Gå til innhold

Apple Watch er fremdeles overlegen på smartklokke-markedet


Anbefalte innlegg

 

Nei, ikke "absolutt alle", men endel, det er sant...

Jeg har gjort noen forsøk på i tenke meg frem til noen kommersielle aktører som på en eller annen måte IKKE forsøker seg på en eller annen form for lock-in av sine kunder. Jeg sliter med å komme på noen...men jeg kjenner selvsagt ikke til alle verdens bedrifter, kanskje bare noe få når det kommer til stykket...:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg tenkte omtrent som deg før jeg kjøpte meg Apple Watch. Nå opplever jeg at den gir meg en forbedret opplevelse totalt sett. Ikke en revolusjon, jeg kunne ha klart meg uten. Men det er faktisk bedre enn jeg hadde trodd når jeg kjøpte den...

 

 

Joda, du har jo ikke de samme kravene som jeg har og godtar elendig batteri-tid , ubrukelig notifikasjoner og har ikke noe imot at klokken går istykker under vanlig bruk.

Det er jo et Apple produkt!

 

Og dette får du som pepper fordi du siterer hele innlegget mitt uten at du engang gir noen av punktene i det svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte omtrent som deg før jeg kjøpte meg Apple Watch. Nå opplever jeg at den gir meg en forbedret opplevelse totalt sett. Ikke en revolusjon, jeg kunne ha klart meg uten. Men det er faktisk bedre enn jeg hadde trodd når jeg kjøpte den...

 

 

Joda, du har jo ikke de samme kravene som jeg har og godtar elendig batteri-tid , ubrukelig notifikasjoner og har ikke noe imot at klokken går istykker under vanlig bruk.

Det er jo et Apple produkt!

 

Og dette får du som pepper fordi du siterer hele innlegget mitt uten at du engang gir noen av punktene i det svar.

Ups...det var da ikke meningen. Jeg kunne godt ha svart deg på hvert enkelt punkt, men gjorde det heller med en oppsummering av min opplevelse...

 

Men jeg kan kanskje ta de punktene du har tatt med nå da...:)

 

Elendig batteritid: Tja, den varer rundt 36 timer mellom hver lading. Jeg syns ikke det er så aller verst. Jeg tar uansett av meg klokken når jeg sover og legger den på nattbordet, tilfeldigvis oppå laderen som ligger det...

 

Ubrukelig notifikasjoner: Vet ikke helt hva du legger i dette. De notifikasjonen jeg får på Apple Watch er absolutt brukelige.

 

Klokken går i stykker under vanlig bruk: Har ingen erfaring med dette. Jeg har brukt den normalt siden jeg kjøpte den og har så langt ikke hatt ett eneste problem. Jeg vet ikke hva du mener med at den går i stykker.

Lenke til kommentar

Tror man at google eller motorola legger til rette for at deres klokker fungerer på ios fordi de ønsker det eller fordi de synes det er det rette etisk sett? Jeg tror google velger å gjøre android wear klokker kompatibel med ios fordi de liker penger. De ønsker at flest mulig bruker deres tjenester og de ser at 1 ios bruker driver inn mer profitt enn 1 android bruker. Hadde ios hatt lavere markedsandel og lavere inntjening så er det jo absolutt mulig at google ikke hadde prioritert støtte til ios og heller håpet at den manglende støtten fikk flere over fra ios til androidtelefoner. Motorola si begrunnelse for å gi støtte til ios og android androidtelefoner er vel selvforklarende, ellers hadde de ikke hatt noe marked å selge til. Ser egentlig ikke hvorfor vi absolutt skal gjøre apple til android, er det ikke greit slik det er nå? Android har rundt 80-85% markedsandel og ios har 13-15%, apple kan være apple mener nå jeg, så får heller vi håpe det kommer et ios som kan konkurrere med android.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Takk, gode Gud, for at det er frivillig å kjøpe smartklokke. Og la de spm gleder seg med en smartklokke, få lov til å gjøre det, uten å bli analysert i hjel eller måtte gjøre rede for sine valg.

