Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Valg av nybil


ZprMario

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt utenfor det jeg pratet om i stad, men om dere måtte velge mellom disse to;

2016 Ford Mondeo Titanium X, 1.6 diesel 115 hk manuell, "alt" utstyr

2016 Toyota Avensis 1.8 bensin Active Style, 147 hk CVT Automat

 

Er kanskje ikke alle som er helt inne i modellbetegnelsene her, men Mondeo har nok mest ekstrautstyr (oppvarmet ratt, bedre lydanlegg etc.), muligens bedre kjørefølelse, men litt svak motor? Skal nevnes at jeg sjelden kjører med full bil, men det hender i blant. Avensis er vel et solid valg som de alltid har vært, har ikke erfaring med CVT kassa selv, men er sjelden jeg ikke klarer å tilpasse meg rimelig godt der... Litt sterkere motor enn Mondeo'n, selv om det er bensin? Kanskje.

 

Noe som ikke helt slipper taket i litt fordommer mot Opel merker jeg (og litt mtp videresalg også, om ikke den nye Astraen setter i gang en skikkelig snuoperasjon der flere får øyne opp for merket igjen), i tillegg til at det er lenge å vente på ny bil til slutten av april/mai (som var det jeg fikk opplyst av forhandleren at de trodde Opel Astra Tourer kunne leveres...). Nei, jeg får nok bare dra ut å prøve litt.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Det aner jeg ikke noe om, har ikke fått rabatter av betydning på de andre merkeklubbene jeg har vært medlem i, mens i Opel Motorsport fikk jeg faktisk opptil 18% på deler og rekvisita, og det blir det kjapt litt penger av.

Mercedes-Benz Entusiastklubb gir 20% på deler og arbeid hos en del merkeverksteder, i tillegg er det vel enda litt mer på deler hos enkelte andre sjapper mener jeg. (eksempelvis Autotrio)

Lenke til kommentar

Ikke bekymre deg for den dieselen som står i Mondeo. Dette er SVJV PSA sin diesel, og den er rock solid og oppleves som sterk. Har samme motor i vår Berlingo (dog med fast turbo og 90HK, istedet for Mondeoen som har en bedre turbo og 115HK), og den oppleves som helt kurant. Den motoren har fått mye skryt oppigjennom, og er en av nokså få diesler som kan brukes i Norge uten å være sikker på å få trøbbel med tett DPF og EGR.
Dog ville jeg generelt vært meget forsiktig til å handle diesel idag, m.t.p. politikernes populistiske utspill om hva som er syndebukken i miljøsammenheng. P.t. er jo det dieselen..., og det kan gå utover annenhhåndsverdi samt evt begrensning på gebyr, bompenger etc.

Lenke til kommentar

 

Det aner jeg ikke noe om, har ikke fått rabatter av betydning på de andre merkeklubbene jeg har vært medlem i, mens i Opel Motorsport fikk jeg faktisk opptil 18% på deler og rekvisita, og det blir det kjapt litt penger av.

Mercedes-Benz Entusiastklubb gir 20% på deler og arbeid hos en del merkeverksteder, i tillegg er det vel enda litt mer på deler hos enkelte andre sjapper mener jeg. (eksempelvis Autotrio)

 

Blir peng av slikt, helt klart.

Lenke til kommentar

Godt poeng det med bomavgifter, hadde det bare vært snakk om evt. kjøreforbud i byen skulle jeg overlevd, er sjelden i Oslo selv, holder meg stort sett mellom Østfold/Akershus :wee: . Hehe. Men man vet jo aldri... Blir det mer bomavgifter enn det allerede er, så er det klart negativt mot diesel for min del ja...

Lenke til kommentar

Litt utenfor det jeg pratet om i stad, men om dere måtte velge mellom disse to;

2016 Ford Mondeo Titanium X, 1.6 diesel 115 hk manuell, "alt" utstyr

2016 Toyota Avensis 1.8 bensin Active Style, 147 hk CVT Automat

 

Er kanskje ikke alle som er helt inne i modellbetegnelsene her, men Mondeo har nok mest ekstrautstyr (oppvarmet ratt, bedre lydanlegg etc.), muligens bedre kjørefølelse, men litt svak motor? Skal nevnes at jeg sjelden kjører med full bil, men det hender i blant. Avensis er vel et solid valg som de alltid har vært, har ikke erfaring med CVT kassa selv, men er sjelden jeg ikke klarer å tilpasse meg rimelig godt der... Litt sterkere motor enn Mondeo'n, selv om det er bensin? Kanskje.

