Gå til innhold

Denne LED-pæren ligner ikke på andre LED-pærer


Anbefalte innlegg

Merk at pæren ikke er egnet for bruk uten skjerm eller annen diffusor. Det er en grunn til at vanlige E27 LED-pærer utstyres med diffus glasskuppel. De små LED-ene blir ekstremt blendende og plagsomme for synet uten skjerming eller diffusor. Det såkalte designelementet er altså fullstendig meningsløst ettersom pæra bør stå et sted uten direkte innsyn.

Enig! Apropos irriterende blending. De fleste som monterer spotter eller -skinner glemmer å spørre i butikken hvordan de skal monteres og bare tapetserer taket med pærer som blender en rett i ansiktet. Spotter og -skinner skal monteres maks en meter fra vegg eller vindu og peke rett mot veggen/vinduet. Da får man fint, naturlig lys i rommet og unngår helt irriterende blending.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor noen vil ha sparepærer innendørs skjønner jeg ikke. De er dyre, lyser dårlig og bruker lang tid på å "starte opp". LED-pærer lyser langt bedre og starter på et blunk.

 

Som mange har vært inne på, levetiden på LED-pærer må en virkelig ta med en klype salt. Men som forbruker er det ikke noe stort problem, bare ta med pæra i butikken og få en ny. Jeg har byttet to LED-pærer på Clas Ohlson ved to anledninger. Måtte ikke vise kvittering, sa bare navn og hvor lenge jeg hadde hatt den og fikk ny med en gang. Kan hende andre butikker ikke har like bra service, men uansett så har man krav på ny pære når produkter har en åpenbar mangel.

 

 

Synes det der er litt påståelig. Ingen av de LED-variantene jeg sjekket ut kan likestilles med sparepærer. Bare du går høyt nok opp i Watt så vil sparepærene spre et jevn sterkt lys over det hele. Bruker selvfølgelig noe mer strøm enn LED, men det er ikke så ekstremt i forhold til lysstyrken man får igjen.

 

Og om du tenker deg litt om, så er slike lysstoffrørarmaturer bygget på samme prinsipp som sparepærer, og det har vært brukt i flere årtier på mange arbeidsplasser verden rundt.

 

11755.jpg

 

 

Nå kan man jo utstyre seg med LED arbeidslys da, men det får være måte på overdrivelse.

 

150 Watt flomlys:

 

b88a4e2c1fccb8860e040b9771953002-image.j

 

 

Men, om du leker med en 9 Watt sparepære kjøpt på butikken, så er det gjerne litt tamt. Pleier å gjøre undersøkelser på forhånd, spesiellt  med valg av Watt. Mange sparepærer i dag tenner dessuten svært kjapt. Det tar riktig nok litt tid før full intensitet oppnås, men det er et lite dilemma spør du meg.

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

Kikket litt på philips sin nettside nå, som selger både sparepærer og LED-pærer. Den kraftigste LED-pæra til en standard E27 kontakt lyser 1521 lm, mens den kraftigste sparepæra lyser 2250 lm. Så du har faktisk rett.

 

Hvorfor du drar frem lysstoffrørarmaturer og flomlys ved jeg ikke, men sistnevnte var litt passende da 2250 lm tilsvarer nettopp det.

Lenke til kommentar

noen kvalitets sparepærer starter raskt og lever lenge, men at led kommer til å presse markedsandelen til sparepærene helt ned i bakken er det liten tvil om. 

 

grunnen til at noen sparepærer starter treigt er fordi den innebyggede bufferen er for liten(penger å spare på små buffere), dette gjør at pæra akkurat starter men må bygge ladning fremdeles..... en kvalitets-sparepære starter like raskt som et lysrør.... 

 

Jeg har en ute-sparepære som skrur seg av og på automatisk med lysføler(innebygget i pæra), den har stått i minst 4 år nå og starter og slukker konsekvent fremdeles, veldig fornøyd med den. Lyser sterkt gjør den også. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Burde ikke denne "artikkelen" vært merket med annonse? Ser for meg ut som ren reklame kamuflert som redaksjonelt innhold.

 

Hei - dette er ikke en annonse. Vi ble kontaktet av leverandøren av denne pæren, og synes den virket litt interessant – så vi tok den inn til test. Det er samme vurdering som vi gjør med alle produkter. Er det interessant, skriver vi om det – hvis ikke lar vi være. :-)

 

mvh

Kurt Lekanger, testsjef

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kikket litt på philips sin nettside nå, som selger både sparepærer og LED-pærer. Den kraftigste LED-pæra til en standard E27 kontakt lyser 1521 lm, mens den kraftigste sparepæra lyser 2250 lm. Så du har faktisk rett.

 

Hvorfor du drar frem lysstoffrørarmaturer og flomlys ved jeg ikke, men sistnevnte var litt passende da 2250 lm tilsvarer nettopp det.

 

Det er ganske kjent at en av LEDs hovedulemper er lite lysutbytte per volum.

 

AtW

Lenke til kommentar

Alle disse sparepærene og ledpærene skal leve i årevis. Like vell har jeg opplevd at de dør, og jeg har også følelsen av at de faktisk dør like fort som vanlige pærer. I det minste sparepærene. Led virker mer stabilt.

 

Problemet er at jeg, og sikkert få andre, klager. Vi kjøper bare nye. Kvitteringen for pæren har jeg jo ikke like vell.

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg, og sikkert få andre, klager. Vi kjøper bare nye. Kvitteringen for pæren har jeg jo ikke like vell.

 

Du trenger ikke kvittering, bare sannsynliggjøre at du har kjøpt dem i den aktuelle butikken. Som nevnt tidligere har jeg byttet to pærer hos Clas Ohlson uten kvittering, burde ikke være noe annerledes i andre butikker.

Lenke til kommentar

Levetiden på LED beregnes oftest ut fra LM-80 sammen med TM-21, og er begrenset til 60 000 timer. De timene som er FAKTISK testet er 6 ganger mindre, altså sier de at den holder 60 000 timer, har de mest sannsynlig testet den i minst 10 000. Merk at LED har minkende lumen output, og ut i fra tester er det veldig få som ser forskjell på lysfluksen (lumen-verdien) før den er hele 30% lavere enn opprinnelig verdi. Hvor fort dette skjer er helt avhengig av temperaturen på LED og driver/elektronikken. Selvfølgelig kan andre faktorer ha noe/mye å si, men i stuen din er det snakk om varme. Nå til dags ligger effekten på godt over 100 lumen/w (gjerne opp mot 190), men med diffusor vil man få en del tap.

 

Edit: en greit artikkel for mer om TM-21/LM-80

Endret av PS1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...