Gå til innhold

Trenger WIN 10 nå, hvor kan jeg kjøpe raskest.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Skal du ha nå må du velge neslasting og lage usb mediet selv.

 

https://rufus.akeo.ie/
Tungvint og unødig når Microsoft sitt nedlastningsverktøy Media Creation Tool gjør det for deg i samme slengen.

Kan så godt hende men rufus er by far det beste programmet til å legge inn iso filer på minnepenn.
Rufus er jo fint det om man skal gjøre om en DVD/ISO fil til en USB key.

Dog med Media Creation tool kan large Windows 10 usb pen direkte uten å gå via ISO fil creation.

Forstår ikke ihvorfor man skal laste ned og la media creation tool lage iso og bruke et annet program for å gjøre om ISO til filer på en USB igjen .

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Skal du ha nå må du velge neslasting og lage usb mediet selv.

https://rufus.akeo.ie/
Tungvint og unødig når Microsoft sitt nedlastningsverktøy Media Creation Tool gjør det for deg i samme slengen.
Kan så godt hende men rufus er by far det beste programmet til å legge inn iso filer på minnepenn.
Rufus er jo fint det om man skal gjøre om en DVD/ISO fil til en USB key.

Dog med Media Creation tool kan large Windows 10 usb pen direkte uten å gå via ISO fil creation.

Forstår ikke ihvorfor man skal laste ned og la media creation tool lage iso og bruke et annet program for å gjøre om ISO til filer på en USB igjen .

 

 

Hvis du skal installere windows i en GPT partisjon, så støtter ikke Media Creation Tool dette, men det gjør rufus

 

hvis du lurer på hvorfor en bør ha GPT, så argumenterer jeg med dette:

 

unlike the MBR disk, the crucial platform operation data are stored in partitions but not in the unpartitioned place or hidden sector. In addition, GPT disk district have a surplus of primary and backup partition table to improve the integrity of regional data structure

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Skal du ha nå må du velge neslasting og lage usb mediet selv.

 

https://rufus.akeo.ie/
Tungvint og unødig når Microsoft sitt nedlastningsverktøy Media Creation Tool gjør det for deg i samme slengen.
Kan så godt hende men rufus er by far det beste programmet til å legge inn iso filer på minnepenn.
Rufus er jo fint det om man skal gjøre om en DVD/ISO fil til en USB key.

Dog med Media Creation tool kan large Windows 10 usb pen direkte uten å gå via ISO fil creation.

Forstår ikke ihvorfor man skal laste ned og la media creation tool lage iso og bruke et annet program for å gjøre om ISO til filer på en USB igjen .

Hvis du skal installere windows i en GPT partisjon, så støtter ikke Media Creation Tool dette, men det gjør rufus

 

hvis du lurer på hvorfor en bør ha GPT, så argumenterer jeg med dette:

 

unlike the MBR disk, the crucial platform operation data are stored in partitions but not in the unpartitioned place or hidden sector. In addition, GPT disk district have a surplus of primary and backup partition table to improve the integrity of regional data structure

https://www.thurrott.com/windows/windows-10/5162/windows-10-tip-create-windows-10-setup-media-the-right-way

En EFI installert Windows skal ha en EFI system partisjon type FAT32 her ligger boot filene. Disken skal være GPT.

Ja jeg har en Windows 10 UEFI installasjon.

USB key laget av Media Creation tool for Windows 10 har EFI sys filer mappe.

Det funker hos meg :)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ser ut som det er rimelig hipp som happ ang Rufus og Windows creating tool på Windows. Jeg liker Rufus fordi jeg kjører flere platformer på min pc og ang Linux så støtter Rufus alle linux distroer til og med Open suse som kan være et mareritt og få installert fra Usb stick. Så rufus er multi purpose for min del og jeg kommer ikke til å bruke noe annet så lenge det fungerer så bra som det gjør nå :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Skal du ha nå må du velge neslasting og lage usb mediet selv.

https://rufus.akeo.ie/
Tungvint og unødig når Microsoft sitt nedlastningsverktøy Media Creation Tool gjør det for deg i samme slengen.
Kan så godt hende men rufus er by far det beste programmet til å legge inn iso filer på minnepenn.
Rufus er jo fint det om man skal gjøre om en DVD/ISO fil til en USB key.

Dog med Media Creation tool kan large Windows 10 usb pen direkte uten å gå via ISO fil creation.

Forstår ikke ihvorfor man skal laste ned og la media creation tool lage iso og bruke et annet program for å gjøre om ISO til filer på en USB igjen .