 

Noe som ikke helt slipper taket i litt fordommer mot Opel merker jeg (og litt mtp videresalg også, om ikke den nye Astraen setter i gang en skikkelig snuoperasjon der flere får øyne opp for merket igjen), i tillegg til at det er lenge å vente på ny bil til slutten av april/mai (som var det jeg fikk opplyst av forhandleren at de trodde Opel Astra Tourer kunne leveres...). Nei, jeg får nok bare dra ut å prøve litt.

 

 

Helt ærlig ingen av dem.

 

Mondeo (eller hvilken som helst annen bil) med diesel er helt uaktuelt for min del, eller så er det en veldig fin bil. Jeg hadde definitivt valgt versjonen med bensinmotor.

 

Avensis synes jeg ligner mest på en ‹‹tuppervare-boks›› med hjul og lys på, det er et gjennomført plastikk utseende så langt det lar seg gjøre etter min mening. Motoren er gammeldags, og jeg er heller ingen fan av den type girkasse.

Men Avensis selger jo godt, og er kjent for ha god kvalitet og driftssikkerhet, så det er helt sikkert et godt valg. Men en spennende bil synes jeg det ikke er, og den oser heller ikke av kjøreglede. For det er også en bil vi vurderte, men den ble jeg litt skuffet over, uten at jeg helt kan sette fingeren på noe spes......

 

Når det gjelder de andre bilene du (eller andre) har nevnt her, så synes jeg at du bør tenke deg litt om når det gjelder disse ‹‹cross-over›› modellene. Jeg er også ute etter ny bil i disse dager (uten å ha funnet noe så langt), og har da prøvet en del av dem som er nevnt her. Og fellesnevneren for dem synes jeg er at er ‹‹for korte›› og akselavstanden er for kort, det gir en veldig humpete og gyngende bil på norske veier. Jeg liker også å sitte høyt, men da må det bli på en bil med lengre akselavstand. Dette er selvfølgelig bare min personlige mening, og det synes jo av salgstallene for bl.a. Qashqai at ikke alle er enige i det :)

Jeg har lenge vurdert den nye Nissan X-Trail med bensinmotor, men etter å ha prøvet den ut litt nå de siste dagene, så er det tydelig at dette heller ikke er en bil for meg.

 

Så jeg ser nok heller etter en mer stødig st.vogn for min del, type ny Mondeo, Superb (evt. Octavia), eller muligens en pent brukt 5 serie med bensinmotor......

 

Når det gjelder den første listen du satt opp så nevnte du også Octavia 1,4 TSi, jeg vil da bare nevne at jeg har VW Golf 1,4 TSi (140hk) DSG Highline 2014 mod. Den motoren er jeg meget fornøyd med, den er pigg og rask, og relativt sterk etter hvilken str. den faktisk har. Bilen er jeg også meget fornøyd med, men den har litt for liten benplass i baksetet.

Denne bilen bestilte jeg med bensinvarmer, og det er virkelig noe jeg skal ha i samtlige biler jeg kjøper i fremtiden.

 

Jeg vurderer i hvert fall ingen biler med dieselmotor i det hele tatt. Det passer ikke min type kjøring på privat basis, og jeg kjører mer enn nok dieselbil på jobben (VW transporter), så den diesel-kaklinga og lite varme i bilen har jeg mer enn nok av der. Joda den har Webasto, men i disse dager med under 20 kuldegrader, så sliter den med å holde varmen oppe. Jeg jobber utendørs hele dagen, så jeg er ganske kresen på hva jeg synes gir tilfredstillende varme mellom arb.oppdragene. Et evt. diesel forbud, hadde jo gjort med enda mer skeptisk til å velge en ny bil med det.

 

Men ikke noe av dette behøver jo selvfølgelig og passe for dine behov, krav og ønsker til en ny bil, det var bare mine synspunkter og tanker......

