Gå til innhold

Hjelp til å bygge en gaming pc/ 8k pris.


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er en gutt på 15!

Jeg har alltid gamet på bærbar pc fordi det er det som har fungert best for meg. Men nå har jeg bestemt meg for å skaffe en ordentlig stasjonær pc.

 

Pc'en burde ha intel prosessor og må kunne kjøre spill som just cause 3, etter mine preferanser(kan ikke så altfor mye om pc & specs,så gjerne kom med andre forslag du mener er bedre).Kunne tenkt meg i7 prosessor hvis det er gjennomførbart uten at det blir ubalanse med ytelse på andre komponenter.

 

Jeg skal ikke overklocke(?) maskinen. Mus og headset har jeg, men når det kommer til skjerm er dette valgfritt. Dvs at hvis det ikke passer inn i budsjettet bruker jeg bare tv'en. OS er jeg usikker på fordi jeg har windows 10 på laptopen, men vet ikke om det kan overføres uten å miste lisens på bærbar(skal brukes som skole pc til VGS) 

 

Prisen bør være så lav som mulig;) opp til 8000kr. NB: det er ikke en fast grense, kan selvsagt tøyes litt.

 

Hvis noen kunne sette opp en komplett liste over komponenter, hadde jeg vært takknemlig

 

Takk på forhånd for svar, tips og alt annet.

Endret av stener123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kraftig liten plugg, Gaming-PC, til salgs, uten skjerm.

 

Må du kjøpe nytt er multicom maskiner nyere.

 

 

Og bruker prøveversjon uten å sette inn produktnøkkel det har fungert fint for meg siden sommeren.

Men kan ikke garantere hvor lenge det vil fungere før maskinen slutter å vil starte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kraftig liten plugg, Gaming-PC, til salgs, uten skjerm.

 

Må du kjøpe nytt er multicom maskiner nyere.

 

 

Og bruker prøveversjon uten å sette inn produktnøkkel det har fungert fint for meg siden sommeren.

Men kan ikke garantere hvor lenge det vil fungere før maskinen slutter å vil starte.

 

Kraftig liten plugg, Gaming-PC, til salgs, uten skjerm.

 

Må du kjøpe nytt er multicom maskiner nyere.

 

 

Og bruker prøveversjon uten å sette inn produktnøkkel det har fungert fint for meg siden sommeren.

Men kan ikke garantere hvor lenge det vil fungere før maskinen slutter å vil starte.

Jeg har sett på begge pc'en,men brukt skal jeg ikke ha uansett(glemte å skrive det i innleget over, beklager) denandre pc'en var fin den, men passer bare til budsjettet hvis jeg ikke kjøper Windows(eller skjerm)

 

men kan ikke denne pc'en bygges? og evt. noen som kan sette opp

Lenke til kommentar

ahh takk og takk, denne var fantastisk! passer budsjettet og har bra nok komponenter til spillene jeg skal kjøre.

 

Men bare lurer på om disse komponentene passer sammen? :dremel:  jeg tror jeg leste en plass at de må matche for å fungere.

hva vet du om dette drunkenvalley(eller andre?) og hva er erfaringen din med bygging av pc.

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg er usikker rundt strømforsyningen når jeg går over dette igjen. Forventet at Corsair hadde vett nok til å selge en 550 watt strømforsyning med 6/8pin kontakter, men det var det lite av i beskrivelsen.

 

Må kanskje finne en annen. Jeg er usikker på kvaliteten på såpass billige strømforsyninger generelt, men i det minste vil denne funkehttps://www.komplett.no/product/818996/datautstyr/strmforsyning/enheter/cooler-master-b600-ver2-600w-psu#productinfo

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg er usikker rundt strømforsyningen når jeg går over dette igjen. Forventet at Corsair hadde vett nok til å selge en 550 watt strømforsyning med 6/8pin kontakter, men det var det lite av i beskrivelsen.

 

Må kanskje finne en annen. Jeg er usikker på kvaliteten på såpass billige strømforsyninger generelt, men i det minste vil denne funkehttps://www.komplett.no/product/818996/datautstyr/strmforsyning/enheter/cooler-master-b600-ver2-600w-psu#productinfo

så utenom strømforsyning så skal i hovedsak dette passe sammen?

 

iallefall passer denne inn? https://www.komplett.no/product/792079/datautstyr/strmforsyning/enheter/chieftec-smart-series-psf-400a-400w-psu#

denne hadde vært kjekk fordi den er nemlig på lager, og vil helst begynne så fort som mulig b\med pc'en hehe.

