Gå til innhold

Laptop til en guttunge.


Anbefalte innlegg

Lurer på om dere kan forslå en laptop jeg kan kjøpe til guttungen som fyller 9 år.

Begynner selv og bli litt gammel og har ikke kontroll

På hva som er bra.

Den skal nok bli brukt til spilling, skype o.s.v. Nå er han snart 9 år så de store tunge spillene blir det nok ikke...

 

Så, hva kan dere anbefale av laptop til en 9åring

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde nok hjulpet å vite litt mer konkret hva slags spill det er snakk om. Denne her ser ikke så dum ut, men har kun integrert grafikk. Integrert grafikk i dag er betydelig bedre enn det var for noen år siden, men fremdeles ikke egnet for allslags typer spill.

 

Se, andre har allerede rukket å komme meg i forkjøpet :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Vel, minecraft tar ikke all verdens med grafikk om man ikke bruker mods (noe som er mindre sannsynlig siden han er 9 år), så da blir vel det viktigste her en god prosessor og nok RAM. 

I prisområdet du viser til så vil jeg anbefale å ikke gå for noe lavere enn intel i5 og minst 6/8GB RAM, 4GB blir nok i knappeste laget. I tillegg ville jeg nok styrt unna AMD prosessorer da disse benytter relativ gammel teknologi.

 

Nå er jo det første forslaget Omnithunder et godt kjøp med tanke på pris, men et stort minus er at den ikke har noe skjermkort, i tillegg til at den "mister RAM" siden den ikke har eget skjermkort (Det vil si at prosessoren må låne RAM for å kjøre grafikk, og i det tilffelle kan det hende PCen vil gå tom for RAM i spill som Minecraft, da dette spillet ofte laster inn stor maps). Men det andre forslaget hans, litt over budsjett, men den er jo langt sterkere enn hva du får i 5-6000 kroners klassen, så om du spytter inn en 1000-lapp ekstra så vil du nok få god valuta for pengene :D

 

Som nevnt over er integrert grafikk (det vil si å bruke prosessoren som skjermkort) betydelig bedre enn før, men dette stemmer mer når det gjelder integrert grafikk i stasjonære PCer, integrert grafikk i laptoper har fremdeles et stort forbedringspotensiale. Så om du ønsker en PC med dedikert grafikk (eget skjermkort) så kan jo denne være en god kandidat i 5-6k prisklassen:

https://www.komplett.no/product/854110/pc-nettbrett/baerbar-pc/pc-er/asus-x554lj-156-hd-matt

 

Den har lik prosessor (som den billige fra Lefdal), og i alt 8GB, så til minecraft bør den holde bra. Grunnen til at jeg anbefaler den (ovenfor den fra Lefdal til 3500) er fordi det er liten sjans for at man går tom for RAM, et problem som ofte fører til at spill kan begynne å lagge.

 

Men om du har bruk for en laptop med et eget skjermkort kommer jo også litt an på hvilke andre spill guttungen din spiller så klart.

Men personlig ville jeg ikke gått for lavere enn 8GB RAM dersom laptopen kun har integrert grafikk (ikke skjermkort), nettopp fordi intel HD graphics "stjeler" inntil 1,7GB RAM for grafikkbruk, og da "mister" man endel RAM ;)

 

Ble endel nå, men du får bare spørre meg om noe var uklart :)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Av alle PCene linket til her ville jeg garantert gått for Lenovo'n til 7k som Omnithunder linket til dersom du kan strekke deg såpass langt. Den har en firekjernet 6. generasjons i5 CPU fra Intel som byr på en hel del mere ytelse enn alternativer med AMD. Den har også GTX 960M som er et meget kurant skjermkort som i kombinasjon med prossessoren burde kunne dra alt av nyere spill med begrenset innstillinger. Eneste minuset med den er at den har en relativt treg 5400 RPM mekanisk disk, men den kan eventuelt byttes ut senere dersom det skylle by på problemer. 

Lenke til kommentar

Hvis du først skal ha dedikert skjermkort, så bør du ikke gå lavere enn 940M https://www.komplett.no/product/862814/pc-nettbrett/baerbar-pc/pc-er/acer-aspire-e5-573g-156-hd-matt#

 

Lenovo'en med 960M og Full HD skjerm vil være mye mer fornuftig å kjøpe, selv til 7K.

Støtter veldig dette forslaget, det er et hav av forskjell mellom 920M og 960M, så absolutt verdt å vurdere å spytte inn en tusenlapp ekstra :) Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Eneste minuset med den er at den har en relativt treg 5400 RPM mekanisk disk, men den kan eventuelt byttes ut senere dersom det skylle by på problemer.

Trenger ikke bytte den ut. Y700 har plass til en M2 SSD i tillegg til harddisken, så da har man en maskin med både masse lagringsplass og lynkjapp systemdisk.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ble en Y700 og ser ut som denne slo veldig godt ann?.

Ser at man bør bytte til en ssd disk, noe som alt er bestilt.

Ser også at tilbudet på denne er slutt og koster nå 10000kr.

Jeg takker for hjelpen og setter stor pris på at folk kommer med anbefalinger.

Endret av Mr_Tiger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...