Lenke til kommentar

Joda, men i Apple sitt tilfelle kan man ikke "trekke" klokken for å lade den opp.

Helt vanlige digitale klokker fra la oss si år 2000 har opp til 5 års batteritid og kan gi deg til og med riktig tid via synkronisering med satelitt (svindyr klokke forresten ) og Gps funksjonalitet , noe som er faktisk ganske så greit å ha når man er ute på vidda.

 

Finnes flere eldre Casio klokker som slår det vi har av dagens smartklokker langt ned i bakken for å ikke nevne G--shock serien

 

 

 

( G-Shock is the ultimate tough watch. It was born from a developer's dream of "creating a watch that never breaks." Guided by a "Triple 10" development concept, the design teams sought a watch with 10-meter free-fall endurance, 10-bar water resistance and a 10-year battery life. At a time when it was commonly believed that watches were breakable items, G-Shock's development represented a challenge to common sense. The number of experimental prototypes built for endurance testing reached over 200.)

 

 

 

Gi meg en klokke som tåler en støyt , som gir meg svært god batteritid ( Det holder med opp til en måned for klokker som må lades) og som har flerbruksfunksjonalitet som faktisk er nyttig og ikke et gimmick.

 

Slik det er per dags dato er ikke smartklokkene gode nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For deg. Alle de behovene du lister opp er irrelevante for meg. Jeg lader uansett telefonen hver natt og kunne fint ladet klokka også, og vil mye heller ha rik funksjonalitet enn batterilevetid (om jeg må velge). Jeg er også forsiktig med klokkene mine, så det er viktigere at de ser bra ut enn at de er solide (ref. G-shock, som er grønnjævlige men udødelige).

 

Grunnen til at ikke jeg kjøper Apple Watch er rett og slett at jeg ikke ser verdien ennå. Det er den eneste smartklokka som ikke ser jævlig ut på armen, men den er forsatt for stygg og for lite nyttig. Men batteriet ser jeg faktisk ikke som noen viktig problemstilling i det hele tatt.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Gi meg en klokke som tåler en støyt , som gir meg svært god batteritid ( Det holder med opp til en måned for klokker som må lades) og som har flerbruksfunksjonalitet som faktisk er nyttig og ikke et gimmick.

 ...

Slike klokker har da eksistert i mange, mange år allerede, litt avhengig av hva du legger i flerbruksfunksjonalitet...

 

 

 

 

Slik det er per dags dato er ikke smartklokkene gode nok.

Det må du subjektiv få ha din mening om. Jeg er ikke enig med deg og syns dagens smartklokker gir en verdi, for min del kjenner jeg kun til Apple Watch, men tror de andre gir omtrent tilsvarende på sine plattformer.

Lenke til kommentar

Klokka jeg har på armen nå kan vise hva klokka er i hele verden samtidig og bruker ikke batterier eller noen form for strøm. Med et oljeskift hvert tiende år vil den fortsette med det i et par hundre år. Dette har vært mulig i klokker i over hundre år, og før smartklokker får til det er ikke gode nok!

 

Eller skal vi godta at smartklokker er en helt ny kategori som ikke bør sammenliknes funksjon for funksjon med gammeldagse produkter? Jeg har f.eks aldri sett noen svare på sms eller ta en telefonsamtale fra G-shocken sin. Ei heller betaler de med den særlig ofte, men sist lørdag betalte han jeg var på byen med ølene sine i Oslo med en Apple Watch.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg forstår faktisk ikke tankegangen til de som på død og liv ikke greier å se noe negativt med en merkevare.

Jeg har også forståelse for at noen mennesker rett og slett kjøper fordi noe er "catchy , kult eller trendy" , men akkurat i dette tilfellet føler jeg i alle fall personlig at de fleste smartklokkene faktisk er "overflødige".