Hvis du skal installere windows i en GPT partisjon, så støtter ikke Media Creation Tool dette, men det gjør rufus

 

hvis du lurer på hvorfor en bør ha GPT, så argumenterer jeg med dette:

 

unlike the MBR disk, the crucial platform operation data are stored in partitions but not in the unpartitioned place or hidden sector. In addition, GPT disk district have a surplus of primary and backup partition table to improve the integrity of regional data structure

https://www.thurrott.com/windows/windows-10/5162/windows-10-tip-create-windows-10-setup-media-the-right-way

En EFI installert Windows skal ha en EFI system partisjon type FAT32 her ligger boot filene. Disken skal være GPT.

Ja jeg har en Windows 10 UEFI installasjon.

USB key laget av Media Creation tool for Windows 10 har EFI sys filer mappe.

Det funker hos meg :)

 

 

Okey, men en kan ikke velge om det skal være MBR eller GPT i media creation tool. så hvis du har MBR fra før av hvordan skal en da bytte til GPT, hjelper ikke endre BIOS til UEFI, konvertere partisjonen til GPT.

 

jeg slet lenge med dette, var kun rufus som klarte å endre det til GPT

 

kan det være at media creation tool autmatisk velger MBR hvis det lages på en maskin som har MBR som partisjon?

 

isåfall er det litt kronglete å konverte med microsoft sitt verktøy

Lenke til kommentar

Jeg tror du blander sammen et par ting Madsemann og refererer til gammel informasjon.

 

Hvis du bare ønsker å lege en bootable UEFI USB key alt du trenger å gjøre er følgende:

Den skal være formatert til FAT32. Standard EFI spec krever bolting fra FAT32.

Du trenger EFI\boot\bootia32.efi eller bootx64.efi er på USB key. Det er alt.

Ikke noe krav til å bruke Rufus., ikke krav til preparasjon til GPT osv.

Eneste årsaken til dette komplisert oppsettet med Rufus har vært om man skal ha en universell win10 installasjons stick for å boote både legacy bios eller UEFI.

Merk det er kun noen produsenter (bla MSI) som har inkludert NTFS støtte under UEFI (sett omtalt i noen guide for Rufus)

 

I f.eks i trådstarter tilfelle er det kun krever å lage media for den Windows 10 versjon kjøpt (Home/Pro) og arkitektur som gjenspeiler PC arkitektur den skal brukes på (64bit/32bit)

 

Det jeg synes er vanskelig til tider er å få laptop/hovedkort til å gjøre en EFI boot fra CD/dvdrom eller USB device.

 

Vedt å merke seg at MCT brukt direkte til USB lager ikke wim basert medie som med ISO heller , men ESD (Electronic Software Distribution) - samme som recovery media.

 

Det gjelder også for media creation tool for 8.1

The bootable thumb drive I created with this tool was formatted in FAT 32 and allowed me to install in UEFI mode. No messing with diskpart or Rufus.

http://www.eightforums.com/windows-8-news/56837-official-microsoft-iso-media-creation-tool.html
Lenke til kommentar

OK skjønner,  jeg hadde legacy bios, ikke UEFI installasjon. Når endret bios til UEFI så var det klin umulig å få boote fra usb pinnen jeg hadde lagd med media creation tool (kom faktiskt ikke inn i bios igjen, måtte bruke resett knappen på hovedkortet)

 

så det jeg måtte gjøre var da å bruke rufus, fordi den kan boote fra legacy, og fortsatt installere windows med uefi boot og på gpt partisjon

 

mener du at media creation tool kan det også? jeg sier ikke at den ikke kan det altså, vil bare lære hvordan man gjør det såfall

 

edit: sorry trådstarter for at jeg hijacker tråden din, sifra hvis det ikke er greit :p

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Det hadde hjulpet meg veldig lite at den booter på din maskin da :p

 

hvis du hadde tatt maskinen din med legacy bios og bare endret den til uefi og så prøvd å boote fra den ville det fungert da?

 

edit: les denne:

 

http://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/14286.converting-windows-bios-installation-to-uefi.aspx

 

edit2:

poenget mitt er at du kan ikke bare bruke media creation tool på en maskin som har LegacyBIOS og har en MBR partisjon. gjør du det vil creation tool bare installere som det er, uten uefi og GPT.

 

man må endre til uefi i bios, og endre disken til GPT med diskpart eller lignende.

 

og greit du kan bruke microsoft sitt verktøy, siden det støtter begge deler, men for meg var rufus et bra verktøy å ha siden man faktiskt kan boote fra legacy bios og fortsatt konvertere til UEFI

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...