Gå til innhold

Sparing til egne barn


fotonisse

Anbefalte innlegg

Vi har to barn som vi har siden de ble født satt inn noen hundrelapper i mnd på hver deres sparekonto.

På disse kontoene har også bursdagspenger, julegaver og (for en av dem) konfimasjons gaver blitt satt inn. Nå er det ikke så store beløp det er snakk om, men det begynner jo likevel å bli noen tusenlapper av dette.

 

Kontoene står i barnas navn, men de kan ikke bruke kontoene før de er 18 år.

Barna er 12 og 16 år, og det nærmer seg 100.000,- på sparekontoen for den eldste.

 

 

Spørsmålet mitt er da;

 

Er det noen beløpsgrenser å ta hensyn til her, siden de ikke er myndige?

 

 

Hørte bare slutten av et program på radioen for noen dager siden, og da hadde de snakket "formyndere", og at Staten kunne gå inn å styre dette om barn ikke var myndige og beløpene ble store.

 

Men nå vet ikke jeg hva det ligger i begrepet "store beløp" i denne sammenhengen her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://overformynderi.no/unnga-mens-du-sparer/

Ser ut til at det er 170 000 som er grensen man bør holde seg under.

 

Men, i følge http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst-old/Slik-sparer-du-best-til-barna-7146969.htmltar de ikke pengene som står på sparekonto til de og krever/gjør noe med de om du kommer over, du må bare regne med å krangle litt med de om du f.eks vil overføre de til deg selv, ettersom det ikke er dine penger, men dine barn sine penger.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Vi er snart foreldre selv og skal sette av barnetrygden hver mnd frem til barnet er 18 år så vi velger og opprette indeksfond i mitt navn da det vil bli godt over 170.000kr ila 18 år. Men som nevnt over er det ingen ting og bekymre seg for så lenge du holder deg under 170.000kr.

 

Dette gjør vi litt også fordi vi ikke ønsker at barnet vårt ved alder på 18 plutselig velger og reise til Vegas og spille alt bort ila en helg. Kanskje litt på kanten men vi håper oppdragelsen blir bedre en som så. MAO er pengene tiltenkt sertifikat, utdannelse og bolig :)

Lenke til kommentar

Er det slikt at ungene har mulighet til og bruke disse pengene på hva dem vil ? Om foreksempel dem skulle bli uvenner med foreldrene sine og så kan dem bare ta dem ut uansett? Ikke det at jeg trur det kommer til å skje med mine unger, men vet jo aldri hva slags vei ungene går, og om du vil støtte dem i det,

Lenke til kommentar

Er det slikt at ungene har mulighet til og bruke disse pengene på hva dem vil ? Om foreksempel dem skulle bli uvenner med foreldrene sine og så kan dem bare ta dem ut uansett? Ikke det at jeg trur det kommer til å skje med mine unger, men vet jo aldri hva slags vei ungene går, og om du vil støtte dem i det,

Selvsagt.. Hvis pengene står i barnets navn er det jo dems, juridisk når dem blir myndig. Dog, kan en vell legge ved en klausul eller avtale om ditt eller datt men det må noen andre forklare..

 

Anonymous poster hash: abbf9...1a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For våre barn har vi opprettet sparekonti for hvert av dem i navnet til en av oss, som vi har kontroll på. De vet selvsagt dette, og overfører selv større beløp til sin sparekonto fra sin "brukskonto" når det har litt ekstra de vil spare. I tillegg setter vi inn gaver etc til disse kontiene. Sikkerheten vår (og for barna) er at pengene er sikret mot tilfeldig bruk (a la Las Vegas), men de vet at de kan få overført penger fra disse kontoene til sine egen brukskonti når de trenger det. Ulempen er at rentene kommer på foreldrenes skattegrunnlag, men med dagens rentenivå er dette ikke noe som har betydning.

Lenke til kommentar

Et gavebrev som uttrykkelig angir hvem som har rett til å forvalte midlene inntil gavemottaker er myndig er tilstrekkelig for å holde overformynderiet fra Fylkesmannen unna. Men med dagens avgiftsregime er langt enklere å holde midlene i eget navn, for siden å overføre. Investeres midlene i et klokt valgt indeksfond, burde man holde seg for god til å tukle med investert kapital, og skattespørsmål er således fraværende i din forvaltningsperiode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...