Gå til innhold

intel XTU 5820k OC


/-eple-\

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/CPU_cache

 

Hvis d leser hva cache gjør og er, så vil man jo se at med høyere cache clock vil den raskere kunne hente dataen. Som resulterer i bedre ytelse

Jo, men i praksis da?

 

Jeg er ikke vellest på temaet, men dersom det stemmer (som christian sier) at man kan få rundt 1fps ut av å gjøre dette så stiller jeg meg skeptisk. Det er rett og slett ikke verdt innsatsen for å få så liten i retur.

Jeg fikk mere ut. Ca 5 fps. Da jeg drev med klokking. Med cpu på 4.7. Hevet cachen fra 4 til 4.5 (siste stable). Fikk jeg mellom 5-7fps mer
Lenke til kommentar

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2475409/overclocking-cpu-cache.html

 

Har ikke funnet noe "hard" data, men det ser ut til at flere er enig i at cache overklokking er bortkastet tid dersom du ikke holder på med nitrogen og konkurrerer i benchmarks.

Første innlegg jeg leser der: It seems to benefit from memory related benchmarks and possibly software that heavily relies on memory bandwidth, though the actual speed increase is probably slim. In games, it makes pretty much zero difference. I can't say for sure it's "necessary", but I've read ideally you'd want your cache speed to be within 500mhz or so of your CPU clockspeed. I've read voltage should be ok under 1.3v

 

Jeg leste det samme ett sted. Men for alle som vil ha kilder, tror dere jeg orker og lete blandt 20 sider jeg leste for 6mndr siden om klokking?

Lenke til kommentar

Neida. Det er heller ikke poenget.

 

Når noe er så dårlig dokumentert på internett betyr det ofte at det ikke er mye å hente her.

 

Hadde det gitt store utslag i ytelse så ville vi funnet mye dokumentasjon som underbygger dette.

 

Den foreløpige konklusjonen kan altså være at cache oc er forbeholdt benchmarkere. Dette fordi det gir insignifikant ytelse i vanlige programmer/spill (trenger kilde/stats)

Lenke til kommentar

 

 

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/CPU_cache

 

Hvis d leser hva cache gjør og er, så vil man jo se at med høyere cache clock vil den raskere kunne hente dataen. Som resulterer i bedre ytelse

Jo, men i praksis da?

 

Jeg er ikke vellest på temaet, men dersom det stemmer (som christian sier) at man kan få rundt 1fps ut av å gjøre dette så stiller jeg meg skeptisk. Det er rett og slett ikke verdt innsatsen for å få så liten i retur.

Jeg fikk mere ut. Ca 5 fps. Da jeg drev med klokking. Med cpu på 4.7. Hevet cachen fra 4 til 4.5 (siste stable). Fikk jeg mellom 5-7fps mer

Del gjerne noen screenshot eller at du måler avg fps over en litt lengre periode(1min) på samme sted i spill :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg leste det samme ett sted. Men for alle som vil ha kilder, tror dere jeg orker og lete blandt 20 sider jeg leste for 6mndr siden om klokking?

Er ikke snakk om du orker, du kan godt være slapp for min del.

 

Jeg kan komme med random påstander og si jeg har lest det er sted, eller være saklig og ha kilder. :)

 

 

Jeg fikk mere ut. Ca 5 fps. Da jeg drev med klokking. Med cpu på 4.7. Hevet cachen fra 4 til 4.5 (siste stable). Fikk jeg mellom 5-7fps mer

Så du økte cachen fra 4000mhz til 4500mhz og fikk 5-7 fps mer? 

 

Hvilket spill? Gjerne vis oss screenshots med bilde av cache hastighet samt FPS. (Du har jo Aida64, så det finner du der)

 

Min gamle 5820K måtte sendes til RMA pga defekt cache. Chippen var jo god også, klarte 4.7 ghz på 1.290V ellerno sist jeg husker. Da pushet jeg heller ikke på cache, kjørte 4.5 på 1.25V. 

 

Du kan godt overklokke cache, mer er ikke verdt det IMO. Spesielt ikke da risken er høyere med Haswell-E. Jeg kan godt kjøre 4000/4000 på core/cache uten problemer. Såpass trygg er jeg på cache, men å øke noe særlig over 4000mhz er ikke vits, egentlig ikke vits å øke cache heller. 

 

Jeg skal poste to score fra cinebench som jeg vet liker høyere cache. Ene bilde er med Cpu på 4000Mhz og cache på stock, 3000mhz, andre med cpu på 4000mhz og cache på 4000mhz.

 

Minnet vil være 2667 14-14-14-36-1T 1.350V Quad-channel på begge.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Jeg sa jo selv det kan gi bedre ytelse, gjorde jeg ikke? 

 

Jepp, 200mv mer, timevis med tweaking, høyere temp pga dette osv er såklart verdt det..  :yes:

 

Jeg fikk jo hele 1.5%!!!! bedre ytelse av å overklokke cache med 33%.

 

Så jeg brude jo få 10-14-ish mer FPS da? Ettersom du klarte å få 5-7 fps mer når du overklokka kun 500mhz ekstra. (som jeg ikke har fått navn på tittel eller noe som helst)

Lenke til kommentar

Man dropper cache fordi TS ikke engang vet hva CPU ratio er.

 

Hold det enkelt og begynn i rett ende. Det er ikke vits å snakke om cache oc når TS er fullstendig nybegynner.

 

Det er definitivt lettest å klokke med kun CPU ratio og volt. Dette gir også absolutt mest ytelse i forhold til innsats.

:rofl:

Er vel ikke no pro, men det er jo ikke noe magisk med low level clocking. Vet jo hva cpu ratio er, eller ivertfall hva den gjør. Cpu cache er et mysterium  :hmm: .Men jeg spurte jo om hva cache ratio er, sånn enkelt forklart. Men har lest igjennom posten her nå så vil ikke tenke så mye på cache ratio enda. Skal ikke kjøre cpu'en på no høy oc enda heller, da den er såppas sterk i forhold til det jeg bruker den til enda. Men har jo testa litt innafor "trygge grenser", den funker lett på 4,4 ghz ivertfall.

Endret av bugdrop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...