 

Nå ønsker jeg ikke å kritisere utelukkende Apple men de fleste Smartklokker er preget av :

 

*Svært dårlig batteri-tid og må lades alt fra 1 gang om dagen til minst noen ganger i uka. Til sammenligning byttet man batteri på en vanlig klokke en plass mellom hvert år til hvert 5 år (eller aldri).

*Vanntett? Ha ha ha ha ha... Kan være lurt å unngå å søle på den når du vasker ansiktet. (Joda de tåler litt , men ikke akkurat opp til standarden på gamle klokker).

*Bruke den til epost lesing eller web bruk? Tregt , smått og ganske så ubrukelig på de fleste områder der.

*Bruke den som en "statusvarsler"? Kan like så godt få en notifikasjon på telefonen siden man må som regel ha med seg denne siden A klokken er en suplementering av denne.

 

Jeg mener at Apple sin klokke er kanskje den dårligste løsningen på markedet , mye fordi du må utelukkende ha andre Apple varianter for å få det hele til å fungere som det skal , men også på grunn av andre årsaker ,  dette er noe andre produsenter av klokker har fikset bra både med kompatibilitet og videre funksjonalitet.

 

Det jeg derimot ikke er så glad i er at selve primærfunksjonen til klokken faller ut innen 24 til 72 timer, altså det å kunne vise meg tid, dato og eventuelt alarmer , dette er noe de burde ha kunnet fikset på en eller annen måte , faktisk kanskje jeg er kresen men den funksjonaliteten burde ikke forsvinne i det hele tatt og man burde kunne bruke klokken som en vanlig klokke i minst 1 måned eller lengre.

 

Personlig ser jeg for meg at smartklokkene bør trolig finne den beste måten de kan fungere på og det er trolig et produkt som forlenger funksjonaliteten til telefonene våre uten at vi trenger å stresse med lading , kan gi oss viktig informasjon basert på vår helse og ikke minst form og faktisk er en gadget som kan være et verktøy når vi behøver det uten at vi må hele tiden "passe på" at den er ladet.

Klokka lades når du ikke bruker den, f.eks når du sover? Akkurat som mobilen din? Min smartklokke klarer 2 dager greit uansett.

Vanntett, ja, de fleste modellene er det. Men ikke dykkerklokker.

Å lese en epost på farten er klokka helt genial til, det er kjapt og enkelt å slette uønskede eposter direkte på klokka. Det samme gjelder meldinger og annet, der kan du også svare med stemmegjenkjenning, på Norsk, og det fungerer overraskende bra. I Facebook-appen kan du svare med en tommel også, som ofte gjør jobben.

Greit at mobilen er med, men hjemme eller på kontoret kan mobilen ligge hvor som helst, mens klokka alltid er på håndleddet, det er hjelpsomt. Det er også mange sammenhenger hvor det å dra fram mobilen er dårlig etikette, å se på klokka derimot er helt innenfor så i møtesammenheng f.eks er den genial, og jeg klarer ikke leve uten.

 

Merk at det overnevnte, og mine erfaringer ikke er basert på Apple Watch, men Pebble Watch, Moto 360 og Huawei Watch. Alle med Android mobil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har Apple Watch og må si meg importert ift forventningene. Den gjør nøyaktig hva den skal gjøre, og batterier holder fort tre dager etter mitt bruk. Jeg sitter sjeldent å fikler med apper etc, bruker den bare til å videreformidle informasjon fra mobilen(som får ligge mer i fred enn før). SAS appen til eks er genial på reise - hvor man faktisk bruker klokka gjennom hele prosessen på flyplassen!

 

Er dog et nisjeprodukt for nerder som liker gadgets. Kan forstå mange ikke ser poenget med smartklokke, men nå er jeg ikke ute etter godkjennelse fra folket uansett.

 

Ser det er mange som liker å bruke fritiden sin på å diskutere produkter de ikke liker. Det er litt uheldig med tanke på at vi sjeldent får diskutert produktene uten visse troll, men man blir vel vandt til slikt også.

