Gå til innhold

Oppgradere Canon speilrefleks


Anbefalte innlegg

Jeg har Canon 50D, men ønsker å oppgradere for film og bedre kvalitet og mangfold.

Jeg har canon 17-55mm f.2.8 (men mistet i bakken dessverre, så litt usikker på om alt er ok), samt Sigma 30mm f1.4

 

Jeg bor på Svalbard, slik at jeg må ha lyssterkt objektiv og bra kamera som kan ta bilder av mennesker (barn i action) og natur i alt fra polarnatt, samt nordlys og midnattsol.

 

Pris ca 20.000kr

 

Tips til hva jeg bør bytte ut/supplere med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gitt at 17-55 F2.8 er OK vil det jo koste mye ekstra å bytte til fullformat hvor du også må oppgradere objektivet. Jeg vil anbefale å fortsett med crop-kamera hvis 17-55 er OK. 70D er jo den direkte oppgraderingen av 50D og er et av Canons beste modeller for video. 7D II er ett hakk opp, men da går mye av pengene til bare kamerahuset. 7D II er litt bedre på høy ISO, har bedre autofokus og bedre værtetting enn 70D, men jeg synes 70D er godt nok på autofokus for bruken du beskriver. 70D har også vridbar skjerm som kan var ganske nyttig for video, og (synes jeg) med kamera på stativ.

 

Ville heller ikke avskrevet 760D som på mange områder er ganske nærme 70D. Ville ikke forventet noen revolusjon i bildekvalitet ved å bytte fra 50D til 70D/7D II/760D hvis du bruker RAW-format. Med JPG er forskjellene (særlig på høy ISO) større pga bedre prosessering i nyere kameraer.

 

Litt usikker på om du ønsker mer enn å oppgradere kamerahuset for video. Personlig ville jeg nok hatt en telezoom hvis jeg hadde bodd på Svalbard, og kanskje en vidvinkelzoom for type nordlysbilder og store landskap. Men valg av optikk er veldig individuelt, er du fornøyd med det du har er det ingen grunn til å kaste bort penger på flere linser.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ville heller ikke avskrevet 760D som på mange områder er ganske nærme 70D. Ville ikke forventet noen revolusjon i bildekvalitet ved å bytte fra 50D til 70D/7D II/760D hvis du bruker RAW-format. Med JPG er forskjellene (særlig på høy ISO) større pga bedre prosessering i nyere kameraer.

Det er verd å merke at hvis man konverterer fra råformat til jpeg på PCen så avhenger resultatet av hvor ny og god råfilkonverteren er. Bruker man jpg rett i kameraet så kan det være mye å hente på å begynne med råformat og konvertere på PCen.

 

Det er nesten ingenting å hente på støy på middels høy ISO i råformat når man oppgraderer en 5-8 år gammel 50D til en 7DII eller lignende. Årsaken er at sensorstørrelsen er det begrensende punktet og at de allerede var ganske nær sitt teoretiske potensiale for 5-8 pr siden. Det finnes altså kun én god støy-oppgradering for råfotografene, større sensor.

 

Siden hverken kameraet eller noen av objektivene dine er kompatible med Canons fullformat så stiller du ganske fritt med tanke på kameravalg. Canon, Nikon, Sony og Pentax. Sjekk ut tester, egenskaper, objektiver du har lyst på osv. For de tre førstnevnte kan det også være en del fullformatkameraer på bruktmarkedet. Alle fire har godt med fullformatobjektiver på bruktmarkedet. Pentax sitt første fullformatkamera er offisielt forhåndsannonsert og ventet i løpet av våren. Jeg tipper lansering på CP+ i februar og tilgjengelighet i norske butikkhyller fra midten av mars.

Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill.

Sett at jeg oppgraderte til 70D, da vil jeg fortsatt ha 10.000 til optikk. Hvilket tele og/elle vidvinkel zoom ville du anbefale?

Gitt at 17-55 F2.8 er OK vil det jo koste mye ekstra å bytte til fullformat hvor du også må oppgradere objektivet. Jeg vil anbefale å fortsett med crop-kamera hvis 17-55 er OK. 70D er jo den direkte oppgraderingen av 50D og er et av Canons beste modeller for video. 7D II er ett hakk opp, men da går mye av pengene til bare kamerahuset. 7D II er litt bedre på høy ISO, har bedre autofokus og bedre værtetting enn 70D, men jeg synes 70D er godt nok på autofokus for bruken du beskriver. 70D har også vridbar skjerm som kan var ganske nyttig for video, og (synes jeg) med kamera på stativ.

 

Ville heller ikke avskrevet 760D som på mange områder er ganske nærme 70D. Ville ikke forventet noen revolusjon i bildekvalitet ved å bytte fra 50D til 70D/7D II/760D hvis du bruker RAW-format. Med JPG er forskjellene (særlig på høy ISO) større pga bedre prosessering i nyere kameraer.

