det 3 ganger, tror jeg det var :)

Jepp, dette er en regel fra Kiwi sin side, ikke en lov på linje med alkohol og tobakk. Selv jobbet på Rema og der er det ingen regler på dette med energidrikker. Kunne solgt det til en 5 åring uten å få problemer for det.

 

Er man usikker på hva som gjelder på sin bedrift, spør arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...