Lenke til kommentar

Takk for godt innspill! Selv liker jeg faktisk litt utseendet på nyeste Avensis (gisp!), men er vel muligens blandt de få der, spesielt i mørk blå farge synes jeg den er ganske fin. Kanskje ikke helt på Mazda 6 nivå, men nå har jeg hatt min en stund allerede og ønsker nok noe annet i neste omgang (selv om jeg hadde hatt vanskelig med å takke nei til en AWD til ok pris, selvfølgelig). Og setter absolutt høy pris på god kvalitet/lite kluss med bilen, men er mer usikker på stereoen som følger med i disse bilene (sikkert overfladisk for noen, men for meg som musiker så er det noe jeg savner i bilen jeg har nå, bedre lydanlegg). Ser helt klart ulempene ved å velge diesel nå ja, mtp videresalg senere. Er muligens en grunn til at det bugner over av lite demokjørte/nye 1.6 Mondeoer, toppspekka med utstyr til en relativt billig penge på Finn... Har ikke satt meg så veldig inn i diesel debatten i det siste, ettersom jeg nå har bensinbil og ikke tenkt så mye over det, annet enn at jeg føler jeg hadde klart meg godt med begge alternativene (har kort vei på jobb (fordel bensin), men kjører 1-2 ganger i uka 1 time tur-retur, motorvei i stor grad, utenfor by (fordel diesel).

 

Octavia var jeg litt gira på en stund, men det er både noe med den og Golfen jeg ikke helt er fortrolig med, Synes Octavia er litt for folkelig/kjedelig, om ikke den er fullspekka med utstyr og gjerne L&K variant, noe som koster skjorta og mer til. I min prisklasse har jeg ikke funnet en som virker like interessant i alle fall, med mindre jeg går for en 1-2 år gammel brukt... Sverget at jeg aldri skulle ha VW igjen etter mye dårlige erfaringer hos Møller med Passaten jeg hadde tidligere, skal ikke gå helt inn på nøyaktig hva, men det gjør også til at jeg har unngått Golf... Nyeste Passaten liker jeg utseendemessig, men har fortsatt litt vond smak i munnen fra tidligere VW-erfaringer, altså...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Takk for godt innspill! Selv liker jeg faktisk litt utseendet på nyeste Avensis (gisp!), men er vel muligens blandt de få der, spesielt i mørk blå farge synes jeg den er ganske fin. Kanskje ikke helt på Mazda 6 nivå, men nå har jeg hatt min en stund allerede og ønsker nok noe annet i neste omgang (selv om jeg hadde hatt vanskelig med å takke nei til en AWD til ok pris, selvfølgelig). Og setter absolutt høyt pris på god kvalitet/lite kluss med bilen. Ser helt klart ulempene ved å velge diesel nå ja, mtp videresalg senere. Er muligens en grunn til at det bugner over av lite demokjørte/nye 1.6 Mondeoer, toppspekka med utstyr til en relativt billig penge på Finn... Har ikke satt meg så veldig inn i diesel debatten i det siste, ettersom jeg nå har bensinbil og ikke tenkt så mye over det, annet enn at jeg føler jeg hadde klart meg godt med begge alternativene (har kort vei på jobb (fordel bensin), men kjører 1-2 ganger i uka 1 time tur-retur, motorvei i stor grad, utenfor by (fordel diesel).

 

Octavia var jeg litt gira på en stund, men det er både noe med den og Golfen jeg ikke helt er fortrolig med, Synes Octavia er litt for folkelig/kjedelig, om ikke den er fullspekka med utstyr og gjerne L&K variant, noe som koster skjorta og mer til. I min prisklasse har jeg ikke funnet en som virker like interessant i alle fall, med mindre jeg går for en 1-2 år gammel brukt... Sverget at jeg aldri skulle ha VW igjen etter mye dårlige erfaringer hos Møller med Passaten jeg hadde tidligere, skal ikke gå helt inn på nøyaktig hva, men det gjør også til at jeg har unngått Golf... Nyeste Passaten liker jeg utseendemessig, men har fortsatt litt vond smak i munnen fra tidligere VW-erfaringer, altså...