 

Litt usikker på om du ønsker mer enn å oppgradere kamerahuset for video. Personlig ville jeg nok hatt en telezoom hvis jeg hadde bodd på Svalbard, og kanskje en vidvinkelzoom for type nordlysbilder og store landskap. Men valg av optikk er veldig individuelt, er du fornøyd med det du har er det ingen grunn til å kaste bort penger på flere linser.

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for innspill.

Sett at jeg oppgraderte til 70D, da vil jeg fortsatt ha 10.000 til optikk. Hvilket tele og/elle vidvinkel zoom ville du anbefale?

Gitt at 17-55 F2.8 er OK vil det jo koste mye ekstra å bytte til fullformat hvor du også må oppgradere objektivet. Jeg vil anbefale å fortsett med crop-kamera hvis 17-55 er OK. 70D er jo den direkte oppgraderingen av 50D og er et av Canons beste modeller for video. 7D II er ett hakk opp, men da går mye av pengene til bare kamerahuset. 7D II er litt bedre på høy ISO, har bedre autofokus og bedre værtetting enn 70D, men jeg synes 70D er godt nok på autofokus for bruken du beskriver. 70D har også vridbar skjerm som kan var ganske nyttig for video, og (synes jeg) med kamera på stativ.

 

Ville heller ikke avskrevet 760D som på mange områder er ganske nærme 70D. Ville ikke forventet noen revolusjon i bildekvalitet ved å bytte fra 50D til 70D/7D II/760D hvis du bruker RAW-format. Med JPG er forskjellene (særlig på høy ISO) større pga bedre prosessering i nyere kameraer.

 

Litt usikker på om du ønsker mer enn å oppgradere kamerahuset for video. Personlig ville jeg nok hatt en telezoom hvis jeg hadde bodd på Svalbard, og kanskje en vidvinkelzoom for type nordlysbilder og store landskap. Men valg av optikk er veldig individuelt, er du fornøyd med det du har er det ingen grunn til å kaste bort penger på flere linser.

 

Tokina har en fin 11-16mm f/2.8 hvis lysstyrke er viktig. Alternativt er Canons 10-22 bra, men ikke så lyssterk (halvt trinn i videnden). Om du ikke vil ha det så vidt er Samyangs 14mm f/2.8 fin.Kjøper du brukt har du da penger igjen til en pent brukt 70-200 f/2.8 (uten IS).

Alternativt en 85mm f/1.8 og 200mm f/2.8 brukt

Endret av Nelson09
Lenke til kommentar

 

 

Tusen takk for innspill.

Sett at jeg oppgraderte til 70D, da vil jeg fortsatt ha 10.000 til optikk. Hvilket tele og/elle vidvinkel zoom ville du anbefale?

Gitt at 17-55 F2.8 er OK vil det jo koste mye ekstra å bytte til fullformat hvor du også må oppgradere objektivet. Jeg vil anbefale å fortsett med crop-kamera hvis 17-55 er OK. 70D er jo den direkte oppgraderingen av 50D og er et av Canons beste modeller for video. 7D II er ett hakk opp, men da går mye av pengene til bare kamerahuset. 7D II er litt bedre på høy ISO, har bedre autofokus og bedre værtetting enn 70D, men jeg synes 70D er godt nok på autofokus for bruken du beskriver. 70D har også vridbar skjerm som kan var ganske nyttig for video, og (synes jeg) med kamera på stativ.

 

Ville heller ikke avskrevet 760D som på mange områder er ganske nærme 70D. Ville ikke forventet noen revolusjon i bildekvalitet ved å bytte fra 50D til 70D/7D II/760D hvis du bruker RAW-format. Med JPG er forskjellene (særlig på høy ISO) større pga bedre prosessering i nyere kameraer.

 

Litt usikker på om du ønsker mer enn å oppgradere kamerahuset for video. Personlig ville jeg nok hatt en telezoom hvis jeg hadde bodd på Svalbard, og kanskje en vidvinkelzoom for type nordlysbilder og store landskap. Men valg av optikk er veldig individuelt, er du fornøyd med det du har er det ingen grunn til å kaste bort penger på flere linser.

 

Tokina har en fin 11-16mm f/2.8 hvis lysstyrke er viktig. Alternativt er Canons 10-22 bra, men ikke så lyssterk (halvt trinn i videnden). Om du ikke vil ha det så vidt er Samyangs 14mm f/2.8 fin.Kjøper du brukt har du da penger igjen til en pent brukt 70-200 f/2.8 (uten IS).