Lenke til kommentar

En god diskusjon innebærer også kritikk av produktene , selvfølgelig innenfor visse grenser og er det sånn at det er svært tydelig at man er ute etter å ødelegge enn å diskutere så bør dere ta tak og rapportere innleggene.

 

Personlig ser jeg potensialet i smartklokker men har per dags dato rett og slett ikke funnet en klokke som innfrir mine krav , som egentlig er ganske så enkle :

 

*Vanntett ned til 50m.

*Klokkefunksjonen bør ikke slutte å fungere pga at "den smarte delen" har brukt opp batteriet.

*Bør kanskje ha muligheten til å : Måle puls , kroppstemperatur , blodtrykk og andre verdier (helt avhengig av hvor bra sensor teknologien på dette nå er )

*Bør også kunne enkelt kobles opp mot andre enheter som skrittteller , blodsukkermåler (viktig for diabetikere ).

*Applikasjonene som brukes på enheten må ikke føles som overflødige eller er laget på en måte som gjør at de sluker enheten for strøm , her kan vel kanskje en mobiltelefon og en smartklokke jobbe "smart" sammen.

*Kan fungere som en god legitimasjon så lenge man har den på seg , kanskje i fremtiden kan den være som en nøkkel for : Dører , biler , betalingsfunksjoner (allerede på plass ) intelligente hjem osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*Vanntett ned til 50m.

*Klokkefunksjonen bør ikke slutte å fungere pga at "den smarte delen" har brukt opp batteriet.

*Bør kanskje ha muligheten til å : Måle puls , kroppstemperatur , blodtrykk og andre verdier (helt avhengig av hvor bra sensor teknologien på dette nå er )

*Bør også kunne enkelt kobles opp mot andre enheter som skrittteller , blodsukkermåler (viktig for diabetikere ).

*Applikasjonene som brukes på enheten må ikke føles som overflødige eller er laget på en måte som gjør at de sluker enheten for strøm , her kan vel kanskje en mobiltelefon og en smartklokke jobbe "smart" sammen.

*Kan fungere som en god legitimasjon så lenge man har den på seg , kanskje i fremtiden kan den være som en nøkkel for : Dører , biler , betalingsfunksjoner (allerede på plass ) intelligente hjem osv osv.

Av disse er det bare de to siste som har noe som helst å si for meg. Jeg tror neppe det går an å lage én smartklokke vi begge blir fornøyd med, og jeg har en følelse av at Apple har gått mer for "bruker i byen og inne, lader hver natt"-segmentet enn ditt tur-og-sport-og-vold-mot-klokka-segment. Uten at din bruk er mindre gyldig på noen som helst måte, den er bare annerledes (og dekket av Garmin etc.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En god diskusjon innebærer også kritikk av produktene , selvfølgelig innenfor visse grenser og er det sånn at det er svært tydelig at man er ute etter å ødelegge enn å diskutere så bør dere ta tak og rapportere innleggene....

Selvsagt må man kunne komme med sine kritiske bemerkninger og hvorfor et hvilket som helst produkt ikke passer til sine krav og behov. På akkurat samme møte som at det samme produktet kan være tilnærmet perfekt for en annen, som da også må få si sine meninger uten at det dermed er kritkk av kritikeren.

 

 

Personlig ser jeg potensialet i smartklokker men har per dags dato rett og slett ikke funnet en klokke som innfrir mine krav , som egentlig er ganske så enkle :

 

*Vanntett ned til 50m.

*Klokkefunksjonen bør ikke slutte å fungere pga at "den smarte delen" har brukt opp batteriet.

*Bør kanskje ha muligheten til å : Måle puls , kroppstemperatur , blodtrykk og andre verdier (helt avhengig av hvor bra sensor teknologien på dette nå er )

*Bør også kunne enkelt kobles opp mot andre enheter som skrittteller , blodsukkermåler (viktig for diabetikere ).

