Gå til innhold

Den store RØYKE-tråden


Black Star

Anbefalte innlegg

når jeg sier at folk røyker i køer vor folk står tett i tett

så lurer du på hvorfor røykere skal ta hensyn til meg

 

jeg opfatter dette som at du mener at røykerne skl ha rett til og røyke vor som helst og at vi ikke røykere skal ta hennsyn til dere røykere hele tiden

Utendørs kan man røyke hvor man vil, spør du meg.

tenk om det sto en som ikke tølte røyk i den køen

en som ble syk av og puste inn røyk

og når det står mange mensker ett sted

så begynner en og røyke

skal alle de som ikke rlyker enten finne seg i og fpå røyk i fjeset eller gå

det blir jo helt idiotisk

Nei, skal jeg fortelle deg hva som er idiotisk? Å oppsøke steder der du vet at det røykes hvis du ikke "tøler" røyk.

så fra nå av så kan ikke folk som ikke tåler røyk gå på gate for de kan risikere at det er folk som røyker der

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest heile tråden no..

I bunn og grunn dreier vel delar av diskusjonen seg om folk flest skal sjølve få velge korleis dei vil leve livet sitt! (legg merke til bruken av ordet delar)

Dei som ikkje liker at andre tek sjølvstendige avgjersler ser seg her nøydde til å vise slike personar kva dei burde eller ikkje burde gjera.

Dei som har har valgt ser seg jo nøydde til å forsvara valget sitt.

Klart det vil vera slik. Kven vil vel ikkje forsvara sin rett til sjølv å velga?

Sjølv både snakkar og skriv eg nynorsk(**) Blir eg "diskriminert" ymse gonger av den grunn? Ja. T.d. i ei gruppeoppgåve på skulen når fleirtalet i gruppa snakkar/skriv bokmål må eg levere arbeidet mitt på bokmål for å få konsistens i arbeidet. Klagar eg av den grunn? Ja. Får eg vilja mi? Somme gonger.

Nrk er jo lovpålagte å senda ein viss prosentandel av programma på nynorsk. Er det fordi ein liknande prosentandel av landets befolkning ynskjer der? Nei. Dette fordi lova sannsynlegvis vart vedteke av ei gruppe der eit kompromiss vart vedteke for å blidgjere begge partar!

Når den nye røykeloven vart vedteke var mange utestader raske med å bygge uteservering med tak og terassevarmarar. Kvifor? Desse "terassene" blir ikkje omfatta av den nye loven, der er det lov å røyke! Nokon som ser likheiten kontra nynorsk-debatten? Alt i alt dreier det seg om kompromiss her i verda, hadde alle fått vilja si til einkvar tid hadde me truleg vært igang med verdskrig 14 for lenge sidan.

 

So er spørsmålet: Røyker eg personleg? Dette er ikkje interessant for innlegget mitt, eg ville nemleg ikkje diskutera korvidt det burde vera forbode eller ei, berre opplysa om at denne diskusjonen aldri blir heilt utdebattert.

 

**(ikkje nynorsk i si rett forstand, meir ein idiolekt! *grin* )

Lenke til kommentar
Jeg tror du bør lese igjennom en gang til, jeg har aldri påstått at ikke-røykere skal finne seg i røyking på ikke-røykeravdelinger. "Argumentene" dine er syltynne.

Jeg har heller aldri påstått at røykere gjør det. Jeg har aldri engang vært inne på tanken.

Hva er problemet da? Du er jo enig med meg.

Jeg sikter til innlegg som dette:

 

 

 

(om ikke-røykere)

Jeg kan da vel drite i dere og samtidig vite hvem som valgte hva, kan jeg ikke?
Det er ingen som tvinger deg til å gå inn et sted der det røykes. Snakk om grunnløse og patetiske, du har da for pokker nøyaktig like mye valg på å ikke omgåes røykere som vi røykere har på å omgåes ikke-røykere. Det blir hva du selv gjør det til.