 

 

Jeg var også ganske overbevist om at jeg aldri skulle ha et VAG produkt etter en del opplevelser med verkstedene i forb. med arb.bilen, men tilslutt så valgt jeg likevel en Golf st.vogn, og det er faktisk en av de beste bilene jeg noen gang har hatt. Ingen feil i det hele tatt, lavt støynivå, behagelig bil å kjøre og billig å kjøre med.

Når det gjelder Octavia så er jeg helt enig med deg, jeg liker fronten på den, men bakparten er jo så å si lik fra den første utgaven som er en del å gammel nå. Det er noen design-messige forskjeller her og der på bakparten, men slektskapet med de eldre utgaven er helt tydelig. Der liker jeg Superb vesentlig bedre, men den har jo en helt annen prisklasse også. Skal jeg ha Skoda, så blir det med den utmerkede 1,8 TSi/180hk motoren, uansett hvilken modell det skulle bli, men jeg synes at Superb blir vel kostbar med det utstyret jeg ønsker, for den passerer da 500.000,- og så mye kroner har jeg egentlig ikke tenkt til å bruke på bil.

 

For min del så er det mange som ikke blir aktuelle, fordi jeg ønsker en velutstyrt utgave, bensinmotor med litt krefter, og så kommer da utfordringen, jeg skal ikke ha skinn interiør. Da er det mange merker og modeller som ikke lenger er aktuelle for min del......

 

 

Det med Toyota Avensis er helt klart noe enhver må avgjøre selv, men for min del så blir det altfor mye plastikk i designet/utseendet. Den har heller ingen motor jeg vil ha, og Executive utgaven som jeg evt. skulle ha valgt har jo også skinn.......

Det samme gjelder Mazda 6, Opel Insignia, etc. Mondeo er det noe med midtkonsollen som gjør at den ikke passer til meg, den er for bred og det er da en ubehagelig skarp kant der kneet mitt hviler inntil midtkonsollen. Ellers så synes jeg at her har fronten blitt mye finere (i forhold til tidligere utgaver) men de har liksom glemt å fornye bakparten, den er jo tilnærmet identisk med de forrige modellene. Jeg ser forskjellene, men jeg synes de burde lagt litt mer jobb i det designet der også, når fronten har blitt så mye bedre som den har blitt (etter min mening da).

 

Diesel er som sagt helt uaktuelt for min del, for det første pga støy/kakling, lite varme i kupeen, så passer det heller ikke for min type kjøring (har en del småkjøring). Og som du nevner, så frykter jeg både et dieselforbud og innbytte verdien om så skulle skje......

Det er nok som du sier en grunn til at det er så mange valgmuligheter på Finn.no med dieselmotor fra de forskjellige merker og modeller.

 

Så jeg er høyst usikker på hva jeg skal velge, har et budsjett opp mot 450.000,- (ferdig med alt utstyr jeg vil ha og vinterhjul), men så langt har jeg ikke funnet noen som utpeker seg. Liker som sagt Superb godt og den har jo en gedigen bakseteplass som jeg har behov for, men den blir rett og slett for kostbar med den motoren og utstyret jeg vil har, om jeg skulle ha valgt den bilen der.

Frister heller ikke å kjøpe en såkalt Premium-bil brukt som er eldre og har en lengre kjørelengde enn den bilen jeg allerede har, så jeg er fremdeles på leting etter en bil jeg også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om du bytter så ofte så spiller jo ikke kvaliteten så stor rolle siden reparasjoner skjer på garanti. Innbyttepris om x-antall år er vel mer relevant. 

 

Personlig ville jeg kikket på en høyere bil som suv da jeg er lei av lyskestrekk og sidelengs whiplash når jeg skal inn og ut av bilen.

 

Noen biler har jo heller ikke oppbevaringsplass til telefon, flasker og slikt - det er sykt irriterende. Og nå om vinteren tenker jeg litt på varmen i bilen om du velger diesel eller hybrid.

 

Ellers synes jeg Golfen er fin å kjøre. Opel har litt støynivå og Toyota sin kvalitet er bortevekk.

