Gå til innhold

intel XTU 5820k OC


/-eple-\

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viktigste for ytelsen er å øke CPU Mhz ved å øke CPU ratio ja. Når du har funnet en stabil overklokk der, så kan du prøve deg med cache ratio (uncore). For å få en bra cache klokk, så trenger du et hovedkort som har "OC socket", ellers stopper den på rundt 3.7 Ghz omkring. CPU core kan du jo ta lenger da, alt ettersom hvor bra CPU du har, volt den trenger og kjøling.

Lenke til kommentar

^^

D har jo ikke kilder selv da :rofl: men for og gi noe mere teknisk. Det skal ikke være mere enn 0.5ghz forskjell for at det ikke skal bli for stor forskjell på hastigheten mellom cores og cachen, mtp måten de jobber sammen. Enkelt forklart

 

Edit: klokk cachen til nærmest mulig cores, enkelt og greit

Endret av ExpensiveGameFinder
Lenke til kommentar

D har jo ikke kilder selv da    :rofl: 

 

Jeg kommer ikke med påstander, så jeg trenger ikke kilder.. ;)

 

Det skal ikke være mere enn 0.5ghz forskjell for at det ikke skal bli for stor forskjell på hastigheten mellom cores og cachen, mtp måten de jobber sammen. Enkelt forklart

Kilder.. 

 

Jeg kjører cache på 3000mhz og core på 4000mhz. Har ikke en dritt å si. :)

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Man dropper cache fordi TS ikke engang vet hva CPU ratio er.

 

Hold det enkelt og begynn i rett ende. Det er ikke vits å snakke om cache oc når TS er fullstendig nybegynner.

 

Det er definitivt lettest å klokke med kun CPU ratio og volt. Dette gir også absolutt mest ytelse i forhold til innsats.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

D sa d testet i benchmark og st det hadde mye og si.

Feil. Sa det hadde noe å si, ikke at det har mye å si. Ordlegg deg bedre. ;)

 

Så hvis d bruker pcen til oppgaver som ligner på det benchemarkene gjør, så har d jo mye å si.

Send gjerne link, for jeg vet om absolutt ingen programmer som gjør det i grad.

Men hvorfor skulle man droppe cache? Det er jo ytelse der og hente

Cache er vanskelig å få stabil, plutselig etter to uker har du fått en reboot eller hard-lock og det er cache som er problemet. 

 

Derfor er mitt stalltips: Kjør core på max, tweak minnet og dropp cache. :)

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Leste ikke første innlegg med noob. Men når ts har klokket alt annet, core, ram etcetc. Så hvorfor ikke ta cache?

 

Det blir for spesielt interresserte. Det koster mer enn det smaker kan man gjerne si.

 

Men det er helt klart veien å gå dersom man liker å tyne CPU så mye som overhode mulig.

 

Synes bare det er viktig å få frem at cache oc ikke er for alle. Det er heller ikke verdt tidsinnsatsen for så liten forbedring.

Lenke til kommentar

https://en.m.wikipedia.org/wiki/CPU_cache

 

Hvis d leser hva cache gjør og er, så vil man jo se at med høyere cache clock vil den raskere kunne hente dataen. Som resulterer i bedre ytelse

Jo, men i praksis da?

 

Jeg er ikke vellest på temaet, men dersom det stemmer (som christian sier) at man kan få rundt 1fps ut av å gjøre dette så stiller jeg meg skeptisk. Det er rett og slett ikke verdt innsatsen for å få så liten i retur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...