 

 

 

 

EDIT: Du var nok noe uheldig med quotinga di.. ;)

Endret av Mikka
Lenke til kommentar
Hvordan er det du beveger deg gatelangs? Du poengterer "i køer hvor folk står tett i tett", du gnir deg vel ikke opptil mennesker du passerer på gaten? At man kan bli plaget av at røykere går forbi deg på gaten NEKTER jeg å tro.

det kan bli ganske tett på en vanlig gate også

ivertfall i store bye

 

og viss en går forbi mange som stør og røyker på samme sted så kan det bli endel røyk i luften

og kansje det blir nok til at den personen blir plaget av det

Lenke til kommentar

La meg starte med at røyking er helt idiotisk og at

det og brenne "penger" er ikke det lureste man kan gjøre.

 

1: Det stinker .

 

2: Det er farlig ..

 

3: Det er og kaste bort penger.

 

4: Man utsetter andre for fare.

 

5: Det er egoistisk..

 

6: Det skaper en falsk avhengighet.

 

Første kravet til en røyker bør være og vise hensyn til andre som ikke røyker.

Jeg røykte selv i 10 år og jeg spurte alltid når det var folk jeg ikke kjente

om det plaget dem at jeg tok en røyk. Det bør være det minste man kan gjøre.

 

Det er ikke vanskelig og slutte , man lar bare være og røyke ingen tvinger.

Sluttet for 1,5 år siden uten noen hjelpemiddler og har ikke tatt ett trekk

etter det. Det er faktisk ikke vanskelig og slutte.

 

Tenk på familien din og venne dine , tenner du deg en røyk med de i nærheten

så skalder du dem , samme som og forgifte dem med rottegift.

Er det virkelig vært det ?

 

Røykere ta ansvar .

Lenke til kommentar
På meg varer en 10pck i tre dager. Altså 3 røyk om dagen. Så faren for at eg får kreft er nok mindre enn hos de som røyker mye. Røykte en del før men har sluttet på å røyke så mye. Eg tar hensyn til andre rundt meg. Står alltid og røyker slikt at røyken går vekk fra folk rundt.

Takk :D

Hvorfor kan ikke alle som røyker være som MyWar og SnowDOG_?

 

EDIT: Selvfølgelig mener jeg det ;)

Endret av PT
Lenke til kommentar

Visste dere at det er UTROLIG lett å slutte å røyke?

 

Jeg gjorde det, null problem :) gikk fra 10-20 sigg daglig til null på en dag.

Nå kommer kanskje noen til å lure på åssen jeg klarte det. vel, det var veldig enkelt.

Jeg lot være å røyke, vanskeligere var det ikke. Vanligvis hvis noe er vanskelig innebærer det at noe skal gjøres, ved røykeslutt er det helt omvendt. Du lar faktisk være å gjøre noe (altså røyke), du kjøper ikke røykpakka, du tenner ikke siggen. du lar det være... kjempelett

 

Fordelene ved å slutte å røyke er faktisk ganske mange. jeg fant ut at jeg fikk oftere råd til å oppgradere pc'n, jeg kunne kjøpe mange flere liter pepsi max, det ble brått mye lettere å bære pepsien hjem opp den lange bakken fra butikken, jeg fikk bedre ånde, lukta bedre av klærne, fant ut hvor forbanna jævlig røykere faktisk lukter (det er faktisk helt utrolig at røykere frivillig omgir seg med den lukta, kan ikke forstå hva jeg tenkte på)

kort sagt, det er fett å slutte å røyke, anbefales :)

 

Edit: jeg skrev nesten det samme som MyWar, det var ikke meningen, men vi er visst ganske enige på området :)

har vært røykfri et snaut år nå, har ikke hatt behov siden

Endret av Lexler
Lenke til kommentar
Jeg skal i hvert fall fortsette som før. Sitter du på røykeavdelingen er jeg ikke i nærheten av å ta hensyn til deg, såfremt du ikke er et lite barn.

Så ta å les HELE posten min da for svarte. Skriver om situasjoner der vi ikke har noe valg. Når det gjelder røykeavdelinger så har vi ett valg om vi vil sittte der eller ikke.

 

Røykeavdelingene deres skal dere få beholde... selvfølgelig. Skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
Utendørs kan man røyke hvor man vil, spør du meg.

Har ofte gått bak noen som røyker, og det er utrolig plagsomt.