Lenke til kommentar

Føler nok litt at i den prisklassen jeg har lagt meg på (350 000 ca), må jeg regne med noen kompromisser, når jeg ønsker så ny bil som mulig... For meg er det mye penger, men på min gjennomsnittlige lønn så er det sånn det er. Tenker som Nidar2 over her også, en del på annenhåndsverdi om jeg er i samme situasjon igjen om 3 års tid. El-biler er foreløpig for små for meg, så det tryggeste er kanskje å velge en godt utstyrt bil fra et av merkene det selges mye av... Selv om det byr meg litt i mot å fokusere for mye på det også, over en bil jeg selv liker bedre... Opel er vel nokså langt nede på salgsstatistikkene, så frykter litt for videresalg der, historien viser at jeg er ikke den som beholder bilen frem til vrakpanten kan heves... :). Men liker den nye Astraen godt, bare litt usikkert hvordan markedet reagerer på den, kanskje ikke beste tiden å kjøpe den på nå, før lansering. Kan bli en solskinnshistorie for Opel, men kan også bli glemt, som de fleste fra det merket de siste årene...

Lenke til kommentar

Hmm, etter å ha konfigurert litt på Skoda siden, ser det ut til at en Octavia 1.8 TSI med DSG kasse (kun 4000 dyrere enn 1.4 TSI DSG nå) og greit med utstyr kan havne innenfor budsjettet mitt. Vet ikke hvor tungsolgte disse er uten 4x4, men skulle jeg hatt det, hadde det blitt en av dieselene, som jo kan bli litt trøblete med restriksjoner. Tror også 2,0 Tdi blir litt for dyrt med utstyret jeg ønsker, mens 1,6 blir altfor daff... Tror jeg. Nei jeg får slutte å poste her nå tror jeg, komme meg ut på veien og teste :). Merker at det trengs, for nå begynner jeg så smått å tenke litt mot Skoda... Hehe

Lenke til kommentar

Fotonisse har mange gode betraktninger her :-)

ZprMario; du har helt rett. Pell deg ut nå. Ut å teste de forskjellige bilene. Om du avtaler på forhånd bør det være mulig å låne en bil over natten, sånn at du kan få kjørt den litt, og ikke minst ta med deg unger og kjærring og alt som er, og bruke den slik du kommer til å bruke den. Da blir svakheter/styrker kjapt avslørt, noe som er vanskelig med en tur rundt kvartalet.

Lenke til kommentar

 

Takk for godt innspill! Selv liker jeg faktisk litt utseendet på nyeste Avensis (gisp!), men er vel muligens blandt de få der, spesielt i mørk blå farge synes jeg den er ganske fin. Kanskje ikke helt på Mazda 6 nivå, men nå har jeg hatt min en stund allerede og ønsker nok noe annet i neste omgang (selv om jeg hadde hatt vanskelig med å takke nei til en AWD til ok pris, selvfølgelig). Og setter absolutt høyt pris på god kvalitet/lite kluss med bilen. Ser helt klart ulempene ved å velge diesel nå ja, mtp videresalg senere. Er muligens en grunn til at det bugner over av lite demokjørte/nye 1.6 Mondeoer, toppspekka med utstyr til en relativt billig penge på Finn... Har ikke satt meg så veldig inn i diesel debatten i det siste, ettersom jeg nå har bensinbil og ikke tenkt så mye over det, annet enn at jeg føler jeg hadde klart meg godt med begge alternativene (har kort vei på jobb (fordel bensin), men kjører 1-2 ganger i uka 1 time tur-retur, motorvei i stor grad, utenfor by (fordel diesel).

 

Octavia var jeg litt gira på en stund, men det er både noe med den og Golfen jeg ikke helt er fortrolig med, Synes Octavia er litt for folkelig/kjedelig, om ikke den er fullspekka med utstyr og gjerne L&K variant, noe som koster skjorta og mer til. I min prisklasse har jeg ikke funnet en som virker like interessant i alle fall, med mindre jeg går for en 1-2 år gammel brukt... Sverget at jeg aldri skulle ha VW igjen etter mye dårlige erfaringer hos Møller med Passaten jeg hadde tidligere, skal ikke gå helt inn på nøyaktig hva, men det gjør også til at jeg har unngått Golf... Nyeste Passaten liker jeg utseendemessig, men har fortsatt litt vond smak i munnen fra tidligere VW-erfaringer, altså...