Lenke til kommentar

Nei, jeg ville klart gått for den PSUen Drunkenvalley forslår. 400W blir relativt lite, pluss at dette er en billig CPU som ikke er efficieny sertifisert, vent heller til den Drunkenvalley linket til er på lager igjen du ;)

Om du er villig til å slenge på 300 ekstra så ville jeg nok gått for dette skjermkortet i stede: https://www.komplett.no/product/864978/datautstyr/skjermkort/pci-express/sapphire-radeon-r9-380x-4gb-gddr5-nitro

Det ligger mellom GTX 960 og GTX 970 i ytelse, og av erfaring så vil nok GTX 960 bli noe begrenset i nyere grafikktunge spill. Selv har jeg nVidia og godt fornøyd med det (så ikke misfortstå meg, nVidia lager fantastiske skjermkort) men i prisklassen 8k ville jeg klart gått for R9 380x fremfor GTX 960, da R9 380x har mye bedre ytelse per krone enn GTX 960 ;)

Lenke til kommentar

Nei, jeg ville klart gått for den PSUen Drunkenvalley forslår. 400W blir relativt lite, pluss at dette er en billig CPU som ikke er efficieny sertifisert, vent heller til den Drunkenvalley linket til er på lager igjen du ;)

Om du er villig til å slenge på 300 ekstra så ville jeg nok gått for dette skjermkortet i stede: https://www.komplett.no/product/864978/datautstyr/skjermkort/pci-express/sapphire-radeon-r9-380x-4gb-gddr5-nitro

Det ligger mellom GTX 960 og GTX 970 i ytelse, og av erfaring så vil nok GTX 960 bli noe begrenset i nyere grafikktunge spill. Selv har jeg nVidia og godt fornøyd med det (så ikke misfortstå meg, nVidia lager fantastiske skjermkort) men i prisklassen 8k ville jeg klart gått for R9 380x fremfor GTX 960, da R9 380x har mye bedre ytelse per krone enn GTX 960 ;)

Takk for tips på skjermkortet! Det skal vurderes. Men jeg som ikke har då mye peiling lurer på om alt dette går sammen/ vil komponentene matche?

Lenke til kommentar

Helt ærlig, hvis du er villig til å spytte inn litt penger ville jeg heller vurdert bedre strømforsyning mer enn jeg ville vurdert bedre skjermkort. Det er mye bedre med en skikkelig pålitelig strømforsyning imo.

 

Chieftec sine strømforsyninger vet jeg enda mindre om enn den jeg lenket. På det prisnivået er det også litt trist lite av reviews og greier for det meste slikt budsjett utstyr i min opplevelse.

 

Ellers, med mindre jeg er helt blåst i øyeblikket, skal det gå strøkent å sette dette sammen.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Men bare lurer på om disse komponentene passer sammen? :dremel:  jeg tror jeg leste en plass at de må matche for å fungere.

hva vet du om dette drunkenvalley(eller andre?) og hva er erfaringen din med bygging av pc.

 

For å si det med mange ord, beskrive litt ordentlig men enkelt

 

 

Hovedkort må ha riktig sokkel i forhold til CPU. Dvs at en 5820K CPU som kan festes til 2011-3 sokkelen ikke passer i et hovedkort med 1155 sokkel.

 

RAM må passe. DDR4 brikker går ikke i DDR3 spor og det er forskjell på laptop-RAM og vanlig RAM.

 

En GPU med PCI-e passer ikke inn i et AGP spor for eksempel. PCI-e 1.0 kan ha både PCI-e 2.0 og 3.0 kort i seg og motsatt vei.

 

Prosessorvifter følger også sokkel-prinsippet, men der følger det stort sett med fester til alle de forskjellige, billigere for produsenten å gjøre det slik.

 

Strømforsyning må ha nok Watt til å drive komponentene man har og man må også tenke på fremtidlige oppgraderinger. Kjøper du greier som trenger 450W og du har en strømforsyning på 500W så kan du ikke sette inn masse ekstra harddisker og ekstra skjermkort for eksempel. Det er også greit å tenke på at strømforsyninger kan bli slitt ut og derfor så liker jeg at de ligger på +/- 60% last under tung belastning. Altså hvis PC'en bruker 500W når jeg spiller så synes jeg det er greit med en 800W strømforsyning. Overkill er "standarden" her :p

 

Harddisker og SSD'er må ha lik tilkobling som det er på hovedkortet. En PCI-e SSD kan ikke plugges inn i SATA kontakten på hovedkortet.

 

 

For å si det med få ord så kommer det an på fester og kontakter. Det er ingen kompabilitetsproblemer mellom deler så lenge de går an å sette på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Helt ærlig, hvis du er villig til å spytte inn litt penger ville jeg heller vurdert bedre strømforsyning mer enn jeg ville vurdert bedre skjermkort. Det er mye bedre med en skikkelig pålitelig strømforsyning imo.

 

Chieftec sine strømforsyninger vet jeg enda mindre om enn den jeg lenket. På det prisnivået er det også litt trist lite av reviews og greier for det meste slikt budsjett utstyr i min opplevelse.

 

Ellers, med mindre jeg er helt blåst i øyeblikket, skal det gå strøkent å sette dette sammen.

