Gå til innhold

Jobbmuligheter innenfor IKT-servicefag


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurte hvordan jobbmuligheter innenfor IKT-servicefag er?

 

Det er ikke så lett å få seg en IT-jobb, men alikevel...

 

Har noen fått seg noen muligheter innenfor dette feltet?

 

Hvis ja, hvor jobber dere og hvordan er arbeidsoppgavene iforhold til opplæring?

 

Hvordan er oppgavene iforhold til kommunen  og i private sektorer?

Endret av MT-Sci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gått IKT Servicefaget (eller IT Driftsfag som det het den gangen). 

Jeg har nå jobbet i snart 8 år i et av de største IT-selskapene i landet.

 

Det er vel ansett som generelt vanskelig å komme inn i IT-jobber, men når man først er kommet inn i miljøet har man store muligheter.

 

Hvilke arbeidsoppgaver du får avhenger jo av erfaring, kunnskap, ønsker osv.

Jeg er i dag del av en avdeling som jobber med prosjekt på datasentere.

Selv jobber jeg, etter eget ønske, primært med virtualisering (VMware) og lagring (EMC).

Det siste halve året har jeg jobbet mye med implementering av nye kunder i en ASP-løsning (basert på Hyper-V og Citrix).

 

 

Selv startet jeg på verksted, der vi reparert klientmaskiner (laptop, desktop primært).

Under læretiden var jeg noe borti Windows Server, men ikke mye.

Etter læretiden ble jeg utleid fulltid til et firma som brukersupport. Satt alene på IT (i Norge) hos denne kunden, så var heldig og kom borti mye forskjellig.

Etter et par år som utleid gikk jeg over til datasenter-teamet, som senere ble splittet opp i prosjekt og drift.

 

I dag jobber jeg med det jeg selv ønsker, hvor og når jeg ønsker det.

Så lenge jeg har kontroll på mine prosjekter, oppgaver og kunder, møter deadlines osv. bestemmer jeg selv over eget arbeid.

Men dette er jo tillit som må bygges opp over år med arbeid.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Hva er erfaringen din? Teknisk altså.

IKT faget er VELDIG stort og alle ønsker personer som er kvalifiserte. Er sjeldent du kan hoppe fra å reparere telefoner til å eks nettverk.

Så la meg spørre deg mer presist:

Hva slags kompetanse har du?
Hva har du gjort på de tidligere jobbene?

Har du sertifikater i noe?
Hva er målet ditt i IT verdenen?

Lenke til kommentar

Hvor tror du at jeg kan søke meg om jobben da?

 

Finner ingen relevante stillinger innenfor dette området.

 

Du kan jo i bunn og grunn søke hvor som helst.

Send inn CV og søknad til de store IT-firmaene f.eks.. Det trenger ikke ligge stillinger ute for å sende en CV/søknad.

 

Du kan også kontakte bemanningsbyrå som Manpower/Tieto/ellerhvadenåheter...

Lenke til kommentar

Har IKT-Servicefag.

Har siden utdanning jobbet som:

- Lærling på vgs

- Arbeidsledig

- Telefonsupport, ISP

- Datatekniker (Skru på PC-er for HP, Dell osv)

 

Ihvertfall det som er relevant, har også jobbet med transport av kluter og matter.

 

Nå jobber jeg med IKT-Service på et sykehus og trives godt med det. Arbeidsoppgaver innebærer alt rundt PC-er, skrivere, programvare og nettverk, logistikk og support. ++

Stort sett 2. linjesaker onsite

 

Konklusjon: For rett person i rett stilling er det en super yrkesvei, men man må være typen til det, og man skal være litt heldig for å få seg jobb, det er et trangt marked. 

 

Jobber i offentlig sektor om ikke det var åpenbart.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Selv har jeg IKT-Driftfag, tok utdannelse ett par år før det ble endret til IKT-Servicefag.

Det finnes ingen fasit eller gode svar over hva du kan og ikke kan med din utdannelse, nye muligheter åpnes opp med mer erfaring.

Men, etter jeg ble ferdig utdannet har jeg jobbet som/med:

- 1 og 2-linje support.

- Overvåking, feilretting og feilsøking av servere(HW og SW) og nettverk(stort nettverk og mange servere)

- Fagansvarlig/teknisk ansvarlig/3. linje for teamet som overvåker.

- Sharepointkonsulent(i praksis alene, for en rundt ~20 installasjoner)

- Driftingeniør, jobber med data, radio og telefoni. Holder meg hovedsakelig til data og telefoni.

 

Det er altså muligheter å jobbe med en del forskjellig, det blir litt hva du gjør det til selv. Du kan strengt tatt jobbe med hva som helst, så lenge noen ansetter deg, noe som blir lettere med noen års erfaring.

 

Er bare å søke, plutselig får du jobb og da er det veldig mye lettere å komme seg videre. Å starte med 1. linje support er vel det du må regne med uansett, nesten alle starter der.

 

Hvis ja, hvor jobber dere og hvordan er arbeidsoppgavene iforhold til opplæring?

Variabelt, fra 3 dager opplæing på første jobben til flere måneders opplæring. De fleste læres opp ved å faktisk jobbe men med hjelp fra noen så opplæringen vil stemme i forhold til arbeidsoppgaver. Varierer sikkert litt dette også, men vanlig praksis er vel at du sitter sammen med noen å jobber den første tiden så gradvis jobber mer og mer selvstendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...