 

 

Jeg var også ganske overbevist om at jeg aldri skulle ha et VAG produkt etter en del opplevelser med verkstedene i forb. med arb.bilen, men tilslutt så valgt jeg likevel en Golf st.vogn, og det er faktisk en av de beste bilene jeg noen gang har hatt. Ingen feil i det hele tatt, lavt støynivå, behagelig bil å kjøre og billig å kjøre med.

Når det gjelder Octavia så er jeg helt enig med deg, jeg liker fronten på den, men bakparten er jo så å si lik fra den første utgaven som er en del å gammel nå. Det er noen design-messige forskjeller her og der på bakparten, men slektskapet med de eldre utgaven er helt tydelig. Der liker jeg Superb vesentlig bedre, men den har jo en helt annen prisklasse også. Skal jeg ha Skoda, så blir det med den utmerkede 1,8 TSi/180hk motoren, uansett hvilken modell det skulle bli, men jeg synes at Superb blir vel kostbar med det utstyret jeg ønsker, for den passerer da 500.000,- og så mye kroner har jeg egentlig ikke tenkt til å bruke på bil.

 

For min del så er det mange som ikke blir aktuelle, fordi jeg ønsker en velutstyrt utgave, bensinmotor med litt krefter, og så kommer da utfordringen, jeg skal ikke ha skinn interiør. Da er det mange merker og modeller som ikke lenger er aktuelle for min del......

 

 

Det med Toyota Avensis er helt klart noe enhver må avgjøre selv, men for min del så blir det altfor mye plastikk i designet/utseendet. Den har heller ingen motor jeg vil ha, og Executive utgaven som jeg evt. skulle ha valgt har jo også skinn.......

Det samme gjelder Mazda 6, Opel Insignia, etc. Mondeo er det noe med midtkonsollen som gjør at den ikke passer til meg, den er for bred og det er da en ubehagelig skarp kant der kneet mitt hviler inntil midtkonsollen. Ellers så synes jeg at her har fronten blitt mye finere (i forhold til tidligere utgaver) men de har liksom glemt å fornye bakparten, den er jo tilnærmet identisk med de forrige modellene. Jeg ser forskjellene, men jeg synes de burde lagt litt mer jobb i det designet der også, når fronten har blitt så mye bedre som den har blitt (etter min mening da).

 

Diesel er som sagt helt uaktuelt for min del, for det første pga støy/kakling, lite varme i kupeen, så passer det heller ikke for min type kjøring (har en del småkjøring). Og som du nevner, så frykter jeg både et dieselforbud og innbytte verdien om så skulle skje......

Det er nok som du sier en grunn til at det er så mange valgmuligheter på Finn.no med dieselmotor fra de forskjellige merker og modeller.

 

Så jeg er høyst usikker på hva jeg skal velge, har et budsjett opp mot 450.000,- (ferdig med alt utstyr jeg vil ha og vinterhjul), men så langt har jeg ikke funnet noen som utpeker seg. Liker som sagt Superb godt og den har jo en gedigen bakseteplass som jeg har behov for, men den blir rett og slett for kostbar med den motoren og utstyret jeg vil har, om jeg skulle ha valgt den bilen der.

Frister heller ikke å kjøpe en såkalt Premium-bil brukt som er eldre og har en lengre kjørelengde enn den bilen jeg allerede har, så jeg er fremdeles på leting etter en bil jeg også.

 

Har du sett på Subaru Levorg?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg var også ganske overbevist om at jeg aldri skulle ha et VAG produkt etter en del opplevelser med verkstedene i forb. med arb.bilen, men tilslutt så valgt jeg likevel en Golf st.vogn, og det er faktisk en av de beste bilene jeg noen gang har hatt. Ingen feil i det hele tatt, lavt støynivå, behagelig bil å kjøre og billig å kjøre med.