*Applikasjonene som brukes på enheten må ikke føles som overflødige eller er laget på en måte som gjør at de sluker enheten for strøm , her kan vel kanskje en mobiltelefon og en smartklokke jobbe "smart" sammen.

*Kan fungere som en god legitimasjon så lenge man har den på seg , kanskje i fremtiden kan den være som en nøkkel for : Dører , biler , betalingsfunksjoner (allerede på plass ) intelligente hjem osv osv.

Kan vel forsøke å gi mine kommentarer på dine punkter, siden jeg fikk pepper av deg tidligere å tråden for å ikke gjøre det...så her er min svar...:

 

* Vanntett ned til 50m.

- Betyr absolutt ingenting for meg, på 50 meter dyp har jeg helt andre ting å bekymre meg for enn om klokka har det bra...

 

*Klokkefunksjonen bør ikke slutte å fungere pga at "den smarte delen" har brukt opp batteriet.

- Det finnes en "slumrefunksjon" på AW som skrur av alt annet enn klokka. Da kan den antagelig leve i flere dager.

 

*Bør kanskje ha muligheten til å : Måle puls , kroppstemperatur , blodtrykk og andre verdier (helt avhengig av hvor bra sensor teknologien på dette nå er )

- Mye av det kan de allerede, men ikke noe som er spesielt viktig for min del. For meg er det viktigste at jeg HAR puls...

 

*Bør også kunne enkelt kobles opp mot andre enheter som skrittteller , blodsukkermåler (viktig for diabetikere ).

- En del av dette er allerede på plass, mye annet kommer helt sikkert til å komme.

 

*Applikasjonene som brukes på enheten må ikke føles som overflødige eller er laget på en måte som gjør at de sluker enheten for strøm , her kan vel kanskje en mobiltelefon og en smartklokke jobbe "smart" sammen.

- Hva som er overflødig eller ikke blir veldig subjektivt, vanskelig å kunne mene noe om dette.

 

*Kan fungere som en god legitimasjon så lenge man har den på seg , kanskje i fremtiden kan den være som en nøkkel for : Dører , biler , betalingsfunksjoner (allerede på plass ) intelligente hjem osv osv.

- Dette kommer helt sikkert, teknologien ligger tilrette for det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden sist har jeg kjøpt meg en Apple Watch og testa litt, og selv om jeg ikke vil vise meg med den offentlig er den veldig praktisk når man er hjemme og ikke har telefonen på seg hele tida. Dessuten er den en flott vekkerklokke på armen og ganske behagelig å ha på. 

 

Masse begrensninger såklart, men jeg har ikke tenkt å surfe på klokka uanssett. 

Lenke til kommentar

Siden sist har jeg kjøpt meg en Apple Watch og testa litt, og selv om jeg ikke vil vise meg med den offentlig er den veldig praktisk når man er hjemme og ikke har telefonen på seg hele tida. Dessuten er den en flott vekkerklokke på armen og ganske behagelig å ha på. 

 

Masse begrensninger såklart, men jeg har ikke tenkt å surfe på klokka uanssett.

 

Hehe...ikke vise deg offentlig med den...:)

 

Jeg bråkjøpte en Apple Watch på impuls for 2-3 måneder siden. Visste nok ikke helt om jeg trengte en, og hadde en plan om å vente til Apple Watch 2. Men shit, why not, tenkte jeg.

 

Må si jeg er mye mer fornøyd enn jeg hadde trodd. Alle disse småtingene man får litt ekstra hjelp til, som Siri, som små glimt av meldinger, som påminnelser, som Vipps, som værmeldingen, som å sette nedtellinger, som å styre musikken...ja, det er samlet sett rett og slett blitt en sak jeg er veldig godt fornøyd med.

 

...og jeg har selvsagt ingen problemer med å vise meg offentlig med den klokka på armen, syns den er ganske fin jeg...:) :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...