 

Problemet med dere røykere, er at dere er så innrøyka selv at dere ikke har grunnlag til å påstå at det ikke er plagsomt fordi "ventilasjonen er så god". Guess what... det tar tid for røyken å stige så langt opp at vi som går bak ikke får den rett i trynet.

 

Skjønner du ikke det, så er du kanskje ikke så intelligent som du selv tror du er?

Lenke til kommentar

Det hele burde ikke dreie seg om en lov, det har med å vise hensyn å gjøre.

 

Jeg var ute på jobb sammen med 2 kolleger og vi tok lunchen inne i røykeavdelingen, noe så utrolig toskete!!?? Vi jobbet faktisk på en utendørs byggeplass hele dagen!

 

Hadde kontor inne på et møterom en periode, og rett som det var kom det folk innim som tok lunch og røykepause der inne. Det er jo helt latterlig! Lukten satt i rommet til dagen etter...

 

Har sittet med røyken i trynet på Gardermoen Raceway, har stått med den i trynet ved bardisken, i taxi-kø, har stått inne på spektrum da det var snøføyk og ca 1000 røykere der, hvorav ca halvparten sto halvveis innenfor inngangene. Blåsten stod rett inn, og selvsagt røyken også. Opplever dette på konserter, på restauranter, messer, på alle mulige arbeidsplasser... Det er ikke måte på når man kjenner den stikkingen i øynene og kvalmende stanken. Det er faktisk ikke alle plasser man kan unngå. Det eneste stedet man da kan være er hjemme, i sin egen bil, i skogen osv...

 

Hensynsløs røyking er et stort problem, og problemet skyldes den samme formen for arroganse som BenSin viser her gang på gang. Kan dette ha noen sammenheng med sosial intelligens av noe slag?

Lenke til kommentar

Skummet litt raskt igjennom hele greia her og tenkte at jeg skulle holde meg unna men jeg klarer det bare rett og slett ikke!

 

1. Hvorfor i helvette skal dere ikke-røykere whine om hvor usunt og dyrt og etc etc det er å røyke? Tror dere ikke vi er klar over det, men det er et valg vi har tatt så la oss leve med det valget vi har tatt, ok?

 

2. Såfremt jeg vet så er røyk en lovlig vare her til lands, men det skal ikke være lov å ta seg en røyk ute på gata engang fordi vi røykere kan "plage" noen som ikke tåler røyk? vennligst da, viss dere ser en som står på gata i fri luft og røyker så hold dere unna... Skulle derimot en røyker gå forbi deg og blåse røyk mot deg, så ja, gi han kjeft!

 

3. Røykfrie resturanter - JA! Røykfrie kafeer og utesteder - NEI! Hvorfor? Fordi på utesteder så er det tross alt snakk om alkohol inne i bildet og hvor mange er det ikke som selv røyker kun når de drikker? Og dessuten så finnes det røykfrie utesteder så liker dere ikke røyk når dere er ute, så gå dit! Kafeer er det mulig å lage egne røykeavdelinger/rom (som de fleste kafeer allerede har vil jeg tro)

 

4. Den dagen loven trer i kraft (1. juni) om røykfrie utesteder osv osv, så skal jeg ta med meg videkamera ute på byen i tr.heim og filme det kaoset jeg VET vil oppstå så får vi se hvor mye bedre det vil bli... Eventuellt at folk mye heller vil holde seg til privatfester og la være å dra på byen fordi de må gå ut hele tiden for å røyke! Det er jo faktisk en mulighet for at mange utesteder (dermed arbeidsplasser) vil gå tapt grunnet denne loven, men det vil kun tiden vise!

 

Nei, la oss få røyke viss vi vil det og slutt å whine!

 

Og JA, vi røykere skal også selvfølgelig ta hensyn til dere som ikke røyker! Det er jo en selvfølgelighet!

 

/me out

 

PS! Ikke ta alt dødsens seriøst da, men når det kommer til dette temaet så blir jeg forbannet over alle ikke-røykerne som forteller oss hva vi burde gjør osv... Ikke minst alle de som har sluttet å røyke og som whiner over hvor lett det var... JEg slutter den dagen jeg føler for det evt. ikke har råd nå lengre...