Alternativt en 85mm f/1.8 og 200mm f/2.8 brukt

 

70-200 f/2.8, uten IS når kom den utgaven?

https://www.komplett.no/product/764226/foto-video/kamera-speilrefleks/objektiver/canon-ef-70-200mm-140l-is-usm

https://www.komplett.no/product/764225/foto-video/kamera-speilrefleks/objektiver/canon-ef-70-200mm-128-l-is-usm-ii

Endret av dSRL
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje at det var denne som var ment når Nelson09 skrev 200mm f/2.8 brukt;

http://www.canon.no/for_home/product_finder/cameras/ef_lenses/telephoto/ef_200mm_f2.8l_ii_usm/

 

Fastobjektiv som koster ca 8000,- nytt.

Nei, jeg mente først 70-200 f/2.8 (uten IS)brukt. Bør kunne fås for 7000 på bruktmarkedet. Det er stadig noen som ligger ute på foto.no. Når det er sagt. 200 f/2.8 bruker jeg selv og er veldig fornøyd med det. Vesentlig lettere og ikke så "wow, se fotografen!!!" som den hvite. 200 f/2,8 II bør kunne fås for 4000 brukt.

Lenke til kommentar

 

Sett at jeg oppgraderte til 70D, da vil jeg fortsatt ha 10.000 til optikk. Hvilket tele og/elle vidvinkel zoom ville du anbefale?

 

Med 70D har du vel 10K ledig, eller 12K med litt tålmodighet - kan ikke tenke meg at det ikke kommer noen tilbud utover vinteren. Dagens pris er høy (se prishistorikken litt ned på siden).

 

Uansett om vi regner med 10K eller 12K har du ikke nok til både vidvinkel og tele i toppklassen, men her er noen kommentarer.

 

Vidvinkel: Hvor mye du bør legge i vidvinkel avhenger av flere faktorer. Først og fremst hvor interessert du er, men motivtype betyr også mye. Ser du for deg sporadisk bruk og vesentlig i dagslys har Canon en 10-18mm som får veldig bra kommentarer for pris/ytelse. Fordeler er at den er liten og lett, billig, men likevel bukbar bildekvalitet. Ulempen er primært dårlig lysstyrke og enkel byggekvalitet. 

 

Nettopp lysstyrke er viktig hvis du driver mye med nattbilder av stjernehimmer, nordlys etc hvor bra lysstyrke (i prakis stort sett F2.8) gjør det mulig å unngå alt for lange lukkertider uten å måtte øke ISO mye. Det er fordel både for nordlys og hvis du vil ha stjerner som punkter og ikke streker/buer. Siden det ikke er noe stort interesseområde for meg kan jeg bare referere til de andre kommentarene om nattbilder/vidvinkel med bra lysstyrke.

 

Tele: Personlig ville jeg gått for zoom nesten uansett, men du må igjen prioritere. Du kan (i hvert fall brukt) få en relativt lyssterk Canon 70-200 F2.8 eller en mindre og lettere 70-200 F4. Begge varianter finnes (som andre også har kommentert) både med og uten stabilisator. Alle er gode optisk, men merk at det ikke bare er pris, men også vekt som er argumenter for F4-versjonen. Stabilisator er alltid en fordel, men muligens noe du må ofre pga pris. 

 

Ulempen med 70-200 er rekkevidde hvis du tenker mye dyr og fugler. Da får du aldri nok brennvidde. Canon 70-300 IS USM er en relativt rimleig telezoom som gir litt mer rekkevidde, men er langt fra 70-200-klasse både optisk og i byggekvalitet. Lysstryken er også dårligere. Tamron har en 70-300 VC med samme lysstyrke som regnes som hakket bedre enn Canons og er ganske rimelig. Til slutt i 70-300-klassen har Canon en i L-serien med proff konstruksjon som har fått mye positive omtaler, men lysstyrken er ikke noe bedre og prisen er mye høyere.

 

Skal du over 300mm (som jeg synes er en fordel, særlig for mindre fugler) har du Canons gamle 100-400L som det bør være mulig å få for godt under 10K brukt. Den nye regnes som vesentlig bedre, men koster over 20K ny og er nok ikke lett å finne brukt foreløpig. For rundt 10K får du også Tamron 150-600mm VC og Sigma 150-600 OS Contemporary (Sigmas Sport-versjon koster 16K). Begge disse gir mye rekkevidde og har fått bra karakterer for pris/ytelse.

 

Når det gjelder værtetting og proff byggekvalitet er det selvsagt en fordel, men jeg har vært mye på tur med amatørutstyr og faktisk aldri hatt noe problem. Sikkert litt flaks, sikkert litt fordi jeg prøver å ta vare på utstyret, men også fordi det meste ustyr tåler litt vær selv om det ikke er merket som værtettet eller er i Canons L-serie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...