Gå til innhold

Kulturmarxisme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sykt bias video. Han hadde et poeng, men poenget ble dekket av ensidige meninger.

 

Jeg ser nesten ingenting av dette i samfunnet vårt. Jeg ser det på internett, reddit, twitter osv. men der finner du jo alt mulig rart. Ingen stor gruppe mennesker støtter slike forslag eller meninger som videoen din foreslår i den virkelige verden.

 

Jeg ser på slike videoer som misledende propaganda og skremselstaktikk, og det er synd, for det er virkelig en samtale å ha her. Hvor går grensen for toleranse?

Lenke til kommentar

Sykt bias video. Han hadde et poeng, men poenget ble dekket av ensidige meninger.

 

Jeg ser nesten ingenting av dette i samfunnet vårt. Jeg ser det på internett, reddit, twitter osv. men der finner du jo alt mulig rart. Ingen stor gruppe mennesker støtter slike forslag eller meninger som videoen din foreslår i den virkelige verden.

 

Jeg ser på slike videoer som misledende propaganda og skremselstaktikk, og det er synd, for det er virkelig en samtale å ha her. Hvor går grensen for toleranse?

 

Utdyp, hvor er biaset i videoen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser nesten ingenting av dette i samfunnet vårt. Jeg ser det på internett, reddit, twitter osv. men der finner du jo alt mulig rart. Ingen stor gruppe mennesker støtter slike forslag eller meninger som videoen din foreslår i den virkelige verden.

 

Really?

Er du blind?

Det gjennomsyrer alt av massemedia her i landet, og alt av Samfunnsvitenskap akademia, og all politikk.

 

Her i landet refereres det som regel til med "politisk korrekthet".

 

Og på førstesiden med dine innlegg finner jeg dette:

 

Til trådstarter og andre som mener det er krig, borgerkrig eller noe liknende i horisonten. Vi har fått millioner av muslimske innvandrere siden 70 tallet. Rart at det plutselig skulle skje noe nå? Den nylige strømmen av flyktninger sier du? De er på asylmotak, er det ikke bedre å henvise seg til dem spesifikt da? Hvem kriger? Hvor får de ressurser fra? Vi lever i et demokrati, hvordan får "fienden" flertall? Jeg ser ihvertfall bare fremmedfrykt. 

 

Se der ja, du er en del av kultrumarxismen selv...

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kulturmarxisme er som så mange nyord bare et begrep. Det hinter til at kulturrelativismen (et bedre ord synes jeg) har fått slik fotfeste på venstresiden i norsk kultur, politikk og media.

 

Om det er spesielt "marxistisk" i tradisjonell forstand kan diskuteres. Men et åpenbart moment er jo at marxismen har en internasjonal  tradisjon, i motsetning til konservatismen, som ofte er basert på det nasjonale.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ser nesten ingenting av dette i samfunnet vårt. Jeg ser det på internett, reddit, twitter osv. men der finner du jo alt mulig rart. Ingen stor gruppe mennesker støtter slike forslag eller meninger som videoen din foreslår i den virkelige verden.

 

Really?

Er du blind?

Det gjennomsyrer alt av massemedia her i landet, og alt av Samfunnsvitenskap akademia, og all politikk.

 

Her i landet refereres det som regel til med "politisk korrekthet".

 

Og på førstesiden med dine innlegg finner jeg dette:

 

Til trådstarter og andre som mener det er krig, borgerkrig eller noe liknende i horisonten. Vi har fått millioner av muslimske innvandrere siden 70 tallet. Rart at det plutselig skulle skje noe nå? Den nylige strømmen av flyktninger sier du? De er på asylmotak, er det ikke bedre å henvise seg til dem spesifikt da? Hvem kriger? Hvor får de ressurser fra? Vi lever i et demokrati, hvordan får "fienden" flertall? Jeg ser ihvertfall bare fremmedfrykt. 

 

Se der ja, du er en del av kultrumarxismen selv...

 

Jeg tolket kulturmarxisme (KM), basert på videoen, som det å strebe mot likhet i sammfunnet. Han nevner social justice og femenisme som eksempler. Men han går fort over til å nevne den ekstreme versjonen av KM som jeg tolket som å overbeskytte minoriteter og overangripe majoriteter. Et eksempel kan være de "feminazi" greiene. Et problem er at han ikke gjør noe skille på mild og ekstrem, han nevner bare de ekstreme greiene som, jeg er enig i, er helt patetiske. 

Politisk korrekthet tolker jeg som SNL gjør. Jeg synes ikke de er de samme, men kanskje at politisk korrekthet faller under KM?