Tusen takk for all hjelpen, drunkenvalley! For fremtiden, hvis jeg vil "spytte inn" litt mer penger på strømforsyning. Hva er det jeg skal se etter? Bare flertall av8/6 pins og kvalitet?

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelpen, drunkenvalley! For fremtiden, hvis jeg vil "spytte inn" litt mer penger på strømforsyning. Hva er det jeg skal se etter? Bare flertall av8/6 pins og kvalitet?

 

 

Det er ikke noen enkel måte å vurdere slikt beklagelig nok, foruten om den er modulær eller ikke (om kabler kan kobles fra og til). En må bare søke etter meninger fra de med verktøyene til å teste det. Når det er sagt er et eksempel på en strømforsyning jeg ville vurdert dette.

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for all hjelpen, drunkenvalley! For fremtiden, hvis jeg vil "spytte inn" litt mer penger på strømforsyning. Hva er det jeg skal se etter? Bare flertall av8/6 pins og kvalitet?

 

 

Det er ikke noen enkel måte å vurdere slikt beklagelig nok, foruten om den er modulær eller ikke (om kabler kan kobles fra og til). En må bare søke etter meninger fra de med verktøyene til å teste det. Når det er sagt er et eksempel på en strømforsyning jeg ville vurdert dette.

 

Den var snasen. jeg må vurdere det nå fremover. 

 

Jeg takker for all hjelpen, kommer sikkert med en ny tråd når jeg har fått delene, haha. :ph34r:  På gjensyn

Lenke til kommentar

Oi faen, jeg ser jeg gjorde en fantastisk feil. Kunne sverge at jeg filtret på 1151 på prosessor, men det var visst ikke det. Plukk med deg denne i stedet. https://www.komplett.no/product/850032/datautstyr/prosessorer/intel-core-i5-6400-skylake

 

Beklager, dagen i dag har ikke vært den mest fokuserte.  :ph34r:  :ninja:

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du skal se etter på PSU er om den har Bronze, Silver, Gold eller platinum efficiency rating. Jo høyere er bedre, bronze er dårligst og platinum best. Har den ingen av disse ratingene er det sannsynligvis en dårlig PSU.

Du vil ikke trenge mer enn en 600W Bronze PSU med mindre du har tenkt å oppgradere senere. I tillegg er jeg veldig uenig med drunkenvalley at bedre skjermkort er dårlig innvestering. Hadde det vært snakk om 1000 kroner eller mer, så hadde jeg skjønt det. Men 300 ekstra er lite å regne da 380x er langt mer fremtidsrettet enn GTX 960 på grunn av 960s lave bandwidth og memory-bus.

Dessverre må nok GTX 960 byttes ut tidligere enn et GTX 960 kort på grunn av hvordan memory arkitekturen funker, så ett 960 blir dyrere i lengden om man regner med at kortet må skiftes tidligere om man skal være up-to-date ;)

 

Verdt å nevne at både 2gb og 4gb versjonen av GTX 960 er begrenset til kun 2gb pga. memory-bus. Mens 380x faktisk kan dra nytte av opp til 4gb vram. GTA V, Arkham Knight, FarCry 4, Shadows of Mordor og Fallout 4 bruker alle over 4gb vram på 1080p om man skrur opp gradikken, så i disse spillene vil GTX 960 slite sammenlignet med R9 380x.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Det du skal se etter på PSU er om den har Bronze, Silver, Gold eller platinum efficiency rating. Jo høyere er bedre, bronze er dårligst og platinum best. Har den ingen av disse ratingene er det sannsynligvis en dårlig PSU.

 

80+ har ingenting å si på kvaliteten på PSU, det er hvor energieffektiv den er, dvs hvor mye energitap den har, høyere = mindre energitap. Men det gir en pekepin pga at deler som gir lite energitap ofte er av god kvalitet, 80+ har jo blitt et slags "kvalitetsstempel" selv om det er feil. Les litt på den wikien TS, er ikke mange bokstavene å lese gjennom og det er verdt de 5 minuttene det tar.

 

Viktig å lære opp folk riktig selv om det på folkemunne har blitt slik :) Ja jeg vet at du ikke skrev at 80+ er et kvalitetsstempel ;)

Lenke til kommentar

Oi faen, jeg ser jeg gjorde en fantastisk feil. Kunne sverge at jeg filtret på 1151 på prosessor, men det var visst ikke det. Plukk med deg denne i stedet. https://www.komplett.no/product/850032/datautstyr/prosessorer/intel-core-i5-6400-skylake

 

Beklager, dagen i dag har ikke vært den mest fokuserte. :ph34r::ninja:

Jeg har funnet en(/to) nye ram sticks og lurer på om de passer, så vidt mine "noob" øyne kan se skal de passe, men better safe than sorry.

 

https://www.komplett.no/product/812852/datautstyr/minnebrikker/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-8gb-black#reviews

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...