Når det gjelder Octavia så er jeg helt enig med deg, jeg liker fronten på den, men bakparten er jo så å si lik fra den første utgaven som er en del å gammel nå. Det er noen design-messige forskjeller her og der på bakparten, men slektskapet med de eldre utgaven er helt tydelig. Der liker jeg Superb vesentlig bedre, men den har jo en helt annen prisklasse også. Skal jeg ha Skoda, så blir det med den utmerkede 1,8 TSi/180hk motoren, uansett hvilken modell det skulle bli, men jeg synes at Superb blir vel kostbar med det utstyret jeg ønsker, for den passerer da 500.000,- og så mye kroner har jeg egentlig ikke tenkt til å bruke på bil.

 

For min del så er det mange som ikke blir aktuelle, fordi jeg ønsker en velutstyrt utgave, bensinmotor med litt krefter, og så kommer da utfordringen, jeg skal ikke ha skinn interiør. Da er det mange merker og modeller som ikke lenger er aktuelle for min del......

 

 

Det med Toyota Avensis er helt klart noe enhver må avgjøre selv, men for min del så blir det altfor mye plastikk i designet/utseendet. Den har heller ingen motor jeg vil ha, og Executive utgaven som jeg evt. skulle ha valgt har jo også skinn.......

Det samme gjelder Mazda 6, Opel Insignia, etc. Mondeo er det noe med midtkonsollen som gjør at den ikke passer til meg, den er for bred og det er da en ubehagelig skarp kant der kneet mitt hviler inntil midtkonsollen. Ellers så synes jeg at her har fronten blitt mye finere (i forhold til tidligere utgaver) men de har liksom glemt å fornye bakparten, den er jo tilnærmet identisk med de forrige modellene. Jeg ser forskjellene, men jeg synes de burde lagt litt mer jobb i det designet der også, når fronten har blitt så mye bedre som den har blitt (etter min mening da).

 

Diesel er som sagt helt uaktuelt for min del, for det første pga støy/kakling, lite varme i kupeen, så passer det heller ikke for min type kjøring (har en del småkjøring). Og som du nevner, så frykter jeg både et dieselforbud og innbytte verdien om så skulle skje......

Det er nok som du sier en grunn til at det er så mange valgmuligheter på Finn.no med dieselmotor fra de forskjellige merker og modeller.

 

Så jeg er høyst usikker på hva jeg skal velge, har et budsjett opp mot 450.000,- (ferdig med alt utstyr jeg vil ha og vinterhjul), men så langt har jeg ikke funnet noen som utpeker seg. Liker som sagt Superb godt og den har jo en gedigen bakseteplass som jeg har behov for, men den blir rett og slett for kostbar med den motoren og utstyret jeg vil har, om jeg skulle ha valgt den bilen der.

Frister heller ikke å kjøpe en såkalt Premium-bil brukt som er eldre og har en lengre kjørelengde enn den bilen jeg allerede har, så jeg er fremdeles på leting etter en bil jeg også.

 

Har du sett på Subaru Levorg?

 

 

 

Ja det har jeg, men har ikke prøvet den.

 

Litt liten benplass i baksetet, og utgaven jeg evt. ville ha valgt utstyrs messig har da dessverre også skinn interiør, som jeg definitivt ikke skal ha. 

Lenke til kommentar

Hmm, etter å ha konfigurert litt på Skoda siden, ser det ut til at en Octavia 1.8 TSI med DSG kasse (kun 4000 dyrere enn 1.4 TSI DSG nå) og greit med utstyr kan havne innenfor budsjettet mitt. Vet ikke hvor tungsolgte disse er uten 4x4, men skulle jeg hatt det, hadde det blitt en av dieselene, som jo kan bli litt trøblete med restriksjoner. Tror også 2,0 Tdi blir litt for dyrt med utstyret jeg ønsker, mens 1,6 blir altfor daff... Tror jeg. Nei jeg får slutte å poste her nå tror jeg, komme meg ut på veien og teste :). Merker at det trengs, for nå begynner jeg så smått å tenke litt mot Skoda... Hehe

Jeg har en octavia 1.8tsi 4x4. Det er en bil du bør vurdere, selv om du ikke går for 4x4. Den er faktisk rimelig kjapp og ganske behagelig (ihvertfall om du går for el setene). Og den har ganske god bagasjeromsplass og bakseteplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...