 

Uansett mener jeg at det finnes forskjellige grader av disse begrepene. Finnes politisk korrekthet eller KM overalt i samfunnet? Selvfølgelig hvis du snakker om den milde versjonen, altså de som er fornuftige og jobber mot det å sikre likhet og rettferdighet. Er det rettferdig at jobbsøkere blir avslått basert på navnet sitt og ikke kvalikasjonene? Nei, da mener jeg at man burde ta tiltak for å gjøre det mer rettferdig. Mener jeg at det skal være påbudt å ansette minoriteter? Nei, det blir for ekstremt.

 

Men hvis du snakker om den ekstreme KM, så ser jeg lite av slike tiltak i Norge. Kom gjerne med eksempler hvis du har, men kanskje min milde KM er også ekstrem for deg? Vi har jo tydeligvis forskjellige syn på dette.

 

 

Og til det andre innlegget mitt du tok opp. Jeg skjønner virkelig ikke hva dette har med KM å gjøre. Jeg kritiserte bare påstanden om at det er krig i horisonten. 

Endret av Kristoffer Solheim
Lenke til kommentar

Utdyp, hvor er biaset i videoen?

Han startet jo ganske greit i forklarte bakgrunnen og virket ganske akademisk. Også nevnte han social justice, feminisme osv. som eksempel, som jeg vil si passer til definisjonen hans.

 

Men så går han over til å nevne masse syke eksempler som om de representerer definisjonen hans, noe de absolutt ikke gjør. En feminist og en "feminazi" er ikke de samme. Hvis du bare gir feminazi eksempler om feminisme så er du helt klart bias i definisjonen din.

 

Ekstra:

Jeg kom til å tenke på en scene i American History X, når faren til Edward Norton snakker om at de ansatte en svart brannmann, selv om han kanskje ikke var like kvalifisert som andre hvite kandidater. Her finnes det gode argumenter både for og imot. Det vil jo kanskje være urettferdig uansett hvilken side man velger, men jeg tror hovedargumentet for å ansette den svarte mannen er at det fort oppstår sosiale sprerrer fra majoriteten til minoriteten, enten det er i form av rasisme, fordommer eller what ever, og det er dette kulturmarksisme prøver å forhindre. Hva hvis de unngår å ansette en høyere kvalifisert svart mann?

Lenke til kommentar

Dette er tankegangen som til slutt vil ta knekken på hvite vestlige samfunn rundt om i Europa og USA.

 

Well Google kom opp med dette

 

Cultural Marxism is a branch of western Marxism, different from the Marxism-Leninism of the old Soviet Union. It is commonly known as “multiculturalism” or, less formally, Political Correctness.

Rationalwiki illustrerer hele ideen ganske bra (it was the jews)

 

Pol_cultural_Marxism_conspiracy_flowchar

http://rationalwiki.org/wiki/Cultural_Marxism

 

og Wikipedia har sitt å si

 

A 20th-century conspiracy theory regards the Frankfurt School as the origin of a contemporary movement in the political left to destroy western culture, referred to as "Cultural Marxism" by theory proponents.[50][51] It advocates the idea that multiculturalism and political correctness are products of critical theory, which originated with the Frankfurt School. The theory is associated with American religious paleoconservatives such as William Lind, Pat Buchanan and Paul Weyrich, and has received support from the Free Congress Foundation.

https://en.wikipedia.org/wiki/Frankfurt_School#Cultural_Marxism_conspiracy_theory
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kulturmarxisme er som så mange nyord bare et begrep. Det hinter til at kulturrelativismen (et bedre ord synes jeg) har fått slik fotfeste på venstresiden i norsk kultur, politikk og media.

 

Om det er spesielt "marxistisk" i tradisjonell forstand kan diskuteres. Men et åpenbart moment er jo at marxismen har en internasjonal  tradisjon, i motsetning til konservatismen, som ofte er basert på det nasjonale.

 

Geir :)

Right, men jeg vet ikke hva disse mener med kulturrelativisme, heller. Og hvis det betyr det samme, hvorfor kalle det kulturmarxisme da? I tillegg er det, som SF viser til, ofte snakk om Frankfurt School (av folk som ikke vet hva det er for noe), og/eller "the jews". Betyr det det samme her?

 

Kombinert med "PK", som ofte virker å bety "kritikk mot de som er enig med den som skriker PK" (det var ingen som snakket om hvor PK det var å kritisere Mohsan Raja), så er det et herlig sammensurium av ord som ikke betyr noe som helst.

 

For eksempel. Jeg så de første 10 sekundene av videoen, og den nevner "critical theory" (CT). Dette er akademia som er totalt ukjent for 99 % av verdens befolkning, og av de som har hørt ordet er det mange som ikke vet hva det er. Jeg er villig til å vedde nesten hva som helst på at Kristoffer Solheim, fra denne tråden, ikke har inngående kunnskap om CT. Likevel er han en kulturmarxist i følge flesvik. Hvordan?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...