Lenke til kommentar
1. Hvorfor i helvette skal dere ikke-røykere whine om hvor usunt og dyrt og etc etc det er å røyke? Tror dere ikke vi er klar over det, men det er et valg vi har tatt så la oss leve med det valget vi har tatt, ok?

Så klart dere skal få lov til å røyke, hvis dere vil bruke penger og helse på det, det nekter jeg ingen. Det jeg ber om er litt hensyn til oss som ikke røyker, og spesielt fordi noen av oss er allergiske.

 

 

2. Såfremt jeg vet så er røyk en lovlig vare her til lands, men det skal ikke være lov å ta seg en røyk ute på gata engang fordi vi røykere kan "plage" noen som ikke tåler røyk? vennligst da, viss dere ser en som står på gata i fri luft og røyker så hold dere unna... Skulle derimot en røyker gå forbi deg og blåse røyk mot deg, så ja, gi han kjeft!

 

Røyk på gata... hvorfor skal VI holde oss unna en som røyker? Er det ikke naturlig at en som røyker på gata, og som har valgt å røyke, holder seg unna ikke-røykere? Har du tatt det valget, så skal du og ikke vi ta følgene av det. Utrolig sneversynt og lite inntelligent å hevde at ikke-røykere skal ta hensyn så røykerne skal få røyke på f.eks gaten. Det er ikke holdbart at vi som ikke-røykere skal gå i sikksakk og lange omveier for å unngå røykere. På f.eks Karl Johan er det faktisk umulig fordi det alltid er noen som røyker samme hvor du går, spesielt i "rush-tiden" og lørdager.

 

 

3. Røykfrie resturanter - JA! Røykfrie kafeer og utesteder - NEI! Hvorfor? Fordi på utesteder så er det tross alt snakk om alkohol inne i bildet og hvor mange er det ikke som selv røyker kun når de drikker? Og dessuten så finnes det røykfrie utesteder så liker dere ikke røyk når dere er ute, så gå dit! Kafeer er det mulig å lage egne røykeavdelinger/rom (som de fleste kafeer allerede har vil jeg tro)

 

Som sagt tidligere, er jeg ikke for røykeloven som skal sikre røykfrie utesteder. Nettopp på grunn av kaoset som du også snakker om. Akkurat det skaper mer problemer enn det fjerner, og vi som ikke-røykere har her ett valg om vi vil gå inn eller ikke. Synes noen utesteder kan velge å bli røykfrie, så har vi ett alternativ, mens røykerne velger utesteder der man kan røyke.

 

PS! Ikke ta alt dødsens seriøst da, men når det kommer til dette temaet så blir jeg forbannet over alle ikke-røykerne som forteller oss hva vi burde gjør osv

 

Jeg blir forbannet over røykere som tror de kan røyke hvor som helst, som skriker opp om diskriminering bare vi ber de stumpe røyken når vi ikke-røykere ikke har noe valg om å gå unna.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Jeg skal i hvert fall fortsette som før. Sitter du på røykeavdelingen er jeg ikke i nærheten av å ta hensyn til deg, såfremt du ikke er et lite barn.

Så ta å les HELE posten min da for svarte. Skriver om situasjoner der vi ikke har noe valg. Når det gjelder røykeavdelinger så har vi ett valg om vi vil sittte der eller ikke.

 

Røykeavdelingene deres skal dere få beholde... selvfølgelig. Skulle bare mangle.

Hva med at du leser HELE tråden? Alt handler ikke om deg, vennen min.

Lenke til kommentar
Jeg skal i hvert fall fortsette som før. Sitter du på røykeavdelingen er jeg ikke i nærheten av å ta hensyn til deg, såfremt du ikke er et lite barn.

Så ta å les HELE posten min da for svarte. Skriver om situasjoner der vi ikke har noe valg. Når det gjelder røykeavdelinger så har vi ett valg om vi vil sittte der eller ikke.

 

Røykeavdelingene deres skal dere få beholde... selvfølgelig. Skulle bare mangle.

Hva med at du leser HELE tråden? Alt handler ikke om deg, vennen min.

Eh, trodde du gjorde det du kunne for å unngå å få venner jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...